Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 22
Offentligt
1417312_0001.png
Landdistriktspolitik vers. 2.0
Udviklingsafdelingen j.nr. 2011-9130
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0002.png
Landdistriktspolitik vers. 2.0
Side 2 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0003.png
Indhold
1
2
3
4
FORORD ....................................................................................................................... 4
VISION .......................................................................................................................... 5
MÅLSÆTNINGER ........................................................................................................ 6
PRINCIPPER BAG LANDDISTRIKTSPOLITIKKEN .................................................... 7
4.1
24 lokalområder ..................................................................................................... 8
HANDLINGSORIENTERET IMPLEMENTERING AF POLITIKKEN ............................ 9
5.1
Ansøgningsrunder ............................................................................................... 10
5.2
Hvem kan søge og hvad kan der søges støtte til................................................. 10
ORGANISERING - LANDDISTRIKTSRÅDET ............................................................ 12
6.1
Udviklingsafdelingen ............................................................................................ 13
KOMMUNIKATION / INFORMATION ......................................................................... 14
5
6
7
Side 3 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0004.png
Landdistriktspolitik vers. 2.0
1 Forord
Der findes mange definitioner af hvad et landdistrikt er, oftest handler disse definitioner om
befolkningstal. Fx definerer Danmarks Statistik et landdistrikt som værende den del af lan-
det som ligger udenfor sammenhængende bebyggelse med mere end 200 indbyggere.
Andre definitioner siger, at der kan ligge byer med op til 3.000 indbyggere i et landdistrikt. I
Jammerbugt Kommune har vi valgt, at hele kommunen er omfattet af landdistriktspolitik-
ken. Det er vigtigt at fastslå, at Jammerbugt Kommunes landdistriktspolitik er for alle bor-
gere, foreninger og organisationer i kommunen.
Det er Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget klare mål, at Jammerbugt Kommunes
landdistriktspolitik skal være
handlingsorienteret,
derfor lægger Kultur-, Fritids- og Land-
distriktsudvalget op til et tæt samspil mellem borgere, forvaltning og politikere. Jammer-
bugt Kommune vil i det omfang det er muligt bakke lokale ildsjæle, projektgrupper og for-
eninger op i bestræbelserne på at styrke en positiv udvikling i Jammerbugt Kommunes
enkelte lokalområder.
Det helt klare mål med landdistriktspolitikken er at arbejde for at:
-
-
-
-
Jammerbugt Kommune er et godt sted at bo
Jammerbugt Kommune er et godt sted af vokse op
Jammerbugt Kommune er et godt sted at virke
Jammerbugt Kommune er et godt sted at besøge.
Helle Bak Andreasen
Formand for Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget
Side 4 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0005.png
2 Vision
Jammerbugt Kommune har store naturmæssige værdier, særegne by- og landskabsmiljø-
er og meget velfungerende kulturelle- og sociale fællesskaber. Generelt er lokalsamfunde-
ne kendetegnet ved tilstedeværelsen af en høj grad af social kapital og virke lyst.
Jammerbugt Kommunes kvaliteter danner et godt udgangspunkt for udvikling. Ved målret-
tet at satse på disse kvaliteter og ved, at nedbryde barrierer for udvikling skal Jammerbugt
Kommunes landdistriktspolitik helt grundlæggende være med til at sikre at:
-
-
-
-
Jammerbugt Kommune er et godt sted at bo
Jammerbugt Kommune er et godt sted af vokse op
Jammerbugt Kommune er et godt sted at virke
Jammerbugt Kommune er et godt sted at besøge.
Men Jammerbugt Kommunes landdistriktspolitik skal også medvirke til at styrke nærde-
mokratiet og samspillet mellem borgere, forvaltning og politikere.
Implementeringen af landdistriktspolitikken og de aktiviteter der gennemføres i forbindelse
med landdistriktspolitikken, skal skabe øget samhørighed og en fælles identitet omkring
det, som gør Jammerbugt Kommune unik.
Side 5 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0006.png
3 Målsætninger
Målsætningen for Jammerbugt Kommunes landdistriktspolitik er:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
At der gennemføres udviklingsprojekter i de enkelte lokalsamfund
At have fokus på borgerinddragelse
At skabe netværk og udvikle en bred forståelse for helheden
At give borgerne forståelse for, at der lokalt også ligger et ansvar for at skabe udvikling
At man kan forvente opbakning fra kommunen
At skabe grobund for at de enkelte lokalområder er attraktive if. til bosætning
At sikre at alle lokalsamfund fungerer socialt og kulturelt
At arbejde for formidlingen af natur og kulturmiljøer
At tilføre lokale aktiviteter viden således, at aktiviteterne bidrager til at styrke oplevel-
sesøkonomien
At arbejde for øget beskæftigelse og erhvervsudvikling
At udviklingen foregår med respekt for naturen og Jammerbugt Kommune borgere.
-
-
Side 6 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0007.png
4 Principper bag landdistriktspolitikken
Jammerbugt Kommunes borgere er den vigtigste aktør i realiseringen af målsætningerne i
landdistriktspolitikken. I relation hertil skal Jammerbugt Kommunes forvaltning i det om-
fang det er muligt, bistå med nødvendig vejledning omkring projektudvikling, muligheder
for finansiering og udarbejdelse af ansøgninger til puljer og fonde.
De visioner og projektideer, som blev formuleret af deltagerne på udviklingsværkstederne,
skal søges realiseret i et samarbejde mellem borgere og kommune, hvor den bærende
kraft er og vil være borgere.
Det er vigtigt, at bemærke, at der ikke er bevilliget støtte til de projektideer som blev formu-
leret på udviklingsværkstederne, og at der i forbindelse med en senere realisering af pro-
jekterne skal søges og gives de nødvendige tilladelser, inden de kan realiseres.
Med dette udgangspunkt i borgerne er landdistriktspolitikkens organisering opbygget efter
leaderprincippet, et princip der også er gældende for organiseringen af den nationale
landdistriktspolitik. Kernen i princippet er en bottum-up tilgang, hvor det er de lokale aktø-
rer, der sætter dagsordenen i et partnerskab med myndighederne.
Udgangspunktet leaderprincippet betyder, at det er borgerne der bedst kender de enkelte
lokalområders behov, da de som hovedregel må kende lokalområdet bedre end politikere
og forvaltning. Jammerbugt Kommunes lokalområder har forskellige identiteter og lokale
særpræg. Hvilket både ses i landskabet og byernes struktur. Jammerbugt Kommunes
landdistriktspolitik skal understøtte denne forskellighed i respekt for natur og kulturarv i
overensstemmelse med den øvrige kommunale planlægning.
Men samtidig betyder denne tilgang også, at det er aktørerne i lokalområderne, der skal
tage initiativet og bære projekterne igennem med opbakning fra foreninger, erhvervsliv,
Jammerbugt Kommune osv.
Side 7 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0008.png
4.1 24 lokalområder
I oktober 2006 blev der afholdt et opstartsmøde for Jammerbugt Kommunes landdistrikts-
politik i Skovsgård. På mødet blev det besluttet at opdele Jammerbugt Kommune i 24 lo-
kalområder – som vist i nedenstående skema:
De 24 lokalområder
Arentsminde
Brovst
Hjortdal
Nørhalne
Skovsgård
V. Hjermitslev
Biersted
Fjerritslev
Ingstrup
Pandrup
Thorup – Klim
Øland
Birkelse
Gjøl
Kaas
Saltum
Tranum
Ørebro
Blokhus – Hune
Halvrimmen
Moseby
Sdr. Saltum
Trekroner
Aabybro
I hvert af de 24 lokalområder har der været afholdt udviklingsværksteder i 2007 og i 2011.
Formålet med udviklingsværkstederne var i en dialog mellem borger og politikere, at for-
mulere visioner og projektideer for hvert enkelt lokalområde. Visioner og projektideer som
ville skabe lokaludvikling. Samtidig var målet med udviklingsværkstederne at få nedsat
projektgrupper. Projektgrupperne skal nu arbejde videre med de visioner og projekter, som
blev formuleret for de enkelte lokalområder.
For at sikre at vores landdistriktspolitik er handlingsorienteret, levende og dynamisk, har vi
valgt at
www.jammerbugt.dk/landdistrikt
udgør den aktive del af Jammerbugt Kommunes
landdistriktspolitik.
Hver enkelt af de 24 lokalområder har en site på
www.jammerbugt.dk/landdistrikt
på un-
dersiden lokalområder. Dette site fungerer som udviklingsplan for det enkelte lokalområde.
På siten for det enkelte lokalområde finder du:
-
-
-
-
Egnsbeskrivelse(r)
Projektideer formuleret på udviklingsværkstedet eller senere
Kontaktoplysninger på medlem af Landdistriktsrådet
Evt. links til foreninger i lokalområdet.
Samtidig vil
www.jammerbugt.dk/landdistrikt
også generelt fungere som den elektroniske
indgang til landdistriktspolitik og landdistriktsudvikling i Jammerbugt Kommune.
Side 8 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0009.png
5 Handlingsorienteret implementering af politikken
Altafgørende for Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget er at Jammerbugt Kommunes
landdistriktspolitik er en handlingsorienteret politik - der populært sagt ikke står og samler
støv på hylderne.
Derfor vil vi have fokus på aktiviteter som:
-
-
-
-
-
Kommunal støtte til projekter
Dialog med lokalsamfundene via Landdistriktsrådet
Netværksaktiviteter bredt
Dialog mellem borgere, politikere og forvaltning.
Sikre en let og enkel adgang til kommunen. Målet er, at borgere kun skal henvende sig
et sted når det gælder projekter ang. Jammerbugt Kommunes landdistriktspolitik
Projektgrupper skal kunne få hjælp og vejledning til projektudvikling og projektansøg-
ninger hos forvaltningen
Målrettet information om eksterne puljer og fonde
Enkel og direkte kommunikation.
-
-
-
Side 9 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0010.png
5.1
Ansøgningsrunder
Tre gange årligt vil Jammerbugt Kommune fordele midler til projekter, som sigter mod at
opfylde landdistriktspolitikkens visioner og målsætninger. Ansøgningsfristerne er:
-
-
-
15. maj
15. september
15. januar
Ansøgningsrunderne annonceres i de lokale områdeblade og på www.jammerbugt.dk
mindst en måned før ansøgningsfrist, og inden ansøgningsfristen afholdes der et informa-
tionsmøde.
Ansøger skal bruge ansøgningsskemaet som findes på
www.jammerbugt.dk/landdistrikt
samme sted findes vejledningen.
Ansøgninger sendes til
[email protected]
- det tilstræbes, at ansøger får svar på an-
søgningen senest en måned fra ansøgningsfristen.
Ansøger må ikke opleve ansøgningsproceduren som besværlig om som en forhindring.
Ansøger er altid velkommen til at tage kontakt med forvaltningen for afklarende spørgsmål
og vejledning.
Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget kan forud for ansøgningsrunderne udmelde tema-
er, der vil være i fokus i den pågældende ansøgningsrunde.
Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget vil i udvælgelsen af eventuelle temaer tage ud-
gangspunkt i de visioner og projektideer, som er formuleret på udviklingsværkstederne,
eller i temaer, som har relationer til de nationale landdistriktsprogrammer.
5.2
Hvem kan søge og hvad kan der søges støtte til
I samarbejde med Landdistriktsrådet er der udarbejdet en vejledning ”Retningslinjer for
tildeling af støtte til kultur- og landdistriktsaktiviteter”, hvori man finder nærmere oplysnin-
ger om, hvem som kan søge og hvad der kan søges støtte til.
For opnå støtte til et projekt skal projektet som udgangspunkt være i overensstemmelse
med betingelserne i vejledningen ”Retningslinjer for tildeling af støtte til kultur- og landdi-
striktsaktiviteter”, herudover skal evt. støtte være i overensstemmelse med kommunal-
fuldmagten. Overordnet lægges der i bedømmelsen af projekterne vægt på:
Lokalt engagement – er engagementet i projektet bredt forankret i lokalsamfundet
/bidrager projektet til at styrke sammenholdet og engagere borgerne lokalt.
Side 10 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0011.png
Offentlig tilgængelighed - kommer projektet andre end en snæver kreds til gode.
Medfinansiering – bidrager ansøger med finansiering (Evt. i form af eget arbejde el-
ler midler fra andre puljer og fonde.
For at sikre at flest mulige projekter gennemføres skal det tilstræbes at skaffe medfinan-
siering fra andre puljer og fonde. I relation hertil lægger Kultur-, Fritids- og Landdistriktsud-
valget op til et tæt samarbejde med de lokale aktionsgrupper under landdistrikts- og fiske-
riudviklingsprogrammet.
For Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget er netværk og samarbejde vigtige elementer i
realiseringen af Jammerbugt Kommunes landdistriktspolitik. Disse netværk skal positivt
bidrage til koordinere og skaffe medfinansiering til gennemførelsen af projekter.
Side 11 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0012.png
6 Organisering - Landdistriktsrådet
For at sikre opbakning til Jammerbugt Kommunes landdistriktspolitik, og for at sikre en god
dialog med ildsjæle, foreninger, organisationer osv. er Landdistriktsrådet nedsat.
Landdistriktsrådet er sammensat af 24 lokalerepræsentanter og 5 politikere fra Kommu-
nalbestyrelsen. Formanden for Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget er formand for
Landdistriktsrådet.
De 24 lokale repræsentanter i Landdistriktsrådet vælges i forbindelse med afholdelsen af
udviklingsværksteder i de enkelte lokalområder. I tilfælde af at et medlem har forfald eller
ikke længere ønsker, at være medlem af Landdistriktsrådet, er det op til det enkelte lokal-
område at udpege en suppleant.
De 4 kommunalbestyrelsesmedlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen til Landdistrikts-
rådet med det formål, at sikre legitimitet i beslutningsprocessen bl.a. omkring finansiering
og gennemførelse af lokale projekter samt sikre overensstemmelse til den øvrige planlæg-
ning i kommunen.
-
-
-
-
Medlemmerne af Landdistriktsrådet er valgt for en 4årig periode
Landdistriktsrådet formulerer sin egen forretningsorden
Landdistriktsrådet mødes efter behov
Landdistriktsrådet understøttes med sekretariatsbistand fra Udviklingsafdelingen.
Formålet med Landdistriktsrådet er
-
at koordinere landdistriktsudviklingen i Jammerbugt Kommune og skabe helhed og
sammenhæng i projekterne
Landdistriktsrådets medlemmer skal fungere som talerør mellem ”Jammerbugt Kom-
mune” og borgerne i de enkelte lokalsamfund
Landdistriktsrådet skal også være med til mellem udviklingsværkstederne at udvikle
Landdistriktspolitikken
Landdistriktsrådet indstiller evt. projekter til støtte hos Kultur-, Fritids- og Landdistrikts-
rådet
Landdistriktsrådet vælger tre medlemmer til udviklingsforum
Landdistriktsrådet bruges som høringsorgan i relevante sager
At sikrer dialog og erfaringsudveksling mellem lokalsamfundene.
-
-
-
-
-
-
Side 12 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0013.png
6.1
Udviklingsafdelingen
Udviklingsafdelingens opgaver i relation til landdistriktsorganisationen:
-
-
-
-
At støtte administrativt i forhold til projektbeskrivelser og ansøgninger til eksterne fonde
At have overblik over ansøgningsfrister og muligheder fra eksterne fonde
At fungere som sekretariat i forhold til Landdistriktsrådet
At afholde udviklingsværksteder.
Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget har det politiske ansvar for udviklingen af en land-
distriktspolitik og implementeringen heraf.
Arbejdet skal være i overensstemmelse med Jammerbugt Kommunes værdier og i over-
ensstemmelse med kommunens øvrige udviklingsplaner.
Nedenfor er angivet den beskrevne organisation i en skematisk oversigt.
Alle borgere & foreninger
i Jammerbugt Kommune
Lokale udviklingsværksteder
Input
til
LDP
Udviklings-
afdelingen
Lokale projektgrupper
Koordinator
Udviklings
forum
Landdistriktsrådet
LAG
Andre myndigheder
KFL udvalget
Udviklings-
afdelingen
Side 13 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417312_0014.png
7 Kommunikation / information
En god kommunikation mellem borgere, politikere og forvaltning er en afgørende faktor for
Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget. Derfor skal forvaltningen gennem møder, konfe-
rencer og digitale dialogformer arbejde for, at borgere som er engageret i realiseringen af
Jammerbugt Kommunes landdistriktspolitik har let adgang til nødvendige informationer og
evt. arbejdsredskaber.
I det daglige skal hjemmesiden www.jammerbugt.dk/landdistrikt fungere som informant.
Relevante nyheder om Landdistriktsrådets arbejde og om puljer og fonde skal løbende
publiceres på siden.
Samtidig kan interesserede tilmelde sig facebook siden ”Landdistriktskontoret”, hvor også
nyheder vil blive publiceret.
I det omfang det er relevant vil Jammerbugt Kommune afholde informationsmøder om nye
puljer og fonde, herunder kursusvirksomhed i, hvordan man udarbejder ansøgninger og
lign.
Jammerbugt Kommunes borgere skal opleve at Jammerbugt Kommunes landdistriktspoli-
tik er deres politik, derfor skal borgere også altid opleve at de velkommen til at kontakte
medlemmer af Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget og Jammerbugt Kommunes Udvik-
lingsafdeling angående spørgsmål til landdistriktspolitikken og i forbindelse med vejledning
i relation til projekter.
Side 14 af 14