Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 4
Offentligt
Til
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Omø, den 8. oktober 2014
ORIENTERINGSBREV
I det vi takker for turen til Tunø den 2.-3. oktober, fremsender vi hermed et brev til Udvalgets
orientering om en række småø-sager, som vi gerne ville have drøftet med Udvalget på turen.
Tunøs færgefart
Turen til Tunø og borgermødet dér mener vi tydeligt demonstrerede Tunøs særlige udfordringer
med hensyn til færgetransport og den meget dårlige sejlplan. Set i lyset af at der allerede i år er
tilført kommunerne ekstra midler - som ikke rækker til flere afgange ifl. Odder Kommune - peger det
på, at der er behov for en fartplan, der som minimum imødekommer behovet for pendlere morgen
og aften og muliggør at man eksempelvis kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Dette kan kun lade sig gøre ved at tilføre flere midler til de kommuner, hvis færgefart (ofte af
historiske grunde) ikke kan yde en basal service – Tunø er et tydeligt eksempel herpå!
Færger og varslede nedskæringer
Sammenslutningen af Danske Småøer har i seneste tid modtaget henvendelse fra flere medlemsøer
om varslede nedskæringer i færgedriften. Således ser Lolland Kommune på sammenlægning af
færgerne mellem Femø og Askø og indsættelse af en passagerbåd (med store service-forringelser
til følge) og Faaborg-Midtfyn kommune peger på nedskæringer i fartplanen for Ø- færgen mellem
Faaborg og Lyø og Avernakø.
Vi er yderst bekymrede for denne udvikling. Netop set i lyset af de ekstra midler der er givet til
kommunerne til færgedrift via §20 midlerne pr. 1.1. 2014 er det yderst foruroligende, at der ikke blot
er tale om status quo i færgeservicen, men at der varsles forringelser.
Usikkerhed om færgedriften gør det yderligere svært at fastholde øboere for slet ikke at tale om at
tiltrække nye. De eksisterende erhverv på øerne trues med de varslede forslag: Eksempelvis er der
store frugtavlere på Fejø og mælkeproducenter på Lyø, som er afhængige af faste færgeafgange og
ikke kan benytte en passagerbåd.
Tredelingsprincippet for færgetilskud
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at der er behov for at økonomi- og
indenrigsministeren over for kommunerne understreger, at der bag §20 tilskuddet til færgedriften
ligger et princip om en tredeling af udgifterne til færgedrift: 1 del fra staten, 1 del fra amtet, 1 del fra
kommunen. Efter kommunereformen i 2007 og amternes nedlæggelse omfatter §20-tilskuddet
således de 2/3 (statens trediedel og amtets trediedel).
Dertil skal så tilføres mindst en trediedel fra kommunen til færgedriften i den pågældende kommune.
Folkeskolereformen
Vedhæftede svar fra Undervisningsminister Christine Antorini på Sammenslutningen af Danske
Småøers henvendelse viser med al tydelighed, at ministeren fraskriver sig ethvert ansvar for
skolereformens negative konsekvenser, som den nye skolereform giver skolebørn på småøerne.
Ansvaret lægges på de i forvejen trængte kommuner. Skolereformen har altoverskyggende
konsekvenser for øer med lang sejltid i form af urimeligt lange skoledage grundet lang transport og
ventetid – et problem kommunerne har meget vanskeligt ved at løse. På mange øer bliver det
fremover meget svært at fastholde/tiltrække børnefamilier.
Udlejning af sommerhuse og kystprojekter i planloven
Til orientering vedlægges Sammenslutningen af Danske Småøers høringssvar på det lovforslag der
er fremsat vedr. ændringer i planloven. Vi kan med glæde konstatere at man har forståelse for
øernes situation mht. muligheden for at udleje sommerhus til helårsbeboelse.
1