Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 93
Offentligt
Fra:
Steen Børsting Petersen
Sendt:
24. februar 2015 10:44
Emne:
Henvendelse til Udvalget for Landdistrikter og Øer fra hjemmesiden
Kære Jørgen
Tak for dit svar. Jeg har talt med Naturstyrelsen – som er ved at skrive et svar til mig.
Synspunkter vedr. planloven …
Puha, der er nok at tage fat på!
Heldigvis kan jeg se, der er nedsat et udvalg, der her inden 1. marts skal komme med anbefalinger til
ændringer af planloven og/eller ændringer af praksis.
Her kan jeg se, at I er med.
Jeg er rigtig spændt på at se, om det bliver rent kosmetik (igen !), eller reelle ændringer der virkelig
batter noget!
Jeg har noteret mig følgende udtalelse fra KL’s formand Martin Damm:
”Jeg vil sige, at vi skal tilbage til, at planloven igen bliver en rammelov, der giver kommunerne mulighed
for at udøve rettidig omhu i udviklingen af de lokale potentialer og værdier”.
Jeg har selv gennem 20 år forsøgt at få ændre anvendelse af et fritidshus i landzone til helårshus.
Huset ligger mere end 300 m fra kysten, og der har altid været lokal opbakning fra såvel kommune som
Danmarks Naturfredningsforening til helårstilladelse.
Til trods for ændret anvendelse vel er noget nær det mindste område i planloven vogter
Naturklagenævnet imidlertid nidkært over det og sørger for deres syn på sagen via praksis bliver
ophævet til ”lov” = stort set ingen får lov til at tage et fritidshus i landzone i brug som helårshus.
Det bliver typisk afslået med disse begrundelser:
I Natur- og Miljøklagenævnets praksis lægges der stor vægt på lovens almene formål, uanset at den
enkelte sags betydning er begrænset.
Afgørelse af, om ændring fra sommerhusstatus til helårsstatus vil kunne tillades, skal for så vidt angår
betydningen for planlægningen som udgangspunkt træffes ud fra de samme overvejelser, som
ansøgninger om tilladelse til opførelse af ny helårsbebyggelse, idet helårsbeboelse i højere grad end
fritidshuse påvirker omgivelserne.
Et af formålene med landzonebestemmelserne er at modvirke byspredning ved at hindre spredt og
uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Etablering af yderligere helårsboliger i landzone bør som
hovedregel ske efter nærmere planlægning og ikke ved enkeltstående landzonetilladelser til f.eks.
statusændring af sommerhuse.
Der er ikke mange af os, der bor herude på landet, der forstår logikken i den slags argumenter …!
Samtidig gives der 3-cifrede millionbeløb i tilskud til at fjerne dårlige huse på landet.
For at kunne opstille de nye store vindmøller bliver der ofte opkøbt og nedlagt ejendomme i det åbne
land
Rigtig mange steder er det helt umuligt at låne penge til at købe en bolig på landet. De bliver derfor
dårligere og dårligere vedligeholdt. Investerer man penge i vedligehold på den slags boliger er der stor
risiko for de er tabt.
Senest er der åbnet op for at helårsbeboelser kan anvendes som fritidshuse (flexbolig ordningen)
Der bliver således ikke flere helårsboliger i det åbne land – tværtimod bliver der færre …
Jeg har altid haft svært ved at se og forstå sammenhængen med det der står i hhv. planloven og
planlovsvejledningen, og den argumentation der rent faktisk bliver ført mod tilladelse.
Det harmonerede på ingen måde med det, jeg kunne læse i planloven og planlovsvejledningen.
Der blev ganske enkelt lagt fortolkninger ned over, der var komplet uforståelige.
Jeg prøvede derfor at bede en uvildig ekspert – professor Claus Haagen Jensen, som dengang arbejdede
på Aalborg Universitet og var ekspert i forvaltningsret – gennemgå min sag.
Jeg glemmer aldrig første møde, jeg havde med ham, efter han havde kikket sagen igennem.
”Mage til makværk skal man lede længe efter!” var hans kommentar til den måde amt og
Naturklagenævn behandlede sagen!
Det resulterede i vedhæftede 17 siders notat fra hans hånd med fuld opbakning til alle de lokale
synspunkter fra hhv. kommune, Danmarks Naturfredningsforening og mig.
Han kaldte bl.a. noget af argumentationen der blev ført imod for ”en retslig vildfarelse” – noget nær den
ultimative kritik fra en professor ;-)
Notatet blev udarbejdet i november 1999, men det han skriver deri er i høj grad stadig relevant.
Lige lidt hjalp det imidlertid – Naturklagenævnet mente jo bare noget andet ...
Og de har sandelig ikke løsnet tommelskruerne i tiden der er gået siden …
Jeg syntes alligevel, det er ret interessant at en uvildig ekspert, retter så kraftig en kritik mod den måde
tingene foregår på, og har derfor vedhæftet Claus Haagen Jensens notat.
Jeg håber, det kan bruges som inspiration.