Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 17
Offentligt
1414779_0001.png
Det økonomiske udfordringsbillede for
Jammerbugt Kommune
Endelig rapport i forbindelse med udarbejdelse af et økonomisk
udfordringsbillede for perioden 2014-2020
20. marts 2014
Implement Consulting Group
Strandvejen 56
2900 Hellerup
Tel +45 4586 7900
Email [email protected]
www.implement.dk
CVR
Bank
SWIFT
Iban
32767788
4845-3450018236
DABADKKK
DK3030003450018236
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0002.png
Indholdsfortegnelse
Resumé ................................................................................................................................................................................................. 2
1.
1.1
1.2
1.3
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
4.
5.
5.1
5.2
5.3
Indledning ...................................................................................................................................................................................... 3
Baggrund .................................................................................................................................................................................... 3
Formål ........................................................................................................................................................................................ 4
Rapportens struktur .................................................................................................................................................................... 4
Fremskrivningsmodel og datagrundlag .......................................................................................................................................... 4
Output af modellen ..................................................................................................................................................................... 5
Fokus for modellen ..................................................................................................................................................................... 5
Det aggregerede udfordringsbillede............................................................................................................................................... 6
Udvikling i demografien i Jammerbugt Kommune ...................................................................................................................... 6
Enhedsomkostninger .................................................................................................................................................................. 7
Det samlede udfordringsbillede .................................................................................................................................................. 8
Delelementer i udfordringsbilledet ............................................................................................................................................. 10
Perspektiver .................................................................................................................................................................................. 15
Bilag.............................................................................................................................................................................................. 16
Bilag 1: Proces, dataindsamling og -kilder................................................................................................................................. 16
Bilag 2: Antagelser bag modellen .............................................................................................................................................. 18
Bilag 3: Specifikke tal for kommunen ........................................................................................................................................ 21
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Resumé
Jammerbugt Kommune står i lighed med de øvrige kommuner i Region Nordjylland med en betydelig udfordring i forhold til
omstilling til en ændret demografisk sammensætning og lavere befolkningstal. Med afsæt i det har Jammerbugt Kommune i
samarbejde med de øvrige kommuner i regionen indgået samarbejde med Implement Consulting Group (Implement) om
udarbejdelse af en demografisk fremskrivning af de kommunale økonomier, der har til formål at illustrere, hvor stort
omstillingsbehovet er for den enkelte kommune og for regionen som helhed. Indeværende rapport beskriver udfordringsbilledet
for Jammerbugt Kommune med følgende hovedelementer:
Den samlede udfordring for Jammerbugt Kommune vil i perioden 2014-2020 være på -488 mio. kr. Det forudsætter, at
kommunen løbende evner at tilpasse 1:1 til den demografiske udvikling og fastholde de enhedsomkostninger, som
kommunen har i dag. Det vil sige, at der både budgetteres med øgede driftsudgifter de steder, hvor demografien
tilsiger det, og samtidig reduceres udgifter de steder, hvor der er færre borgere. De 488 mio. kr. er i absolutte termer
det tredjestørste bidrag til et samlet udfordringsbillede for kommunerne i Region Nordjylland på ca. 3 mia. kr. i
perioden 2014-2020.
Hvis kommunen som helhed ikke kan tilpasse udgifter 1:1, men kun reducerer udgifter til ydelser i takt med, at
borgerne flytter, vil det samlede udfordringsbillede i stedet være på ca. 760 mio. kr.
Baggrunden for det resultat skal findes i de demografiske bevægelser og skift, der forventes i kommunen mod 2020.
Samlet set forventes en nettoafgang fra kommunen på 2,1% eller ca. 800 borgere. Nettoafgangen dækker samtidig
over markante skift i specifikke aldersgrupper. Eksempelvis forventes en samlet nettoafgang på ca. 800 (knap 10%)
børn og unge i alderen 0-17. Samtidig forventes et fald i antallet af voksne i den arbejdsdygtige alder på omtrent
1.600 borgere, mens antallet af ældre over 65 år forventes at stige med ca.1.600 borgere, svarende til regionens
højeste vækst i antallet af ældre på 21,2% frem mod 2020 ift. 2012-niveauet.
Hvis kommunen skal tilpasse sig den betydelige nedgang i de 0-17-årige, kræves tilpasning af budgetterne i 2020 på
44 mio. kr. i forhold til budgettet i 2014. Hvis tilpasningen laves løbende, giver det over perioden en samlet reduktion i
budgetterne på 179 mio. kr.
Kommunen vil, som konsekvens af nettonedgangen i antallet af borgere i den erhvervsaktive alder (ca. 1.600), miste
indtægter for 309 mio. kr. i perioden 2014-2020 inkl. udligning og tilskud.
Endelig vil det stigende antal ældre over 65 år gøre det nødvendigt at hæve udgifterne til pleje, omsorg og sundhed
betydeligt, hvilket er med til at drive de kommunale udgifter op. 2020-budgettet skal således hæves med 35 mio. kr. i
forhold til 2014 eller samlet set 108 mio. kr. i perioden 2014-2020 for at Jammerbugt skal kunne fastholde de samme
enhedsomkostninger som nu.
Kommunerne i regionen er meget forskelligt stillet, hvad angår forventede demografiske skift, samt nuværende
enhedsomkostninger. Ift. fremskrivningens resultat har Jammerbugt en udfordring i den høje ende idet det samlede
udfordringsbillede udgør et underskud på ca.12.000. kr. pr. person.
Ift. udfordringens størrelse er det afgørende, at man formår at gennemføre tilpasningen på børne- og ungeområdet, så der kan
overføres ressourcer til ældreområdet, der alt andet lige må forventes at blive mere udgiftstungt i de kommende år. Det kan kræve,
at man ser på den anlægsramme, der er afsat i perioden og vurderer, hvorvidt der faktisk er belæg for at forvente et fald i udgifter
pr. borger i perioden eller om omstillingsbehovet er så stort, at niveaet bør fastholdes eller måske endda øges i perioden.
Foruden potentielle ændringer i den fysiske servicestruktur kan der i Implements perspektiv også være behov for at arbejde med
alternative vækstmotorer til fastholdelse af arbejdspladser samt alternative metoder til reduktion af enhedsomkostninger som fx
tværkommunalt samarbejde, forskellige former for offentlig-privat samarbejde, udlicitering samt andre finansielle modeller. Da
analysen har fokus på illustration af den samlede kommunale udfordring mere end mulige løsninger, udfoldes disse ikke i detalje i
rapporten. Som del af projektet tilbyder Implement i stedet sparring ift. forståelse af resultater samt mulige perspektiver på løsninger
igennem et opsamlende seminar med de deltagende kommuner.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0004.png
1. Indledning
1.1 Baggrund
Der er meget store variationer i den demografiske udvikling på tværs af de danske kommuner. For de kommuner, der oplever store
skift i befolkningstal og demografisk sammensætning, giver dette en række udfordringer i de kommende år. Det gælder både de
større byer, der på grund af kraftig befolkningstilvækst på kort tid skal øge kapaciteten af deres serviceudbud, men også de
kommuner, der oplever et fald i befolkningstallet og derfor må tilpasse struktur og serviceudgifter.
De kommuner, der oplever vækst i befolkningsgrundlaget, får ofte tilført midler til omstillingen gennem nye skatteindtægter, mens
kommuner, som oplever et fald i befolkningsgrundlaget, både skal tilpasse servicestrukturen i et langsigtet perspektiv, samtidig med
at ressourcerne alt andet lige bliver færre. Det bliver stadig vanskeligere for kommunerne at løse sidstnævnte udfordring, da det
stiller krav om ikke bare at håndtere de generelle krav om besparelser, men også om at finde yderligere besparelser for at følge
med den demografiske udvikling. Yderligere kræver omstillingen af servicestrukturen omfattende anlægsinvesteringer, der
sideløbende skal finansieres.
Kommunerne i Region Nordjylland oplever alle et stigende behov for at tilpasse sig de aktuelle flyttemønstre og den demografiske
udvikling – hvad enten udviklingstendensen er positiv eller negativ. I forhold til forventet nettoafgang har kommunerne i Region
Nordjylland samlet set større udfordringer end kommunerne i de øvrige regioner. Hvor 29% af kommunerne i Region Sjælland
forventer en nettoafgang på mere end 4%, er det hele 45% af kommunerne i Region Nordjylland. Af prognoserne for
befolkningsudviklingen i landets 98 kommuner fremgår det, at der er 5 nordjyske kommuner blandt de 20 kommuner, som forventer
det største fald i befolkningstallet, svarende til næsten halvdelen af kommunerne i regionen. Samtidig forventer 7 af regionens 11
kommuner et fald i befolkningstallet på 3% eller mere.
Med en forventet procentvis nettoafgang på 2% frem mod 2020 placerer Jammerbugt Kommune sig på en ottendeplads blandt
regionens kommuner og en 35. plads blandt alle landets kommuner når det gælder befolkningsændring.
Tabel 1: Udvikling i befolkningstallet for Region Nordjylland
Andel af kommuner med en
negativ forventet ændring i
befolkningstal på 4% eller
mere (2012-2020)
45%
29%
23%
21%
3%
Rangering ift.
relativ
Kommune
befolkningsændring
(2012-2020)
1
5
13
15
17
23
29
35
41
50
91
Læsø
Morsø
Frederikshavn
Thisted
Hjørring
Vesthimmerlands
Mariagerfjord
Jammerbugt
Brønderslev
Rebild
Aalborg
Forventet
Forventet %
absolut
ændring i
ændring i
befolkningstal
befolkningstal
(2012-2020)
(2012-2020)
-14%
-7%
-5%
-4%
-4%
-3%
-3%
-2%
-2%
-1%
6%
-265
-1.477
-2.829
-1.895
-2.648
-1.156
-1.189
-804
-623
-207
12.731
Region
Region Nordjylland
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Hovedstaden
Situationen med høj nettoafgang i en stor andel af kommunerne forværres af, at der også internt i kommunerne forventes et
markant skift i bosætningen, så populationen i de mere tyndt befolkede områder reduceres, hvilket sætter den kommunale
servicestruktur under yderligere pres. Dette yderligere pres kommer ikke med i fremskrivningen, men bør indgå i overvejelserne
om, hvorvidt det udfordringsbillede fremskrivningen angiver er realistisk eller faktisk kunne være værre.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0005.png
1.2 Formål
For at tydeliggøre, hvor omfattende tilpasningsudfordringen er, både for de kommuner i regionen, der oplever et fald i
befolkningstallet, samt for de kommuner, der oplever en befolkningstilvækst, har de 11 kommuner i Region Nordjylland ønsket at
udarbejde et makroudfordringsbillede, som sammenfatter tilpasningsbehovet for kommunerne i perioden 2014-2020.
Implement er i den forbindelse blevet bedt om at bistå kommunerne i Region Nordjylland med at udarbejde en analyse, i form af en
fremskrivning, af de kommunale økonomier inden for regionen
.
Analysen har til formål at give kommunerne et samlet overblik over
tilpasningsbehovet som følge af ændringer i demografien. Helt konkret er det kommunernes ønske, at det med fremskrivningen
synliggøres, hvilken udfordring kommunerne i fællesskab står over for, hvis de skal tilpasse sig den demografiske udvikling frem
mod 2020. Analysen skal ikke anvise løsninger, men fungere som udgangspunkt for en diskussion af, hvilke værktøjer der på
nuværende tidspunkt er tilgængelige for kommunerne, samt hvilke andre initiativer og tiltag der kan bringes i spil for at undgå en
skævvredet kommunal udvikling på tværs af landet i de kommende år.
Foruden en overordnet rapport, der beskriver udfordringen for regionen som helhed, udarbejdes som del af projektet en
kommunespecifik rapport, der detaljerer, hvordan den enkelte kommune bidrager til den samlede udvikling samt hvilke specifikke
udfordringer, der gør sig gældende for den enkelte kommune. Denne rapport detaljerer resultaterne for Jammerbugt Kommune.
1.3 Rapportens struktur
Rapporten beskriver tilpasningsbehovet for Jammerbugt Kommune i relation til den overordnede udfordring for regionen og er
opbygget med en indledende beskrivelse af modellen og dens forudsætninger
(kapitel 2).
Herefter udfoldes resultaterne af
fremskrivningen
(kapitel 3).
Dette sker ved først at gennemgå udviklingen i de primære resultatdrivere – nemlig udviklingen i
demografien samt forskelle i indledende enhedsomkostninger. Med beskrivelsen af driverne på plads gennemgås det samlede
resultat, og der stilles skarpt på enkelte deludfordringer som fx tilpasningsbehovet som konsekvens af et faldende børnetal. Som
supplement til beskrivelsen af udfordringen i Jammerbugt Kommune giver rapporten en række nøgletalsoverblik, der gør det muligt
for kommunen at vurdere egne resultater i relation til resultaterne for de andre deltagende kommuner. Herved gives bedre mulighed
for at forstå forskelle samt egne tal. Bilagene til rapporten beskriver datakilder samt detaljerede forudsætninger for modellen, der er
lagt til grund for beregning af udfordringsbilledet for den enkelte kommune samt helhedsbilledet for regionen.
2. Fremskrivningsmodel og datagrundlag
Til at udarbejde fremskrivningen samt det økonomiske udfordringsbillede mod 2020 anvendes en model til demografisk
fremskrivning af kommunernes økonomi. Modellen er udviklet specielt til at kunne estimere effekterne af ændringer i den
demografiske sammensætning eller konsekvensen af nettoafgang for kommunens samlede økonomi.
Den grundlæggende tanke i modellens opbygning er at koble både indtægter og udgifter til enkelte årgange i befolkningen. Herved
fremkommer et billede af, hvor meget de forskellige aldersgrupper hhv. bidrager med af skatteindtægter og trækker på af
kommunale servicetilbud i udgangsåret.
Figur 1: Konceptuel illustration af fremskrivningsmodellens opbygning
Fra udgangsåret gennemføres en fremskrivning, hvor udgifter og indtægter fremadrettet
estimeres på baggrund af udviklingen i befolkningstallet og den demografiske
sammensætning. Herved fremkommer et billede af, hvordan den kommunale økonomi
burde se ud, hvis man foretog 1:1-tilpasninger til demografien med faste
enhedsomkostninger.
Til venstre ses en konceptuel illustration af modellen og dens kobling af demografi,
indtægter – herunder udligning og tilskud – samt udgifter. Som forsøgt illustreret ved de to
grå bokse forneden giver modellen mulighed for at se, hvordan den kommunale økonomi
udvikler sig med og uden en tilpasning til demografien. Hvor den første boks fokuserer på
resultatet af udviklingen, fokuserer den anden på resultatet med fastholdelse af
udgangspunktet – dvs. hvis der ikke foretages aktive tilpasninger af den kommunale
økonomi.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0006.png
Beregningen af indtægterne i modellen baseres dels på Økonomi- og Indenrigsministeriets basale tal og retningslinjer for tilskud og
udligning, dels på Danmarks Statistiks opgørelse over gennemsnitlige indkomster samt kommunernes egne forventninger til skatter
og indkomster. Beregningen af udgifter og enhedsomkostninger baseres på de realiserede kommunale udgifter i 2012 samt faktiske
antal fuldtidspersoner, der har trukket på de forskellige ydelser. For en udtømmende liste af datakilder og modelforudsætninger
henvises til bilagene.
2.1 Output af modellen
Nedenfor illustreres, hvordan modellen beregner det samlede udfordringsbillede eller tilpasningskrav for kommunerne.
Figur 2: Illustration af beregningsgrundlaget for udfordringsbilledet
Udfordringsbilledet for den enkelte
kommune for perioden 2014-2020
fremkommer ved at fremskrive de
kommunale
indtægter (1)
og
sammenholde disse med en
fremskrivning af det samlede
kommunale udgiftsbehov. Det samlede
Forventet omstillings
4
kommunale udgiftsbehov består af to
& anlægspulje
overordnede kategorier,
driftsudgifter
5
Udfordrings-
(2)
og anlægsudgifter. Driftsudgifter
billedet
Omstillings &
3
omfatter alle løbende udgifter til fx
anlægsramme
1
Indtægter
pasning af børn, udgifter til
2
Driftsudgifter
undervisning samt udgifter til
ældreservice. Fremskrivningen af
kommunale driftsudgifter kan opgøres
TID
med
eller
uden
en forudsætning om
2012
2020
tilpasning af driften til den demografiske
udvikling, dvs. med eller uden en
forudsætning om, at driftsudgifterne reduceres ved faldende befolkningstal og øges ved befolkningsvækst.
DKK
Anlægsudgifter omfatter udgifter til opførelse af nye institutioner, skoler, plejehjem m.m. Anlægsudgifterne udgør i modellen
kommunernes
omstillings- og anlægsramme (3),
dvs. forskellen mellem de løbende indtægter og driftsudgifter. Her tydeliggøres,
hvor meget kommunerne har til investering i skattefinansieret anlæg, samtidig med at der kan opnås et balanceret budget.
Kommunernes forventede anlæg i perioden opgøres som en
omstillings- og anlægspulje (4),
dvs. de nødvendige kommunale
omstillings- og anlægsinvesteringer, der muliggør en stabil udvikling i driftsudgifterne trods store demografiske bevægelser i
befolkningssammensætningen.
Det samlede økonomiske
udfordringsbillede (5)
for kommunen fremkommer her ved at se på differencen mellem de samlede
indtægter og de samlede driftsudgifter tillagt den forventede omstillings- og anlægspulje.
2.2 Fokus for modellen
Modellens primære fokus er at beskrive konsekvenserne af den demografiske udvikling for den kommunale økonomi. Væsentligt er
det, at fremskrivningerne af kommunens økonomi baserer sig på kendt og dokumenteret viden, dvs. at der tages udgangspunkt i
borgernes faktiske behov, som de er i dag, og at disse fastholdes igennem perioden. Ændringer i økonomien kan herved ikke
tilbageføres til ændringer i befolkningens behov for undervisning, pleje eller sundhedsydelser, men udelukkende til ændringer i
demografien – alderssammensætning og antal borgere. Herved isoleres effekten af, hvad den demografiske udvikling har af
betydning for den kommunale økonomi. Det gælder således også, at modellen ikke tager højde for betydningen af fremtidige
reformer, tendenser, ændringer i borgernes behov eller ændringer i praksis. Med afsæt i ønsket om at vise betydningen af de
demografiske skift er priser fastholdt på 2012-niveau, der er udgangsåret for beregning af enhedsomkostninger.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0007.png
3. Det aggregerede udfordringsbillede
I dette kapitel beskrives resultaterne af fremskrivningen. Dette gøres ved først at gennemgå de to primære resultatdrivere,
demografi og enhedsomkostninger, som udgangspunkt for forståelsen af det samlede resultat. Herefter fremlægges først det
samlede resultat, og der stilles skarpt på enkelte deludfordringer i det samlede billede – udfordringer, der baseres på demografiske
skift for bestemte befolkningsgrupper.
3.1 Udvikling i demografien i Jammerbugt Kommune
Ses der på den samlede udvikling i befolkningstal over perioden 2012-2020 står Jammerbugt Kommune over for en nettoafgang på
2,1% – fra 38.611 borgere i 2012 til forventet 37.808 borgere i 2020.
Tabel 2: Samlet nettotilgang fordelt på kommuner
Jammerbugt
Mariagerfjord
Vest-
himmerlands
Brønderslev
Total
ændring i
antal
Ændring i
%
-272
-14,3%
-1.476
-6,9%
-2.836
-4,6%
-1.896
-4,2%
-2.647
-4,0%
-1.161
-3,1%
-1.190
-2,8%
-803
-2,1%
-621
-1,7%
-207
-0,7%
12.722
6,3%
-387
-0,1%
Den samlede forventede nettoafgang på 804 borgere dækker over en kraftig bevægelse i Jammerbugt Kommunes demografiske
befolkningssammensætning. Kommunen står således over for en forventet 21% stigning i antallet af ældre borgere på 65+ år, en
nedgang på 7,1% i antallet af erhvervsaktive borgere i aldersgruppen 18-64 år, og en forventet nedgang på knap 10% i antallet af
børn og unge under 18 år. I absolutte tal forventes der i 2020 således at være ca. 800 færre børn og unge under 18 år i kommunen,
1.600 færre i den erhvervsaktive alder og 1.600 flere ældre over 65 år.
En sammenligning af udviklingen i alderssegmenter for alle kommuner i Region Nordjylland er vist nedenfor i Tabel 3: Udvikling i
antallet af borgere i hvert alderssegment fordelt på kommuner (2012-2020)Tabel 3. Sammenlignet med de øvrige kommuner i
regionen er den demografiske udvikling henimod flere ældre og færre børn og unge og borgere i den erhvervsaktive alder således
mere udtalt i Jammerbugt Kommune. Sammenlignet med de øvrige kommuner i regionen forventer Jammerbugt den højeste vækst
i antallet af ældre borgere over 65 år. Ift. udvikling i udfordringsbilledet vil det derfor være helt afgørende, at man kan fastholde eller
sænke enhedsomkostningerne for dermed at fastholde udfordringsbilledet på det niveau, der forventes i modellen.
Tabel 3: Udvikling i antallet af borgere i hvert alderssegment fordelt på kommuner (2012-2020)
0-17 år
Læsø
Morsø
Frederikshavn
Thisted
Hjørring
Vesthimmerlands
Mariagerfjord
Jammerbugt
Brønderslev
Rebild
-113
-797
-1.993
-1.123
-1.908
-1.049
-1.370
-833
-639
-550
0-17 år i %*
-38,4%
-17,6%
-16,5%
-11,5%
-13,4%
-12,6%
-14,7%
-9,6%
-7,8%
-7,7%
18-64 år
-261
-1.384
-3.100
-2.587
-2.874
-1.221
-1.466
-1.579
-1.066
-649
18-64 år i %*
-25,9%
-11,2%
-8,7%
-9,8%
-7,4%
-5,6%
-5,8%
-7,1%
-5,2%
-3,8%
65+ år
102
705
2.257
1.814
2.135
1.109
1.646
1.609
1.084
992
65+ år i %*
17,2%
15,3%
16,8%
20,7%
16,5%
15,0%
20,7%
21,2%
15,7%
20,4%
6
Region
Nordjylland
Frederiks-
havn
Hjørring
Aalborg
Thisted
Morsø
Rebild
Læsø
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0008.png
0-17 år
Aalborg
Region
Nordjylland
* Udvikling i % ift. aldersgruppen
0-17 år i %*
0,5%
-8,4%
18-64 år
7.076
-9.111
18-64 år i %*
5,5%
-2,6%
65+ år
5.454
18.907
65+ år i %*
16,4%
17,5%
192
-10.180
Hvis man fastholder perspektivet, at borgernes behov er de samme i 2020, som de er i 2014, så står Jammerbugt Kommune over
for at skulle tilpasse udgifterne til de færre 0-17 årige, så der i stedet kan overføres midler til den voksende gruppe af 65+-årige.
Basalt set en bevægelse, hvor pasnings- og undervisningstilbud skal tilpasses, så der kan investeres i forskellige former for
ældrepleje og sundhedsaktiviteter. Nedgangen i befolkningsgruppen 0-17 år er ikke så udtalt for Jammerbugt som for andre
kommuner, hvilket betyder, at niveauet for de demografisk tilpassede udgifter ikke er ligeså afhængig af en strukturel tilpasning i
Jammerbugt som i andre kommuner, der forventer en langt større afgang i gruppen. Det, der adskiller Jammerbugt fra andre er
forventningerne til stigende driftsudgifter forbundet med borgere over 65 år, fordi denne gruppe vil vokse forholdsvist voldsomt.
Samtidig med, at der ses dette behov for omlægning af service, betyder nedgangen i antallet af borgere i den erhvervsaktive alder,
at der alt andet lige vil være færre samlede indtægter til at servicere den voksende ældrebefolkning. Her rammes Jammerbugt
Kommune lidt hårdere end flere af de andre kommuner i regionen med en forventet afgang på ca. 7% af befolkningsgruppen i den
erhvervsaktive alder i perioden.
3.2 Enhedsomkostninger
Den anden primære driver i fremskrivningen af det økonomiske udfordringsbillede er de kommunale enhedsomkostninger, der
opgøres ift. enkeltårgange. Det vil sige en opgørelse af, hvor mange udgifter der i gennemsnit er til fx en 3-årig ift. en 10-årig ift. en
45-årig. Enhedsomkostningerne kombineret med den demografiske udvikling er således bestemmende for, hvordan
udfordringsbilledet for Jammerbugt Kommune ser ud (præsenteres i afsnit 3.3).
Som det fremgår af
Tabel 4
har Jammerbugt Kommune lavere enhedsomkostninger til børn- og unge og de ældre borgere over 65
år set ift. gennemsnittet for regionen. En 0-17 årig i Jammerbugt Kommune koster således 92.341 kr. og er dermed knap 3.700 kr.
billigere end den gennemsnitlige nordjyde under 18 år. En borger i den erhvervsaktive alder koster kommunen 40.134 kr. (på
niveau med regionsgennemsnittet), og en borger 65+ år koster kommunen 62.655 kr. (knap 3.200 kr. under regionsgennemsnittet).
Tabel
4 Kommunale enhedsomkostninger fordelt på aldersgrupper, 2012
0-17 årige
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
Region Nordjylland
96.419
91.264
94.056
92.341
123.085
93.646
93.620
85.189
93.050
97.354
101.884
96.016
18-64 årige
40.257
43.805
40.499
40.134
59.392
37.644
44.462
31.653
39.701
39.112
38.445
39.490
65+ årige
63.929
71.018
68.145
62.655
88.857
61.745
65.602
60.429
62.468
71.173
65.670
65.892
ikke
aldersspecifikke
udgifter
17.428
18.614
16.380
16.448
37.184
16.234
19.792
14.732
17.125
16.838
16.048
16.759
De lavere enhedsomkostninger for gruppen af borgere over 65 år gør, at fremskrivningen af udgiftsbehovet
for de ældre bliver væsentligt mindre end hvis Jammerbugt havde gennemsnitlige enhedsomkostninger. Det
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0009.png
betyder dog samtidig, at hvis man ikke kan fastholde enhedsomkostningerne, så bliver udfordringen hurtigt
større.
3.3 Det samlede udfordringsbillede
Det samlede udfordringsbillede for Jammerbugt Kommune er på -488 mio. kr. i perioden 2014-2020 under forudsætning af, at
kommunen fastholder de nuværende enhedsomkostninger og løbende tilpasser sig den demografiske udvikling. Fordeles den
tilpasning ud på befolkningen i 2020, svarer det til et tilpasningsbehov på 12.897 kr. pr. borger, hvilket klart er i den høje ende for
kommunerne. Målt pr. borger er Jammerbugt den kommune, der efter Læsø har den største udfordring.
Er det ikke muligt for Jammerbugt Kommune at tilpasse omkostningerne til den demografiske udvikling, fordi det i praksis kræver, at
kommunen evner at fjerne udgifter i samme takt som nettoafgangen, kan udfordringen, med det forventede anlægsniveau, i stedet
vise et samlet underskud for perioden 2014-2020 i størrelsesordenen -761 mio. kr. i stedet.
Når der ses på, hvad det i realiteten kræver at gennemføre en 1:1 tilpasning er der en sandsynlighed for, at udfordringsbilledet er
højere end de -488 mio. kr. Det skyldes, at tilpasningerne vedrører velfærdsområder, hvor der typisk er mange decentrale enheder,
hvor det samtidig kan være meget vanskeligt at tilpasse 1:1, da man ikke løbende kan optimere fx stue- eller klassestørrelser inden
for samme institution, eller endnu vanskeligere på tværs af skoler inden for det samme år. I praksis betyder det, at hvis Jammerbugt
skal tilpasse sig demografien 1:1, skal der til tider reduceres mere end demografien på det tidspunkt tilsiger, så der opnås et
råderum, indtil der igen kan optimeres.
Det samlede spænd mellem indtægter og udgifter for Jammerbugt Kommune, der udgør det aggregerede udfordringsbillede, er vist
nedenfor for perioden 2014-2020.
Figur 3: Opgørelse af den samlede udfordring for Jammerbugt Kommune
Indtægter
2.350 Mio.
Samlede udgifter med demografisk tilpasning
Samlede udgifter uden demografisk tilpasning
2.300 Mio.
-
761 mio. kr.
2.250 Mio.
2.200 Mio.
2.150 Mio.
-
488 mio. kr.
2.100 Mio.
2.050 Mio.
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Det er her interessant, at Jammerbugt i hele perioden kan forventes et højere udgiftsniveau – selv når der tilpasses til de
demografiske ændringer – set ift. indtægtsniveauet. Det betyder, at man igennem hele perioden akkumulerer et underskud, hvilket
er med til at bestemme udfordringens størrelse.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0010.png
Tabel 5: Forventede indtægter og udgifter for Jammerbugt Kommune, 2014-2020
2014
Indtægter (mio. kr.)
Samlede udgifter tilpasset
demografien (mio. kr.)
Samlede udgifter uden
tilpasning (mio. kr.)
Anlægs- og renteudgifter
(mio. kr.)
Forventninger til afdrag på
gæld (mio. kr.)
Anlægs-og renteudgifter
pr. person (kr.)
Anlægs- og renteudgifter
(gns. for kommuner)
2.218
2.308
2.325
141
24
3.673
2.316
2015
2.181
2.272
2.295
112
31
2.930
2.078
2016
2.175
2.222
2.255
69
33
1.803
1.914
2017
2.165
2.220
2.262
74
35
1.943
1.838
2018
2.159
2.222
2.270
76
35
2.000
1.930
2019
2.159
2.226
2.279
78
35
2.055
1.932
2020
2.159
2.233
2.289
80
35
2.109
1.934
i alt
2014-2020
15.216
15.703
15.976
629
227
2.359
1.992
Et vigtigt element i fremskrivningen af kommunens samlede udfordring er forventningen til de nødvendige anlægsinvesteringer i
perioden. Forventningen til anlægsniveauet lægges oven i de demografisk tilpassede udgifter og sammenholdes med indtægterne,
der også er tilpasset den demografiske udvikling. Forventninger til anlæg i perioden er illustreret i tabellen ovenfor. Ses der på
anlægsniveauet er det tydeligt, at Jammerbugt Kommune har et forholdsvist højt, men aftagende anlægs- og renteudgiftsniveau
gennem perioden, og særligt i starten af perioden forventer Jammerbugt Kommune at bruge flere midler på anlæg og renter pr.
borger end gennemsnittet for kommunerne. Det er således også de faldende forventninger til anlæg, der giver faldende udgifter
frem mod 2016 i figuren ovenfor.
Udfordringen viser kun resultatet af det skattefinansierede område, hvorfor afdrag ikke er med, men alt andet lige vil stigende
forventninger til afdrag lægge beslag på en større del af de frie midler eller betyde stigende renter i perioden, eftersom kommunen
så skal afdrage på gælden gennem optagelse af nye lån. Sammenhængen mellem hhv. puljen til anlæg og forventningerne til
afdrag skal derfor tages med i vurderingen af udfordringsbilledets størrelse.
Tabel 6 viser udviklingen i gæld pr. indbygger i perioden 2007-2013, og heraf fremgår det, at Jammerbugt har oplevet en 45%-
vækst i den langsigtede gæld, men i 2013 stadig har et lidt lavere niveau af gæld pr. indbygger end regionsgennemsnittet.
Kommunen har således fortsat ud fra dette parameter et økonomisk vist råderum ift. at kunne finansiere afdrag og anlæg gennem
låntagning – dog vil det fremadrettet begrænse råderummet da renteudgifterne må forventes at stige og dermed tage en større del
af den pulje, der er til rådighed for anlæg, hvis der skal skabes balance.
Tabel 6: Langfristet gæld pr. indbygger for alle kommuner i Region Nordjylland (kr.), 2007-2013
Langfristet gæld pr. 1/1 pr. indb.
Morsø
Thisted
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
Gennemsnit
2007
8.022
13.400
11.388
14.928
16.400
16.891
11.834
15.436
9.280
5.701
14.205
10.743
2008
9.719
15.531
12.698
14.965
19.300
20.976
11.937
15.539
9.219
5.944
14.325
11.367
2009
12.141
16.269
12.344
15.439
19.382
25.086
11.691
16.381
8.439
6.030
16.206
11.803
2010
11.958
16.404
12.661
15.760
20.230
26.766
11.566
16.383
9.600
5.934
16.149
11.928
2011
14.980
16.148
12.842
16.809
22.743
23.421
12.123
16.876
10.707
6.923
16.965
12.839
2012
15.477
16.185
12.688
16.352
22.043
23.849
11.501
17.292
12.136
6.593
18.007
12.824
2013
21.502
18.263
14.811
19.751
24.824
26.795
11.633
17.273
13.499
6.965
18.233
14.094
Udvikling
2007-
2013
168%
36%
30%
32%
51%
59%
-2%
12%
45%
22%
28%
31%
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0011.png
Det er Implements vurdering, at udfordringsbilledet godt kan være større end de -488 mio. kr. som fremskrivningen viser for
perioden 2014-2020. Det skyldes, at de demografisk tilpassede driftsudgifter er stigende i perioden (dog i grafen sløret af, at
anlægsudgifterne falder markant frem til 2016) – særligt forventes stigende udgifter til ældre og sundhed, mens det samtidig
antages, at kommunerne kan tilpasse 1:1 til ændringer i gruppen af børn fra 0-17 år. Den demografiske udfordring er med de
stigende udgifter og antagelser om 1:1-tilpasninger mindst lige så stor i slutningen af perioden som i begyndelsen. Når der hertil
lægges, at en del af det tilgængelige overskud efter driften skal anvendes på afdrag af eksisterende gæld, er det sandsynligt, at
Jammerbugt Kommune vil have vanskeligt ved at fastholde et udfordringsbillede på -488 mio. kr. i perioden 2014-2020. Hvor stor
den præcise udfordring er vil også afhænge af, hvor langt man på nuværende tidspunkt er med omstillingen. Hvis der, som det
kunne tyde på er tilfældet i Jammerbugt, i den forudgående periode er investeret massivt i anlæg, der kan sikre omstillingen på hhv.
børne- og unge samt ældreområdet, så kan man måske fastholde enhedsomkostningerne og ramme udfordringen på -488 mio. kr.
Hvis ikke servicestrukturen på nuværende tidspunkt er tilpasset, så skal kommunen i perioden foretage en omstilling med en
nogenlunde stabil anlægsramme og stigende driftsomkostninger.
Som et sidste argument for, at det kan være vanskeligt at fastholde udfordringsbilledet på -488 mio. kr. kan tilføjes, at
beregningerne kun viser konsekvenserne af nettoflytninger mellem kommunen og ikke de skift i bosætning, der ses indenfor
kommunen. I mange tilfælde vil bevægelsen væk fra mere tyndt befolkede dele af kommunen imod bycentrene betyde, at der vil
være behov for yderligere tilpasninger af servicestruktur. De økonomiske konsekvenser af disse ryk er ikke medtaget i
beregningerne, men skal medtænkes i de løsninger, der laves for at imødekomme den ændring i befolkningstallet, som kommunen
kan opleve mod 2020.
Det er derfor Implements vurdering, at der med de -488 mio. kr. for perioden er tale om et realistisk og konservativt bud på, hvor
stort tilpasningsbehovet vil være for Jammerbugt Kommune, når der er foretaget en tilpasning til demografien.
3.4 Delelementer i udfordringsbilledet
I dette afsnit ses nærmere på, hvordan udfordringsbilledet ser ud ift. tilpasninger for enkelte aldersgrupper. Med udgangspunkt i de
tre overordnede aldersgrupper 0-17 år, 18-64 år samt 65+ år illustreres størrelsen af de aggregerede tilpasningskrav i Jammerbugt
kommune. Det vil sige, hvor stor tilpasningen er i hele perioden 2014 til 2020 givet, at kommunen skal tilpasse sig 1:1 til den
demografiske udvikling og fastholde enhedsomkostningerne, samt hvor meget budgettet skal være med i det sidste år
sammenlignet med udgangspunktet.
3.4.1 Tilpasningsbehov ift. aldersgruppen 0-17 år
Givet den demografiske udvikling, der viser en nettoafgang for gruppen af borgere 0-17 år i størrelsesordenen 800 borgere, er der
et markant tilpasningsbehov ift. velfærdsområder rettet specifikt mod denne gruppe. Det samlede tilpasningsbehov som
konsekvens af nedgangen illustreres i tabellen nedenfor.
Tabel 7: Oversigt over tilpasningsbehov som konsekvens af nettoafgang i aldersgruppen 0-17 år (2012-priser)
Tilpasningsbehov
for 0-17 årige ift.
2014
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
2014
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2015
8 Mio.
20 Mio.
20 Mio.
10 Mio.
1 Mio.
13 Mio.
6 Mio.
5 Mio.
11 Mio.
2016
16 Mio.
38 Mio.
41 Mio.
20 Mio.
2 Mio.
29 Mio.
13 Mio.
10 Mio.
21 Mio.
2017
22 Mio.
54 Mio.
57 Mio.
29 Mio.
3 Mio.
42 Mio.
17 Mio.
16 Mio.
29 Mio.
2018
28 Mio.
65 Mio.
71 Mio.
36 Mio.
4 Mio.
54 Mio.
20 Mio.
20 Mio.
37 Mio.
2019
33 Mio.
75 Mio.
83 Mio.
40 Mio.
5 Mio.
62 Mio.
26 Mio.
24 Mio.
43 Mio.
2020
37 Mio.
82 Mio.
93 Mio.
44 Mio.
5 Mio.
69 Mio.
28 Mio.
27 Mio.
48 Mio.
I alt
144 Mio.
335 Mio.
365 Mio.
179 Mio.
20 Mio.
269 Mio.
111 Mio.
102 Mio.
189 Mio.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0012.png
Vesthimmerlands
Aalborg
Region
Nordjylland
-
-
-
12 Mio.
6 Mio.
113 Mio.
25 Mio.
11 Mio.
226 Mio.
37 Mio.
4 Mio.
309 Mio.
46 Mio.
-9 Mio.
371 Mio.
52 Mio.
-33 Mio.
411 Mio.
59 Mio.
-60 Mio.
432 Mio.
230 Mio.
-81 Mio.
1.862 Mio.
Som det fremgår af tabellen, er der for Jammerbugt Kommune et behov for en reduktion af udgifterne til gruppen svarende til 44
mio. kr. i 2020 i relation til udgiftsniveauet for 2014, hvis man skal følge den demografiske udvikling. Over årene svarer det til en
samlet reduktion i udgifter på 179 mio. kr., hvor besparelser tidligt i perioden dog akkumulerer hen over årene, så de samme
udgifter ikke skal reduceres flere gange. En besparelse på 10 mio. kr. i 2015 akkumulerer således til en samlet besparelse på 60
mio. kr. i perioden. Dette illustrerer også vigtigheden af at gennemføre tilpasninger, så hurtigt det kan lade sig gøre. Ventes der
omvendt med at gennemføre påkrævede tilpasninger, bliver tilpasningsudfordringen hurtigt meget stor. I relation til det samlede
udfordringsbillede forudsættes det i de -488 mio. kr., at kommunen faktisk lykkes med at reducere udgifterne i den hastighed, det
skitseres ovenfor, hvilket kan være en udfordring i sig selv.
3.4.2 Tilpasningsbehov ift. aldersgruppen 65+ år
I perioden 2012-2020 forventes en stigning i antallet af ældre i Jammerbugt Kommune på ca. 1.600 borgere, hvoraf nogle vil have
behov for pleje. I modellen antages det, at andelen af ældre med behov for pleje er uændret, og at plejetyngden for den enkelte
ikke ændres set i forhold til i dag. Under forudsætning af, at enhedsudgifterne til aldersgruppen i Jammerbugt Kommune holdes
konstante i forhold til niveauet i dag, medfører dette et øget udgiftsbehov til borgere i aldersgruppen 65+. Tabellen nedenfor
illustrerer den løbende udvikling og det samlede investeringsbehov, der følger af flere borgere på området.
Tabel 8: Oversigt over tilpasningsbehov som konsekvens af nettotilgang i aldersgruppen 65+ år (2012-priser)
Tilpasningsbehov
for 65+ årige ift.
2014
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
Region
Nordjylland
2014
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2015
3 Mio.
6 Mio.
7 Mio.
4 Mio.
0 Mio.
4 Mio.
2 Mio.
3 Mio.
1 Mio.
3 Mio.
17 Mio.
50 Mio.
2016
7 Mio.
13 Mio.
12 Mio.
9 Mio.
1 Mio.
9 Mio.
1 Mio.
8 Mio.
9 Mio.
6 Mio.
36 Mio.
111 Mio.
2017
11 Mio.
28 Mio.
19 Mio.
13 Mio.
0 Mio.
14 Mio.
2 Mio.
11 Mio.
14 Mio.
10 Mio.
57 Mio.
180 Mio.
2018
15 Mio.
38 Mio.
27 Mio.
20 Mio.
1 Mio.
19 Mio.
4 Mio.
15 Mio.
19 Mio.
13 Mio.
79 Mio.
250 Mio.
2019
19 Mio.
54 Mio.
36 Mio.
27 Mio.
2 Mio.
25 Mio.
4 Mio.
20 Mio.
28 Mio.
18 Mio.
108 Mio.
341 Mio.
2020
24 Mio.
67 Mio.
47 Mio.
35 Mio.
2 Mio.
33 Mio.
6 Mio.
24 Mio.
33 Mio.
25 Mio.
134 Mio.
430 Mio.
I alt
81 Mio.
206 Mio.
148 Mio.
108 Mio.
6 Mio.
104 Mio.
18 Mio.
80 Mio.
104 Mio.
77 Mio.
431 Mio.
1.362 Mio.
Som følge af investeringsbehovet i de enkelte år er der for Jammerbugt Kommune et samlet merudgiftsbehov ift. de 65+-årige på
108 mio. kr. i perioden 2014 til 2020. Ses der på den samlede udvikling og behov for investering ift. befolkningsgruppen, er det
interessant, at det samlet set er et mindre investeringsbehov end behovet for tilpasning ift. de 0-17-årige. Det illustrerer fint
forskellene i enhedsomkostningerne mellem grupperne. Hvor næsten samtlige af de 800 0-17-årige, der forsvinder i perioden,
trækker på forskellige velfærdsydelser såsom pasning og undervisning, gælder det for en stor del af de 1.600 borgere, der tilføres
gruppen af 65+-årige, ligesom det er tilfældet i dag, at de ikke er plejekrævende og derfor er med til at holde
enhedsomkostningerne for gruppen nede.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0013.png
3.4.3 Overblik over den samlede påvirkning af indtægterne
Der ses i perioden 2012-2020 en samlet nettoafgang af borgere fra kommunen på 804 borgere, hvilket har stor betydning for de
samlede indtægter til kommunen. Den forholdsvis høje nettoafgang dækker bl.a. over et fald i antallet i den erhvervsaktive alder på
ca. 1.600 borgere. Dette fald er med til at drive et fald i de samlede skatteindtægter; et fald, der i forhold til modellens beregninger
ikke modsvares fuldt ud af en stigning i udligning og tilskud.
Tabel 9: Oversigt over samlet fald i indtægter sammenlignet med 2014 (2012-priser), primært drevet af færre i den erhvervsaktive
alder
2014
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
Region
Nordjylland
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
2015
-31 Mio.
-71 Mio.
-65 Mio.
-37 Mio.
-6 Mio.
-43 Mio.
-21 Mio.
-22 Mio.
-46 Mio.
-41 Mio.
-53 Mio.
-435 Mio.
2016
-35 Mio.
-94 Mio.
-87 Mio.
-43 Mio.
-8 Mio.
-53 Mio.
-31 Mio.
-25 Mio.
-59 Mio.
-54 Mio.
21 Mio.
-467 Mio.
2017
-40 Mio.
-115 Mio.
-108 Mio.
-52 Mio.
-10 Mio.
-63 Mio.
-40 Mio.
-27 Mio.
-72 Mio.
-65 Mio.
90 Mio.
-502 Mio.
2018
-45 Mio.
-135 Mio.
-126 Mio.
-59 Mio.
-12 Mio.
-72 Mio.
-46 Mio.
-28 Mio.
-83 Mio.
-78 Mio.
160 Mio.
-523 Mio.
2019
-45 Mio.
-146 Mio.
-138 Mio.
-59 Mio.
-13 Mio.
-79 Mio.
-53 Mio.
-28 Mio.
-89 Mio.
-85 Mio.
240 Mio.
-496 Mio.
2020
-47 Mio.
-155 Mio.
-147 Mio.
-59 Mio.
-13 Mio.
-80 Mio.
-58 Mio.
-26 Mio.
-96 Mio.
-89 Mio.
322 Mio.
-448 Mio.
Samlet fald
i indtægter
-242 Mio.
-716 Mio.
-670 Mio.
-309 Mio.
-61 Mio.
-391 Mio.
-249 Mio.
-155 Mio.
-445 Mio.
-412 Mio.
779 Mio.
-2.871 Mio.
Samlet set reduceres indtægtsniveauet i Jammerbugt Kommune i perioden 2014-2020 således med 1,6%, svarende til -309 mio. kr.
sammenlignet med indtægtsniveauet i 2014. Det gennemsnitlige fald for kommunerne som helhed er 1,8%, der dog ikke er vægtet
ift. befolkningstal. Det er ressourcer, som kommunen ikke har til at levere service til borgerne i perioden. Ligesom det er tilfældet
med de andre delelementer af udfordringen, indgår faldet i indtægter i den samlede opgørelse af udfordringsbilledet for kommunen
– se Figur 3 med opgørelse af den samlede udfordring. Udfordringen for Jammerbugt er i det perspektiv stor, fordi man både skal
tilpasse sig ift. gruppen af 0-17 årige, investere forholdsvis mere i gruppen af 65+ årige og samtidig klare sig med færre ressourcer.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0014.png
3.4.4 Sammenligning på tværs af kommuner
Dette afsnit detaljerer resultaterne på tværs af kommunerne for i højere grad at give de enkelte kommuner mulighed for at
sammenligne sig med de andre kommuner. Afsnittet giver ikke yderligere forklaringer på kommunens egne tal, men tillader, at der
kigges på tværs for derved at kunne forklare og nuancere forskelle i kommunernes tal.
Figur 4: Opgørelse af den samlede udfordring for Jammerbugt Kommune set i forhold til de andre kommuner
Tabel 10: Oversigt enhedsomkostninger i perioden 2012-2020 for 0-17 årige – (2012 priser med afsæt i realiserede udgifter 2012)
1
0-17 årige
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
96.419
91.264
94.056
92.341
123.085
93.646
93.620
85.189
93.050
96.611
91.226
94.950
92.842
125.036
93.611
94.340
85.539
93.450
97.184
102.315
96.418
96.265
91.536
94.990
92.965
129.189
93.772
94.364
85.751
93.745
97.254
102.354
96.537
96.492
91.992
95.297
93.029
128.314
94.297
94.887
86.061
94.215
98.086
102.500
96.883
96.462
92.408
95.328
93.236
133.534
94.337
95.512
86.214
94.360
98.282
102.472
97.024
96.673
92.675
95.628
93.084
134.806
94.494
96.301
86.379
94.999
98.132
102.633
97.252
96.907
92.995
95.967
93.414
135.635
94.430
97.514
86.240
95.137
98.254
102.659
97.458
97.178
93.414
96.196
93.818
136.619
94.832
96.902
86.288
95.348
99.040
102.872
97.743
97.117
93.848
96.355
93.810
134.873
95.397
97.748
86.547
95.260
99.161
102.856
97.904
Vesthimmerlan
ds 97.354
Aalborg
101.884
Region
Nordjylland 96.016
1
Der er mindre variationer i enhedsomkostninger idet beregningerne tager udgangspunkt i nogle mere finmaskede aldersgrupperinger end de viste.
Underliggende bevægelser i disse aldersgrupper giver små forskelle i enhedsomkostninger for aldersgrupperne 0-17 år, 18-64 år, 65+ år.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0015.png
Tabel 11: Oversigt enhedsomkostninger i perioden 2012-2020 for 65+ årige – (2012 priser med afsæt i realiserede udgifter 2012)
65+ årige
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
2012
63.929
71.018
68.145
62.655
88.857
61.745
65.602
60.429
62.468
2013
63.761
70.670
67.662
62.318
88.604
61.184
65.110
59.811
62.267
70.478
65.387
65.500
2014
62.921
70.369
66.915
61.256
89.195
60.750
64.438
59.278
61.537
69.914
64.730
64.846
2015
62.742
69.849
66.555
60.916
88.919
60.614
64.182
58.793
60.763
69.512
64.342
64.435
2016
62.504
69.575
66.312
60.574
90.262
60.333
63.534
59.115
60.748
69.168
63.980
64.142
2017
62.670
70.060
66.207
60.246
89.718
60.075
63.216
58.943
60.451
69.016
63.755
64.005
2018
62.648
70.207
66.059
60.314
90.498
60.050
63.526
58.931
60.256
68.919
63.600
63.929
2019
62.613
70.542
66.051
60.359
93.108
59.947
63.038
58.984
60.366
69.081
63.656
63.976
2020
62.620
70.726
66.207
60.674
93.867
59.982
62.865
59.085
60.191
69.490
63.694
64.038
2
Vesthimmerlands 71.173
Aalborg
Region
Nordjylland
65.670
65.892
Tabel 12: Oversigt forventede anlægsudgifter pr. person 2012-2020
Forventede
anlægsudgifter
pr. person
(2012 priser)
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
Region Nordjylland
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2.346
6.445
2.739
2.460
18.373
4.833
6.959
3.163
3.219
4.146
1.591
3.199
1.540
2.362
2.213
3.748
1.257
2.765
7.857
3.485
2.470
1.745
1.718
2.412
2.335
2.481
1.899
3.673
323
2.137
2.616
2.803
2.484
2.657
2.000
2.316
2.228
1.868
2.182
2.930
325
1.653
2.766
2.499
2.986
2.499
1.628
2.078
1.641
1.835
1.808
1.803
302
1.818
2.797
2.400
2.539
2.644
1.655
1.914
1.644
1.574
1.272
1.943
307
1.580
2.852
2.381
2.401
2.781
1.708
1.838
1.646
1.582
2.001
2.000
300
1.584
2.862
2.380
2.411
2.926
1.698
1.930
1.647
1.590
2.009
2.055
306
1.587
2.871
2.379
2.420
2.937
1.688
1.932
1.648
1.596
2.015
2.109
308
1.589
2.880
2.376
2.426
2.944
1.678
1.934
2
Der er mindre variationer i enhedsomkostninger idet beregningerne tager udgangspunkt i nogle mere finmaskede aldersgrupperinger end de viste.
Underliggende bevægelser i disse aldersgrupper giver små forskelle i enhedsomkostninger for aldersgrupperne 0-17 år, 18-64 år, 65+ år.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0016.png
Tabel 13: Oversigt forventede afdrag pr. person 2012-2020
Forventede
afdrag pr.
person (2012
priser)
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2012*
2013*
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
861
1.029
779
629
535
794
694
1.397
873
955
349
694
872
1.130
836
800
563
822
836
1.195
876
1.027
336
719
883
1.259
874
873
585
849
863
1.241
881
1.064
324
744
893
1.341
927
917
600
874
891
1.324
897
1.092
320
768
894
1.349
931
919
608
876
898
1.324
901
1.096
318
768
895
1.355
935
920
620
877
905
1.323
904
1.100
316
768
895
1.361
937
921
624
878
910
1.322
906
1.103
314
768
Vesthimmerlands -
Aalborg
Region
-
-
*Der er ikke foretaget sammenligninger af afdrag for den historiske periode. Afdrag indgår ikke i beregningerne, så tallene
anvendes i højere grad til at vurdere det fremadrettede niveau.
4. Perspektiver
Tilpasning til den demografiske udvikling afstedkommer forskellige tilpasningsbehov fra kommune til kommune. Der er ingen
ensartet løsning, der kan gennemføres på tværs. Jammerbugt Kommune er i denne sammenhæng udfordret i betydelig grad, og
bidrager i absolutte termer med det tredjestørste underskud (-488 mio. kr.) til regionens samlede udfordring på knap 3 mia. kr. for
perioden 2014-2020. Det skyldes hovedsageligt, at de demografisk tilpassede udgifter i hele perioden forventes at være højere end
indtægterne. Samtidig er der indikationer på, at kommunen kan få vanskeligheder med at gennemføre tilpasningen 1:1 med det dog
forholdsvist højt afsatte niveau for anlæg – medmindre man på nuværende tidspunkt allerede har foretaget en del af den
langsigtede omstilling af servicestrukturen. Med en nedgang i andelen af erhvervsaktive borgere (-7,1%) er der samtidig udsigt til,
at Jammerbugt mister indtægter i størrelsesordenen 300 mio. kr. i perioden. Koblet med et større omstillingsbehov for
aldersgruppen 0-17 år er det med til at tegne et betydeligt udfordringsbillede for kommunen.
Analysens fokus er ikke at anvise konkrete løsninger i forhold til, hvordan kommunerne skal arbejde med omstillingen. I stedet
tilbyder Implement i forlængelse af rapportens resultater sparring til forståelse af indholdet samt konkret sparring til, hvordan man
kan arbejde videre med muligheder og udfordringer – herunder, hvordan Jammerbugt Kommune kan optimere på tværs af siloer,
arbejde med andre modeller for ejerskab som fx tværkommunale samarbejder eller få et mere helhedsorienteret koncernperspektiv
på styringen af kommunens samlede ressourcer.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0017.png
5. Bilag
5.1 Bilag 1: Proces, dataindsamling og -kilder
Projektet har løbet over tre måneder fra januar til marts 2014, og processen er skitseret i figur 5. Implement har indledningsvist
indsamlet en lang række data fra offentligt tilgængelige kilder, og der er afholdt workshop med deltagere fra kommunerne i regionen
med henblik på afklaring af databehov og ønsker til data, som kommunerne selv har skullet indsamle og bidrage med til modellen.
Implement har efter indsamling af alle data opstillet modellen og foretaget beregninger. Der er afholdt workshop med præsentation
af væsentlige forudsætninger og input for KDK samt en efterfølgende workshop med relevante økonomifolk og -chefer med henblik
på diskussion og validering af data og resultater. Herudover har der løbende i processen været dialog mellem Implement og
centralt placerede økonomichefer og medarbejdere med henblik på at kvalificere det foreliggende datagrundlag og sikre, at det
indledende beregningsgrundlag er validt.
På den baggrund har Implement udarbejdet en rapport, der opsummerer det samlede billede af udfordringen på tværs af
kommunerne i Region Nordjylland. Der er endvidere udarbejdet kommunespecifikke rapporter til alle kommunerne.
Figur 5: Proces
Januar
FASER
Februar
Marts
Dataindsamling
Databearbejdning og
validering
• Opstilling af model ift. nøgletal
samt sammenligning med
gennemsnit for de deltagende
kommuner
• Workshop med præsentation
af foreløbige resultater og
baggrundsdata for KKR
• Workshop med økonomichefer
og –folk mhp. diskussion og
validering af resultater
• Foreløbige resultater:
fremskrivning af de samlede
udfordringer for
kommunerne i Region
Nordjylland
• Beskrivelse af antagelser
der lægges til grund for
analysen
Sammenfatning og
afrapportering
• Udarbejdelse af materiale, der
fremstiller udfordringen for
kommunerne inkl. beskrivelse
af datagrundlag, antagelser og
proces for analysen.
• Udarbejdelse af én samlet
rapport for alle kommunerne
med et aggregeret billede for
regionen
• Udarbejdelse af individuelle
kommunerapporter
• Grafisk fremstilling og
beskrivelse af den samlede
økonomiske udfordring for
hhv. alle kommunerne
samlet samt for hver enkelt
kommune baseret på
modellens beregninger
• Samlet skriftlig samt
individuelle
kommunerapporter
AKTIVITETER
• Indsamling af data fra
Danmarks statistik og andre
offentligt tilgængelige kilder
• Workshop med kommunale
deltagere (økonomifolk og –
chefer) mhp. afklaring af
databehov
• Indsamling af kommunernes
egne data
LEVERANCER
• Samlet datamateriale til
inkorporering i modellen
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0018.png
I tabel 13 fremgår det, hvilke data der indgår i modellen, samt de kilder data er hentet fra. Alle data fra offentligt tilgængelige
registre er trukket ultimo januar 2014. Med undtagelse af data om befolkningsfremskrivning, kommunernes forventninger til
fremadrettet udvikling og data vedr. kommunale indtægter 2012-2014 er alle data fra 2012, da det på tidspunktet for analysen var
det seneste år med komplette data for alle områder.
Tabel 14: Oversigt over datakilder
Data
Kommunale indtægter og udgifter
Kommunale kontoplan
www.dst.dk REGK31
http://oim.dk/arbejdsomraader/kommun
al-og-regionaloekonomi/tilskud-og-
udligning/tilskud-og-udligning.aspx
Økonomi- og Indenrigsministeriet
http://oim.dk/arbejdsomraader/kommun
al-og-regionaloekonomi/tilskud-og-
udligning/tilskud-og-udligning.aspx,
Kommunen
Kommunen
Kommunen
Kilde
Tabeller for kommunal udligning
Særlige kommunale tilskud
Skatteindtægter (fordelt på skatteprovenu fra skattegrundlag, grundskyld og
selskabsskat)
Investeringer og forventninger til investeringer (anlægsudgifter og renteudgifter)
Forventede udgifter til plejehjem, hjemmepleje og BPA-ordning
Befolkning
Folketal den 1. i kvartalet efter kommune, køn, alder, civilstand, herkomst,
oprindelsesland og statsborgerskab
Befolkningsfremskrivning 2013 efter kommune, køn og alder
Befolkningsfremskrivning 2013 efter køn, alder, herkomst og landegruppe
Befolkningsfremskrivning 2013 efter region/landsdel, køn og alder
Arbejdsmarked og sociale ydelser
Indkomst i alt efter område, enhed, køn, alder og indkomstinterval
Modtagere af folke- og førtidspension mv. (pr. januar) efter område, pensionsform,
alder og køn
Husstande med boligsikring i december efter område og boligsikringsart
Beskæftigede (bopæl) efter område, branche (DB07), socioøkonomisk status,
herkomst, alder og køn
Jobindsats
Forventninger om antal årlige tilkendegivelser af ressourceforløb og fleksjob
Forventninger om antal årlige tilkendegivelser af førtidspension med 35% refusion
Børne- og ungeområdet
Timetildeling for klassetrin
Fordeling af folkeskoleelever
Sundhedsområdet
Hele befolkningen efter område, diagnosegruppe, nøgletal, alder og køn
Data vedrørende KMF fordelt på aldersgrupper
Ældre
Hjemmehjælp, frit valg (visiterede timer pr. uge) efter område, ydelsestype, alder og
køn
Data til hjemmeplejepriser
Aldersfordeling af borgere på plejehjem
Fordeling af borgere mellem plejehjem
Økonomien for plejehjem og hjemmeplejen
www.dst.dk FOLK1
www.dst.dk FRKM113
www.dst.dk FRDK113
www.dst.dk FRLD113
www.dst.dk INDKP5
www.dst.dk PEN11, Kommunen
www.dst.dk BOST11
www.dst.dk RASB11
www.jobindsats.dk
Kommunen
Kommunen
UVM undervisningstimetal
UVM EGS Elevbestand
www.dst.dk INDAMP02
Kommunen
www.dst.dk AED022
http://www.fritvalgsdatabasen.dk/komm
unereport
Kommunen
Kommunen
Kommunen
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0019.png
5.2 Bilag 2: Antagelser bag modellen
Der er i indeværende bilag redegjort for de forudsætninger og antagelser, der ligger til grund for analysen for at sikre
gennemsigtighed for læseren. Alle antagelser har naturligt en række konsekvenser, og det er ikke sigtet med indeværende bilag at
opliste en udtømmende beskrivelse af de konsekvenser, der er forbundet med hver enkelt antagelse. Sigtet er alene at skabe
transparens omkring de valg og antagelser, Implement i samarbejde med projektkommunerne har foretaget for at kunne fremskrive
indtægter og udgifter.
Tabel 15: Antagelser, beskrivelse og anvendelse af data
Overordnede antagelser om modellen
Antagelse
Den gennemsnitlige borger i 2012 og 2020
er ens.
Beskrivelse
Karakteristika og adfærd for den
gennemsnitlige kommunale borger er
uændret over perioden.
Anvendelse
Forskelle mellem 2012 og 2020 kan
udelukkende henføres til ændringen af
antallet af borgere i perioden –
borgernes ændrede behov for ydelser.
Prisudviklingen over perioden er nul.
Udgifter og indtægter er direkte
Tilskud, lønninger og priser for ydelser
sammenlignelige over perioden.
og varer deflateres (justeres for inflation)
Forskelle kan ikke henføres til
til 2012-priser. Inflation er sat til 0% over
prisudvikling.
hele perioden.
Befolkningsudviklingen afspejler
udviklingen i DST’s fremskrivning.
Eftersom fremskrivninger for alle
kommuner følger DST, er de direkte
sammenlignelige.
Udviklingen i enhedsomkostninger er
drevet af befolkningsudviklingen.
Udlignings- og tilskudsindtægter følger
så vidt muligt kommunernes
forventninger herom og beregnes ud fra
den senest kendte model.
Danmarks Statistiks
befolkningsfremskrivning bruges som
underliggende fremskrivning.
Danmarks Statistiks
befolkningsfremskrivning er valgt pga.
offentlig tilgængelighed og for
konsistens på tværs af kommuner.
Realiserede tal for 2012 er basis for
enhedsomkostninger.
Kommunernes udligning og tilskud følger
ØIM’s udmeldinger herom for 2012-2014. I
overslagsårene følger kommunernes
udligning ØIM’s udligningsmodel for 2013.
Realiserede tal for 2012 er basis for
fremskrivning af enhedsomkostninger.
Kommunernes udligningsbeløb og
tilskud stemmer overens med ØIM’s
udmeldinger for 2012-2014.
Fremadrettet beregnes disse ud fra
ØIM’s udligningsmodel pr. 2013.
Kommunerne afleverer estimater
omkring anlægs- og renteudgifter, så
langt frem kendes. Senere anlægs- og
renteudgifter, end kommunen kan
redegøre for, fremskrives med sidste
kendte estimat.
Kommunale indtægter
Årlige anlægs- og renteudgifter opgøres ud
fra kommunernes estimater herom.
Anlægsudgifter, som kommunerne ikke kan
estimere, fremskrives som sidst kendte år.
Anlægs- og renteudgifter baserer sig på
kommunens estimater, så langt frem
kendes eller kan estimeres af
kommunen.
Antagelse
Bloktilskuddet til landets kommuner er
fastsat af ØIM for 2012-2014 og følger
derefter udviklingen i landets samlede
indbyggertal.
Beskrivelse
Det samlede bloktilskud til fordeling
blandt landets kommuner vokser i takt
med en voksende landsbefolkning.
Anvendelse
Bloktilskuddet vokser i takt med et øget
behov for tilskud.
Udviklingen i udskrivningsgrundlaget er
drevet af antallet af beskæftigede borgere.
Fremskrivninger af
udskrivningsgrundlaget beregnes som
Udskrivningsgrundlaget følger
bruttoindkomsten af beskæftigede
ændringen i befolkningsudviklingen og
borgere givet de aldersfordelte
sammensætningen.
gennemsnitsindkomster for 2012 (ingen
lønudvikling). Udskrivningsgrundlaget
justeres ift. den inflationskorrigerede
udvikling i beløbet i perioden 2012-2014.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0020.png
2014 er sidst kendte periode for
Beskæftigelsestilskud til kommunerne er
beskæftigelsestilskuddet og dermed
fastholdt ved 2014-niveau i overslagsårene. bedste bud på, hvordan tilskuddet
fremadrettet skal fremskrives. For 2013
anvendes de netop korrigerede tal.
Sandsynligheden for at blive ledig over
perioden ændres ikke for de enkelte
kommuner, men antallet af ledige må
forventes at falde som konsekvens af
færre borgere.
Kommunernes tilstand vedr. grund- og
ejendomskatter er uændret i
overslagsårene.
Grundskyld, dækningsafgifter og
selskabsskatter fremskrives fladt i
overslagsårene.
Der forventes ingen ændringer i
indtægter fra grunde og ejendomme ift.
2014-niveauet.
Særlige tilskud til kommunerne er fastholdt
ved 2014-niveau i overslagsårene, med
undtagelse af tilskud, kommunerne har
gjort opmærksom på, ophører.
Særlige tilskud til kommunerne er
fastholdt ved 2014-niveau i
overslagsårene. Visse tilskud ophører
fra og med 2015 som følge af
indberetninger fra kommunerne.
Det forventes, at kommunerne
fremadrettet modtager de sidst kendte
særlige tilskud i overslagsårene.
Arbejdsmarked og sociale ydelser
Antagelse
Beskrivelse
Anvendelse
Kommunernes aldersbestemte ledighed er
konstant over perioden.
Den aldersfordelte erhvervs- og
beskæftigelsesfrekvens er konstant over
perioden, hvormed den aldersfordelte
ledighed nødvendigvis også er.
Kommunernes ledighed og
beskæftigelse er drevet af
befolkningsudviklingen.
Aldersfordelingen inden for hver kommune
af personer på dagpenge, kontanthjælp,
sygedagpenge og revalidering er konstant
over perioden.
Frekvenserne på tværs af aldersgrupper
for personer, der modtager dagpenge,
kontanthjælp, sygedagpenge og
revalidering, er fastlagt ud fra
fordelingen i 2012.
Udviklingen i antallet af modtagere af
dagpenge, kontanthjælp, sygedagpenge
og revalidering er drevet af
befolkningsudviklingen.
Aldersfordelingen af
førtidspensionstilkendelser i hver kommune
er konstant. Personer på afsluttede
tilkendelser udfases med alderen.
Der beregnes en samlet aldersfordeling
for antallet af førtidspensionister i 2012
og 2013. Nye tilkendelser, svarende til
kommunens forventninger, fordeles ud
fra denne fordelingsnøgle. Nye
tilkendelser bliver tilkendt efter nyeste
ordning.
Metoden sikrer langsom udfasning af
tidligere ordning og sørger samtidig for,
at antallet af borgere stemmer overens
med kommunernes forventninger.
I 2012 udregnes der en enhedspris for
Enhedspriserne til dagpenge, kontanthjælp,
hver af ydelserne. Udgifter for hver
sygedagpenge, revalidering og
ydelse påvirkes derfor kun af antallet af
førtidspension fastholdes på 2012-niveau.
ydelsesmodtagere i hver kommune.
Udviklingen i udgifter til dagpenge,
kontanthjælp, sygedagpenge og
revalidering er drevet af
befolkningsudviklingen.
Kommunale indtægter og udgifter er
Effekten af fremtidige reformer er så uvis
Der tages ikke højde for fremtidige reformer
upåvirket af fremtidige reformer.
på nuværende tidspunkt, at det bedste
af arbejdsmarkedet, socialområdet og
bud for fremtiden er, hvad vi kender til
folkeskoler.
på nuværende tidspunkt (2012).
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0021.png
Børne- og ungeområdet
Antagelse
Beskrivelse
Udgifter til folkeskoler fordeles ud på
klassetrin ud fra kommunens
klassestørrelser og timeinddeling for at
finde en pris pr. klassetrin pr. elev.
Udgifterne fremskrives derefter ud fra
udviklingen i demografien.
Sundhedsområdet
Antagelse
Beskrivelse
Anvendelse
Konstant årlig vækst baseret på
historiske tal medfører, at udviklingen i
ambulante behandlinger og
sundhedsudgifter kun er påvirket af
befolkningsudviklingen.
Anvendelse
Udgifter til folkeskoler tager højde for
udviklingen i den detaljerede
alderssammensætning af elever i
kommunen.
Udgifter til folkeskoler er drevet af
udviklingen af elever i de forskellige
klassetrin.
Ud fra en observeret historisk vækst i
Antallet af ambulante og stationære
antallet af ambulante behandlinger og
behandlinger pr. borger fremskrives med en indlæggelser pr. borger fremskrives
årlig vækst givet perioden 2006-2012.
disse med en gennemsnitlig årlig vækst
ud fra perioden 2006-2012.
Kommunernes sundhedsudgifter er givet
ved udgifterne til ambulante og stationære
behandlinger.
Sundhedsudgifterne for hver kommune
er lig summen af udgifter til ambulante
og stationære behandlinger.
Ældreområdet
Antagelse
Plejehjems- og hjemmeplejebehovet pr.
borger er konstant over perioden.
Beskrivelse
Andelen af borgere på plejehjem og i
hjemmepleje i kommunerne for perioden
er bestemt ud fra kommunernes
indberetning herom for 2012.
Ved øget efterspørgsel efter
plejehjemspladser differentieres ikke
mellem faste og variable omkostninger.
Anlægsudgifter til plejehjem er indeholdt
i kommunens samlede
anlægsomkostninger.
Udviklingen i sundhedsudgifter er drevet
af befolkningsudviklingen.
Anvendelse
Udviklingen i antallet af nødvendige
plejehjemspladser og visiteret tid til
hjemmepleje kan fremskrives over
perioden.
Et øget behov for plejehjemspladser
håndteres ved udvidelse af
plejehjemskapaciteten uden øgede
anlægsomkostninger.
Udgifter til plejehjem og ældrepleje følger
kommunens pladsbehov, og
anlægsudgifter til plejehjem ændres ikke
ift. efterspørgslen af plejehjemspladser.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414779_0022.png
5.3 Bilag 3: Specifikke tal for kommunen
Ændring
absolut Ændring %
-803
-833
-1.579
1.609
-67 Mio.
4 Mio.
-63 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
0 Mio.
-39 Mio.
29 Mio.
-9 Mio.
0 Mio.
-18 Mio.
-45 Mio.
-2%
-10%
-7%
21%
-9%
0%
-3%
0%
0%
0%
-9%
17%
-1%
0%
-1%
-90%
2012
Total antal borgere
Befolkning
0-17
18-64
65+
Indtægter
Udligning og tilskud
Skat
Samlet
Byudvikling, bolig- og
miljøfoanstaltninger
Forsyningsvirksomheder m.v.
Driftsudgifter
Transport og infrastruktur
Undervisning og kultur
Sundhedsområdet
Sociale opgaver og
beskæftigelse m.v
Fællesudgifter og
administration m.v
Samlet
Resultat efter drift
Total
Anlægsudgifter
Renter m.v.
Resultat
Anlægs- og renteudgifter
Automatiske besparelser
Netto beskæftigelsesudgifter
Samlede udgifter med
demografisk tilpasning
Besparelser med demografisk
tilpasning
Demografiske besparelser ift.
2014
Samlede udgifter uden
demografisk tilpasning
Resultat uden demografisk
tilpasning
38.611
8.652
22.375
7.584
780
Mio.
1.442
Mio.
2.222
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
450
Mio.
169
Mio.
1.246
Mio.
212
Mio.
2.172
Mio.
50
Mio.
83
Mio.
13
Mio.
-45
Mio.
95
Mio.
-4 Mio.
2.267
Mio.
0 Mio.
0 Mio.
2.267
Mio.
-45
Mio.
2013
38.597
8.535
22.173
7.889
707
Mio.
1.510
Mio.
2.217
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
448
Mio.
173
Mio.
1.255
Mio.
212
Mio.
2.181
Mio.
35
Mio.
133
Mio.
12
Mio.
-109
Mio.
145
Mio.
-14
Mio.
2.326
Mio.
5 Mio.
0 Mio.
2.331
Mio.
-115
Mio.
2014
38.396
8.398
21.889
8.109
689
Mio.
1.529
Mio.
2.218
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
441
Mio.
175
Mio.
1.245
Mio.
212
Mio.
2.167
Mio.
50
Mio.
128
Mio.
13
Mio.
-91
Mio.
141
Mio.
-14
Mio.
2.308
Mio.
17
Mio.
0 Mio.
2.325
Mio.
-108
Mio.
2015
38.240
8.281
21.679
8.280
704
Mio.
1.477
Mio.
2.181
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
438
Mio.
178
Mio.
1.237
Mio.
212
Mio.
2.160
Mio.
22
Mio.
98
Mio.
14
Mio.
-90
Mio.
112
Mio.
-13
Mio.
2.272
Mio.
24
Mio.
8 Mio.
2.295
Mio.
-114
Mio.
2016
38.101
8.141
21.465
8.495
690
Mio.
1.484
Mio.
2.175
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
431
Mio.
182
Mio.
1.234
Mio.
212
Mio.
2.153
Mio.
22
Mio.
55
Mio.
14
Mio.
-47
Mio.
69
Mio.
-13
Mio.
2.222
Mio.
34
Mio.
14
Mio.
2.255
Mio.
-81
Mio.
2017
37.983
8.046
21.257
8.680
690
Mio.
1.475
Mio.
2.165
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
424
Mio.
185
Mio.
1.230
Mio.
212
Mio.
2.146
Mio.
19
Mio.
59
Mio.
15
Mio.
-54
Mio.
74
Mio.
-12
Mio.
2.220
Mio.
42
Mio.
21
Mio.
2.262
Mio.
-97
Mio.
2018
37.898
7.941
21.101
8.856
700
Mio.
1.459
Mio.
2.159
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
421
Mio.
189
Mio.
1.230
Mio.
212
Mio.
2.146
Mio.
13
Mio.
61
Mio.
15
Mio.
-63
Mio.
76
Mio.
-11
Mio.
2.222
Mio.
48
Mio.
21
Mio.
2.270
Mio.
-111
Mio.
2019
37.847
7.854
20.954
9.039
706
Mio.
1.453
Mio.
2.159
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
416
Mio.
193
Mio.
1.232
Mio.
212
Mio.
2.149
Mio.
10
Mio.
62
Mio.
16
Mio.
-67
Mio.
78
Mio.
-11
Mio.
2.226
Mio.
52
Mio.
19
Mio.
2.279
Mio.
-120
Mio.
2020
37.808
7.819
20.796
9.193
713
Mio.
1.446
Mio.
2.159
Mio.
40
Mio.
0 Mio.
54
Mio.
412
Mio.
198
Mio.
1.237
Mio.
212
Mio.
2.154
Mio.
5 Mio.
63
Mio.
17
Mio.
-75
Mio.
80
Mio.
-10
Mio.
2.233
Mio.
56
Mio.
14
Mio.
2.289
Mio.
-131
Mio.
-20 Mio.
-24%
Resultat
resultat
2014-2020
pr.person
-
-488 Mio.
12.897
Resultat
2014-2020
resultat
pr.person
-
-761 Mio.
20.121
21