Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 18
Offentligt
1415377_0001.png
Mindre mobilitet i landdistrikterne
Mobilitet er en central faktor, når virksomheder og til-
flyttere vælger en by til eller fra. Hvis der skal skabes
vækst og liv i yderområderne, skal der derfor investe-
res og holdes liv i et kollektivt transportmiddel som
taxien, der er med til at skabe den største fleksibilitet
for transport i landområderne.
På fem år har helt præcist 307 landtaxier måttet dreje
nøglen om. Det svarer til knap en tredjedel af samt-
lige landtaxier siden 2007, hvor kommunalreformen
trådte i kraft.
Tallet er indsamlet ved at søge på aktindsigt i antallet
af land- og bytaxi tilladelser i samtlige af Danmarks
Kommuner. Alle 98 kommuner i regionerne har
fået mulighed for at svare på ’Bevar Landtaxaernes’
anmodning om aktindsigt, men fire kommuner har
valgt ikke at opgive tal for 2007 eller 2012 og indgår
derfor ikke i undersøgelsen.
Frikørselsordningen øger skævvridningen
mellem land og by
Det kan desværre konstateres, at der efterhånden er
betydelige dele af landdistrikterne samt mindre pro-
vinsbyer, der har en alt for dårlig taxibetjening – ikke
mindst om natten og i weekenden.
De fleste vognmænd ejer kun 1-2 biler og har samme
antal chauffører til at holde taxierne i gang døgnet
rundt. De har i forvejen oplevet en nedgang på op til
40 procent i landområderne, og mange har måttet
lukke forretningen med de seneste reguleringer. Hvis
frikørselsordningen afskaffes, vil borgere i landom-
råderne være nødsaget til at finde alternative trans-
portmidler, og der vil mangle endnu flere arbejds-
pladser ude i lokalområderne.
Afskaffes frikørselsordningen tilføres dermed en
yderligere skævvridning mellem land og by. Det vil
derfor være nødvendigt at iværksætte initiativer,
der sikrer en bedre taxidækning uden for de større
bysamfund, da det alternativt vil være endnu en ned-
prioritering af yderområderne.
Antal landtaxier
18
7
6
Antal landtaxier
11
0
0
Antal landtaxier
18
5
5
Antal bytaxier
33
43
32
Antal bytaxier
16
20
17
Antal bytaxier
51
61
45
Silkeborg Kommune
Den 01.01 2007
Den 01.09 2009
Den 01.01 2012
Skanderborg Kommune
Den 01.01 2007
Den 01.09 2009
Den 01.01 2012
Næstved Kommune
Den 01.01 2007
Den 01.09 2009
Den 01.01 2012
Antal taxier
51
50
38
Antal taxier
27
20
17
Antal taxier
69
66
50
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415377_0002.png
Hver tredje landtaxi er forsvundet gennem de sidste fem år, hvis lovforslaget bliver vedta-
get, vil det især ramme de lokale taxiforretninger i yderområderne.
Samlet undersøgelse for Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og
Region Nordjylland 2012
Dato
Den 01.01.2007
Den 01.01.2012
Forskel i taxier:
Forskel i procent:
Antal taxier (by og land)
5267
4622
-645
-12,25%
Antal landtaxier
1018
711
-307
-30,16%
Antal bytaxier
4249
3911
-338
-7,95%
Undersøgelse foretaget af foreningen ’Bevar Landtaxierne’
Taxierne har en stærk
berettigelse i person-
transporten. Særligt i
landområder, hvor flex-
trafikken ikke dækker,
og den kollektive trafik er
skåret væk. Hvis der ikke
længere er noget grund-
lag for at drive vogn-
mandsvirksomhed på
landet. Det betyder jo, at
borgerne ikke kan komme
frem, og det rammer især
de immobile grupper.
– Steffen Damsgaard, formanden for
Landdistrikternes Fællesråd
Dansk Taxi Råd
· Valhøjs Allé 126 · 2610 Rødovre · Tlf.: 3877 7890 · Fax: 3871 7891 · [email protected] ·www.taxi.dk