Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Spørgsmål 35
Offentligt
1417305_0001.png
Notat om grænsependlerproblematikken
Beregning af Aabenraa Kommunes socioøkonomiske merudgifter ved
finansieringsomlægningen fra 2007 og 2012
Staben
Revideret 2. juni 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417305_0002.png
Konklusion
I forbindelse med kommunalreformen i 2007 blev der vedtaget en forenkling af
kommunernes overordnede finansiering (Finansieringsreformen).
En af ændringerne har haft væsentlig betydning for de få kommuner som har en
betydelig andel af grænsependlere (det vil sige personer med arbejde i kommunen,
men med fast bopæl i et andet land).
Ifølge registreringer fra Region Sønderjylland / Schleswig’s infokontor i Padborg har
Aabenraa Kommune i 2012 haft 1.944 grænsependlere, hvilket svarer til 3,3 % af
kommunens indbyggertal. Aabenraa Kommune er den kommune i Region Syddanmark
der har markant flest grænsependlere.
Aabenraa Kommune får ikke skatteindtægter/statstilskud, men er i væsentlig omfang
forpligtiget til at finansiere kommunale velfærdsydelser til persongruppen
Aabenraa Kommune har beregnet kommunens socioøkonomiske merudgifter
ved finansieringsomlægningen til at udgøre ca. 11,0 mio. kr.
Kommunens skatteindtægt og statstilskud vedrørende grænsependlere
Hovedreglen ved beskatning af grænsependlere er, at lønindkomst beskattes i det
land, hvor arbejdet udføres.
Det indebærer, at personer, som bor i Danmark, men arbejder i udlandet, også
beskattes i udlandet. Omvendt vil personer, der bor i udlandet, men arbejder i
Danmark, blive beskattet i Danmark.
De danske kommuner har til og med 2006 fået en andel af denne skat.
Aabenraa Kommunes andel af denne skatteindtægt udgjorde før forenklingerne i
forbindelse med finansieringsreformen 32 % af udskrivningsgrundlaget fra de
begrænsede skattepligtige.
Men forenklinger i forbindelse med finansieringsreformen indebærer, at den
kommunale andel fremover tilfalder staten.
Samtidigt tæller grænsependlerne heller ikke med i kommunens indbyggertal.
Indbyggertallet er en markant faktor i fastsættelsen af statstilskuddet og udligningen
mellem de enkelte kommuner.
Den tidligere skatteminister Kristian Jensen har ved forespørgsel fra MF Jesper
Petersen bekræftet dette. Det fremgår af svaret, at ” da der kun er en
meget
begrænset
og usystematisk sammenhæng mellem indtægter og udgifter fra de
begrænset skattepligtige foreslås som led i udmøntningen af aftale om en kommunal
finansieringsreform, at det fulde provenu af de begrænset skattepligtiges indkomster
tilfalder staten”.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417305_0003.png
Aabenraa Kommune er, jævnfør konklusionen i dette notat ikke enig i, at der er en
”begrænset” sammenhæng mellem udgifter og indtægter.
Grænsependlernes sociale rettigheder
Grænsependlere er omfattet af den sociale sikring / velfærdsydelser i Danmark –
d.v.s. for eksempel sygedagpenge, fleksjob, revalidering, børnepasning,
familieydelser, førtidspension og behandling i sundhedssystemet.
En væsentlig del af disse udgifter påhviler den kommune, hvor den pågældende
grænsependler arbejder.
Som også oplyst i Skatteminister Kristian Jensens svar til MF Jesper Petersen findes
der ingen centrale registreringer af grænsependlernes ressourcetræk på de danske
velfærdsydelser.
Ud over de faktisk udbetalte sociale ydelser til grænsependlere har Aabenraa
Kommune ikke ubetydelige udgifter til rådgivning og sagsbehandling.
Der er senest i maj måned 2014 foretaget et skøn over Aabenraa Kommunes årlige
nettoudgifter vedrørende grænsependlerne (udgiften efter eventuelle statsrefusioner).
Aabenraa Kommunes socioøkonomiske udgifter
(begrænsede skattepligtige)
1.000 kr.
Nettoudgift til sygedagpenge til begrænset skattepligtige (21 personer)
Tyske statsborgere i fleksjob (1 person)
Nettoudgift til danskuddannelse til begrænsede skattepligtige
Børnepasning, 26 børn hvor forældre bor i Tyskland
Merudgifter til forældre med handicappede børn. Servicelovens §§41 og
42
Sagsbehandling borgerservice (sygesikring m.m.) - 3 årsværk
Merudgift vedr. personer bosiddende i Danmark med arbejde i Tyskland
(opgjort ekskl. tab som følge af manglende skatteindtægt)
Aabenraa Kommunes socioøkonomiske tab
- kompensation/mindre udgift +merudgift/mindre indtægt
3.685
67
12
1.956
180
1.812
3.287
10.999
De socioøkonomiske merudgifter vedrørende grænsependlerne er opgjort til 11,0 mio. kr. inkl.
et skøn over de administrative merudgifter, men ekskl. tab som følge af den manglende
skatteindtægt fra personer bosiddende i Danmark med arbejde i Tyskland.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417305_0004.png
Spørgsmål til den daværende Indenrigs- og Sundhedsminister fra Folketingets
Kommunaludvalg
Aabenraa Kommune har uomtvisteligt lidt et tab på finansieringsreformen, som også er
anerkendt af den daværende Indenrigs- og Sundhedsminister i forbindelse med besvarelse
af spørgsmål 21 fra Folketingets Kommunaludvalg (L194, maj 2006).
I svaret er tilkendegivet at ”regeringen er dog indstillet på at vurdere spørgsmålet om
udgiftsbelastningen ved, at enkelte kategorier af indbyggere har ret til kommunale
ydelser, men ikke er skattepligtige til kommunen. Vurderingen vil indgå i forbindelse med
den planlagte vurdering af behovet for eventuelle ændringer af de socioøkonomiske
kriterier i folketingsåret 2008-2009.
Finansieringsudvalgets rapport ”Kommunale udgiftsbehov og andre udligningsspørgsmål”
Af Finansieringsudvalgets rapport ”Kommunale udgiftsbehov og andre
udligningsspørgsmål” fra marts 2012 fremgår det, at ” udvalget har set på emnet
vedrørende kommunernes udgifter til personer, som bor i udlandet og arbejder i Danmark.
Det drejer sig hovedsageligt om udgifter til børnepasning og udgifter til sygedagpenge.
Udvalget har drøftet de principielle muligheder for at imødegå en udgiftsbelastning på
dette område, som kunne omfatte enkeltkommuner eller være mere generelle tiltag. På
nuværende tidspunkt foreligger der dog ikke et tilstrækkeligt datagrundlag til at vurdere
problemstillingen”.
Emnet indgår endvidere i aftalen af 17. marts 2009 mellem den daværende regering,
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, hvoraf følgende fremgår ”Partierne peger på, at
der herudover er forhold, som krævet udligningsmæssig opmærksomhed. Således er det
blevet anført, at der blandt andet kan opstå en finansieringsmæssig belastning for
kommuner med udgifter til personer, der bor i udlandet men arbejder i Danmark.
Dette
skal ved en finansieringsmæssig belastning tages i betragtning i udmålingen af
særtilskud.”
Udligningsreformen som er vedtaget i juni 2012 kompenserer altså
ikke
Aabenraa
Kommune for de socioøkonomiske merudgifter i forbindelse med
grænsependlerproblematikken.
Aabenraa Kommune har de seneste år modtaget et særtilskud som særlig vanskeligt stillet
kommune blandt andet med begrundelse i grænsependlerproblematikken
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beregningsforudsætninger
Nettoudgift til sygedagpenge til begrænset skattepligtige
På baggrund af interne opgørelse fra jobcenteret er det opgjort, at der p.t. er 21
grænsependlere på sygedagpenge. Ud fra en gennemsnitsbetragtning kan Aabenraa
Kommunes nettoudgift hertil opgøres til 3,1 mio. kr.
Hertil kommer administrative udgifter til oversættelse af afgørelser, indhentelse af oplysninger
på begge sider af grænsen m.m. I beregningen er denne skønnet til 1 socialrådgiverstilling
eller ca. 0,6 mio. kr. pr. år. (Prisen for et årsværk som opgjort i forbindelse med etableringen
af Udbetaling Danmark, dækker en gennemsnitsløn + overhead og P/L. I alt 604.000 kr. pr.
ansat).
Nettoudgiften til sygedagpengemodtagere med tysk statsborgerskab kan således opgøres til
3,7 mio. kr.
Nettoudgift til fleksjob til begrænset skattepligtige
Grænsependlere der har haft beskæftigelse i Danmark er hvis de opfylder de helbredsmæssige
betingelser herfor berettiget til et fleksjob i Danmark. Grænsependlere er dog ikke berettiget
til at modtage ledighedsydelse, mens de afventer et tilbud om et fleksjob.
Der er for tiden 1 grænsependler, der har et fleksjob. Udgiften hertil kan opgøres til 0,07 mio.
kr.
Nettoudgift til danskuddannelse af begrænset skattepligtige
EU-grænsependlere har ret til danskuddannelse, jf. danskuddannelseslovens § 2 a, stk. 1. EU-
grænsependlere er arbejdstagere, der arbejder i Danmark, eller personer, der har etableret
selvstændig virksomhed her i landet, uden at bo her.
Der er pt. en nettoudgift på 0,01 mio. kr. til 1 danskuddannelsesmodul.
Nettoudgift til børnepasning begrænset skattepligtige
Personer bosiddende syd for grænsen, men med indtægt i Danmark har ret til at få deres børn
passet i danske daginstitutioner.
Der er p.t. 26 børn indskrevet i Aabenraa Kommunes daginstitutioner, hvor forældrene er
bosiddende i udlandet, og som Aabenraa Kommune er betalingskommune for.
Pladsanvisningen oplyser, at der er en del forældre syd for grænsen, der ønsker at få deres
børn passet i Aabenraa Kommune, blandt andet som en følge af det højere serviceniveau her
end syd for grænsen. Blandt andet er daginstitutionernes åbningstider længere i Aabenraa end
Flensborg.
Når børnene udskrives fra daginstitutionerne kan de derimod ikke fortsætte i en folkeskole i
Aabenraa Kommune.
Aabenraa Kommunes udgift hertil efter forældrebetaling er på ca. 2,0 mio. kr.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nettoudgift til udbetaling at tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens §§41 og 42
Grænsependlere med fast arbejde i Danmark har ret til dækning af nødvendige merudgifter
ved forsørgelse af et barn med fysisk/psykisk handicap.
Aabenraa Kommune har i 2013 5 aktive sager efter servicelovens §§ 41 og 42, hvor
forældrene er bosiddende i Tyskland. Den årlige udgift hertil er opgjort til 0,2 mio. kr.
Administrativ belastning af borgerservicecentre
Det er skønnet at borgerservicecentrene bruger ca. 3 årsværk til, at rådgive og vejlede
grænsependlere.
Vejledningen vedrører både skattetekniske og sociale forhold som sygesikring, (udstedelse af
sundhedskort), børneydelser, pension, sygedagpenge og børnepasning.
Prisen for et årsværk er sat til 604.000 kr. som er benyttet ved etableringen af Udbetaling
Danmark inkl. P/L regulering, hvorfor udgiften er beregnet til 1,8 mio. kr. pr. år.
Personer med bopæl i Danmark med indkomst fra Tyskland
Der findes ikke præcise oplysninger om antallet af personer der har bopæl i Danmark med
indkomst fra Tyskland.
Infocenter Grænse (Region Sønderjylland – Schleswig) har forsigtigt skønnet antallet på
landsplan til 1.200 indbyggere. Der er ingen statistikker over, hvor stor en andel heraf der er
bosiddende i Aabenraa Kommune. Skønnes det at ca. 1/4 heraf bor i Aabenraa Kommune
svarer dette til ca. 300 personer.
.
For disse personer gælder det, at Aabenraa Kommune ikke har nogen skatteindtægt, men
personerne har fuld adgang til at trække på kommunens servicetilbud.
En andel af de generelle tilskud er dog indbyggerbestemt. En beregning viser, at hvis
folketallet stiger med 1 person vil de generelle tilskud stige med ca. 52.000 kr. (forudsat at
personen ikke har nogen skattepligtig indkomst til Aabenraa Kommune).
Hvor meget disse personer trække på Aabenraa Kommunes serviceudgifter kan være meget
individuelt og dermed svært at fastsætte. Tages der udgangspunkt i Økonomi- og
Indenrigsministeriets kommunale nøgletal er udgiftsbehovet pr. indbygger i Aabenraa
Kommune på 62.958 kr.
Er der således tale om en ”gennemsnitsborger”, vil Aabenraa Kommune have et ”tab” pr.
borger bosiddende i Danmark med arbejde i Tyskland på 10.958 kr. svarende til ca. 3,3 mio.
kr.
Det har desværre ikke været muligt at få oplysninger om disse personers indkomster, således
at kommunens tab af skatteindtægter har kunnet beregnes.
6