Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 97
Offentligt
13. marts 2015
Folketinget
Udvalget for Landdistriker og Øer
Destination Bornholm, ønsker at gøre Udvalget for Landdistrikter og Øer opmærksom på de problemer, det
vil give både bornholmere samt vores turister, hvis forliget om færgebetjeningen af Bornholm, der blev
vedtaget i december 2014 føres uændret ud i livet.
Forliget betyder, at den reservefærge der i dag står til rådighed, hvis de andre færger får teknisk nedbrud
eller vejret ikke tillader hurtigfærgerne at sejle, afskaffes fra 2017.
Reservefærgen bruges også til at sejle tyske turister fra Sassnitz i Tyskland til Bornholm om sommeren.
Disse tyske turister generer en omsætning på 421 mio. kr., hvilket svarer til 285 arbejdspladser.
Tyske turisters betydning for dansk turisme og Bornholm
Det største udenlandske marked for dansk turisme er Tyskland. Men antallet af tyske overnatninger i
Danmark er faldet markant siden 1995. Regeringens Vækstplan for Dansk Turisme har derfor som mål, at
dansk kystturisme skal styrkes - særlig i vores nabolande.
Det tyske marked er særligt attraktivt, fordi den tyske hovedferie er i august og dermed forlænger sæsonen
og øger rentabiliteten for turistvirksomhederne. Det er derfor heller ikke muligt at erstatte tyske gæster med
andre nationaliteter.
Antallet af rejsende på Rønne-Sassnitz er steget, men tyskerne besøger Bornholm i kortere tid, og der kan
derfor konstateres et fald i antallet af tyske overnatninger i feriehuse. De stadig kortere ferieperioder, stiller
krav til kapacitet, hvis vi skal opretholde og vækste i forhold til overnatninger.
Tyske turisters betydning for Bornholm:
•
•
•
Bornholms andel af tyske turister er på 33 %, kun overgået af Sydjylland med 47 % og Vestjylland
med 63 %.
Tyske turister skaber en omsætning på Bornholm på 421 mio. kr. om året. Det svarer til 285
årsværk.
VisitDenmarks brandmåling 2014 viser, at Bornholm næstefter København, er det område i
Danmark, som flest tyskere har kendskab til.
På Bornholm betragter vi reservetonnagen som en kaskoforsikring, så bornholmerne, fragt og turister altid
kan komme frem og tilbage. Færgerne er med til at sætte betingelserne for vores mulighed for at udvikle os.
Hvor meget og hvor lidt reservetonnagen kommer i brug, ved ingen af os. Men vi skal vide, at vi altid kan
komme frem og tilbage for hvem ønsker at bosætte sig i et område, hvor man ikke ved om man kan komme
hjem, når man er taget ud?
Jeg henvendte mig også til udvalget, mens forhandlingerne om færgebetjeningen fandt sted. Se Alm. del
bilag 40, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15