Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 23
Offentligt
1417437_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2014-18556
Den 6. november 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 17.-18. november 2014
SAMLENOTAT
1. Ebola .............................................................................................................................................2
2. Ukraine .........................................................................................................................................5
3. Mellemøsten/Gaza .......................................................................................................................8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417437_0002.png
1. Ebola
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Udenrigsrådet forventes at have en generel drøftelse af status for udbruddet af ebola i Vestafrika samt EU's re-
spons i lyset heraf. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Ebolaepidemien i Vestafrika er ved at udvikle sig til en krise med sammenbrud af sundhedssy-
stemerne og med meget store humanitære, økonomiske og sikkerhedsmæssige implikationer.
Hvis ikke der hurtigt og massivt bliver sat ind for at inddæmme epidemien, vil den komme til at
koste yderligere tusindvis af menneskeliv i Vestafrika. Dertil har Verdensbanken netop vurderet,
at epidemien vil kunne komme til at koste ca. 32,6 mia. USD.
Der er bred international konsensus om behovet for en hurtig og massiv indsats for at inddæm-
me Ebola-epidemien i Vestafrika. Antallet af bekræftede og mistænkte ebola-tilfælde er pr. 29.
oktober 13.676 smittede og 4.910 døde i de tre mest berørte lande Guinea, Liberia og Sierra Le-
one. WHO vurderer imidlertid, at omfanget af udbrud i form af det officielle antal døde og smit-
tede er meget undervurderet. Ifølge WHO er den kritiske måldato for den internationale indsats
p.t. den 1. december, hvor man gerne skal 1) have kapacitet på plads til behandling af 70 pct. af
de smittede på en forsvarlig måde og 2) sikre, at 70 pct. af begravelser af ebola-inficerede finder
sted uden yderligere smitterisiko. Dette er forudsætningen for at vende udviklingen. Nås dette
mål ikke, kan man stå overfor stigninger i størrelsesordenen 10.000 nye tilfælde pr. uge. Nigeria
og Senegal blev officielt erklæret ebola-frit hhv. den 20. og 17. oktober.
Den internationale indsats
I forlængelse af Sikkerhedsrådsresolution 2177 af 18. september har FN etableret en mission til
håndtering af ebola-krisen, United Nations Mission for Ebola Emergency Response (UNME-
ER), med base i Ghana. FN arbejder i kampen mod ebola gennem fem spor: Stoppe sprednin-
gen, behandle de smittede, sikre essentielle services, bevare stabiliteten og forebygge spredning til
flere lande. FN har udsendt en appel om at rejse finansiering på 1 mia. USD til indsatsen mod
ebola i den nyoprettede FN Ebola Response Multi-Partner Trust Fund.
EU's ebola-indsats blev drøftet på Udenrigsrådet den 20. oktober og på Det Europæiske Råd
den 23.-24. oktober. På mødet i Det Europæiske Råd udmeldte medlemsstaterne tilsagn om øget
bidrag, hvilket vil bringe den samlede støtte fra EU og medlemsstaterne op på 1 mia. EUR. Med-
lemsstaterne forpligtede sig desuden til at øge udsendelsen af sundhedspersonale til regionen.
Medlemsstaterne og Kommissionen nåede også til enighed om at garantere passende pleje af
internationalt sundhedspersonale inden for rammerne af de tilgængelige ressourcer, så de modta-
ger den behandling, de behøver, herunder gennem medicinsk evakuering.
Danmark har modtaget konkrete anmodninger fra UK og USA om dansk støtte til den internati-
onale ebola-indsats, herunder omhandlende finansiel støtte, sundhedspersonale og evakuerings-
kapacitet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske bidrag
Et styrket dansk bidrag til ebola-indsatsen blev meldt ud af statsministeren forud for Det Euro-
pæiske Råd den 23. -24. oktober 2014. Bidraget indeholder følgende elementer:
1. Yderligere finansiel dansk støtte til ebola-indsatsen på op til 115 mio. kr., der finansieres
gennem eksisterende humanitære midler samt omprioriteringer af udviklingsbistanden.
Det vil blandt andet blive fordelt med 30 mio. kr. til humanitære indsatser. 30 mio. kr. til
FN’s multidonortrustfond og 30 mio. kr. til Verdensbankens ebola-trustfond. Derudover
vil Danmark støtte ebola-indsatsen for at styrke beredskabet i Danmarks prioritetslande i
Vestafrika, herunder i Ghana og Mali.
2. Danmark arbejder på at stille et dansk sundhedsfagligt personelbidrag til rådighed for den
britiske indsats, der er under opbygning i Sierra Leone, eller for en anden lignende indsats
ledet af FN eller USA i Sierra Leone eller Liberia.
3. Der stilles via Beredskabsstyrelsen en såkaldt base camp med plads til op til 60 personer
samt træningsfaciliteter til rådighed for udsendte sundhedsmedarbejdere i Sierra Leone.
Danmark havde hidtil bevilget ca. 74 mio. kr. til indsatsen mod ebola, herunder bl.a. 10 mio. kr.
til støtte for FN’s luftbro og 20 mio. kr. til styrkelse af ebolaberedskabet i Ghana, op til 20 mio.
kr. til en maritim Roll On/Roll Off kapacitet (dvs. søtransport) fx til transport af nødhjælpsmate-
riel, op til 10 mio. kr. til oprettelse af indkvarteringsfaciliteter til internationalt sundhedspersonale
samt et øremærket humanitært bidrag på 20 mio. kr. til WHO’s ebola-aktiviteter. Danmarks sam-
lede bidrag til ebolaindsatsen er nu på 190 mio. kr.
3. Formål og indhold
Udenrigsrådet forventes at have en generel drøftelse af status for udbruddet af ebola i Vestafrika
samt EU's respons i lyset heraf.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af ebola forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om og bekymring for den meget alvorlige situation, som
ebola-udbruddet i Vestafrika har affødt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er bekymret over ebola-udbruddet og dets konsekvenser. Regeringen støtter derfor
op om en aktiv rolle for såvel FN som EU i håndteringen af ebola-udbruddet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober 2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417437_0005.png
2. Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en generel drøftelse af udviklingen i Ukraine med særlig fokus på implementeringen af Minsk-
aftalen, den humanitære situation og den politiske udvikling i lyset af parlamentsvalget og de uautoriserede ”lokal-
valg” i de separatistkontrollerede områder. Desuden forventes en drøftelse af Ruslands adfærd, EU’s sanktioner
og gennembruddet i de trilaterale gasforhandlinger mellem EU, Rusland og Ukraine.
2. Baggrund
På EU-udenrigsministermødet den 20. oktober 2014 var der enighed om, at udviklingen ikke
tilsagde en ændring af EU’s sanktioner. Dette blev genbekræftet under stats- og regeringsledernes
møde i Det Europæiske Råd den 23. oktober. EU står fortsat klar til at ændre, suspendere eller
ophæve sanktionerne helt eller delvist, hvis situationen tilsiger det.
Implementeringen af Minsk-aftalen står stadig centralt i bestræbelserne på at opnå en politisk løs-
ning på konflikten. Trods løbende brud på våbenhvilen langs kontaktlinjen mellem separatisterne
og de ukrainske sikkerhedsstyrker, er kamphandlingerne væsentlig under niveauet fra august 2014.
Der er også sket fremskridt i udvekslingen af fanger, ligesom der sker gradvise fremskridt i udvi-
delsen af OSCEs særlige monitoreringsmission i Ukraine (OSCE SMM). I slutningen af oktober
indsatte OSCE SMM således sine første overvågningsdroner nær havnebyen Mariupol i det syd-
østlige Ukraine. Der udestår dog fortsat væsentlige udfordringer i implementeringen af Minsk-
aftalen. Separatisterne og Rusland blokerer fortsat for en effektiv grænsekontrol understøttet af
OSCE-overvågning. Imens fortsætter strømmen af materiel og våben indover grænsen til de sepa-
ratistkontrollerede områder. Separatisterne har også nægtet at anerkende en lovpakke vedtaget af
det ukrainske parlament, der blev udarbejdet i tråd med Minsk-aftalen for at tildele de separatist-
kontrollerede områder midlertidigt selvstyre.
Mens kamphandlingerne er reduceret, er udviklingen i Ukraine fortsat præget af en alvorlig hu-
manitær situation. FN anslog den 10. oktober 2014, at antallet af internt fordrevne i Ukraine var
over 400.000 (sammenlignet med ca. 139.000 start august og ca. 295.000 slut september). Samti-
dig anslog FN, at ca. 425.000 var flygtet til nabolande, mens i alt 5,1 mio. mennesker var bosat i
konfliktberørte områder i Ukraine (sammenlignet med 3,9 mio. medio august). Den væsentligste
udfordring for en effektiv humanitær indsats er manglende adgang til de værst ramte konfliktom-
råder i det østligste Ukraine. Pro-russiske separatister nægter fortsat at give ukrainske myndighe-
der og internationale humanitære organisationer sikker adgang.
Den 26. oktober 2014 afholdt Ukraine parlamentsvalg. I en foreløbig rapport udstedt af OSCE’s
valgobservatørmission den 27. oktober 2014 var vurderingen, at valgdagen forløb roligt og med
få, isolerede sikkerhedsincidenter. Valgdeltagelsen anslås til 52,4 pct. Det er under landsgennem-
snittet på 58 pct. for de seneste tre valg. Den foreløbige vurdering i OSCE og EU er, at parla-
mentsvalget i vid udstrækning levede op til europæiske standarder. Ifølge OSCE har den ukrain-
ske valgkommission arbejdet upartisk og effektivt, valgkampen var åben og præsenterede vælger-
ne for reelle valg, og valgprocessen levede op til basale principper. Sammenlignet med Ukraines
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
parlamentsvalg i 2012, er der tegn på væsentlig færre uregelmæssigheder, der kan give anledning
til mistanke om valgsvindel. Dog er der fremkommet anklager om stemmekøb, som aktuelt un-
dersøges, ligesom der i dagene op til valget var tilfælde af intimidering af og vold mod kandidater
og valgtilforordnede.
Alt tyder på en klar sejr til landets pro-europæiske kræfter. Præsident Porosjenkos nyetablerede
parti, Porosjenko Blok, og premiereminister Jatsenjuks parti, Folkefronten, ventes at blive parla-
mentets to største partier. Det er sandsynligt, at disse to pro-europæiske partier sammen med et
mindre parti, Selvhjælpspartiet, vil kunne danne et flertal i parlamentet. I det lys forventes den
kommende regering at fortsætte en pro-europæisk, reformorienteret linje.
En stor del af parlamentets pro-russiske, tidligere Janukovitj-støtter ventes at miste deres man-
dat. Det skyldes ikke mindst, at parlamentsvalget ikke kunne blive gennemført på Krimhalvøen
og i de separatistkontrollerede områder i Luhansk og Donetsk. I stedet afholdt separatisterne –
trods stærke protester fra præsident Porosjenko – egne ”lokalvalg” den 2. november 2014 til bl.a.
”præsidentembedet” uden om ukrainsk lov og uden inddragelse af ukrainske myndigheder. EU
og USA har meldt helt klart ud, at de ikke vil anerkende ”valgene”, og at skridtet kan undermine-
re Minsk-processen. I kontrast har Rusland anerkendt ”valgene”.
Den 31. oktober 2014 lykkedes det at opnå en midlertidig aftale om russiske gasleverancer til
Ukraine. Aftalen gælder til og med marts 2015. Gennembruddet kom efter intense trilaterale for-
handlinger mellem Rusland, Ukraine og EU. Energikommissær Oettinger, som i høj grad har
drevet forhandlingerne frem, udtalte ifølge international presse efter aftalens indgåelse, at aftalen
var ”måske det første glimt af et mere afslappet forhold mellem de to nabolande”. Dermed ven-
tes de russiske gasleverancer til Ukraine nu genoptaget – fire og en halv måned efter, at Rusland
den 16. juni 2014 afbrød gasleverancerne til Ukraine.
3. Formål og indhold
Der forventes en generel drøftelse af udviklingen i Ukraine med særlig fokus på implementerin-
gen af Minsk-aftalen, den humanitære situation og den politiske udvikling i lyset af parlaments-
valget og de uautoriserede ”lokalvalg” i de separatistkontrollerede områder. Desuden forventes
en drøftelse af Ruslands adfærd, EU’s sanktioner og gennembruddet i de trilaterale gasforhand-
linger mellem EU, Rusland og Ukraine.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Ukraine forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekven-
ser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene bred enighed om at bakke op om implementeringen af Minsk-aftalen i
bestræbelserne på at finde en politisk løsning. Herudover er der enighed om at fastholde presset
på Rusland for at medvirke til at nedtrappe den anspændte situationen i det sydøstlige Ukraine og
efterleve Minsk-aftalen, samt at fastholde ikke-anerkendelsespolitikken overfor Ruslands ulovlige
forsøg på annektering af Krim. På udenrigsrådet forventes der desuden bred enighed om, at EU
skal stå klar til at ændre, suspendere eller ophæve sanktionerne helt eller delvist, hvis situationen
tilsiger det. Endeligt ventes bred støtte til, at der sikres fuld og sikker adgang til MH17-
nedstyrtningsstedet således, at undersøgelserne af flystyrtet kan fuldføres.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side følges udviklingen i Ukraine tæt. I samarbejde med vores EU-partnere og det øv-
rige internationale samfund vil vi fra dansk side fortsat lægge vægt på aktivt at sikre en politisk
løsning på krisen. Der bakkes op om implementeringen af Minsk-aftalen. Der lægges vægt på, at
EU står sammen om at sikre den rette balance mellem politisk dialog og pres overfor Rusland.
Fra dansk side bakkes fuldt op om de målrettede økonomiske sanktioner mod Rusland. Det an-
ses som afgørende, at enigheden i EU om sanktionerne mod Rusland bevares.
Fra dansk side finder man den forværrede humanitære situation i det østligste Ukraine bekym-
rende. Der bakkes op om en humanitær indsats, herunder et evt. russiske bidrag, såfremt en så-
dan indsats finder sted med ukrainsk accept, gennemføres af internationale humanitære organisa-
tioner og sker i overensstemmelse med internationale konventioner og praksis for nødhjælpsar-
bejde. Der lægges vægt på, at der sikres fuld og sikker adgang til området, hvor MH-17 styrtede
ned således, at undersøgelserne af flystyrtet kan færdiggøres.
Fremadrettet er det vigtigt at sikre stabilitet og Ukraines nationale enhed gennem en inklusiv po-
litisk proces, reformer og decentralisering. Det vil være et vigtigt signal til de mange russisktalen-
de ukrainere i det østlige og sydlige Ukraine. EU skal i samarbejde med internationale partnere
også bidrage til at stabilisere Ukraines økonomi. Regeringen støtter også fortsat den aktive ikke-
anerkendelsespolitik overfor Ruslands ulovlige annektering af Krim.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober 2014.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417437_0008.png
3. Mellemøsten/Gaza
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af de suspenderede fredsforhandlinger mellem Israel og
Palæstina og den seneste udvikling i regionen.
2. Baggrund
Det forventes, at Rådet vil drøfte den aktuelle situation i forholdet mellem Israel og palæstinen-
serne bl.a. på baggrund af de seneste uroligheder i Østjerusalem og situationen vedrørende Gaza.
Cairo-konferencen om Palæstina, genopbygning af Gaza, blev gennemført den 12. oktober 2014.
Egypten, Norge og Palæstina havde arrangeret konferencen for at adressere finansielle og andre,
herunder politiske, behov for palæstinenserne efter Gaza-konflikten. Det internationale bidrag
hertil blev på konferencen opgjort til et beløb på USD 5,4 mia. Beløbet omfatter perioden 2014-
17 og indbefatter de samlede tilsagn fra donorkredsen til såvel den umiddelbare humanitære bi-
stand til - i første række - civilbefolkningen i Gaza, den mere langsigtede genopbygning af Gaza
samt den forventede støtte til det samlede Palæstina som helhed. Danmark gav på dette grundlag
på konferencen principtilsagn på Euro 147 mio. for perioden 2014-17.
De politiske hovedbudskaber på konferencen centreredes om nødvendigheden af at undgå flere
tilsvarende konferencer om Gaza. Parterne måtte finde en langsigtet løsning både på våbenhvile-
forhandlingerne om Gaza og i forhold til en fredsløsning mellem Israel og Palæstina. USA’s
udenrigsminister, John Kerry, udtrykte i sit indlæg amerikansk villighed til igen at se på mulige
fredsforhandlinger mellem palæstinenserne og israelerne, såfremt parterne selv var parate. De
uafsluttede forhandlinger i Cairo mellem Israel og palæstinenserne om en holdbar våbenhvile
vedrørende Gaza skulle have været genoptaget ultimo oktober, men de er blevet udsat på egyp-
tisk foranledning, efter over 30 egyptiske soldater blev dræbt og mange såret ved et bombean-
greb i det nordlige Sinai.
Regeringen har ultimo oktober bevilget yderligere 25 mio. kr. i humanitær bistand til Gaza.
Danmark har tidligere i 2014 allokeret 36,5 mio. kr. til humanitære indsatser i Palæstina og for
palæstinensere i regionen. Dertil kommer et kernebidrag på 90 mio. kr. til FN’s Organisation for
Palæstinaflygtninge (UNRWA).
Situationen i Østjerusalem er yderst anspændt efter en række nylige israelske bosættelsesudmel-
dinger omfattende Østjerusalem. I palæstinensiske bydele af Østjerusalem har man over somme-
ren kunne observere en stigning i sammenstød mellem unge palæstinensere og israelske sikker-
hedsstyrker, ligesom letbanen, som forbinder Østjerusalem, herunder de israelske bosættelser,
med Vestjerusalem har været udsat for hærværk næsten dagligt. Også begivenhederne på Haram
al-Sharif/Tempelbjerget og indflytningen af jødiske bosættere i den palæstinensiske bydel Silwan
tæt på Haram al-Sharif, har udløst reaktioner over hele det palæstinensiske spektrum.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417437_0009.png
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder
hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen fremadrettet i lyset af den
spændte situation.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Mellemøsten/Gaza forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er overordnet at understøtte
mulighederne for en snarlig genoptagelse af fredsforhandlingerne med henblik på realiseringen af
en to-stats-løsning. Det er vigtigt, at der kommer et perspektiv for alle parter - for palæstinenser-
ne i Gaza om en normalisering af livsvilkår, og for israelere en sikkerhed mod raketangreb mv.
fra Gaza. Perspektivet for en to-statsløsning vil dermed også komme på dagsordenen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober 2014.
9