Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 124
Offentligt
1520573_0001.png
15. april 2015
Side: 1 af 43
8. Bilag
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 2 af 43
Bilag 8.1.
Kommissorium for arbejdsgruppen til undersøgelse
af alternative finansieringsmodeller for
hestevæddeløbssporten
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 3 af 43
Bilag 8.1.
Kommissorium for arbejdsgruppen til undersøgelse af alternative finansieringsmodeller
for hestevæddeløbssporten
Baggrund
Den 6. maj 2014 indgik Folketingets partier en politisk stemmeaftale om idræt. Aftalen indebærer
bl.a., at Hestevæddeløbssportens FinansieringsFonds (HFF) andel af udlodningsmidlerne reduceres
fra 2015 med 15 mio. kr. stigende til 30 mio. kr. varigt fra og med 2018.
Med det formål at gennemføre de i stemmeaftalen aftalte prioriteringer og om muligt styrke
hestevæddeløbssporten og hestevæddeløbsspillet i Danmark var der blandt partierne derudover
enighed om, at:
”[opfordre]
HFF til i samarbejde med Danske Spil at undersøge alternative finansieringsmuligheder
for HFF bl.a. via udvikling af nye spilleformer. Hvis undersøgelsen sandsynliggør bæredygtige
modeller, vil parterne efterfølgende se positivt på en alternativ finansieringsmodel, der muliggør
selvstændighed.”
Et sådant samarbejde vil bl.a. skulle tage hensyn til, at det samlede spil på hestevæddeløb i
Danmark er meget beskedent i forhold til omfanget i f.eks. Sverige og Norge. Fælles skandinaviske
spil, hvor der spilles fælles fra både Norge, Sverige og Danmark, har dog haft en stærk såvel
sportslig som spillemæssig udvikling de seneste år.
En ændring af udviklingen i Danmark kræver bl.a., at der sikres et tilstrækkeligt og stabilt
finansieringsgrundlag for hestesporten, og at der tilvejebringes forudsætninger for, at der i
stigende grad kan afvikles væsentlige sportslige begivenheder på danske hestevæddeløbsbaner. De
to betingelser understøtter hinanden og er hinandens forudsætninger. En fremtidig bæredygtig
finansiering af hestesporten i Danmark forudsætter en kortlægning af mulige modeller for
organiseringen af spil på hestevæddeløb i Danmark, herunder mulighederne for et øget
skandinavisk samarbejde.
På baggrund af opfordringen i stemmeaftalen har HFF og Danske Spil med dette kommissorium
aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe med medlemmer fra Danske Spil og HFF med henblik på at
undersøge, om det er muligt at etablere alternative og bæredygtige finansieringsmodeller for HFF
og hestesporten i Danmark.
Formål
Arbejdsgruppen har følgende formål:
1) at fremlægge og drøfte mulighederne for introduktion af nye spilleformer
2) at fremlægge og drøfte mulige modeller til fremtidig organisering af spil på hestevæddeløb i
Danmark, og
3) at fremlægge og drøfte mulige finansieringsmodeller med henblik på at tilvejebringe et øget
provenu fra spil på væddeløbsheste.
Organisering
1) Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af seks medlemmer, tre udpeget af Danske Spil og
tre udpeget af HFF.
2) HFF udpeger formanden for arbejdsgruppen. Arbejdsgruppen aftaler løbende, hvem der udfører
de opgaver, der besluttes, herunder fordelingen af eventuelle omkostninger.
3) Arbejdsgruppen kan ad hoc suppleres med eksperter på relevante områder og nedsætte
underudvalg.
4) Teknisk sekretariatsbistand varetages af HFF.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 4 af 43
Opgaver
1) Arbejdsgruppen skal kort beskrive den historiske baggrund for den nuværende organisering af
spil på hestevæddeløb i Danmark.
2) Arbejdsgruppen skal - som fase 1 - via eksterne, uvildige konsulenter få udarbejdet en analyse
af hestespilmarkedet og de forretningsmæssige muligheder heri - primært i Danmark, men
også i forhold til hestespilmarkederne i de øvrige nordiske lande. Analysen skal primært
indeholde en kortlægning af potentiale og drivere. Den praktiske gennemførelse af dette
projekt varetages af Danske Spil. Dog skal parterne, inden analysen igangsættes, være enige
om analyseoplægget.
3) Arbejdsgruppen skal på baggrund af ovennævnte analyse undersøge og drøfte mulige modeller
til fremtidig organisering af spil på hestevæddeløb i Danmark. Modellerne skal baseres på
forskellige scenarier (et scenarie, hvor Danske Spil kun delvist er involveret i udbud af spil på
hestevæddeløb i Danmark, og en model, hvor Danske ikke er involveret i udbud af spil på
hestevæddeløb i Danmark), herunder en opretholdelse af Danske Spils eksisterende
eneretsbevilling.
4) Arbejdsgruppen skal derudover på baggrund af ovennævnte analyse undersøge mulighederne
for introduktion af nye spilformer, som skal drøftes og vurderes i forhold til de
organiseringsformer, arbejdsgruppen beskriver.
5) Arbejdsgruppen skal undersøge og drøfte mulige modeller, der indebærer etablering af et
fælles skandinavisk hestevæddeløbsspil, herunder en mulig organisering i et fælles
skandinavisk spilleselskab med deltagelse af relevante parter (heriblandt HFF, Danske Spil,
ATG og Norsk Rikstoto). Arbejdsgruppen skal i den forbindelse afdække eventuelle juriske,
herunder EU-retlige, aspekter ved en sådan model.
6) Arbejdsgruppen skal kortlægge det fremtidige økonomiske potentiale samt forholde sig til
spørgsmålet om tilbagebetalingsprocenter, fordelingsmodeller og afgifter på de forskellige spil.
7) Ovenstående finansieringsmodeller skal udarbejdes med henblik på at tilvejebringe et øget
provenu fra spil på væddeløbsheste ved at introducere en ny struktur for spil. De
provenumæssige erfaringer fra liberaliseringen af spil i Danmark skal inddrages i
arbejdsgruppens vurderinger af de beskrevne modeller for fremtidig organisering og for nye
spilleformer. I analysen heraf skal indgå eventuelle afledte effekter på det allerede
eksisterende samlede spillemarked.
Mål
Arbejdsgruppen skal afslutte sit arbejde hurtigst muligt og inden udgangen af 1. kvartal 2015.
Parterne vil i fællesskab udarbejde og afgive en skriftlig rapport om resultatet af ovenstående
undersøgelser til Kulturministeriet.
Fortrolighed
Parterne er enige om, at arbejdsgruppens arbejde behandles fortroligt, herunder mundtlige
drøftelser, delkonklusioner og endelige indstillinger. Den endelige rapport, parterne udarbejder til
Kulturministeriet, skal behandles fortroligt indtil rapporten er fremsendt til og behandlet af
Kulturministeriet. I øvrigt skal fortrolighedsaftale, indgået mellem Danske Spil og HFF, iagttages.
---oOo---
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 5 af 43
Bilag 8.2.
Kronologisk oversigt over hestesporten og
totalisatorspillets udvikling
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0006.png
15. april 2015
Side: 6 af 43
Bilag 8.2.
Kronologisk oversigt over hestesporten og totalisatorspillets
udvikling
1820
De første galopløb blev afviklet i Danmark, i Holsten. Galopløb i Danmark blev indført af
Hertug Christian af Slesvig Holsten Sønderborg Augustenborg.
Den første travbane i Danmark blev anlagt i Viborg (cirkelformet). Det første officielle
travløb i Danmark blev afviklet i Viborg.
For første gang blev det verdensberømte Grand National Steeplechase redet ved Aintree.
(http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Sport/Hestesport/Grand_Nationa
l_Handicap_Steeplechase)
Foreningen af Travopdrættere blev stiftet.
Frederik VII underskrev Danmarks første demokratiske forfatning, Danmarks Riges
Grundlov.
Foreningen til den Ædle Hesteavls Fremme blev stiftet den 17. december 1859 - i dag
kendt som Dansk Galop.
De første løb i regi af Foreningen til den Ædle Hesteavls Fremme blev afholdt i Slagelse.
20.000-30.000 tilskuere.
Foreningen til den Ædle Hesteavls Fremme får tilladelse til at benytte Eremitagesletten
ved København, som dannede ramme om løbene frem til 1910, hvor den nuværende bane
blev indviet.
Totalisatorspillet opstod i Paris. Spillere kunne vædde indbyrdes (pari-mutuel).
Skandinavisk Derby (Dansk Galop Derby) blev afholdt første gang den 17. juli 1875 på
Eremitagesletten. Den første vinder blev lensbaron Tage Reedtz-Thotts ”King Of Norfolk”.
Totalisatorspillet blev indført i Danmark. Samtidigt blev en ny lov vedtaget, der bl.a.
fastsatte en statsafgift på 5 % af indskudssummen.
Selskabet til Travsportens Fremme blev stiftet. Der blev arrangeret løb med totalisatorspil
på Københavns travbane på Lyngbyvejen første gang den 6. september.
Det Danske Travselskab blev stiftet som erstatning for Selskabet til Travsportens Fremme.
Charlottenlund Travbane blev indviet med 10.000 tilskuere og en omsætning på 22.000 kr. Travbanen
kaldes ”Lunden” og er nordens ældste travbane.
Under Christian den 9. blev den første danske totalisatorlov - ”Lov om beskatning af spil
ved væddeløb m.m.” vedtaget den 2. juni med en statsafgift på 5 % af omsætningen.
Indtil da fandt væddemål sted mere eller mindre uorganiseret med spilleformer som
Vinder og Plads. I samme periode var der forbud mod totalisatorspil i lande, herunder
bl.a. Norge og Sverige.
1831
1837
1838
1849
1859
1868
1870
1872
1875
1876
1885
1891
1891
1895
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 7 af 43
1898
Dansk Trav Derby blev kørt
for første gang. Vinderen var ”Clara Greenlander” med Alfred
Johnstone som kusk. Johnstone vandt i øvrigt de to første derbyer.
Den første ”stambog” for traveravl udkom.
Søndag den 5. juni 1910 blev den nuværende galopbane i Ordrup Mose indviet. Det første
Derby i Klampenborg hed stadig Skandinavisk Derby. Vinder blev meget passende
”Klampenborg”, der var ejet af Ritmester Clauson-Kaas, som var den, der tog initiativet
til anlæggelse af Klampenborg Galopbane.
Ny totalisatorlovgivning. Marginalafgift på omsætninger over 50.000 kr. helt op til 15 %
statsafgift på omsætninger over 125.000 kr. Derudover betalte væddeløbsbanerne
forlystelsesskat, der for travbanen i Charlottenlunds vedkommende var på 17.420 kr. i
1912.
Amager Travbane åbnede portene til arealerne ”Løjtegården” den 13. august. Banen var
1200 meter, hvilket var større end Charlottenlunds bane, der dengang var 1000 meter i
omkreds.
Det løb der i dag bærer navnet Copenhagen Cup blev kørt
for første gang. Vinderen var ”Guy
Bacon” med træneren Charlie Mills. Mills vandt de tre første gange, Copenhagen Cup blev afviklet.
Væddeløbsbanen i Århus havde premiere den 12. maj.
Trav-Amatør-Klubben blev stiftet.
Dobbeltvæddemål blev udbudt for første gang, hvor man fik gevinst på de to første heste i
mål uanset rækkefølge.
Totalisatorloven blev på ny reguleret - nu med en reguleret afgiftsskala for omsætninger
over 50.999 kr.
Fyens Væddeløbsforening afholdt de første travløb på en egentlig etableret bane i Odense.
I perioden efter 1. Verdenskrig og frem til væddeløbsbanens åbning afholdt Fyens
Sportsrideklub galopløb årligt.
1-2 spillet; de to første heste i rigtig rækkefølge blev udbudt for første gang.
Foreningen for Traveropdrættere blev stiftet.
Kvinder fik tilladelse til at blive optaget i Det Danske Travselskab.
Dansk Travsports Centralforbund blev stiftet.
2. Verdenskrig betød gyldne tider for spillet med omsætningsrekord den 16. juli på
derbydag med 612.590 kr. og 30.000 besøgende.
Midlertidigt stop for totalisatorspil, bl.a. fordi generaldirektøren for statsbanerne ikke
kunne påtage sig at fragte spillere frem og tilbage fra banen i Charlottenlund.
Totalisatorafgiften blev forhøjet.
Nordvestjydsk Væddeløbsbane etablerede væddeløbsbane i Skive.
1902
1910
1912
1922
1928
1929
1931
1934
1934
1935
1938
1939
1941
1942
1944
1945
1947
1948
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 8 af 43
1949
Med støtte af landsretssagfører Leo Frederiksen (formand for Dansk Idrætsforbund og
formand for Centralforbundet for Traveravl og Travsport i Danmark) blev Dansk
Tipstjeneste etableret
Totalisatorloven blev ændret med en mindre afgiftsnedsættelse.
”De Røde Heste” af Morten Korch blev filmatiseret og fik stor succes med Poul Reichardt,
Tove Maës, Peter Malmberg og Game Warden, som hesten hed.
Det første travløb med startbil fandt sted den 10. maj 1953 på Charlottenlund Travbane.
Det første travløb i kunstigt lys blev afviklet den 20. maj 1953 på Charlottenlund
Travbane.
Aalborg Væddeløbsbane slog dørene op søndag den 15.august 1954.
Der blev åbnet en stor tribunebygning på Charlottenlund Travbane, der totalt kunne huse
12.000 tilskuere med restaurant og 3.800 nummererede siddepladser. Charlottenlund
Travbane skiftede løbsretning (venstre om). Fra 1955 blev der afviklet travløb året rundt
mod tidligere at have været en sommerbegivenhed.
V5-spillet blev indført.
Der blev indført nyt totalisatorsystem først på Charlottenlund, et engelsk hulkortssystem
og i juli blev den første oddstavle til visning af eventuelle vinderodds, indviet.
Det første egentlige travprogram udkom. Dette omfattede kun de startende heste, hvor
det tidligere omfattede alle anmeldte.
Den første amatørdrevne bane åbnede på Bornholm.
Staten gav tilladelse til oprettelse af indskudsboder uden for væddeløbsbanerne, og i
totalisatorloven blev indført et skattefrit bundfradrag, der kunne fratrækkes den
beregnede statsafgift. De første indskudsboder tog imod indskud fra juli måned.
Lolland Falster Væddeløbsbane – nu Nykøbing Falster Travbane blev åbnet.
Brøndbyborgmesteren Kjeld Rasmussen inviterede hestesporten til Brøndby mod, at
banerne Charlottenlund og Amager blev lukket. Brøndby stillede arealet til rådighed.
Hestesporten slog ikke til, men det gjorde Dansk Idræts Forbund – og de bor i Brøndby
den dag i dag.
Charlottenlund Travbane forsøgte at afskaffe 1-2 spillet, men efter en kort periode blev
spillet genindført.
Amager Travbane byggede ny tribune.
Travkrigen mellem Amager Trav og Charlottenlund var på sit højeste. Hidtil havde man
delt og aftalt, hvilke dage der var løb på de to baner – nu kørte Charlottenlund op til tre
løbsdage om ugen på de uger, der tidligere havde været forbeholdt Amager Travbane.
Økonomien tvang Amager Travselskab til at sælge grunde og bygninger til Kommunen dog
på betingelse af, at travbanen kunne fortsætte yderligere fem år.
Totalisatorloven blev på ny justeret med ændret afgift efter, hvor hasardpræget spillet
var, og i hvilken spilleform der blev omsat.
1950
1950
1953
1954
1955
1955
1959
1960
1960
1963
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1971
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 9 af 43
1971
Billund banen åbnede i juli som kombineret trav- og galopbane. Galopløb blev dog aldrig
den store succes og ophørte få år efter. Banerne i København forsøgte at fusionere, men
opnåede ikke den nødvendige stemmeflerhed på selskabernes generalforsamlinger.
Omfattende revision af spillelovgivningen med større gevinstpuljer til spillerne og mindre
statsafgift pr. omsat krone blev gennemført.
Ny travbane blev etableret af personerne bag Amager Travselskab i Bjæverskov, Skovbo
Trav.
Elektronisk totalisatorsystem blev indført på Charlottenlund, et system med lynhurtig
udbetaling, og de første løbsprogrammer med hesteresultater blev registreret på edb.
Travbanen i Charlottenlund fik som den første en bane med hældende kurver, der var
tilpasset hestenes stadigt stigende hastighed.
Tarok vandt Derby og blev nationens hest - ”Dannebrog på fire ben”.
Scandinavian Open Championship blev indstiftet som nyt internationalt storløb i et forsøg
på at skaffe internationale topheste til Klampenborg Galopbane. Løbet blev i første
omgang kun afviklet i 1977 og 1978. Begge gange med den legendariske jockey, Lester
Piggot, som vinder.
Efter boykot fra Charlottenlunds trænere i to år blev der sluttet fred mellem
Charlottenlund Travbane og Skovbobanen – og for første gang deltog trænere fra
Charlottenlund i løbene på Skovbobanen.
Landesorg da Tarok døde i januar efter en lille måneds sygdom.
Det første totalisatoranlæg baseret på it-teknologi blev etableret på Charlottenlund
Travbane af Autotote, som har ændret navn til Sportech, og som i dag er leverandør til
Danske Spil.
Dansk Travsports Centralforbund aftalte levering af elektronisk totalisator til øvrige baner
- en samlet ordre finansieret af leasingaftaler.
Dansk Tipstjeneste arrangerede V6-spil på heste. V6-spillet blev etableret af et
datterselskab af Dansk Tipstjeneste med stor succes (over 2 mio. solgte kuponer og 8
mio. kr. omsat den første uge) trods meget tidlig indleveringsfrist onsdag/torsdag før
løbenes afvikling, lørdag – og en for hestesport ekstraordinær lav gevinstpulje på 45 %.
V6-spillet blev lukket efter stadigt faldende omsætningstal. Det levede i 21 måneder.
Charlottenlund Travbane fejrede 100-års jubilæum.
Hestesporten etablerede Dantoto A/S. Den første organisation med et elektronisk
landsdækkende net af indskudsboder.
Lotto blev indført af Dansk Tipstjeneste, og hestesporten blev kompenseret for forventet
omsætningstab med nogle promiller af tipsomsætningen. Tipsmidler der på årsbasis beløb
sig til små 20 mio. kr.
Der arrangeres greyhoundløb på enkelte travbaner med spil gennem Dantoto.
31. marts gik Dantoto ind i tv-verdenen. På aftale med Canal Digital gik Dantoto Racing
Live i luften for første gang.
1974
1974
1976
1976
1976
1977
1978
1981
1980
1983
1984
1985
1991
1991
1993
1995
1996
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 10 af 43
1998
Dantoto indgik aftale med ATG om levering af totalisatorudstyr, der tilsvarende det, ATG
anvendte. Staten opfordrede Dantoto A/S til at indlede forhandlinger med Dansk
Tipstjeneste med henblik på, at dette selskab kunne overtage spil på heste.
Hestesporten solgte Dantoto A/S til Dansk Tipstjeneste pr. 1. juli 2000. Dantoto A/S blev
etableret som datterselskab til Dansk Tipstjeneste.
HFF etableres under Skatteministeriet med Jim Stjerne Hansen som formand.
En lovændring som direkte følge af salget af Dantoto trådte i kraft den 1. juli 2000, og
gav bl.a. Dantoto mulighed for at deltage i spil på udenlandske løb.
Den nye tribune på Klampenborg Galopbane blev indviet af kulturminister Elsebeth
Gerner-Nielsen efter, at galopbanens sadlepladstribune brændte ned til grunden i
december 1998.
Det største hestespil i Skandinavien, V75, fik premiere på det danske marked den 7. april
2001.
I december flyttede Dantoto A/S’ administration til lokaler hos Dansk Tipstjeneste.
Kulturministeriet indfører udgiftsstop for tildeling af Tipsmidler. Hestesporten blev
kompenseret midler i omegnen af 20 mio. kr. ved indførelse af Lotto.
1-2 spil blev afskaffet, grundpris på Vinder og Plads blev øget til 10 kr. (5 kr.), og
triospillet til alle løb blev reduceret i grundpris 2 kr. (5 kr.)
Premiere på SuperTrio med Jackpot og rækkepris 10 kr., søndag den 9. juni på
Charlottenlund. SuperTrio kunne spilles i et løb pr. dag.
Copenhagen Cup dagen på Charlottenlund afvikles første gang som en dag med Nordisk
Spil i fælles puljer og ekstra V75 omgang.
Hestesporten etablerer VFS, Væddeløbssporten Fælles Sekretariat er tænkt som en
administrativ sammenslutning af trav og galop. VFS nedlægges igen ved årets afslutning.
2000
2000
2000
2000
2001
2001
2002
2002
2002
2002
2002
4-banden, en arbejdsgruppe, med Anders Hansen, DTC, Nick Elsass, DG, Leif Mikkelsen,
Dantoto og Jim Stjerne Hansen HFF, fremlægger planer for sportens fremtidige struktur
for Skatteministeren på møde den 18. marts 2002 med forslag om nedlæggelse af 4
danske væddeløbsbaner. Skatteministeren Svend Hovmand afviste forslaget med
begrundelse at regeringen fortsat ville arbejde for at fremme nær miljøet.
Aftale med Viasat Sport om at dække V75 løbene hver lørdag.
Ny lovgivning for hestespillet. De tidligere tildelte tipsmidler til hestesporten bortfalder.
Loven færdigbehandles i marts med er gældende fra den 1. januar 2003.
I juni udpeges den nye HFF-bestyrelse under ledelse af Bent Knie Andersen.
Dantoto A/S som datterselskab blev nedlagt, og Dantoto-produkterne blev en del af
Danske spils produktportefølje.
Der køres en forsøgsordning på 24 måneder, med hestespil på Oddset til faste odds.
Fusion mellem Dansk Tipstjeneste og Dantoto. Dantoto blev nedlagt som selvstændigt
selskab, og opgaverne blev fordelt på Danske Spils funktioner.
2002
2003
2004
2004
2005
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 11 af 43
2005
Nyt totalisatoranlæg blev suppleret med en internetløsning, der gjorde det muligt at spille
Dantoto produkter på en pc, hvis man havde konto hos Danske Spil.
13. november går startskuddet til ”Vi satser dansk” kampagne blev gennemført som et
samarbejde mellem HFF og Danske Spil, med kæmpe succes på omsætningstallene. HFF
afbrød samarbejdet det efterfølgende år.
Der blev etableret web-tv med Dantoto Racing Live kanalen med livebilleder fra alle løb.
Maj. Århusbanen rammes af en eksplosion der rammer tribunebygningen, en omfattende
restaurering er nødvendig og varer det meste af et år.
Der blev etableret en supplerende web tv-kanal med mulighed for at se løb fra ATG live,
løb der kunne spilles på i Dantoto-regi, men som ikke nødvendigvis blev vist på Racing
Live tv-stationen.
Hestesporten, med HFF som tovholder, startede arbejdet med en handlingsplan for 2010-
2015.
Hestesporten implementerer nyt datasystem til sportslige data, ATG model.
Hidtil afholdte ERFA møder (driftserfaring og udveksling) med hestesporten afløses af
Hestesportens Udviklingsgruppe og møder med mere politisk indhold.
Der blev indgået aftale med TV2 Sport om vise et 12-minutters sammendrag hver aften af
V5-løb fra alle danske baner. Udsendelserne starter i 2010.
Der blev indgået aftale med ATG om, at Danmark blev vært for onsdagsløb med nordisk
spil. TV2 Sport begyndte at sende med Hest-til-frokost alle hverdage fra 12.00-13.30.
Onsdag eftermiddag bliver Nordisk dag i Danmark, med dækning på TV 2 Sport og krydret
med Danske Spils nye kuskekonkurrence, Golden Cup, for de bedste danske travkuske.
2006
2007
2007
2008
2009
2009
2009
2009
2010
2011
2011
2012
Skatteregler for hestehold ændres så et professionelt hestehold kan opnå visse fradrag.
Liberalisering af dele af det danske spillemarked, hestesporten forbliver et monopol og
puljespil.
Hestesportens Medier melder sig ud af samarbejdet omkring Racing News, der nu bliver
en ren Danske Spil udgivelse.
Danske Spil starter en satsning på travsportens unge gennem at etablere en løbsserie
”Sigter mod Stjernerne” – det er tanken at der blandt de unge også skal sættes gang i
digitale medier, primært Facebook.
Med udgangen af året ophører samarbejdet med TV2 Sport.
Hestesporten starter arbejde med at etablere Dansk Hestevæddeløb som en overbygning
for hovedorganisationerne for trav- og galopsport. Selskabet starter i 2014.
Hestesporten etablerer såkaldte sociale dage, der er tænkt til at øge det sociale
sammenhold omkring sporten og anvendes primært af amatørerne i sporten. Der kan
alene spilles til løbene på banen.
2012
2012
2012
2012
2013
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 12 af 43
2013
2013
Film on Taroks liv har premiere i biograferne.
Danske Spil adopterer et føl født i filmen. Under navnet Baby Tarok lanceres der en
Facebook gruppe omkring hesten, der senere af op mod 12.000 medlemmer døbes Barok.
Der indgås aftale med Sportech om levering af nyt opdateret totalisatorsystem, og hosting
af Sportech.
Charlottenlund Travbane bliver vært for et af Europas største væddeløb, European
Masters.
Nyt totalisatorsystem leveres med startdato den 27. maj. Internet løsning og mobilt spil
er en del af den nye løsning, og volder en del kvaler de første 6 måneder.
Klampenborg Galopbane sælges til norske investorer, og banen renoveres.
ATG aftalen bliver efter svære forhandlinger fornyet med en stigning i afgiften som
Danske Spil skal betale for at udbyde svenske løb.
Danske Spil starter anpartsspil i forhandlernettet – der skydes i gang med konkurrence
blandt forhandlerne i april / maj.
Spilleformer til danske løb udvides med Tvilling i alle travløb og Komb i alle galopløb.
2013
2014
2014
2014
2015
2015
2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 13 af 43
Bilag 8.3.
Uddrag af rapport fra Data Intelligence
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 14 af 43
Bilag 8.4.
Beskrivelse af mulige scenarier
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0015.png
15. april 2015
Side: 15 af 43
Bilag 8.4.
Beskrivelse af mulige scenarier
I dette afsnit har vi skitseret tre mulige scenarier for den fremtidige struktur for hestespillet i
Danmark. Scenarierne varierer fra den nuværende model til en total liberalisering.
De enkelte afsnit er opbygget med beskrivelser, forudsætninger, fordele, ulemper samt konklusion.
Tal materialet er udarbejdet på baggrund af de seneste års resultater i Danske Spil kombineret
med de fremtidsperspektiver som både sporten samt Data Intelligence arbejder med.
1. Scenarie 1 – Status quo
Dette scenarie indebærer, at Danske Spil fortsat har tilladelsen til at udbyde hestespil som
monopolspil.
2. Scenarie 2 – Overdragelse af tilladelse og drift
Dette scenarie indebærer, at Skatteministeriet overdrager tilladelsen til udbud af hestespil til
hestesporten. Hestesporten vil herefter kunne vælge selv at drive hestespillet eller indgå en
driftsaftale med en tredjepart på kommercielle vilkår.
3. Scenarie 3 – Liberalisering af hestespillet
Dette scenarie indebærer, at hestespillet liberaliseres i Danmark.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 16 af 43
Bilag 8.5.
Scenarie 1 – Status quo
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0017.png
15. april 2015
Side: 17 af 43
Bilag 8.5.
Scenarie 1 – Status quo
1. Beskrivelse
Skatteministeriet har tildelt Danske Spil tilladelsen (monopol) til udbud af spil på heste i
Danmark.
Danske Spil driver hestespillet.
Overskuddet fra hestespillet indgår i Danske Spils samlede overskud.
Hestesporten tildeles midler via et årligt udlodningsaktstykke fra Kulturministeriet. Disse
midler hidrører fortsat fra overskuddet fra Danske Spil (og Det Danske Klasselotteri A/S).
Danske Spil og Hestesporten samarbejder om sæsonplankoordinering og
markedsføringstilskud til de enkelte baner.
Derudover har Hestesporten ingen indflydelse på driften af hestespillet.
2. Forudsætninger
Denne model svarer til den nuværende model.
3. Fordele
Synergieffekt ved at være en del af Danske Spil. Dette gælder begge veje, jf. rapport
udarbejdet af Data Intelligence.
Hestesporten tildeles et fast beløb via et årligt udlodningsaktstykke fra Kulturministeriet.
4. Ulemper
Den kommende lovændring har medført så kraftige beskæringer i tilskuddet til
hestesporten, at der ikke ses at være midler til udviklingen af hestespillet.
Intet incitament for hverken hestesporten eller Danske Spil til at kunne være katalysatorer
for reel udvikling med denne struktur.
Hestespillet udgør en lille del af Danske Spils portefølje, og andre produkter er mere
rentable.
Hestesporten har ingen repræsentanter i Danske Spils bestyrelse og har derfor ingen
strategisk indflydelse.
Der betales selskabsskat.
5. Konklusion
Udviklingen de seneste 15 år giver ikke tiltro til de store forandringer.
Hestesporten er ikke tilfreds med denne model, da den har vist, at der er meget lavt
incitament for samarbejde. Desuden har den ikke kunnet være katalysator for udvikling af
hestesporten.
Hestesporten har været uden indflydelse i Danske Spil.
Hestesporten vil med denne model blive afviklet inden for en kortere årrække, hvilket de seneste
års udvikling inden for hestesporten har vist.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0018.png
15. april 2015
Side: 18 af 43
Scenarie 1: Status quo
120.000.000
100.000.000
80.000.000
Tilskud fra KUM
60.000.000
40.000.000
20.000.000
0
20132014 År 1 År 2 År 3 År 4 År 5 År 6
Sportens "nulpunkt"
Dantoto Overskud
Det er hestesportens vurdering, at hestesporten med denne model vil blive afviklet over en
kortere årrække. Udviklingen de seneste 15 år giver ikke tiltro til de store forandringer, og
den nuværende model forventes ikke at være katalysator for udviklingen af hestesporten og
generering af de nødvendige midler til finansiering af hestesporten. Selvom der naturligvis på
visse områder har været et samarbejde mellem Danske Spil og hestesporten, er hestesporten
ikke tilfreds med denne model og ønsker en større indflydelse på spillet.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 19 af 43
Bilag 8.6.
Scenarie 3 – Liberalisering af hestespillet
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0020.png
15. april 2015
Side: 20 af 43
Bilag 8.6.
Scenarie 3 – Liberalisering af hestespillet
1.
Beskrivelse
En mulighed kunne være at liberalisere hestespillet i Danmark fuldstændigt.
Modellen kunne være lig den nuværende for øvrige sportsspil i Danmark.
Der betales et fee for at operere på markedet plus et yderligere fee i relation til omsætning.
Der skal i denne model sikres en tilstrækkelig finansiering af hestesporten samtidig med, at
staten ikke stilles dårligere end nuværende provenu.
Hestesporten afvikler løb samt leverer tv-billeder.
Forudsætninger
En lovændring der liberaliserer hestespillet.
En afregningsmodel der er tilfredsstillende for både hestesporten og staten.
Fordele
Forventning om øget markedsføringsmæssig indsats.
En større synlighed vil på kort sigt løfte interessen for hestesporten.
Ulemper
En liberalisering vil medføre, at de eksisterende spilprodukter vanskeligt kan overleve.
Synergieffekten ved at være en del af Danske Spil mistes. Dette gælder begge veje, jf.
rapport udarbejdet af Data Intelligence.
En liberalisering vil kræve en længere overgangsperiode og mellemfinansiering til
hestesporten, jf. ovenstående.
Hestesporten vil få svært ved at løfte kendskabsgraden tilstrækkeligt.
Hestesportens nuværende volumen vil i værste fald medføre, at produktet ikke er
tilstrækkeligt attraktivt for andre spiludbydere, hvis afgiften ikke er attraktiv.
Hestesportens har ingen indflydelse på spillets udvikling.
Operatørafgiften vil muligvis ikke være tilstrækkelig til at finansiere hestesporten.
Konklusion
HFF vurderer ikke, at modellen er bæredygtig på kort sigt. Der er således en stor fare for, at
hestesporten bliver underfinansieret. Modellen kræver, at hestesporten er mere forankret i
Danmark.
2.
3.
4.
5.
Betfair
Unibet
Hestesporten/
staten
Danske
Spil
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 21 af 43
Bilag 8.7.
Regulering af hestespillet
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0022.png
15. april 2015
Side: 22 af 43
Bilag 8.7.
Regulering af hestespillet
1.
Den nuværende regulering af udbud af hestespil
1.1. Tilladelse til udbud af hestespil
Lov nr. 848 af 1. juli 2010 om spil giver med § 12 mulighed for at tillade udbud af
væddemål på heste- og hundevæddeløb i Danmark. Tilladelsen kan gives til Danske Spil
A/S eller et af denne helejet datterselskab. Der kan alene udbydes puljevæddemål
(totalisatorspil) med denne tilladelse, hvorved der således ikke kan gives tilladelse til at
udbyde væddemål med faste odds på denne type væddeløb.
I medfør af bestemmelsen tildeles Danske Spil A/S eller et helejet datterselskab monopol
på udbud af heste- og hundevæddemål på ubestemt tid. Bestemmelsen udelukker
imidlertid ikke afholdelse af lokale puljevæddemål på heste- og hundevæddemål. En
sådan tilladelse kan opnås i medfør af spillelovens § 13 for perioder på op til 3 år.
Den valgte organisering af markedet for heste- og hundevæddemål er en videreførelse af
markedets organisering før den delvise liberalisering af det danske spillemarked i 2012.
Udbud af heste- og hundevæddeløb skal ske under varetagelse af de i spilleloven og i
Danske Spils tilladelse anførte hensyn og regler, herunder f.eks. i relation til oplysning,
salg og markedsføring.
BKG nr. 1304 af 15. december 2011 om tilbagebetalingsprocenter af visse spil forpligter
Danske Spil til at anvende mindst 45 % af indskudssummen i spil til gevinster, herunder
også gevinster i heste- og hundevæddemål.
1.2. Afgifter
Lov nr. 698 af 25. juni 2010 om afgifter af spil forpligter med § 7 indehaveren af en
tilladelse til udbud af puljevæddemål på heste- og hundevæddeløb efter spillelovens § 12
at betale en afgift på 11 % af bruttospilleindtægten (BSI). Derudover skal der betales en
tillægsafgift på 19 % af den del af den månedlige BSI, der overstiger 16,7 mio. kr.
1.3. Selskabsskat, administrationsudgifter, mv.
Ifølge lov nr. 695 af 25. juni 2010 om Danske Spil A/S skal overskud, der fremkommer
ved foranstaltning af lotteri og heste- og hundevæddemål, opgøres og udloddes efter
udlodningsloven. Overskud ud over det nævnte, herunder efter udredelsen af skatter,
afgifter og gebyrer, gevinsterne og udgifterne til administration, afskrivning m.v. (samt
eventuelle udgifter i forbindelse med foranstaltning af spil uden for landet), skal anvendes
som konsolidering af kapitalgrundlaget i det pågældende datterselskab eller udbetales til
staten.
1.4. Fordeling af overskudsmidler
Lov nr. 696 af 25. juni 2010 om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål regulerer, hvordan de overskud, der fremkommer efter udredelsen af
skatter, afgifter og gebyrer, gevinster og udgifter til administration, afskrivning,
henlæggelser m.v. samt udbytte fra Danske Spil A/S af spil på blandt andet heste- og
hundevæddemål udloddes.
Det følger af udlodningslovens § 2, stk. 1, hvorledes disse midler årligt fordeles mellem
Kulturministeriet, Undervisningsministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Som følge af den politiske stemmeaftale af 6. maj 2014 og lovbekendtgørelse nr. 115 af
31. januar 2015, udgik Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond af udlodningslovens
fordelingsnøgle fra og med 2015. I stedet tildeles hestesporten fremover midler via et
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 23 af 43
årligt udlodningsaktstykke fra Kulturministeriet, jf. den politiske stemmeaftale af 6. maj
2014. Disse midler hidrører fortsat fra overskuddet fra Danske Spil (og Det Danske
Klasselotteri A/S). I forhold til tidligere beskæres de årlige udlodninger til hestesporten
dog med 15 mio. kr. i 2015, 20 mio. kr. i 2016, 25 mio. kr. i 2017 og 30 mio. kr. fra
2018, med mindre andet aftales.
Uanset ovenstående ændring følger det fortsat af udlodningslovens § 11, at de enkelte
hestevæddeløbsbaner tildeles banens overskud fra totalisatorspil. Overskuddet opgøres i
denne sammenhæng som 21,25 pct. af omsætningen på totalisatorspil på den enkelte
bane de dage, hvor der er løb i henhold til løbskalenderen.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 24 af 43
Bilag 8.8.
Forretningsplan ”Ny Dantoto”
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 25 af 43
Bilag 8.8.
Forretningsplan
“NY DANTOTO”
1 Sammenfatning ....................................................................................................................26
2 Idégrundlag og mission ........................................................................................................28
3 Sportens forudsætninger ......................................................................................................29
4 Forretningsbeskrivelse .........................................................................................................29
4.1 Produkt ............................................................................................................................ 29
4.2 Marked og markedsføring ................................................................................................... 30
4.3 Leverandører .................................................................................................................... 32
4.4 Konkurrenter .................................................................................................................... 32
4.5 Personaleforhold................................................................................................................ 33
5 Organisering af virksomheden ..............................................................................................34
5.1 Stamoplysninger og etablering ............................................................................................ 34
5.2 Økonomistyring og IT-anvendelse........................................................................................ 34
6 Virksomhedens udvikling og strategi ....................................................................................35
7 Budgetter og finansiering .....................................................................................................36
8 Risici .....................................................................................................................................38
Bilag(beregninger) .................................................................................................................. 39
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0026.png
15. april 2015
Side: 26 af 43
Sammenfatning
Grundlaget for forretningsplanen omkring ”Ny Dantoto” tager udgangspunkt i L23 og de
muligheder, hestevæddeløbssporten har fået omkring afsøgning af alternativ finansiering.
Forretningsplanen påviser, at Ny Dantoto kan overdrages fra Danske Spil til hestesporten f.eks. via
en grenspaltning, således at Ny Dantoto bliver et datterselskab af Dansk Hestevæddeløb.
Derved opnås de synergieffekter mellem sporten og spillet, som er et væsentligt kriterie for positiv
udvikling af hestespillet og -sporten.
Denne model vil sikre en struktur, hvor der i modsætning til den nuværende struktur er et
naturligt incitament for udvikling af forretning og sporten i Danmark.
Analyser fra Data Intelligence har påvist, at der kan realiseres et betydeligt potentiale med spil på
heste inden for en overskuelig årrække. Omsætningen kan øges fra ca. 500 mio. kr. i dag til ca.
760 mio. kr. inden for en femårig periode. Indtjeningen vil tilsvarende kunne forøges fra ca. 17
mio. kr. til 58 mio. kr.
Det kræves dog, at fem centrale elementer opfyldes:
Væsentlig udvidelse af både online- og offlinedistributionen
Der skal satses målrettet på en bredere og øget onlinedistribution, således at hestespil kan
kommunikeres, foretages og undersøges fra alle webbaserede platforme såsom tablets,
mobiltelefoner m.v.
I dag er der 200 fysiske terminaler i Danske Spils regi, der udbyder hestevæddemål. Det
søges afdækket, hvorvidt Ny Dantoto på kommercielle vilkår kan udvide distributionsnettet,
ligesom det skal undersøges, hvilke alternative kanaler der kan anvendes for at få udbredt
den fysiske distribution af hestespillet.
Øget nordisk samarbejde, med nordiske puljespil på min. 90 % af afviklede løb
I dag afvikles omkring 46 % af de danske hestevæddeløb med til-spil fra de øvrige nordiske
lande. Det er hensigten i denne forretningsplan at øge dette antal kraftigt og helst til
nærmest 100 %. Dette kræver et positivt samarbejde og koordinering af løbskalendere med
især svensk og norsk hestesport. Det er vores klare overbevisning, at denne positive vilje
til samarbejde er til stede i disse landes hesteorganisationer.
Investering i markedsføring for at øge kendskab og interesse for hestespillet
Analysen viser, at kendskabsgraden og interessen for hestespillet ligger på et alt for lavt
niveau. Det er derfor planen at investere kraftigt i markedsføring og eksponering af
hestesport og -spil. Over de næste fem år er der budgetteret med en investering i
markedsføring på omkring 60 mio. kr., hvilket vil gøre hestesporten til en af de mest
annoncerede sportsgrene i Danmark.
Prisfastsætning af Dantoto ved overdragelsen til hestesporten
For at Ny Dantoto skal kunne etablere en ny markedsplatform og opbygge selskabet og
interessen for hestespillet, er etableringsomkostningerne ved udspaltningen fra Danske Spil
sat til 0 kr.
Produktudvikling
Der skal i Ny Dantoto være et forøget fokus på udvikling af hestesportens grundprodukter.
Blandt andet bør der ske en forbedring af hestesportens infrastruktur, herunder
publikumfaciliteter, baner, bygninger m.v. Det er afgørende, at dette gøres væsentligt mere
attraktivt for publikum. DH vurderer, at der ikke er behov for udvikling af spilprodukterne
udover den udvikling, der er beskrevet i det udvidede nordiske samarbejde.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 27 af 43
Det er planen med Ny Dantoto at skabe et driftsselskab, hvor centrale leveranceområder er
outsourcet til kompetente underleverandører, således at organisationen forbliver lean,
konkurrencedygtig og fleksibel.
Med denne forretningsmodel skabes der mulighed for, at hestevæddeløbssporten inden for 8-10 år
vil kunne dække det finansieringsbehov, som beskæringen af den statslige støtte i L23 har skabt,
samt skabe grundlag for en gradvis selvfinansiering, der på sigt kan frigøre offentlige midler til
andre formål.
I perioden indtil dette opnås vil der være behov for mellemfinansiering – eller fødselshjælp – til det
Ny Dantoto.
Såfremt denne mellemfinansiering ikke findes fra offentlige eller kommunale midler, vil massive
omlægninger af hestesporten og lukninger af baner ikke kunne undgås.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 28 af 43
Idégrundlag og mission
Vision
Ny Dantotos vision er at drive hestespil i Danmark på en ny og innovativ måde, der udbreder
kendskabet og interessen for hestespil. Ny Dantotos mission realiseres via udvikling en
onlinebaseret kontakt til kunder og marked.
Ny Dantotos vision er at blive en anerkendt og troværdig spiludbyder i Danmark samt at skabe
konkurrencedygtige produkter på internationalt plan.
Ny Dantotos vision er at generere et stærkt økonomisk bidrag til hestevæddeløbssporten i
Danmark, så denne kan udvikle sig til gavn for samfundet.
Mission
Dette skal gøres ved at investere kraftigt i markedsføring, udvide distributionen og sikre større
gevinstmuligheder (større puljer) gennem etablering af nordiske spillepuljer til alle danske
væddeløb.
Virksomheden opererer som udgangspunkt under bestemmelserne om monopol for hestespil i
Danmark og vil samarbejde i væsentlige forhold med Danske Spil og de øvrige nordiske
spilleselskaber for at opnå størst mulig udnyttelse af markedets muligheder, hestematerialet samt
udnytte generel knowhow på området.
Kendskabsgraden og interessen for at spille på heste skal øges betragteligt i forhold til det
nuværende niveau.
De
fire væsentlige parametre
til at opnå dette er:
Forøget markedsføring, udvidet distribution og større puljer med mulighed for større gevinster.
1) Forøget markedsføring. Her er der indarbejdet en betydelig forøgelse af
markedsføringsbudgetterne i Ny Dantotos´ forretningsplan, i alt over 60 mio. kr. over de
næste 5 år, hvilket vil gøre hestesporten til en af de mest annoncerede sportsgrene i
Danmark. Der vil endvidere være fuld fokus på udviklingen af Ny Dantotos online
aktiviteter til markedet.
2) Etablering af nordiske puljer. Her er det muligt at forøge mængden af danske løb med til-
spil fra de øvrige nordiske lande fra i dag 46 % af løbene til nærmest 100 % indenfor et år.
Der er opbakning til et positivt samarbejde vedr. dette fra ATG og NRT.
3) Distribution. Både online og offline er der en række muligheder for at udvikle
distributionskanalerne. I forhold til online vil der fortrinsvis blive sat fokus på udvikling af
it-platforme, der innovativt vil skabe direkte kontakt til kunder og marked såsom
mobiltelefoner, tablets m.v. I forhold til offline vil der være mulighed for at opbygge egen
distribution kombineret med aftaler med allerede eksisterende offlinedistributører
eksempelvis Danske Spil, således at antallet af fysiske spillesteder udvides væsentligt.
4) Produktudvikling. Hestesportens faciliteter og baneforhold skal moderniseres og forbedres
væsentligt for at gøre det mere attraktivt for publikum at komme på banerne og opleve
sporten.
Derudover vurderes det, at det er teknisk muligt at udvide antallet af fysiske udsalgssteder via
distributører. Endvidere er det forventningen, at det er muligt at indgå et samarbejde med
distributører, som er rentable. En mulighed er i Danske Spils regi, der har terminaler rundt om i
landet.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 29 af 43
Dette kræver en separat aftale med Danske Spil herom, før dette punkt kan gennemføres, hvorfor
også alternative distributionskanaler skal undersøges. Der vil også være mulighed for andre
offlineudbydere.
En analyse nyligt foretaget af Data Intelligence viser, at en samlet effekt af ovenstående vil give
en væsentlig omsætningsforøgelse af hestespillet.
Sportens forudsætninger
Hestevæddeløbssporten i Danmark afvikler ca. 250 løbsdage årligt.
Grundlaget for løbene er regelsæt udviklet af sportens øverste myndigheder, Dansk Travsports
Centralforbund og Dansk Galop. Spilafviklingen på hestevæddeløbene varetages af den enkelte
bane i tæt samarbejde med Danske Spil. Sporten har de bedste kompetencer til sikring af korrekt
løbsafvikling og spilafvikling på banerne.
Den overordnede koordinering og produktplanlægning (sæsonplan) styres af Dansk Hestevæddeløb
(DH), et driftsselskab ejet af de to hovedforbund. Nøglepersoner i DH er direktøren og
sportschefen, som begge har et etableret netværk inden for såvel sportslige organisationer som
spilleselskaber i Norden og øvrige europæiske lande.
Produktplanlægningen er et centralt element for sporten og spillet ikke mindst af hensyn til det
fælles nordiske samarbejde, realisering af betydelige synergieffekter landene imellem og derved
optimering af indtjeningen.
ATG (Sverige) og Norsk Rikstoto (Norge) har overordnet udtrykt ønske om yderligere optimering af
produktsammensætningen, således at landenes spillemæssige potentiale kan udnyttes fuldt ud. I
samarbejdsmodellen med øvrige nordiske lande indgår tilgang til organisatoriske ressourcer og
kompetencer.
I samarbejde med kommerciel partner udvikles der nye metoder til udvikling af produkter samt
løbende innovative tiltag. Dette vil overordnet skabe synergier mellem Ny Dantoto og dens
partnere til fortsat udvikling af spilleplatformen.
DH har ikke i udgangspunktet egne ressourcer og kompetencer til at drive ”Ny Dantoto”. Det vil
derfor være naturligt at overtage den eksisterende og erfarne organisation fra Dantoto og supplere
med eksterne kompetencer. Basisorganisationen vil formentlig bestå af 5-7 medarbejdere specifikt
på spilleområdet. Derudover skal centrale områder som IT, tv-produktion og dele af markedsføring
og kommunikation outsources.
Forretningsbeskrivelse
Fundamentet for denne forretningsplan er, at rettighederne til udbud af spil på heste overdrages til
Ny Dantoto. Dette gælder både udbuddet til danske løb, og i ligeså høj grad også udbud af løb, der
krydser landegrænser. Det vil sige både når udlandet spiller til Danmark og danske løb, samt når
danskere spiller til udenlandske løb. Dette reguleres via Skatteministeriet via rettigheder på spillet.
Produkt
Det grundlæggende produkt, som Hestesporten skal levere, skal have såvel spillemæssige som
sportslige kvaliteter, således at det er attraktivt for både danskere og udlændinge at spille på.
Hestevæddeløb er karakteriseret ved intense oplevelser og en relativ hurtig afvikling sammenlignet
med andre sportskampe. Spillet foregår på landets ni væddeløbsbaner, hos forhandlere af hestespil
og online. For de to sidstnævntes vedkommende er det afgørende med tv- transmission af løbene
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0030.png
15. april 2015
Side: 30 af 43
for at kunne gengive oplevelsen.
Hestevæddeløbsbanerne giver den unikke oplevelse sport, spil og socialt samvær med familie og
venner. Her kommer man tæt på hestene, og det er en betydelig kulturarv over hele verden.
Hos forhandlernettet er det i højere grad det sociale element og udveksling af viden omkring
spillet, understøttet af tv-transmission, der er befordrende for hestespillet.
Onlineproduktet er i stærk vækst og er ligeledes afhængig og tæt knyttet til tv-transmission.
Onlineproduktet er let tilgængeligt og udbydes på samme platform som spil på andre sportskampe,
hvilket er en gensidig fordel, idet spillene understøtter hinanden.
Ny Dantoto skal, udover at levere et produkt af tilstrækkelig kvalitet, ligeledes sikre sig, at sporten
følger de rammevilkår, som både sports- og spilleselskaber kræver. Det gælder blandt andet
bekæmpelse og forebyggelse af doping og matchfixing, som er afgørende for, at kunderne har tillid
til produktet. Dette reguleres og overvåges af Dansk Hestevæddeløb i samarbejde med Anti Doping
Danmark.
Hestevæddeløb som produkt adskiller sig ved at udbyde mange spilformer. Denne mangfoldighed
har stor værdi for hele spektret af spillere, idet nogle spil appellerer til småspillere og spil, som er
en del af det sociale samvær. Andre spil appellerer til storspillere, der sigter efter høje gevinster
på skandinavisk fællepuljespil.
Marked og markedsføring
Markedet for hestespil har i de seneste år udviklet sig og ændret natur. På samme måde som
andre pengespilprodukter som sportsspil, poker, kasino og lotterier foregår en større del af spillet
nu online. Tidligere har de primære spillesteder været på banerne og naturligvis i forhandlernettet.
Det er en tendens, der er sket over de sidste 10-12 år, hvor spil på nettet såvel i Danmark som i
resten af Europa har ændret hele strukturen på spillemarkedet. Udviklingen i Danmark er gået fra,
at online var ikkeeksisterende til i dag at udgøre op mod 40 % af omsætningen på hestespil.
Markedet for spil på hestevæddeløb er totalt set på ca. 500 mio. kr. Dette har, siden Danske Spil
overtog det, været faldende, når man isoleret set kigger på danskere, der spiller på danske løb.
Den manglende indtjening på danske løb er blevet opvejet af, at der i perioden er kommet flere
udenlandske løb ind i udbuddet, og disse har overtaget en del af omsætningen.
Der er i samarbejdet med Danske Spil samt HFF udarbejdet en rapport, der angiver et samlet
potentiale for hestespillet i Danmark på ca. 760 mio. kr. i løbet af en kortere årrække
[1]
.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0031.png
15. april 2015
Side: 31 af 43
1000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Mio. kr.
Danskere der spiller på danske løb
Danskere der spiller på udenlandske løb
Tabellen viser, at Hestevæddeløbssporten sidder med et potentiale, som på sigt anses for at være
yderst realiserbart. Der er således tale om, at der på sigt kan realiseres et potentiale fra
danskernes spil til i alt 760 mio. kr. samt en yderligere indtjeningsmulighed på provision af spil fra
udland til Danmark. Det skal bemærkes, at Hestesporten vurderer potentialet på det nordiske spil
til at have væsentlig højere effekt end de beregninger, der er foretaget af Data Intelligence.
Hvilket medfører et højere potentiale i beregningerne. Det skal tilføjes, at Dantoto p.t. har ca.
20.800 aktive spillere og en omsætning på 500 mio. kr. Hestevæddeløbssporten forventer at kunne
realisere dette potentiale på fem år.
Det afgørende for realiseringen af forretningsmodellen er simpelt. Nemlig den at få flere danskere
til at spille på heste. Dette kræver markante investeringer i kombination med en bedre
produktionsplanlægning. Der er hermed tale om en øget marketingindsats for at øge
kendskabsgraden hos spillerne. Derfor har hestevæddeløbssporten i denne model afsat ca. 60 mio.
kr. til markedsføring. Dette er især med fokus på digital satsning, da fremtiden og
tilgængeligheden for potentielle spillere er digital. Desuden neddrosles den fysiske markedsføring
af Racing News og erstattes eventuelt af et produkt, som både kan anvendes af sporten og spillere
informationsmæssigt, da der i dag er overlap af de materialer, som sporten og spilleselskabet
leverer.
Yderligere ændres tv-satsningen, således at denne sker i samarbejde med vores nordiske partnere,
der har høj ekspertise og kendskab til transmission af hestevæddeløb. Der vil overordnet være en
central satsning på onlinespillet, og langt størstedelen af ressourcerne vil blive anvendt til
udvikling af dette marked. Derudover vil der være fokus på udvikling af forhandlere med fokus på
hestespil, som er anbefalet i rapporten udarbejdet af Data Intelligence. Her konkluderes det, at der
vil være mulighed for at udvikle forhandlernettet via tilrettede aktiviteter henvendt til denne
gruppe. Det forventes, at denne indsats allerede på kort sigt vil have en effekt.
Alt skal tænkes digital fremadrettet. Over tid skal fokus og afhængigheden af forhandlernettet
udskiftes med et fokus på den enkelte kunde og adgangen til spillet. Med det rette fokus kan der
argumenteres for, at der findes flere millioner terminaler i Danmark. Nemlig via danskernes
mobiltelefoner, hvor hestespillet i fremtiden skal hente den største omsætning.
Selve den fysiske distribution kan der indgås aftaler med flere udbydere. Eksempelvis i samarbejde
med Danske Spil, der med 4.000 terminaler vil kunne realisere dette potentiale. Der er også
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 32 af 43
mulighed for andre leverandører på dette område. Derudover vil der også være muligheder for at
udvide distributionen til andre kanaler med tiden.
Prissætningen af hestevæddeløbsprodukter sker via tilbagebetalingsprocent kombineret med
afgiftsniveau fra statens side. Hestesporten har ingen grund til at foretage væsentlige korrektioner
i de nuværende tilbagebetalingsprocenter.
Leverandører
Overordnet strategi for virksomheden er at outsource flest mulige operationer til eksterne
leverandører.
Det drejer sig primært om;
a) Distribution
b) IT
c) Markedsføring
d) Tv-produktion
e) Regnskab og administration
Ad Distribution
Der er både online og offline en række muligheder for at udvikle distributionskanalerne.
1. I forhold til online vil der fortrinsvis blive sat fokus på udvikling af it-platforme, der innovativt
vil skabe direkte kontakt til kunder og marked såsom mobiltelefoner, tablets m.v.
2. I forhold til offline vil der være mulighed for at opbygge egen distribution kombineret med
aftaler med allerede eksisterende offlinedistributører eksempelvis Danske Spil, således at
antallet af fysiske spillesteder udvides væsentligt.
Ad IT
It-platformen er i stigende grad en væsentlig faktor i håndteringen af spillet og kontakten til
spillerne. Det er endvidere her, at et stort konkurrenceparameter ligger. Det er tanken, at der
etableres samarbejde med Sportech, som i øvrigt i dag leverer spilleplatformen til Danske Spils
hesteområde. Det knowhow, der findes omkring optimering af produktet til mobilplatform hos
Sportech, er markant og en vigtig faktor for fremtidig it-partner. Der påregnes et uændret
omkostningsniveau på dette område.
Ad Markedsføring
Håndteringen af og implementeringen af Ny Dantotos betydelige markedsføringsindsatser vil ske i
samarbejde med reklamebureau/markedsfører med stor kompetence på den digitale
markedsføring.
Ad TV produktion
Leverancen af tv-signaler til Dantotoforhandlere og samarbejdspartnere vil blive højt prioriteret.
Det er et område, som er væsentligt for udbredelsen af kendskabet til og interessen for
hestesporten. Den nuværende leverandør af tv er på fortløbende kontraktforhold, som evalueres
ved kontraktudløb med hensyn til pris og kvalitet. Indtil da påregnes uændrede pris og
leverancevilkår
Ad Regnskab og administration
Der vil blive lavet aftale på kommercielle vilkår med hestesportens eget selskab, Dansk
Hestevæddeløb, om leverance af regnskabsmæssig og administrativ assistance.
Konkurrenter
Spillemarkedet udvikler sig hastigt både online og med udbud af nye og gamle produkter.
I dette spektrum har hestevæddeløbssporten en række konkurrenter, hvilket lægger pres på, at Ny
Dantoto konstant formår, at udvikle produktportefølje samt kommunikationsplatform.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0033.png
15. april 2015
Side: 33 af 43
På selve hestespillet vil sporten have monopol. Dette er ret afgørende, da hestevæddeløb er et
unikt produkt og derved vil være interessant at afvikle. Hestesporten vil kunne give en intens
oplevelse kombineret med hurtig afvikling.
Det generelle spillemarked bliver mere og mere onlinebaseret. Derfor vil det også være afgørende
at være stærke på dette område for at kunne udvikle spillet. Det er påvist via analysen fra Data
Intelligence, at Hestevæddeløbsspillet ikke vil kannibalisere på andre spilleformer (tværtimod).
På den baggrund foretages der også relativt store investeringer i markedsføring online for at kunne
realisere potentialet.
Personaleforhold
Dantoto i Danske Spils regi beskæftiger pt. fire medarbejdere, hvoraf to er driftsmæssig backup,to
står for den daglige håndtering og udvikling. Alle medarbejdere har stor erfaring med drift af
Dantoto A/S. Det forventes, at disse medarbejdere overdrages til Ny Dantoto, således at der sikres
kontinuitet i forbindelse med overdragelsen og den fortsatte drift.
I nærværende forretningsplan styrkes organisationen i mindre omfang inden for markedsføring og
udvikling.
Der opnås med denne organisation væsentlige synergier ved integrationen og det tætte
samarbejde mellem hestesporten og spillet bl.a. optimering af sæsonplanlægning og koordinerede
markedsføringstiltag. Dette er en succes i bl.a. Norge og Sverige.
Salg/-
distribu-
tion
(en ansat)
IT
(en ansat)
Ledelse/-
administration
Markeds-
føring
(en ansat)
Sport
(en ansat)
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0034.png
15. april 2015
Side: 34 af 43
Organisering af virksomheden
Spilleselskabet organiseres via Dansk Hestevæddeløb; således bliver Ny Dantoto A/S datterselskab
af Dansk Hestevæddeløb og er overordnet ejet af Dansk Travsports Centralforbund samt Dansk
Galop med henholdsvis 85 % og 15 %. Der er forskellige juridiske måder at foretage denne
omstrukturering på. Dette belyses ikke særskilt i dette notat.
HFF
DTC 85
%
DG 15
%
Dansk
Hestevæddeløb ApS
Ny Dantoto
(teknisk operatør/
onlinespil)
Stamoplysninger og etablering
Selskabet vil fortsat være navngivet Dantoto A/S samt have samme CVR-nummer.
Selskabet vil være underlagt de samme lovmæssige krav som tidligere, det vil sige afregning af
spilleafgifter til staten, overholdelse af markedsføringslovgivning samt følge retningslinjer fra
spillemyndighederne.
Der skal i fundamentet for virksomheden være respekt for øvrig lovgivning og retningslinjer,
herunder også vedrørende spilafhængighed, matchfixing m.m.
Idet virksomheden overdrages, vil virksomheden som udgangspunkt fortsætte med samme politik
og værdisæt. Dette vil blive justeret løbende.
Økonomistyring og it-anvendelse
Virksomhedens it-anvendelse outsources. Økonomistyring og administration tilkøbes i Dansk
Hestevæddeløb, som betjener sig af den nyeste software og har kompetent personale. De
eksisterende kontrakter vedrørende sportslige it-platforme genforhandles af Ny Dantoto.
Der vil være tæt løbende opfølgning, da det er grundlæggende for begge selskabers drift og
finansiering. Forretningsgange vil blive beskrevet ved overdragelse. Der henvises endvidere til
afsnit 4 vedrørende leverandører.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0035.png
15. april 2015
Side: 35 af 43
Virksomhedens udvikling og strategi
Overordnet set er målet, at hestesporten selv får ejerskab samt ansvar for driften og optimering af Ny
Dantoto.
Finansieringen af sporten vil i denne forretningsplan være baseret på en kombination af
Kulturministeriets fortsatte støtte til hesteporten. jf. vedtagen økonomiramme i L23, kombineret med. at
hestesporten selv bidrager via indtjeningen fra Dantoto til udviklingen af hestevæddeløbsporten i
Danmark.
Denne model sikrer, at Hestevæddeløbssporten inden for overskuelig sigt kan konsolidere og udvikle sig
samt i størst mulig udstrækning frigøres fra offentlige midler.
Inden for en femårig periode vil Ny Dantoto kunne generere omkring 65 mio. kr.
Se endvidere bilag for detaljeret fremskrivning af Ny Dantotos økonomiske udvikling.
På længere sigt (4-6 år) er det strategien, at det hestesportdrevne spilleselskab, Ny Dantoto, sammen
med de nordiske partnere,(ATG (Sverige) og NRT (Norge), vil etablere et fælles spilleselskab, der skal
betjene hele det skandinaviske spillemarked for heste.
Dette vil give betydelige synergier i forhold til de store investeringer, der er nødvendige i it, tv-
produktion og markedsføring.
Det fælles spilleselskab vil være operationelt også i et helt liberaliseret marked, som forventes besluttet
inden for samme tidsperiode i alle de nordiske lande.
Figur 1: Væddeløbssporten organisering på kort sigt
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0036.png
15. april 2015
Side: 36 af 43
Figur 2: Lang sigtet vision for hestevæddeløbssporten
Budgetter og finansiering
Forudsætningerne for denne forretningsmodel er til dels materiale fra det interne regnskab fra Danske
Spil kombineret med de markedsforhold og muligheder, der er blevet sandsynliggjort via analyser.
Der er vedlagt materiale for de første fem år for Ny Dantoto.
Dette betyder, at der over en årrække gennemføres en markedsføringsmæssig indsats for at give højere
kendskabsgrad samt øget omsætning. Samlet set giver denne indsats en positiv udvikling, der gør, at
Hestevæddeløbssporten kan realisere det omsætningspotentiale, som Data Intelligence redegør for i
potentialeanalysen - omkring 760 mio. kr. Heri er ikke indregnet en omsætning fra til-spillet fra Sverige
og Norge på ca. 200 mio. kr. Alene provisionen heraf på 12,5 mio. kr. er indregnet.
De specifikke elementer i beregningerne er vist på de kommende sider fra år 1 til år 5.
Forudsætningerne er således:
Generelt
Udgangspunktet for budgetteringen er Danske Spils 2014 interne regnskab både med hensyn til
omsætning samt omkostninger.
BSI (bruttospilindtægten) er beregnet som gennemsnit af tal fra Danske Spils interne regnskab.
Omsætningsforøgelsen er baseret på potentialeanalysens konklusion med en samlet mulig omsætning på
ca. 760 mio. kr. efter en årrække. Der påregnes en gradvis forøgelse af omsætningen op til de 760 mio.
kr.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0037.png
15. april 2015
Side: 37 af 43
År 1
Der investeres 9 mio. kr. i år 1 i ekstra markedsføring samt udvikling at denne. Derudover er der oplyst
besparelser fra Danske Spil på 1-2 mio. kr., hvilket vil gøre markedsføringsindsatsen højere.
Totalt anvendes der ca. 60 mio. kr. til markedsføring og markedsudvikling i de kommende år. Derudover
er det en mulighed, at hestespillets produkter indføres på hovedparten af Danske Spils terminaler eller
hos andre udbydere, samtidig med at der indføres nordiske spil på størstedelen af løbene i Danmark.
Denne øgede indsats er estimeret til at give en forøget omsætning på 20 % på danske spil i Danmark.
Det estimeres endvidere at kunne forøge spillet til Danmark og danskernes spil til udlandet med 15 %.
Det forventes, at det it-mæssige setup kan leveres på samme omkostningsniveau som tidligere år, da
Sportech fortsat vil være underleverandør.
År 2
Her fortsættes indsatsen fra år 1, og der investeres yderligere ca. 3 mio. kr. i markedsføring og
markedsudvikling. Omsætning estimeres at være i et niveau på yderligere 15 % udvikling på alle tre
omsætningsområder. Avancen på spil i Danmark øges med 1 % til 15 %, da det forventes at størstedelen
af omsætningstilvæksten forventes at ske online.
År 3
Her fortsættes indsatsen fra år 2, og der investeres yderligere ca. 3 mio.kr. i markedsføring og
markedsudvikling.
Omsætning estimeres at øges med yderligere 15 % i udvikling på alle tre omsætningsområder på
baggrund af de investeringer, som foretages i markedsføring.
År 4
Her fortsættes indsatsen fra år 3, og der investeres yderligere ca. 1,5 mio. kr. i markedsføring og
markedsudvikling. Omsætning estimeres at være i et niveau på yderligere 10 % udvikling på alle tre
omsætningsområder, da det forventes, at produkterne har fået fodfæste i markedet.
År 5
Her fortsættes indsatsen fra år 4, og der investeres yderligere ca. 1,5 mio. kr. i markedsføring og
markedsudvikling. Omsætning estimeres at være i et niveau på yderligere 5 % udvikling på alle tre
omsætningsområder, da det forventes, at produkterne har fået fodfæste i markedet og samtidig
fortsættes hidtidige omkostningsniveau.
Specifikke beregninger er vedlagt som bilag.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 38 af 43
Risici
Der er altid risici forbundet med driften af virksomhed.
For Ny Dantoto er der en række parametre, som er væsentlige risici.
Fortsat offentlig støtte er et afgørende parameter for at kunne udvikle og realisere vækstscenarier
og målsætning med virksomheden. Der er her tale om det, der kan kaldes ”fødselshjælp” i en
årrække indtil Ny Dantoto har skabt en finansiering af hestesporten på det hidtidige økonomiske
niveau og en eventuel offentlig mellemfinansiering.
L23 har defineret en økonomisk ramme for hestesportens statstilskud fremover. For at sikre
sporten og banernes overlevelse samt udvikling af et solidt spillepotentiale er investeringer i
fornyelse nødvendige. Derfor skal der sikres yderligere mellemfinansiering af Ny Dantoto for, at
hestevæddeløbssporten kan sikre en fundamental og god udvikling både sportsligt og
spillemæssigt.
Prissætningen af de nuværende aktiviteter, herunder overdragelsesprisen på Dantoto samt på de
kommercielle platforme i den forbindelse, er også afgørende for en bæredygtig fremtid.
Endelig er det en væsentlig forudsætning for en succesfuld ”genfødsel” af Dantoto, at der hurtigst
muligt bliver skabt basis for en væsentlig udvidelse af distribution både online samt af den
nuværende – og utilstrækkelige – fysiske distribution af hestespillet.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0039.png
15. april 2015
Side: 39 af 43
Bilag(beregninger)
År 1
DK
Omsætning
Udbetalt til spiller
Provenu (BSI)
Statsafgift
Provision Udland
Forhandler provision
Resultat før omk.
Avance % før
omkostninger
DK til Udland
Total
154.589.178
419.502.750 574.091.928
-114.395.992
-310.432.035 -424.828.027
40.193.186
109.070.715 149.263.901
-4.421.250
12.414.159
-15.458.918
32.727.177
21 %
-11.997.779
-58.730.385
38.342.551
9%
-16.419.029
12.414.159
-74.189.303
71.069.728
12 %
Markedsføring_ Racing News mm.
Markedsføring_ Online
Racing Live (TV)
IT drift og Udvikling
Administration og markedsudvikling
Øvrige omkostninger
Omkostninger I alt
-4.750.000
-12.800.000
-18.000.000
-7.875.000
-7.500.000
-3.000.000
-53.925.000
Overskud Dantoto/ Drift af sport
17.144.728
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0040.png
15. april 2015
Side: 40 af 43
År 2
DK
Omsætning
Udbetalt til spiller
Provenu (BSI)
Statsafgift
Betaling udland(provision)
Forhandler provision
Resultat før omk.
Avance % før
omkostninger
DK til Udland
Total
177.777.555
482.428.163 660.205.717
-
-131.555.390
-356.996.840 488.552.231
46.222.164
125.431.322 171.653.486
-5.084.438
14.276.283
-16.888.868
38.525.141
22 %
-13.797.445
-62.715.661
48.918.216
10 %
-18.881.884
14.276.283
-79.604.529
87.443.357
13 %
-4.512.500
-14.720.000
-18.000.000
-8.268.750
-7.500.000
-3.000.000
-56.001.250
31.442.107
Markedsføring_ Racing News mm.
Markedsføring_ Online
Racing Live (TV)
IT drift og Udvikling
Administration og markedsudvikling
Øvrige omkostninger
Omkostninger I alt
Overskud Dantoto/ Drift af sport
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0041.png
15. april 2015
Side: 41 af 43
År 3:
Omsætning
Udbetalt til spiller
Provenu (BSI)
Statsafgift
Betaling udland(provision)
Forhandler provision
Resultat før omk.
Avance % før
omkostninger
DK til
DK
Total
Udland
204.444.188 554.792.387
759.236.575
-151.288.699 410.546.366
-561.835.065
53.155.489 144.246.021
197.401.509
-5.847.104
16.417.725
-19.422.198
44.303.913
22 %
-15.867.062
-72.123.010
56.255.948
10 %
-21.714.166
16.417.725
-91.545.208
100.559.861
13 %
-4.286.875
-15.456.000
-18.000.000
-8.268.750
-7.500.000
-3.000.000
-56.511.625
44.048.236
Markedsføring_ Racing News mm.
Markedsføring_ Online
Racing Live (TV)
IT drift og Udvikling
Administration og markedsudvikling
Øvrige omkostninger
Omkostninger I alt
Overskud Dantoto/ Drift af sport
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0042.png
15. april 2015
Side: 42 af 43
År 4
Omsætning
Udbetalt til spiller
Provenu (BSI)
Statsafgift
Betaling udland(provision)
Forhandler provision
Resultat før omk.
Avance % før
omkostninger
DK til
DK
Total
Udland
224.888.607 610.271.626
835.160.232
166.417.569 451.601.003
-618.018.572
58.471.038 158.670.623
217.141.660
-6.431.814
18.880.384
-21.364.418
49.555.190
22 %
-17.453.768
-79.335.311
61.881.543
10 %
-23.885.583
18.880.384
-100.699.729
111.436.733
13 %
-4.072.531
-17.001.600
-18.000.000
-8.268.750
-7.500.000
-3.000.000
-57.842.881
53.593.852
Markedsføring_ Racing News mm.
Markedsføring_ Online
Racing Live (TV)
IT drift og Udvikling
Administration og markedsudvikling
Øvrige omkostninger
Omkostninger I alt
Overskud Dantoto/ Drift af sport
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520573_0043.png
15. april 2015
Side: 43 af 43
År 5
DK
Omsætning
Udbetalt til spiller
Provenu (BSI)
Statsafgift
Betaling udland(provision)
Forhandler provision
Resultat før omk.
Avance % før
omkostninger
DK til Udland
Total
236.133.037
640.785.207
876.918.244
-174.738.447
-474.181.053 -648.919.500
61.394.590
166.604.154
227.998.743
-6.753.405
19.824.403
-22.432.639
52.032.950
22 %
-18.326.457
-83.302.077
64.975.620
10 %
-25.079.862
19.824.403
-105.734.715
117.008.569
13 %
-3.665.278
-18.701.760
-18.000.000
-8.268.750
-7.500.000
-3.000.000
-59.135.788
57.872.781
Markedsføring_ Racing News mm.
Markedsføring_ Online
Racing Live (TV)
IT drift og Udvikling
Administration og markedsudvikling
Øvrige omkostninger
Omkostninger I alt
Overskud Dantoto/ Drift af sport