Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 127
Offentligt
1521114_0001.png
Landdistriktsobligationer
Udvalget for Landdistrikter og Øer den 21. april 2015
Formand Torben Strøm og cheføkonom Troels Theill Eriksen,
Dansk Ejendomsmæglerforening
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0002.png
Provinsen har befolkningens opbakning
Wilke for JP, offentliggjort februar 2015:
Otte ud af ti danskere mener, at yderområderne skal have
ekstra støtte for at kunne bevare skoler, praktiserende læger
m.m.
Megafon for De Samvirkende Købmænd, indsamlet i februar
2015:
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0003.png
Formål
Give boligkøbere i yderområder en attraktiv
finansieringsmulighed
til gavn for lokalsamfund og
dansk økonomi.
Skabe en ordning, hvor
staten stiller garanti,
og hvor
det samtidig tilstræbes, at staten ikke taber penge på
ordningen.
Skabe en ordning, der tager afsæt i den eksisterende
realkredit, så der ikke opstår konkurrenceforvridning
Skabe en ordning, som ikke giver realkreditten tab eller
påvirker investorerne syn på realkreditten negativt.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0004.png
Andre muligheder
Direkte tilskud
Boligjobordning
Via skattesystemet
Puljer
En egentlig statsbank
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0005.png
Stat og realkredit deler risici
Målsætningen er at skabe en model, der ikke giver
nettotab.
Realkreditinstituttet og staten deler risici, fx kunne
staten hæfte for 60% og realkreditten for 40% af
eventuelle tab.
Hvis realkreditten hæfter, er der ekstra incitament til at
føre en sund udlånspolitik og ikke blot flytte usikre
kunder over i landdistriktsobligationerne.
Med realkredittens deltagelse hæmmes konkurrencen
ikke, og en sund kreditpolitik sikres. Staten har aktuelt
ikke en infrastruktur, der kan varetage denne opgave,
og det vil være dyrt at opbygge.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0006.png
Grundig udlånspolitik
Bidragssatsen foreslås i størrelsesordenen 2-4 procent.
Indtægterne går delvist til den løbende drift til
realkreditinstituttet samt til en tabspulje.
Kravet til rådighedsbeløb skal være lavere end
Finanstilsynets anbefalinger (minimum 13.500 kr. for
en børnefamilie), og 6 måneders reglen skal tolkes
lempeligt.
Men derudover skal udlånspolitikken være ligeså
grundig som den aktuelle udlånspolitik, hvilket vil sige,
at der kigges meget grundigt på låntageres indkomster,
forbrug, budgetter, familieplaner mm.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0007.png
Mere restriktive krav
Med statsgarantien i ryggen, må obligationerne
forventes at blive handlet til en attraktiv
kurs/rente for låntagerne, og ratingen må
forventes at være høj.
Man kunne indføre mere restriktive krav til
lånegrænser og afdragsperiode. Fx maks. 70%
belåning og ikke mulighed for afdragsfrihed ved
optagelse af lånet.
Om muligt kan det være en RO fremfor en SDRO,
så kravet om supplerende kapital fraviges.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0008.png
Afgrænsning
Det skal meget klart afgrænses, hvor og hvem
der skal have landdistriktslånene. En opdeling
på landzone kombineret med rådighedsbeløb
er den mest oplagte afgrænsning. Desuden
kan liggetiden benyttes.
Det skal naturligvis sikres, at låntagere, der
ellers kunne få et almindeligt realkreditlån ikke
bliver tvunget til et landdistriktslån.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0009.png
Fordele
Regningen betales af dem, der får gavn af lånene, men
statsgarantien giver dem billigere lån, end de ellers ville
kunne få.
Aktuelt (13/4-15) er den effektive rente for kupon 2,0%
med afdrag og udløb i år 2047 på 2,15%. Og for kupon
1,5% med afdrag og udløb i 2037 er den 1,68%.
Hvis landdistriktsobligationen handles til samme
kurser, bliver den faste rente (med
konverteringsmulighed) for låntager mellem 3,68% og
6,15%, hvilket er konkurrencedygtigt med private
pantebreve og tilsvarende lån.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0010.png
Omfanget
Vi vil umiddelbart vurdere, at der vil være i
omegnen af 500-1.000 handler, som kan blive
omfattet af ordningen. Med en gennemsnitlig
udlånsstørrelse på 400.000 kr. vil det på et år
give et udlån på 200-400 mio. kr.
Til sammenligning er det samlede afdrag ifm.
boligjobordningen ifølge Skatteministeriet
skønnet til 6,7 mia. kr. i 2013 og 7 mia. kr. i
2014.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0011.png
Potentialet i øvrigt
Goodwill , ansvarlighed overfor yderområder
Handlekraft
Mulighed for at lave en ordning staten ikke mister
penge på, men som får gavn af statens muskler i
form af en garanti
Formentlig lidt indtjening på den kortere bane
Et sundere boligmarked på den længere bane
Mulighed for at give erhverv tilsvarende
muligheder
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0012.png
Et videre forløb
Vi forslår, at man fra politisk hold åbner op for at
se på mulighederne for at benytte en statsgaranti.
Vi foreslår, at man ser på mulighederne for at lave
en solid og mulig konstruktion sammen med
Finanstilsynet, realkreditinstitutter, investorer og
ratingbureauer.
Landdistriktsobligationerne er en oplagt
investeringsmulighed for pensionskasser, fonde
og investorer, der går efter sociale investeringer
som samtidig har statsgaranti.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0013.png
Mulig kritik
Små obligationsserier kan give noget indløsning,
men pari-reglen vil fortsat gælde og mindre serier
har typisk også en kursfølsomhed selvom den kan
være mindre.
Små serier gør, at de ikke kan være et såkaldt
level 1 aktiv, og dermed er de ikke helt så
fordelagtige for investorerne, men der er flere
andre serier, der er for små, og serien vil generelt
være så lille, at det formentlig ikke vil have så stor
betydning for investorerne at have en lille sjat
landdistriktsobligationer.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Dansk Ejedomsmæglerforenings præsentation fra mødet med udvalget den 21/4-15
1521114_0014.png
Tak for jeres tid
Troels Theill Eriksen [email protected]