Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 3
Offentligt
1407328_0001.png
4. Anvendelse af art. 10 i Protokol nr. 36 om overgangsbestemmelser
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af
samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2014.
Nye afsnit er
markeret med en streg i margin.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. oktober 2014
forventes UK at orientere om status for forhandlingerne om britisk genindtræden i 35 retsakter på området for
retlige og indre anliggender i henhold til art. 10 i Protokol nr. 36 til Lissabon-traktaten om
overgangsbestemmelser for retsakter vedtaget på grundlag af afsnit V og VI i Traktaten om den Europæiske
Union (politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager) inden Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1.
december 2009. Protokollen indebærer, at EU-Domstolen og Kommissionen har begrænsede beføjelser i forhold
til de pågældende retsakter i 5 år fra Lissabon-traktatens ikrafttræden. Protokollen indebærer endvidere, at UK
med udgangen af overgangsperioden kan meddele, at man ikke vil acceptere Kommissionens og EU-Domstolens
øgede kompetence på det politimæssige og strafferetlige område, hvilket UK har benyttet sig af i juli 2013. UK
meddelte samtidig i juli 2013, at det ønskede at blive omfattet af 35 af de omhandlede retsakter. Sagen har
hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, og sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til
nærhedsprincippet.
2. Baggrund
Med protokol 36 til Lissabontraktaten blev der indført en 5-årig overgangsperiode, hvor
Kommissionen og EU-Domstolen ikke har haft fuld kompetence for så vidt angår de retsakter
på RIA-området, der er vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden, og som vedrører det
politimæssige og strafferetlige samarbejde. Denne overgangsperiode ophører den 1. december
2014.
UK har i medfør af art. 10, stk. 4, i protokollen mulighed for inden den 31. maj 2014 at vælge,
hvorvidt man vil acceptere, at Kommissionen og EU-Domstolen ved udgangen af
overgangsperioden skal have fulde beføjelser i forhold til de ovennævnte retsakter. Hvis UK
ikke accepterer dette, vil alle retsakterne vedr. politisamarbejde og retligt samarbejde i
straffesager vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttrædelse (ca. 133 retsakter) ikke længere
finde anvendelse i forhold til UK efter overgangsperiodens afslutning. UK har imidlertid
efterfølgende mulighed for at anmode om på ny at lade sig omfatte af individuelle retsakter
(opte in).
Den britiske regering meddelte i juli 2013, at man ikke agtede at acceptere den øgede
kompetence, hvorfor retsakterne vedrørende politimæssigt og strafferetligt samarbejde, der er
vedtaget inden Lissabontraktatens ikrafttræden, ikke vil finde anvendelse i forhold til UK med
udgangen af overgangsperioden. Samtidig anmodede UK om at genindtræde i 35 af retsakterne.
Der har siden februar 2014 været nedsat en særlig rådsarbejdsgruppe med henblik på at
undersøge konsekvenserne af afslutningen af overgangsperioden efter Protokol 36.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407328_0002.png
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. oktober 2014 forventes UK at orientere om
status for UKs opt out og forhandlingerne om genindtræden i ca. 35 retsakter. Fra britisk side
er det afgørende, at der opnås enighed inden fristen den 1. december 2014, da der ellers er
risiko for ”operationelle huller”, såfremt UK midlertidigt ryger ud af dele af samarbejdet. Sagen
har tidligere været drøftet på rådsmødet for retlige og indre anliggender den 5.-6. juni 2014 samt
på rådsmødet for almindelige anliggender den 24. juni 2014, hvor det ikke lykkedes at opnå den
fornødne enstemmighed om UKs genindtræden i de ca. 35 RIA retsakter. UK vil desuden
orientere om status for sagen på rådsmødet for retlige og indre anliggender den 9.-10. oktober
3. Formål og indhold
Den britiske anmodning behandles i Kommissionen og Rådet med henblik på 1) at udarbejde
og konsolidere en liste over de relevante retsakter, der er omfattet af art. 10 i protokol nr. 36, og
dermed med udgangen af overgangsperioden ikke længere er underlagt de begrænsninger ift.
domstolskontrol og Kommissionens initiativret, der følger af overgangsbestemmelserne, 2) at
undersøge om nogen af disse retsakter er forældede eller har en sådan karakter, at de kan
ophæves og 3) at færdiggøre en liste over de retsakter, UK ønsker at deltage i jf. deres ret til at
genindtræde i retsakter i overensstemmelse med protokollen. Rådet forventes at notere sig de
britiske bemærkninger.
4. Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges for Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Der er – ud over drøftelsen i Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde – ikke
foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til
sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Man agter fra dansk side at tage drøftelsen af sagen til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. juni 2014.