Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 124
Offentligt
1520572_0001.png
15. april 2015
Side: 1 af 21
Rapport
Fremtidige finansieringsmuligheder for
hestesporten
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 2 af 21
Indholdsfortegnelse
1.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
4.
4.1.
Baggrund ............................................................................................................. 3
Politisk stemmeaftale om idræt ............................................................................. 3
Samarbejde mellem Danske Spil og HFF ................................................................. 3
Arbejdsproces og indhentelse af data ..................................................................... 3
Udarbejdelse af denne rapport .............................................................................. 3
Hestevæddeløbssporten og hestespillets udvikling ....................................................... 4
Historisk tilbageblik ............................................................................................ 4
Hestevæddeløbssportens udvikling ........................................................................ 4
Hestespillets udvikling ......................................................................................... 5
Udviklingen i de nordiske lande ............................................................................. 7
Samfundsmæssig betydning af hestevæddeløb og hestespil ....................................... 9
Potentialeanalyse af hestevæddeløbssporten i Danmark .............................................. 10
Baggrund for udarbejdelse .................................................................................. 10
Potentialeanalysens hovedkonklusioner ................................................................. 10
Fremtidig finansieringsmodel for hestevæddeløbssporten ............................................. 12
Nyt Dantoto – fase 1 .......................................................................................... 12
Forudsætninger
.......................................................................................... 12
Fordele
...................................................................................................... 12
Ulemper
.................................................................................................... 12
Konklusion
................................................................................................. 12
Forudsætninger
.......................................................................................... 13
Fordele
...................................................................................................... 14
Ulemper
.................................................................................................... 14
Konklusion
................................................................................................. 14
4.1.1.
4.1.2.
4.1.3.
4.1.4.
4.2.
4.2.1.
4.2.2.
4.2.3.
4.2.4.
4.3.
5.
6.
7.
7.1.
7.2.
8.
8.1.
8.2.
8.3.
8.4.
8.5.
8.6.
8.7.
8.8.
Skandinavisk spilleselskab – fase 2....................................................................... 13
Grundlag for forretningsplan ............................................................................... 15
Ændringer af nuværende regulering ......................................................................... 16
Hestesportens forretningsplan ................................................................................ 17
Den videre proces ................................................................................................ 19
Indledning ....................................................................................................... 19
Problemstillinger ............................................................................................... 19
Bilag .................................................................................................................. 21
Kommissorium for arbejdsgruppen til undersøgelse af alternative finansieringsmodeller . 21
Kronologisk oversigt over hestesporten og totalisatorspillets udvikling ........................ 21
Uddrag af rapport fra Data Intelligence ................................................................. 21
Beskrivelse af mulige scenarier ............................................................................ 21
Scenarie 1 – Status quo ..................................................................................... 21
Scenarie 3 – Liberalisering af hestespillet .............................................................. 21
Regulering af hestespillet .................................................................................... 21
Forretningsplan ”Ny Dantoto” .............................................................................. 21
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0003.png
15. april 2015
Side: 3 af 21
1. Baggrund
1.1. Politisk stemmeaftale om idræt
Den 6. maj 2014 indgik Folketingets partier en politisk stemmeaftale om idræt. Aftalen
indebærer bl.a., at Hestevæddeløbssportens FinansieringsFonds (HFF) andel af
udlodningsmidlerne fra 2015 reduceres med 15 mio. kr. stigende til 30 mio. kr. varigt fra
og med 2018.
Med henblik på at gennemføre de i stemmeaftalen aftalte prioriteringer - og om muligt
styrke hestevæddeløbssporten og hestevæddeløbsspillet i Danmark - var der blandt
partierne enighed om, at:
”[opfordre]
HFF til i samarbejde med Danske Spil at undersøge alternative
finansieringsmuligheder for HFF bl.a. via udvikling af nye spilleformer. Hvis undersøgelsen
sandsynliggør bæredygtige modeller, vil parterne efterfølgende se positivt på en alternativ
finansieringsmodel, der muliggør selvstændighed.”
1.2. Samarbejde mellem Danske Spil og HFF
På baggrund af opfordringen i stemmeaftalen udarbejdede HFF og Danske Spil et
kommissorium, der beskriver parternes opgave m.v. (se
Bilag 1).
Samtidig nedsatte HFF
og Danske Spil en arbejdsgruppe med medlemmer fra begge parter. Arbejdsgruppen har
bestået af i alt fem medlemmer, to fra Danske Spil og tre fra HFF, herunder en
repræsentant fra Dansk Hestevæddeløb (DH). HFF har udpeget formanden for
arbejdsgruppen.
1.3. Arbejdsproces og indhentelse af data
HFF og Danske Spil har i alt afholdt 15 arbejdsgruppemøder, herunder har der været
afholdt 5 møder med deltagelse af Data Intelligence med henblik på udarbejdelse af
analyseoplæg og afrapportering af analyseresultat. Derudover blev der på initiativ fra
arbejdsgruppen afholdt et fælles nordisk møde den 12. september 2014 med deltagelse af
ATG og Norsk Rikstoto. På dette møde deltog endvidere en repræsentant fra
Kulturministeriet. Formålet med mødet var at hente inspiration fra de nordiske
spilleselskaber.
1.4. Udarbejdelse af denne rapport
Parterne har samarbejdet om tilblivelsen af denne rapport, herunder har parterne drøftet
tre forskellige scenarier (1) Status quo, 2) Overdragelse af tilladelse og 3) Liberalisering),
som er omtalt nedenfor under punkt 4. Det er HFF, der har udvalgt og udfoldet det
scenarie, som HFF har vurderet kan give alternative finansieringsmuligheder for
hestesporten (se punkt 4). Derudover er det alene DH, der på baggrund af det valgte
scenarie har udarbejdet og står inde for den forretningsplan, der er beskrevet under punkt
6. Danske Spil har således primært leveret viden og informationer relateret til hestespillet
og driften af Dantoto.
Selvom hestesporten og Danske Spil har haft et mangeårigt tæt samarbejde som følge af
den nuværende konstellation, har parterne tilstræbt både i rapporten og i
forretningsplanen, at den fremtidige model er neutral i forhold til Danske Spil forstået på
den måde, at modellen ikke er afhængig af et helt eller delvist samarbejde med Danske
Spil.
Danske Spil har under hele forløbet stået til rådighed med faglig sparring og har stillet de
data til rådighed, som HFF har efterspurgt til brug for HFF’s beregninger m.v.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0004.png
15. april 2015
Side: 4 af 21
2. Hestevæddeløbssporten og hestespillets udvikling
2.1. Historisk tilbageblik
Der er en tæt sammenhæng mellem hestevæddeløbssport og totalisatorspil, som har langt
over 100 års tradition.
De første organiserede galop- og travløb blev afholdt i henholdsvis 1820 og
1831. Hestevæddeløb nød stigende popularitet som folkeforlystelse og spilobjekt, og
Danmark fik i 1895 den første egentlige lov, der regulerede spil på væddeløb og
sportskampe.
Hestevæddeløbssporten kom i 1990’erne ind i en afmatningsperiode. For at skabe bedre
økonomi for sporten fokuserede forbundene på den liberalisering af spilleformer, der i
disse år fandt sted. De etablerede spilleselskabet Dantoto A/S i begyndelsen af 1990’erne
i lighed med tilsvarende etableringer i de øvrige skandinaviske lande.
Dantoto A/S kunne ikke opnå tilladelse til spil over grænserne eller på anden måde
udvikle spillet, hvorfor Danske Spil overtog Dantoto A/S og rettighederne til at udbyde spil
på hestevæddeløb i 2000. Samtidig blev Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF)
etableret. Ved fondens start indskød Danske Spil 50 mio. kr. i fonden. Dette fremgår af §
3 i HFF’s dagældende vedtægter. Indbetalingen blev foretaget den 3. juli 2000 fordelt
med 31.310.000 kr. til HFF og et tilskud til banerne sendt direkte fra Danske Spil – på
vegne af fonden – på 18.690.000 kr. Beløbet på 18.690.000 kr. blev fordelt mellem
banerne, Dansk Travsports Centralforbund og Danske Galop.
I forbindelse med en revision af spillelovgivningen i 2003 blev hestevæddeløbssporten
optaget på fordelingsnøglen for Tipsmidler (i dag Udlodningsmidler) og modtog på linje
med de store idrætsorganisationer en lovfæstet procentdel af Udlodningsmidlerne fra
Danske Spil og Det Danske Klasselotteri. Med henblik på at stimulere omsætningen på
væddeløbsbanerne blev det besluttet, at en enkelte bane skulle have 21,25 % af det spil,
der blev genereret på den pågældende bane.
Spil på heste har eksisteret lige så længe, der har været afviklet løb, og spil på heste har
siden starten været afviklet ud fra det samme princip – nemlig puljespil – hvilket også
kaldes totalisatorspil. Af
Bilag 2
fremgår en overordnet kronologisk oversigt over
hestesporten og totalisatorspillets udvikling.
2.2. Hestevæddeløbssportens udvikling
Hestesportens FinansieringsFond (HFF) har til formål at udvikle dansk hestevæddeløb
både i form af professionel sport og amatørsport samt at sikre et spillegrundlag og
sportens økonomiske fundament. Herved forstås, at der skal tilføres penge til drift og
udvikling af de ni hestevæddeløbsbaner, løbspræmier, avlsarbejde, etablering og
vedligeholdelse af faste anlæg på baner samt drift af sportens organisationer, Dansk
Galop og Dansk Travsports Centralforbund. Sportens to hovedbaner er for galops
vedkommende Klampenborg Galopbane og for travs vedkommende Charlottenlund
Travbane. Der er kombinerede trav- og galopbaner i Aalborg, Aarhus og Odense samt
travbaner i Skive, Billund, Nykøbing Falster og på Bornholm. I 2012 etablerede sportens
hovedorganisationer driftsselskabet DH. DH varetager administrative, regnskabsmæssige
og markedsføringsmæssige opgaver. Etablering af nyt spilleselskab kan naturligt ske i regi
af DH.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0005.png
15. april 2015
Side: 5 af 21
Cirka halvdelen af HFF’s midler er indtil 2014 gået til præmietilskud til banerne, mens ca.
35 % af midlerne er gået til driftstilskud til baner og forbund. HFF har indtil 2014
modtaget ca. 97,5 mio. kr. om året.
I perioden 2005-2010 blev der på landets ni baner afviklet mellem 2.300-2.800
hestevæddeløb om året fordelt over 246-297 løbsdage. Antallet af aktive væddeløbsheste
i trav og galop har i perioden ligget på 3.000-3.500 heste. I perioden 2000-2014 er
antallet af danske løbsdage faldet med 40 % - fra 420 løbsdage i 2000 til 250 løbsdage i
2014. Det betyder, at der er mindre at udbyde spil på.
2.3. Hestespillets udvikling
Af nedenstående figur fremgår udviklingen i distributionen af hestespil fra 2012-2015.
Som det fremgår af figuren, er antallet af Dantotoforhandlere faldet fra 223 i 2012 til 201
i 2015. En af årsagerne er lukning af nærbutikker og kiosker, hvilket også har påvirket
antallet af Dantotoforhandlere.
300
200
100
0
Dantotoforhandlere
Dantoto-
forhandlere
År
2012 2013 2014 2015
Af nedenstående skema fremgår udviklingen i spiludbuddet fra år 2000, hvor Danske Spil
overtager Dantoto, og frem til 2015. Som det fremgår, er der sket en fordobling i udbudte
spil.
Nr.
Spilform
Væddemålets indhold
Udbudt
2000
X
X
X
X
X
X
Udbudt
2015
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Vinder
Plads
Vinder og
Plads
Raket
Tvilling
Komb.
Trio
Dagens Dubbel
V4
V5
V64
V65
V75
V86
Lyn
Systemspil
Find vinderen af ét løb
Find første-, anden- eller tredjehesten i ét løb
To gevinstchancer i ét spil
Spil Vinder og Plads i flere løb
Find de to bedst placerede heste i ét travløb
Find de to bedst placerede heste i ét galopløb
Find de tre første heste over mål
Find vinderen af to på hinanden følgende løb
Find vinderne af fire forudbestemte løb
Find vinderne af fem udvalgte løb
Find vinderne af seks forudbestemte løb med tre
gevinstpuljer
Find vinderne af seks forudbestemte løb med to
gevinstpuljer
Find vinderne af syv forudbestemte løb med tre
puljegevinster, som er Nordens største
Find vinderne af otte forudbestemte løb med tre
gevinstpuljer for kun 25 øre pr. kombination
Lynspil på alle spilformer, hvor det gælder om at
finde vinderen i flere løb
Reducerede systemer på V-spil
X
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0006.png
15. april 2015
Side: 6 af 21
Af nedenstående skema fremgår udviklingen i omsætningen fra Danske Spils overtagelse
af Dantoto i 2000 og frem til og med 2014. Som det fremgår, er omsætningen steget med
knapt 30 % fra Danske Spils overtagelse af Dantoto i 2000 og frem til og med 2014. Det
er imidlertid omsætningen på udenlandske væddeløb, der har været vækstet, hvorimod
omsætningen på danske væddeløb har været faldende i perioden.
Af nedenstående skema fremgår Dantotos indtjening i 2014 fordelt på danske og
udenlandske baner. Som det fremgår, udgør omsætningen for udenlandske baner tre
fjerdedele af den samlede omsætning. Tabellen udviser tre hovedtendenser. Dansk spil til
danske baner, hvor avancen er høj, falder markant i perioden, mens dansk spil til
udenlandske baner, hvor avancen er lavere, stiger tilsvarende markant i perioden.
Konsekvensen af denne udvikling har været en udhuling af forretningsgrundlaget. Endelig
ses en stærk vækst i onlineomsætningen til ca. 35 % af den samlede omsætning.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0007.png
15. april 2015
Side: 7 af 21
Dantotos omsætning fordelt på danske og udenlandske baner er illustreret i nedenstående
figur.
2.4. Udviklingen i de nordiske lande
Den historiske udvikling i hestespillet i Norden fremgår af nedenstående illustration:
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0008.png
15. april 2015
Side: 8 af 21
Af nedenstående skema vises et overblik over spillemarkedet i de nordiske lande for
2013:
Sverige
Norge
Danmark
Indbyggertal i mio.
1
9.694.194
5.109.056
9.012
(NOK)
5.655.750
Spillemarkedet (BSI) i mio. kr.
17.248 (SEK)
7.740 (DKK)
Hestespillet (BSI) i mio. kr.
Andel af spillemarkedet
Tilbagebetalingsprocent
3.120 (SEK)
18 %
70 %
1.224 (NOK)
14 %
68 %
120 (DKK)
2%
73 %
Bidrag til staten via afgifter
(mio. kr.)
%-andel af BSI
1.099 (SEK)
35 %
139 (NOK)
11 %
23 (DKK)
19 %
Bidrag til sporten (mio. kr.)
%-andel af BSI
1.380 (SEK)
44 %
593 (NOK)
48 %
96 (DKK)
80 %
1
Ved BSI forstås bruttospilindtægten, som er indskuddet fratrukket præmier
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0009.png
15. april 2015
Side: 9 af 21
Tallene giver en indikation af, hvorledes spillemarkedet og spil pr. indbygger er sammensat.
Historisk set var spilleomsætningen på heste i 60’erne, 70’erne og indtil midt 80’erne på samme
proportionale niveau i Danmark, Sverige og Norge.
Oversigten tegner imidlertid et tydeligt billede af, at spillemarkedet for heste i Danmark ikke
tilnærmelsesvis har oplevet en udvikling på niveau med Sverige (især) og Norge.
Det skal dog bemærkes, at markedsvurderingen i både Sverige og Norge estimerer et vist
udenlandsk (og illegalt) spil fra udenlandske bookmakere. Dette vurderes meget lavt i Danmark,
hvorfor der ikke er indregnet et beløb for dette.
Det ses tydeligt, at det svenske spillemarked på heste i langt højere grad bidrager til
statskassen via afgifter, end tilfældet er i Norge og Danmark. Dette skyldes dels den langt
større volumen og dels en anderledes og højere beskatning og afgiftsstruktur end i de andre
nordiske lande.
2.5. Samfundsmæssig betydning af hestevæddeløb og hestespil
I henhold til den senest offentliggjorte undersøgelse
2
er den afledte samfundsmæssige
påvirkning fra hestevæddeløbssporten en dynamisk beskæftigelseseffekt på faktor 2,88. Dette
er væsentlig højere end den gennemsnitlige samfundsmæssige effekt fra andre erhverv
3
.
I interne undersøgelser vurderes det, at den samlede årlige omsætning på heste i professionel
træning er på ca. 500 mio. kr.
4
. En samlet samfundsmæssig effekt af dette vil således være tæt
på 1,5 mia. kr., jf. ovenstående faktor.
Dertil skal lægges en afledt effekt i forhold til spillet på hestevæddeløbene, som er beregnet til
en faktor på 3,67. Lignende effekter ses internationalt og kan således anses som værende
valide
5
.
Væddeløbsbanerne er fordelt i hele Danmark, men knapt halvdelen af væddeløbsbanerne er
etableret i yderområderne af Danmark, idet der som nævnt ovenfor er væddeløbsbaner i Skive,
Billund, Nykøbing Falster og på Bornholm. Undersøgelser fra bl.a. Sverige har vist, at hestesport
og muligheden for hestehold i landdistriktområder har fundamental betydning for fastholdelse af
befolkning og for aktivitet i disse yderområder. Det er klart, at - med den førnævnte
samfundsmæssige effekt in mente - har hestesporten en stor betydning for disse lokalsamfunds
fortsatte udvikling og overlevelse.
Landets væddeløbsbaner har en aktiv og væsentlig integrationsmæssig rolle i lokalsamfundene,
og erfaringerne viser, at unge med forskellige sociale og psykiske problemer ofte med stor
succes arbejder på og i tilknytning til væddeløbsbanerne. Hestesporten har vist sig rummelig og
omgangen med dyrene nærmest terapeutisk hos unge med lidt tilpasningsproblemer og har
beviseligt haft gode resultater for de unge og dermed for hele lokalsamfundet
6
.
Væddeløbssporten har været en del af den danske sportskultur i mere end 150 år, og oplevelser
på væddeløbsbanerne har været en del af danskernes kulturoplevelser i alle årene. F.eks. blev
en hest som Tarok hele nationens samtaleemne i 70’erne.
Det er svært at vurdere værdien af en kulturarv, men hestesport er i større eller mindre grad en
integreret del af alle vesteuropæiske landes kulturudbud og er således en faktor i alle
sammenlignelige samfund.
2
3
4
5
6
Rapport: Hestesektorens samfundsmæssige betydning i Danmark
Kilde: SEGES (tidligere Videncenter for Landbrug), afdelingen for Heste
Kilde: DH
Kilde: SEGES (tidligere Videncenter for Landbrug), afdelingen for Heste
Kilde: DH
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0010.png
15. april 2015
Side: 10 af 21
3. Potentialeanalyse af hestevæddeløbssporten i Danmark
3.1. Baggrund for udarbejdelse
Med henblik på at skabe et solidt grundlag for denne rapport anmodede parterne i starten
af processen analysebureauet Data Intelligence om at udarbejde en potentialeanalyse (se
Bilag 3
7
). Baggrunden for analysen var, at spil på heste historisk set har udviklet sig
anderledes i Danmark end i Sverige og Norge, hvor hestesporten selv ejer
spilleselskaberne. Hestespillet i Danmark omsætter for ca. en tyvendedel af det
tilsvarende spil i Sverige og ca. en ottendedel af det norske hestespil, jf. tabel 2.4.1.
Årsagen til forskellene landene imellem er givetvis både kulturelt og historisk betinget,
men det giver naturligvis alligevel anledning til at vurdere, om der måtte være uudnyttede
potentialer på det danske marked, der kan komme både samfundet og hestesporten til
gode. Formålet med analysen var derfor i første omgang grundigt at undersøge de
forretningsmæssige muligheder, der ligger i at strukturere hestesporten anderledes i
Danmark f.eks. ved ændret distribution, produktudvikling og markedsføring. Formålet
med analysen har derfor været at identificere det fremtidige markedspotentiale for
hestespil i Danmark.
Analysens arbejdstema har derfor været følgende:
”Har
Dantoto, der i dag drives af Danske Spil, nået sit fulde potentiale, eller er der
muligheder for at øge omsætningen og indtjeningen via en forbedret penetration i
befolkningen eller en øget omsætning blandt nuværende Dantotospillere”.
De spørgsmål, analysen besvarer, er følgende:
Hvad betyder distributionen for Dantotos omsætning?
Hvad betyder det for omsætningen, at der er nordiske puljer?
Hvad er kannibaliseringen på øvrige produkter fra Danske Spil, og hvordan vil den
udvikle sig, hvis Dantotos distribution bliver øget?
Hvordan er omsætningen geografisk fordelt i landet, og har der været nogen særlig
udvikling gennem årene?
Hvor mange aktive Dantotospillere er der i dag i forhold til tidligere?
Hvad betyder det samlet set for potentialet på kort og langt sigt?
3.2. Potentialeanalysens hovedkonklusioner
Vi vil nedenfor ganske kort gengive rapportens hovedkonklusioner. Der henvises til
rapportens detaljerede beskrivelse af både delkonklusioner og hovedkonklusioner
8
.
Data Intelligence konkluderer, at der er et potentiale på op til +55 % på hestespil i
Danmark, hvis en række præmisser samtidig opfyldes:
Distributionen øges markant (16 gange den nuværende distribution).
Kendskabet øges signifikant til 40 % (ca. 25 % i dag), hvilket kræver en betydelig
marketingindsats på minimum 20 mio. kr. pr. år.
Et udvidet nordisk samarbejde hvor samtlige danske løb gøres til nordiske løb.
Den samlede potentialeberegning for dansk omsætning fremgår af skemaet nedenfor
9
:
7
8
9
Enkelte sider i Potentialeanalyse af hestesporten i Danmark, Data Intelligence, er ikke medtaget, da de er
forretningskritiske for Danske Spil
Se Bilag 3, side 16, 25, 41-42, 55-56, 87-88 og 96 for delkonklusioner og side 109-112 for hovedkonklusioner
Se også side 101 i Bilag 8.3
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0011.png
15. april 2015
Side: 11 af 21
Kilde: Data Intelligence, Potentialeanalyse, december 2014
Illustrationen nedenfor viser dels Dantotos omsætning fordelt på danskere, der spiller på
danske løb, og danskere, der spiller på udenlandske løb. Derudover viser illustrationen
udenlandsk omsætning på danske løb. Det skal i den forbindelse bemærkes, at denne
udenlandske omsætning (300 mio. kr.) ikke indgår i den danske omsætning, men alene
den provision Dantoto modtager fra de viste selskaber (ATG og Rikstoto).
Kilde: Data Intelligence, Potentialeanalyse, december 2014
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0012.png
15. april 2015
Side: 12 af 21
4.
Fremtidig finansieringsmodel for hestevæddeløbssporten
Som nævnt under punkt 1.4. er det alene HFF, der har udvalgt scenarie 2 – Overdragelse af
tilladelse – som en mulig fremtidig finansieringsmodel. Nedenfor har HFF udfoldet scenariet,
som er delt op i en fase 1 og en fase 2. Øvrige scenarier er beskrevet i
Bilag 4, 5
og
6.
4.1. Nyt Dantoto – fase 1
I denne model overdrages tilladelsen til udbud af hestespil til hestesporten. Samtidig
overdrages aktiver og passiver, herunder tv-rettigheder, i relation til Dantoto til
hestesporten på lempelige vilkår. Efter overdragelsen vil Dantoto skulle etableres som
særskilt selskab 100 % ejet af hestevæddeløbssporten i Danmark (eventuelt i DH’s regi).
Formålet med selskabet Dantoto skal være at generere midler til hestevæddeløbssporten.
Hele overskuddet fra Dantoto skal således gå til driften af hestevæddeløbssporten.
Herudover skal hestesporten indgå kommercielle aftaler med tredjepart om drift og
distribution. Hestesporten tilkøber andre ydelser fra øvrige nordiske spilleselskaber på
kommercielle vilkår. Det overordnede driftsmæssige ansvar vil skulle placeres hos
hestesporten, der skal udvikle forretningsmodellen, herunder sæsonplanlægning,
markedsføring m.m.
4.1.1. Forudsætninger
Monopolet på hestespil fortsætter minimum fem år.
Spiltilladelsen overdrages til hestevæddeløbssporten.
Aktiver og passiver overdrages til hestevæddeløbssporten.
Hestevæddeløbssporten bliver ejer af spilleselskabet Dantoto.
Der indgås aftale med tredjepart om drift og distribution.
Der sikres tilstrækkelig mellemfinansiering udover den statslige støtte via HFF for
at optimere forretningsgrundlaget.
Fælles nordiske puljer til alle hestevæddeløb i Norden (Skandinavien).
4.1.2. Fordele
Øget nordisk samarbejde vil forøge omsætningen.
Optimering af produktionsapparat (sæsonplanlægning) i forhold til hestemateriale
og spillemuligheder sikrer højere grad af synergi.
Spil og sport markedsført samlet i ét selskab.
Tv-produktionsaftale moderniseres, genforhandles og udliciteres eventuelt til
bedst kvalificerede eksterne partner.
4.1.3. Ulemper
Der skal etableres en mellemfinansiering, udover tilskuddene fra HFF, til at sikre
det forretningsmæssige grundlag de første år. Manglende finansiering vil kunne
få negative konsekvenser for produktionsapparatet (fald i aktive) og dermed
fremtidige muligheder for fremtidige spillemuligheder.
Politisk opbakning skal konkretiseres i loven.
Tilbagekøbspris på Dantoto skal fastsættes – ikke kommerciel beregning.
Hestesporten skal indgå aftaler om drift og distribution.
4.1.4. Konklusion
Denne model medfører, at hestespillet drives af hestesporten i samarbejde med
eksterne parter, som stiller it-platform samt distribution til rådighed efter fastsat
fee.
Hestesporten får selv ansvar for driften og optimering af denne og får derfor
mulighed for at udnytte alle synergieffekterne mellem sport og spil.
Finansieringen af sporten vil i denne model være en kombination af Kulturministeriets
fortsatte ønske om at bevare denne kultur i Danmark kombineret med, at
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0013.png
15. april 2015
Side: 13 af 21
hestesporten selv bidrager til udviklingen af hestevæddeløbene og udbuddet i
Danmark.
Struktur for hestesportens nye spilleselskab:
4.2. Skandinavisk spilleselskab – fase 2
Det vurderes, at et fælles skandinavisk spilleselskab vil kunne skabe en samlet fremtid for
hestevæddeløbssporten på nordisk plan.
Et fælles selskab for hestespillet i Danmark, Sverige og Norge vil give betydelige synergier på it,
markedsføring, tv-produktion og distribution.
Et fælles selskab vil kunne konkurrere med de større europæiske spilleselskaber (PMU,
Ladbrokes m.v.), men de nordiske selskaber og markederne er hver især for små.
4.2.1. Forudsætninger
Hverken sporten eller staten vil få forringet deres nuværende vilkår.
Politisk opbakning på nordisk plan.
De nordiske spilleselskaber har vist interesse for modellen (ATG og NRT).
Der skal opnås enighed om ejerandele og fordelingspolitik landene imellem.
Dette vil give mulighed for i højere grad at kunne levere produkter, der har værdi
for forbrugere på verdensplan og ikke kun i Norden.
Dette spilleselskab vil skulle ejes af hestesporten i Danmark, Sverige og Norge.
Denne model kunne være et skridt i retning af en bæredygtig model i et liberaliseret
marked.
Hensigten er på længere sigt som del af denne struktur at undersøge mulighederne
for udbud af andre spilformer end heste. Det kunne være fodbold, tennis,
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0014.png
15. april 2015
Side: 14 af 21
hundevæddeløb og andre videnspil, der er attraktive for hestespillerne og vice
versa.
4.2.2. Fordele
De nordiske spilleselskaber (ATG og NRT) viser interesse for denne vision.
Hestesporten i Danmark bliver partner i en organisation med langt større
økonomi, viden og fokus på hestespillet og med samme formål, nemlig at
tilgodese hestesporten.
Optimering af produktionsapparat (sæsonplanlægning) i forhold til hestemateriale
og spillemuligheder. Knowhow på både spil samt markedsføring – store synergier.
Modellen vil kunne være et skridt i retning af et liberaliseret marked.
Tv-produktionsaftale moderniseres, genforhandles og udliciteres eventuelt til
bedst kvalificeret ekstern partner.
Denne model forudsætter politisk velvilje i både Danmark, Sverige og Norge.
Statskassen får betydeligt større indtægter fra afgifter og skatter via den
stigende omsætning.
4.2.3. Ulemper
Der skal være enighed om det langsigtede mål, og dette skal manifesteres både
politisk og forretningsmæssigt hos partnerne.
Dantoto vil være en mindre del af det fælles nordiske spilleselskab, det vil sige
lav ejerandel.
Det er en kompliceret proces, der kan tage lang tid, da den kræver lovændringer
i flere lande.
4.2.4. Konklusion
Denne model giver grundlæggende hestesporten en realistisk platform at operere
på - også på et liberaliseret marked - sammen med øvrige nordiske partnere.
Hestesporten i Danmark sikres en stabil finansiering og fundament for fremtiden.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0015.png
15. april 2015
Side: 15 af 21
Fremtidig forretningsmodel kontra
tilskud
O
m
s
.
M
i
o
.
120
100
80
60
40
20
0
2013
2014
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
År 6
Millioner
Tilskud fra KUM
Dantoto resultat
Sportens "nulpunkt"
År
k
r
4.3. Grundlag for forretningsplan
Da det er scenarie 2, som HFF vurderer, kan skabe alternative finansieringsmuligheder, er
det dette scenarie, der danner grundlag for udarbejdelsen af den forretningsplan, som er
beskrevet under punkt 6 og som alene DH har udarbejdet og indestår for.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 16 af 21
5.
Ændringer af nuværende regulering
Den nuværende regulering af udbud af hestespil er beskrevet i
Bilag 7.
Med henblik på at finde en fremtidig finansieringsmodel for hestevæddeløbssporten skal
følgende ændringer i lovgivningen gennemføres/overvejes:
Spiltilladelsen
– der skal ske en ændring i spillelovgivningen, så der skabes hjemmel for, at
hestevæddeløbssporten får monopol til at udbyde spil på heste.
Overskuddet
– Overskuddet fra Dantoto skal kunne anvendes til drift og udvikling af
hestevæddeløbssporten.
Mellemfinansieringen
– udover tilskuddene fra HFF, således at hestevæddeløbssporten
sikres tilstrækkeligt grundlag for at gennemføre forretningsplanen.
Afgiften til staten
– det skal overvejes, om den nuværende statsafgift for hestespil skal
opretholdes, eller om den skal tilpasses det øvrige spillemarked. I dag betales 11 % af BSI
(stiger til 30 % af BSI ved ca. 800 mio. kr.). På det liberaliserede marked er afgiften 20 %
af BSI, og på monopolmarkedet betales ikke statsafgift.
Selskabsskat
– det bør overvejes, om der fortsat skal betales selskabsskat.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0017.png
15. april 2015
Side: 17 af 21
6.
Hestesportens forretningsplan
Som nævnt under punkt 1.4 er det alene DH, der med udgangspunkt i scenarie 2 – se ovenfor
under punkt 4.2 – har udarbejdet og indestår for den forretningsplan, som er vedlagt som
Bilag 8.8.
De væsentligste punkter fra forretningsplanen er:
Grundlaget for forretningsplanen omkring ”Ny Dantoto” tager udgangspunkt i L23, og de
muligheder hestevæddeløbssporten har fået om afsøgning af alternativ finansiering.
Forretningsplanen påviser, at ”Ny Dantoto” kan overdrages fra Danske Spil til hestesporten
f.eks. via en grenspaltning, således at ”Ny Dantoto” bliver et datterselskab af DH. Derved
opnås de synergieffekter mellem sporten og spillet, som er et væsentligt kriterie for positiv
udvikling af hestespillet og -sporten.
Analyser fra Data Intelligence har påvist, at der kan realiseres et betydeligt potentiale med
spil på heste inden for en overskuelig årrække. Omsætningen kan øges fra ca. 500 mio. kr. i
dag til ca. 760 mio. kr. inden for en femårig periode. Indtjeningen vil tilsvarende kunne
forøges fra 17 mio. kr. til 58 mio. kr. pr. år.
Det kræves dog, at fem centrale elementer opfyldes:
Væsentlig udvidelse af både online- og offlinedistributionen
Der skal satses målrettet på en bredere og øget onlinedistribution, således at hestespil kan
kommunikeres, foretages og undersøges fra alle webbaserede platforme såsom tablets,
mobiltelefoner m.v.
I dag er der 200 fysiske terminaler i Danske Spils regi, der udbyder hestevæddemål. Det
søges afdækket, hvorvidt Ny Dantoto på kommercielle vilkår kan udvide distributionsnettet,
ligesom det skal undersøges, hvilke alternative kanaler der kan anvendes for at få udbredt
den fysiske distribution af hestespillet.
Øget nordisk samarbejde, med nordiske puljespil på min. 90 % af afviklede løb
I dag afvikles omkring 46 % af de danske hestevæddeløb med til-spil fra de øvrige nordiske
lande. Det er hensigten i denne forretningsplan at øge dette antal kraftigt og helst til
nærmest 100 %. Dette kræver et positivt samarbejde og koordinering af løbskalendere med
især svensk og norsk hestesport. Det er vores klare overbevisning, at denne positive vilje
til samarbejde er til stede i disse landes hesteorganisationer.
Investering i markedsføring for at øge kendskab og interesse for hestespillet
Analysen viser, at kendskabsgraden og interessen for hestespillet ligger på et alt for lavt
niveau. Det er derfor planen at investere kraftigt i markedsføring og eksponering af
hestesport og -spil. Over de næste fem år er der budgetteret med en investering i
markedsføring på omkring 60 mio. kr., hvilket vil gøre hestesporten til en af de mest
annoncerede sportsgrene i Danmark.
Prisfastsætning af Dantoto ved overdragelsen til hestesporten
For at Ny Dantoto skal kunne etablere en ny markedsplatform og opbygge selskabet og
interessen for hestespillet, er etableringsomkostningerne ved udspaltningen fra Danske Spil
sat til 0 kr.
Produktudvikling
Der skal i Ny Dantoto være et forøget fokus på udvikling af hestesportens grundprodukter.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 18 af 21
Blandt andet bør der ske en forbedring af hestesportens infrastruktur, herunder
publikumfaciliteter, baner, bygninger m.v. Det er afgørende, at dette gøres væsentligt mere
attraktivt for publikum. DH vurderer, at der ikke er behov for udvikling af spilprodukterne
udover den udvikling, der er beskrevet i det udvidede nordiske samarbejde.
Det er planen med Ny Dantoto at skabe et driftsselskab, hvor centrale leveranceområder er
”outsourcet” til kompetente underleverandører, således at organisationen forbliver lean,
konkurrencedygtig og fleksibel.
Med denne forretningsmodel skabes der mulighed for, at hestevæddeløbssporten inden for 8-
10 år vil kunne dække det finansieringsbehov, som beskæringen af den offentlige støtte i L23
har skabt, samt skabe grundlag for en gradvis selvfinansiering der på sigt kan frigøre
offentlige midler til andre formål.
I perioden indtil dette opnås vil der være behov for mellemfinansiering – eller fødselshjælp –
til Ny Dantoto. Såfremt denne mellemfinansiering ikke findes fra statslige eller kommunale
midler, vil massive omlægninger af hestesporten og lukninger af baner ikke kunne undgås.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0019.png
15. april 2015
Side: 19 af 21
7.
Den videre proces
7.1. Indledning
Der er ifølge arbejdsgruppen behov for at tage politisk stilling til en række
problemstillinger, som i vidt omfang også er afgørende forudsætninger for det scenarie,
der er valgt, og den forretningsplan DH har udarbejdet.
Det er derfor arbejdsgruppens indstilling, at nedenstående problemstillinger afklares,
inden der er grundlag for at træffe de nødvendige beslutninger.
7.2. Problemstillinger
Liberalisering
– det fremgår af den aftale, der blev indgået den 11. december 2014
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti, at aftaleparterne er enige om, at Skatteministeriet skal
iværksætte en analyse af de administrative og økonomiske konsekvenser i forhold til
en eventuel liberalisering af hestevæddemål. Det bør afklares, om Skatteministeriet
måtte anbefale en liberalisering, og at det politisk bliver besluttet at gennemføre en
liberalisering af hestespillet. I den sammenhæng er der ligeledes et tidsmæssigt
aspekt. Hvis det bliver besluttet at gennemføre det valgte scenarie, er det nødvendigt,
at dette sker hurtigst muligt, og de nødvendige ændringer gennemføres. Det kan være
katastrofalt for hestesporten, hvis hestesporten først skal afvente en afklaring af en
mulig liberalisering.
Det er imidlertid parternes vurdering, at en liberalisering af hestespillet med flere
licenshavere er helt urealistisk for hestevæddeløbssporten inden for en kortere
årrække. Som beskrevet i potentialeanalysen er puljestørrelserne vigtige for spillet og
for spillerne. Med flere udbydere af hestespil vil relativt små puljer blive splittet op i
endnu mindre puljer, og produktet vil derfor gevinstmæssigt blive uinteressant for
spillerne. På samme måde som med andre spiltyper – Lotto eksempelvis – er det
afgørende, at alt spil samles i én pulje for at gøre denne attraktiv.
Det er derfor svært at forestille sig, at en reel liberalisering på såvel kort som lang
bane vil komme spillet og sporten til gode. Det forekommer mere realistisk, at man
med sporten som ejer af spillet vil få mulighed for at tilbyde hestespil til andre
spilaktører. Det vurderes, at der formentlig i højere grad vil være tale om en
privatisering end en egentlig liberalisering, som vi har set det med andre produkter
som sportsspil, poker og kasino.
Værdiansættelse
- endelig værdiansættelse af Dantoto i forbindelse med en eventuel
overførsel af hestespillet til hestesporten.
Kommercielle forudsætninger
– det er væsentligt at kortlægge onlinespilomsætningen
og fastlægge den optimale distributionsmodel – både for så vidt angår
onlinedistribution og fysisk distribution.
Skattemæssig behandling
– det skal afklares, hvorledes overdragelsen af aktiver og
passiver til hestevæddeløbssporten håndteres skattemæssigt.
Overdragelse
– det skal endeligt afklares, hvilke eventuelle problemstillinger der er
knyttet til en overdragelse af hestespillet og driften heraf til hestesporten. I relation til
den fremtidige drift (afvikling) af hestespil vil der skulle ske overførsel af Danske Spils
eksisterende leverandør- og it-aftaler vedrørende hestespil. Det skal afklares, om
sådanne aftaler er ”stand alone”-aftaler, eller om de også dækker andre ydelser, der
skal forblive i Danske Spils regi. Under alle omstændigheder forudsættes det, at der
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
15. april 2015
Side: 20 af 21
skal indhentes samtykker fra sådanne kontraktparter (medmindre udskillelsen
eventuelt gennemføres ved udspaltning af hestespilaktiviteten). Tilsvarende vil gælde i
forhold til Danske Spils forhandlere og øvrige distributionsnetværk, hvor hestesporten
vil skulle indgå nye aftaler m.v. Endvidere skal det afdækkes, om medarbejdere i
Danske Spil vil blive berørt af udskillelsen, og om disse i givet fald måtte blive overført
til hestesporten i medfør af Lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse. Dette gælder, uanset at hestesporten ikke vil overtage
igangværende kontrakter, idet hestesporten vil overtage indtægtsgrundlaget for
hestespil i form af licens og adkomsten til hestespillene. Hestesporten vil endvidere
skulle sikre et eget distributions- og salgsnetværk.
Væddeløbsbanerne
- Hvilke konsekvenser vil de anbefalede scenarier have for de
eksisterende væddeløbsbaner? Hvis det anbefalede scenarie gennemføres med de
anførte forudsætninger, vil det være muligt at opretholde den nuværende struktur med
alle ni baner. Det forudsætter dog, at der udover den lovfæstede støtte til HFF skaffes
yderligere finansiering på 20-30 mio. kr. pr. år indtil Ny Dantoto er virksom og kan
bidrage til sportens finansiering. Kan denne mellemfinansiering ikke tilvejebringes, vil
det blive nødvendigt med banelukninger allerede fra den 1. januar 2016.
Hvis det anbefalede scenarie ikke besluttes sommeren 2015, bliver det nødvendigt med et
større antal banelukninger fra den 1. januar 2016.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 124: Rapport om Fremtidige finansieringsmuligheder for hestesporten, fra kulturministeren
1520572_0021.png
15. april 2015
Side: 21 af 21
8.
Bilag
8.1. Kommissorium for arbejdsgruppen til undersøgelse af alternative finansieringsmodeller
8.2. Kronologisk oversigt over hestesporten og totalisatorspillets udvikling
8.3. Uddrag af rapport fra Data Intelligence
8.4. Beskrivelse af mulige scenarier
8.5. Scenarie 1 – Status quo
8.6. Scenarie 3 – Liberalisering af hestespillet
8.7. Regulering af hestespillet
8.8. Forretningsplan ”Ny Dantoto”