Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 61
Offentligt
Transportminister Magnus Heunicke
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K.
Holte, den 11. januar 2015.
Færgebetjening af Bornholm – forestående udbud
Samfundsbehov - Bortfald af reservefærge
Jeg retter henvendelse til Dem, da den politiske aftale, som er indgået den 11. december 2014
(herefter benævnt aftalen) om den fremtidige besejling af Bornholm, efter min opfattelse ikke er i
overensstemmelse med og tager højde for afgørende faktiske forhold, som er indeholdt i Trans-
portministeriets rapport ”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm” fra juni 2014
(herefter benævnt rapporten).
Af rapporten om rammerne for færgebetjeningen fremgår det
således, at:
1) sejladsen skal opfylde et samfundsbegrundet behov, s. 64,
2) en superfærge vil kunne klare stort set al slags vejr (bølgehøjder, blæst og is), s. 56,
3) de nuværende katamaraners driftsstabilitet vil være ringere end deplacementsfærgers, pri-
mært på grund af deres begrænsninger ved sejlads i is og store bølgehøjder, s. 56 og 57,
4) aflysninger og forsinkelser har betydelige konsekvenser for øens primære infrastruktur, s. 64,
5) det er vigtigt, at det er muligt at bo på Bornholm og kunne arbejde i København, s.61,
6) der er behov for reservetonnage ved nedbrud. Den nuværende færgesammensætning bevirker,
at der – på grund af kravet i den aktuelle kontrakt om anvendelse af katamaraner – også er et
krav til operatøren om, at der med kort varsel kan indsættes en reservefærge (s. 55), og det på-
peges, at passagerer ikke kan sikres transport, hvis reservefærgen udgår af udbudsbetingelser-
ne, s. 55.
Forliget om den fremtidige færgebetjening medfører
øjensynligt, at reservefærgen skal udgå. I
aftalen er der imidlertid ingen anvisninger på, hvad der i så fald skal ske for at sikre, at punkt 1, jf.
1