Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 70
Offentligt
Landdistrikternes udfordringer
Indhold
Miljøministeriet - herunder planlovgivningen. Til skade eller gavn for landdistrikterne. .......................................1
Kommunesammenlægninger uden et folkeligt mandat .........................................................................................4
Kvælstofkrigen – måske den største skandale i den nyere danmarkshistorie. .......................................................5
Afgudsdyrkelsen af den boglige skole .....................................................................................................................6
Miljøministeriet - herunder planlovgivningen.
Til skade eller gavn for landdistrikterne.
I følge Planloven skal miljøministeren efter nyvalg til Folketinget afgive en redegørelse om landsplanarbejdet
til brug for den regionale udviklingsplanlægning og kommuneplanlægningen. Efter en høringsfrist på 8 uger
vedtages planlovene der herefter har en retslig bindende karakter. Dette har været gældende siden 1975.
Hvilke konsekvenser det har haft for specielt landdistrikterne samt konflikten med Agenda 21, vil jeg her give
et bud på.
I grove træk handler landsplanredegørelsen om en deltaljeret fysisk opdeling af landet med hensyntagen til:
natur, bæredygtighed, menneskets livsvilkår, dyre- og plantelivet,
bymiljøer, landskaber, kystnære områder og landskabsressourcer,
forurening af luft, vand og jord samt støjulemper.
Der er så at sige ikke grænser for de gode intentioner.
Når en lovgivning i den grad påtager sig alt, skal man være på vagt. Faktisk må al andet juristeri, lovgivning og
fornuft vige, hvis man kommer på tværs af landsplanredegørelsen.
Miljø – og planloven er som en trojansk hest, der har haft ufattelige skadelige konsekvenser.
Planloven deler landet op i byzoner, sommerhusområder, kystnærhedszoner og yderområder, hvad der
herefter er tilbage er landzoner. Byzoner opdeles yderligere i områdekategorier:
Bolig, erhverv, offentlige institutioner, serviceformål, bydelscentre, lokalcentre og områder til særlig
pladskrævende varer.
Maksimal bruttoetageareal til butiksformål og maksimale bruttoetagearealer for de enkelte butikker forbigår
heller ikke Planlovens interesse.
Byzone
Denne sektoropdeling betyder for byzoner, at der om hverdagen foregår en masse energikrævende transport
mellem bolig- og erhvervsområder og daginstitutioner. I dagtimerne står enorme opvarmede boligområder
tomme, medens børnene er stuvet sammen i institutioner. I de lyse timer er boligområderne døde, i
nattetimerne og weekender er erhvervsområderne forladte og frister svage sjæle.
Energiøkonomisk er det uhensigtsmæssigt, og børn bliver unødigt fremmedgjort overfor voksenlivet.
Restriktive miljøkrav har lukket mange mindre vandværker.
Spildevand og øvrig affald fra en husstand er også centraliseret ganske voldsomt. Det strider imod
bæredygtighed, medfører store slam- og affaldsdepoter.
Undersøgelser har vist at ved effektiv kildesortering kan en husstand reducere renovationsmængden med
80%. Men miljøforvaltningerne differentierer ikke afgiften hertil, hvilket mindsker miljøbevidsthed.
Side 1 af 6