Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 98
Offentligt
1507175_0001.png
TAL OG FAKTA
Turisme er Bornholms næststørste erhverv kun overgået af landbrug, og turismen spiller her som i andre
udkantsområder en stor rolle for områdets udvikling. Bornholm er Danmarks tredjestørste kystferiekommune, og
Bornholm har en stor betydning for Danmarks samlede turisme.
Turismen på Bornholm
Bornholm er et hotspot for (udenlandsk) turisme i Danmark, og Bornholm er Danmarks 3. største
kystferiekommune, kun overgået af Ringkøbing-Skjern og Varde kommuner.
Turismens betydning for Bornholm:
600.000 turister besøger Bornholm årligt.
1,3 millioner registrerede overnatninger årligt i 2013 og inkl. uregistrerede overnatninger
(overnatningssteder med mindre end 40 enheder) er der 2,6 millioner overnatninger.
Bornholms andel af overnatninger i kyst- og naturturismen er mere end tre gange større end størrelsen
tilsiger.
På Bornholm udgør turismeforbruget 6,7 pct. af det samlede forbrug af alle varer og tjenester i kommunen.
Det er den tredjestørste andel ift. landets øvrige kommuner.
Turismen på Bornholm skabte samlet set ca. 2.000 årsværk i 2011, heraf de ca. 800 udenfor Bornholm.
Bornholmsk turisme omsatte for 1,9 mia. kr. i 2013 med et statsligt skatte- og afgiftsprovenu på knap �½
mia.kr.
Tyske turisters betydning for dansk turisme og Bornholm
Det største udenlandske marked for dansk turisme er Tyskland. Men antallet af tyske overnatninger i Danmark
er faldet markant siden 1995. Regeringens Vækstplan for Dansk Turisme har derfor som mål, at dansk
kystturisme skal styrkes - særlig i vores nabolande.
Undersøgelser i 2014 af tyske turisters ønsker viser, at Kystdanmark skal tilbyde en alsidig ferie med mulighed
for oplevelser og aktiviteter, der er tilgængelige og inden for rækkevidde af ferieboligen. Bornholm kan netop
tilbyde det, som tyskerne efterspørger.
Det tyske marked er særligt attraktivt, fordi den tyske hovedferie er i august og dermed forlænger sæsonen og
øger rentabiliteten for turistvirksomhederne. Det er derfor heller ikke muligt at erstatte tyske gæster med andre
nationaliteter.
Antallet af rejsende på Rønne-Sassnitz er steget, men tyskerne besøger Bornholm i kortere tid, og der kan
derfor konstateres et fald i antallet af tyske overnatninger i feriehuse.
Passagerer
Rønne-Sassnitz
p.a.
96.000
98.667
Ankomne Rønne-
Sassnitz p.a.
Tyske
overnatninger på
Bornholm p.a.
462.547
430.376
-7,0 %
Nætter per
ankomst via
Rønne-Sassnitz,
gns.
9,6
8,7
- 9,5 %
Nætter per tysker
i feriehus på
Bornholm, gns.
11,0
9,8
-11,0 %
Periode
2005-2010
2011-2013
48.000
49.334
2,8 %
Ændring
2,8 %
Kilde: CRT baseret på data fra Danmarks Statistik
Tyske turisters betydning for Bornholm:
Bornholms andel af tyske turister er på 33 %, kun overgået af Sydjylland med 47 % og Vestjylland med
63 %.
Tyske turister skaber en omsætning på Bornholm på 421 mio. kr. om året. Det svarer til 285 årsværk.
VisitDenmarks brandmåling 2014 viser, at Bornholm næstefter København, er det område i Danmark, som
flest tyskere har kendskab til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507175_0002.png
Turismen er på vej ud af stilstanden efter krisen
Turismeerhvervet i Danmark har en samlet omsætning på 87,2 mia. kr., heraf står udenlandske turister for 35,7
mia. kr., svarende til 3,6 pct. af Danmarks eksportindtægter. Turismen er med til at skabe godt 122.500 danske
årsværk, hvilket er 4,4 pct. af alle årsværk i Danmark.
Dansk turisme har mistet markedsandele. Efter år med vækst i turismen i vores nabolande og dansk stilstand
eller begrænset fremgang voksede antallet af turistovernatninger med 2,4 millioner i 2014 svarende til en
fremgang på 5,5 pct. Danske overnatninger steg med 3,5 pct. og udenlandske overnatninger steg med 7,5 pct.
Fremgangen gælder alle store markeder heriblandt Tyskland.
Infrastrukturens betydning for turismen
Tilgængelighed er en forudsætning for turisme. Udvikling af infrastruktur øger adgangen for både turister og
lokale, men udvikling af turismen såvel som andre forretningsområder afhænger af en transportmæssig
tilgængelighed både i form af pris, frekvens og tid.
Det er en generel trend i europæisk turisme, at turisterne rejser hyppigere, men i kortere perioder. Når
opholdslængden er nedadgående, kræver det flere turister for at opretholde den samme opsætning i
turisterhvervet og samfundet generelt. Ydermere bliver transporttiden ved kortere ferier en stadig vigtigere
faktor i beslutningsprocessen.
Vigtigheden af tilgængelighed og transport anerkendes i regeringens Aftale om Vækstplan for Bornholm 2014,
hvor to forhold er fremhævet som særlige vigtige for Bornholm grundet øens isolerede placering – det ene er
netop transport.
Global Connected er et dansk offentligt/ privat partnerskab om at øge antal og markedsføring af direkte
flyruter til Danmark/ København, der kan påvise, at nye flyforbindelser giver økonomiske gevinster, som
direkte kan aflæses i samfundsomsætningen.
Erfaringer fra Skotland viser, at prisnedsættelser på transport øger rejseaktivitet og udvider turistsæsonen.
SwitzerlandMobility (SwM) er et initiativ fremhævet af Erhvervs- og Vækstministeriet og Copenhagen
Economics, som succesfuldt øger tilgængeligheden til et kerneprodukt. SwM synliggør og øger
tilgængeligheden til oplevelser i naturen gennem etablering af ruter til cyklister, vandrere m.fl. Initiativets
succes hviler på tre faktorer heriblandt en klar opbakning fra regeringen og betydelige offentlige
investeringer i infrastrukturen.
HORESTA
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg
tlf. +45 35 24 80 80
www.horesta.dk