Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 60
Offentligt
Kære formand for Folketingets Ø-kontaktudvalg Hans Christian Schmidt, Venstre.
Jeg skriver til dig i håbet om, at du som formand for Ø-udvalget kan gøre noget for, at man sikre trafikken til
de Danske øer, og for mit vedkommende drejer det sig om Femø, hvor Lolland Kommune nu påtænker, at
sætte færgetrafikken 53 år tilbage, idet de har planer om, at nedlægge den ene færge til deres 3 øer, som
er Askø, Fejø og Femø. Kommunen er selvfølgelig trykket på økonomien, da "udkants Danmark" mærkes
hårdt i området, og derfor må man nok overveje, at gøre sejladsen til de Danske øer til et problem, som
henhøre under et ministerium, og ikke som i dag, hvor kommunen har kommunalt selvstyre, og bruger det
tilskud, som de får af Staten til driften af færgefarten på andre områder. I dag er det sådan, at Lolland
kommune støtter bustrafikken med ca. 29 kr. pr transporteret person, hvorimod det "kun" koster ca. 15 kr.
pr. færgepassager, og det er færgeoverfarten man hele tiden har fokus på, selvom færgetilskuddet fra
Staten næsten dækker omkostningerne. Før 1963 sejlede man fra Bandholm via Askø til Femø - og retur, og
dengang regnede øboerne det for en dagsrejse, hvilket det selvfølgelig ikke vil blive i dag, men turen vil,
som minimum blive forlænget med mindst 30 min. pr. tur, og der vil ikke på en færge være færgekapacitet
til at betjene begge øer, idet jeg i december måned tog med færgen Femøsund fra Femø om morgenen,
hvor der kl. 0820 var 15 personbiler, og da vi sejlede tilbage samme dag kl. 1555 var der 11 biler, og et stort
lastvognstog, hvilket ikke er unormalt, og hvor skulle bilerne til Askø så være, og det er en vintersejlads.
Hvad om sommeren, hvor kroen har ca. 5000 overnatninger m.v.. Det vil også gøre vores hverdag meget
dyrere, idet håndværkere til øen skal betales fra det tidspunkt, hvor de køre hjemmefra - og til de er
hjemme igen. I dag er det sådan, at man normalt kan komme hjem efter 2 timer, men denne tid vil blive
forlænget med mindst 1 time, og det kræver så, at man skal betale håndværkeren for ca. 4 timer for en
reparation, som muligt kun vare 15 min., og det vil ramme mange af øens beboere hårdt, idet de er
pensionister. Som eksempel kan jeg nævne, at vi for nogle år siden fik nyt badeværelse med håndværkere
fra Maribo, og nogle dage var der 4 personer, hvor vi betalte fra 3 timers sejlads og transport pr. mand,
hvilket var ca. 1600 kr. pr. dag uden at vi fik udført noget arbejde, og det kan let blive til 4 timer pr. dag pr.
håndværker. Dertil kommer det, at de personer, som i dag pendler frem - og tilbage til et arbejde på Lolland
- eller Falster nok vil blive fyrede, idet de ikke kan møde til tiden, og de vil måske også komme sent hjem
om aftenen.
Denne henvendelse er i elvte time, og skulle man ikke i dette folketingsvalgs år en gang for alle gøre
problemet til et emne, så beboerne på de Danske øer ikke hele tiden skal føle sig, som gidsler for de enkelte
kommuners luner og godt befindende på grund af slunkne kommunekasser. Allerede nu er vores huspriser
for nedadgående, og det bliver jo ikke bedre, når man hele tiden fra kommunernes side, gør livet besværligt
for Ø-boerne.
Jeg håber, at du og dit udvalg vil behandle min henvendelse på en seriøs og positiv måde, så man løser
færgeproblemerne til de Danske øer.
Med venlig hilsen.
Kaj Larsen,
Askhavnsvej 8,
Femø,
4930 Maribo.
Tlf: 20154875