Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 4
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 221
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 221 (Alm. del):
I brev af 4. september 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 221:
”Vil ministeren med henvisning til ministerens svar af 1/7-14 til Sam-
menslutningen af Danske Småøer indhente udtalelser fra de nedenfor
nævnte kommuner om folkeskolereformens konsekvenser for folkesko-
leelever, som bor på en småø i kommunen, men går i skole på ”fastlan-
det”, i form af længere skoledage alene på grund af længere transport- og
ventetid, bl.a. som følge af færgers sejlplaner?
- Udtalelserne fra kommunerne skal indeholde oplysning om, hvilke
overvejelser problemstillingen har givet kommunerne anledning til, og
hvilke udtalelser fra de berørte skolebestyrelser som er indgået i disse
overvejelser.
- Udtalelserne fra kommunerne skal for hver småø indeholde oplysning
om, hvor mange folkeskoleelever der får forlænget skoledagen med i
gennemsnit mere end 20 minutter pr. dag, og hvor stor en andel disse
elever udgør af det samlede antal folkeskoleelever på småøen, som går i
skole på fastlandet.
- Udtalerne ønskes indhentet fra følgende kommuner: Slagelse Kommu-
ne (Omø og Agersø), Lolland Kommune (Fejø, Femø og Askø), Lange-
land Kommune (Strynø), Haderslev Kommune (Aarø), Horsens Kom-
mune (Endelave) og Holbæk Kommune (Orø).
- Ministeren bedes tilsende udvalget kommunernes udtalelser og oplyse,
om ministeren skønner, at udtalelserne er repræsentative for alle kom-
muner med småøer, samt oplyse, hvilke overvejelser udtalelserne måtte
give ministeren anledning til.”
Svar:
Jeg er ikke i besiddelse af de ønskede oplysninger.
Driften af folkeskolen er en kommunal opgave. Det betyder, at den en-
kelte kommune fastlægger skolestrukturen, befordringsopgaverne og
undervisningen på en måde, der tager hensyn til lokale prioriteringer,
30-09-2014