Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 53
Offentligt
1436040_0001.png
Transportminister Magnus Heunicke
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
16. december 2014
Kære Magnus Heunicke,
Færgeforliget for Bornholm indgået den 11. december 2014 vil betyde en stor nedgang i
tyske gæster og tab af arbejdspladser i turismeerhvervet. Forliget betyder, at Bornholm
mister sin såkaldte erstatningsfærge, Poul Anker, og dermed er det ikke muligt at op-
retholde færgekapaciteten på ruten til Sassnitz i Tyskland – den eneste færgeforbindel-
se fra Tyskland til Bornholm. Dermed vil Bornholm miste en væsentlig del af sine tyske
gæster. Hvert år har feriehuse ca. 325.000 tyske overnatninger ud af i alt ca. 525.000
tyske overnatninger på Bornholm.
I færgeforliget står der, at turismen vil få gavn af aftalen, men realiteten er, at de tyske
gæster ikke længere kan få transport til Bornholm. I dag besejles Sassnitz-ruten af to
færger i højsæsonen, erstatningsfærgen Poul Anker og Køgefærgen Hammerodde.
Fremover vil det højest være den ene af færgerne, der sejler på ruten, nemlig færgen
Hammerodde, der har den mindste kapacitet af de to. Færgen Hammerodde, der både
betjener ruten til Køge og til Sassnitz har en væsentligt mindre kapacitet end erstat-
ningsfærgen Poul Anker. I 2014, hvor Poul Anker er blevet indsat 46 gange, har der
oven i købet været underkapacitet på sejladsen fra Tyskland til Bornholm, hvilket har
betydet at nogle tyske gæster ikke kunne tage på ferie på grund af pladsmangel på
færgen.
Bornholm står efter færgeforliget til at miste mellem 300.000 og 400.000 tyske over-
natninger, fordi erstatningsfærgen ikke er der til at betjene ruten til Tyskland. Ifølge
beregninger fra Center for Regional- og Turismeforskning står tyske overnatninger for
knap 421 mio. kroner i omsætning årligt med dertilhørende arbejdspladser.
Ministeren bedes forklare, hvordan det er muligt at påstå, at færgeforliget for de kom-
mende 10 år vil gavne turismen, når realiteten er, at en stor del af de tyske overnat-
ninger står til at forsvinde.
Af forligsteksten fremgår følgende formulering vedr. nedlæggelse af reservefærgen:
”Der stilles ikke krav om erstatningsfærge, idet den yderligere robusthed, der
kan opnås ved at have en erstatningsfærge ikke står mål med den økonomiske
omkostning til størstedelen af året at have en erstatningsfærge liggende uvirk-
som hen I Rønne Havn.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436040_0002.png
Ministeren bedes dokumentere forligets tekst om, at erstatningsfærgen ikke er rentabel,
når man tager i betragtning, at den fragter en stor del af de tyske gæster til øen og
dermed bibringer mellem 300.000 og 400.000 overnatninger med dertil hørende om-
sætning og jobskabelse. Besparelsen ved at nedlægge erstatningsfærgen er angivet til
30 mio. kr., men det er uden hensyntagen til de tyske gæster og deres omsætning på
Bornholm.
Tyskland er Bornholms største marked for udenlandske turister og et tab i tyske gæster
på grund af nedlæggelsen af erstatningsfærgen fjerner enhver mulighed for at øge tu-
rismen og er i direkte modstrid med regeringens udmeldinger om, at man vil styrke
turisterhvervet.
Vi vil gerne stille op med yderligere dokumentation og har koordineret denne henven-
delse med turismeaktører på Bornholm. Feriehusudlejernes Brancheforening repræsen-
ter udlejningsbureauer, der formidler private danskeres feriehuse, og i alt skaber udlej-
ningen over 16 millioner overnatninger årligt og en omsætning i Danmark på over 10
milliarder kroner, heraf 8 milliarder i udenlandsk valuta.
Kopi af brevet er sendt til Folketingets Transportudvalg og udvalget for Landdistrikter
og Øer.
Med venlig hilsen
Carlos Villaro Lassen
Adm. direktør
2