Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 37
Offentligt
Til
Økonomi- og Indenrigsminister Morten Østergaard
Minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Staten må stille krav til anvendelsen af tilskuddet til øerne
Det er et vigtigt skridt mod ligestilling af øerne med det øvrige samfund, når regeringen sammen med
partierne bag vækstpakken foreslår, at der gives et øremærket tilskud til nedsættelse af godstaksterne til
øerne. Det er vi rigtigt glade for på Femø.
Desværre udhules effekten af forslaget fuldstændigt, når den resterende del af statens tilskud til småøerne
ikke er øremærkede og der er kommuner, der er villige til at gå endog meget langt, når det drejer sig om at
overføre midler fra øerne til andre formål.
Færgedriften i Lolland kommune koster i dag DKK 29,7m. Med det nye forslag vil staten dække 76% af de
samlede udgifter, 20% vil komme fra brugerbetaling, mens kommunen blot vil dække 4% (DKK 1,2m).
Lolland kommune har imidlertid igangsat endnu et nyt spareprojekt på færgeområdet, som denne gang skal
forbedre kommunens økonomi med DKK 3-4m/år fra 2016. Kommunen vil dermed få et reelt overskud på
den kollektive trafik til øerne.
En besparelse i denne størrelsesorden vil imidlertid være ødelæggende for Askø og Femø
Lolland kommune vil reducere adgangen til øerne med 70%
Kommunen planlægger fra 2016 at reducere færgekapaciteten til Femø og Askø med 70% og samtidig
forlænge sejltiden til Femø med 80% til halvanden time.
Den reducerede færgekapacitet i kommunens forslag er utilstrækkelig og vil
ikke
kunne dække det
transportbehov, der allerede i dag er til Askø og Femø. Gennemfører Lolland kommune planerne, vil det
samtidig sætte en effektiv stopper for den positive udvikling, øerne i øjeblikket er inde i, hvor trafikken til
de to øer er i kraftig stigning.
Du kan læse mere om konsekvenserne af kommunens planer i vedhæftede bilag
.
Kommunens planer fremmer afviklingen af øerne
De nye turistbilletter til færgerne har sammen med større lokale events og en målrettet markedsføring
bidraget væsentligt til, at belægningen på færgerne i dag er den højeste i 5 år. Kommunens forslag vil sætte
en effektiv stopper for denne udvikling, ligesom omkostningsniveauet for erhvervslivet, fastboende og
fritidshusejere vil blive øget markant - og på områder blive mere end fordoblet
Forslag side 1 af 3
cvi/23. Nov 2014