Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 107
Offentligt
1511968_0001.png
Erfaringer med udflytning af statslige
arbejdspladser
Undersøgelse til Velfærdsministeriet, marts 2009.
Klaus Lindegaard, IFUL, Syddansk Universitet.
Betalingscenter Skat -
Ringkøbing-Skjern
Sikkerhedsstyrelsen
- Esbjerg
Statsforvaltningen
- Guldborgsund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Opgave, metode og baggrund: Fordeling af statslige arbejdspladser
2. Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg
3. Betalingscenteret i Ringkøbing
4. Statsforvaltning Sjælland i Nykøbing Falster
5. Lokal og regional udvikling: Konklusioner og anbefalinger
6. Bilag:
Spørgeramme
Resumé af case-interviews
Baggrundsdata
Referencer
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0003.png
1. Opgave, metode og baggrund: Fordeling af statslige arbejdspladser
Opgaven består af en kvalitativ analyse, der tjener som opfølgning på Erhvervs- og Boligstyrelsens
undersøgelse omkring omlokalisering af statslige arbejdspladser (”Udflytning af statslige arbejdspladser”,
2002), hvor der fokuseres på:
-
-
-
-
-
-
-
samarbejde i centraladministrationen
økonomiske forhold (etablerings- og flytningsudgifter, husleje, rejseudgifter)
lokalemæssige forhold
infrastruktur og miljø
betjening af borgere og andre brugere
medarbejdermæssige forhold (fastholdelse og rekruttering, løn og ansættelsesvilkår)
udnyttelse af IT
Nærværende opgave til Velfærdsministeriet om udflytning af statslige arbejdspladser fokuserer igennem
casestudier på:
-
Organisationen: Samarbejdsvilkår med resten af centraladministrationen og de
medarbejdermæssige forhold, betjening af borgere og samarbejdspartnere samt samspil med
lokalområdet.
Modtagerområdet: Hvad har modtagerområderne i de konkrete tilfælde gjort for at forberede
ankomsten af de nye arbejdspladser. Hvad har kommunerne, jobcentrene, lokale
erhvervsorganisationer konkret foretaget sig, og hvordan har det virket?
Effekterne: Hvordan placeringen af statslige arbejdspladser kan bidrage til den regionale udvikling.
Undersøgelse af forskellige formål med udflytning af statslige arbejdspladser udfra muligheder og
betingelser for opnåelse af fordelingseffekter og dynamiske effekter af omplaceringen.
-
-
I 2002-undersøgelsen af effekterne af udflytningen opereres der med 2 ”spor” og formål:
a) Ligestillingsspor: Sigtet er primært, at udjævne forskelle i regionernes økonomiske og
beskæftigelsesmæssige situation
b) Vækstspor: Sigtet er at bidrage til en selvbærende vækst i modtageområdet i kraft af synergi med
erhvervsliv og institutioner.
Case-undersøgelse af udflytningen af Sikkerhedstyrelsen til Esbjerg, Skats Betalingscenter til Ringkøbing
samt Statsforvaltning Sjælland til Nykøbing Falster, er udarbejdet på baggrund af et pilotstudie af
Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg i efteråret 2008. Casene er udvalgt til at repræsentere forskellige
problemstillinger og effekter af udflytningen. Casene varierer i udflytnings- og etableringstidspunkt fra 2004
til 2005 og 2006 og er eksempler på forskellige typer funktioner og personalesammensætning. Case-
undersøgelsen kombinerer statistisk beskrivelse af modtagerområderne med skriftligt materiale og
interviews med repræsentanter for organisationer og modtagerområder. Hver case indledes med en profil
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0004.png
af modtagerområdet i forhold til lokaliseringen af den statslige arbejdsplads. Der inddrages spørgsmål om
befolkningsudvikling, indkomst, befolkningens uddannelsesniveau, erhvervsstrukturen samt forhold
omkring ledighed og pendling. Profilen er relevant både i forhold til overvejelser omkring
modtagerområdets behov for placering af statslig arbejdsplads og modtagerområdets egnethed til at
modtage arbejdspladsen m.h.t. arbejdsstyrke og erhvervsstruktur. Pendlingsforhold kan endvidere give en
indikation på områdets bosætningsmønster i forhold til placeringen såvel som rekruttering af arbejdskraft.
Case-undersøgelsen skal muliggøre sammenligning af erfaringer fra etableringen til den nuværende
situation samt analyse af effekter på tværs af organisationer og områder. Effekter og erfaringer retter sig
både imod modtagerområdet og organisationen. Undersøgelsen ”trækker en streg i sandet” pr. februar-
marts 2009 og samler erfaringerne op frem til dette tidspunkt.
Til brug for anbefalinger på tværs af casene foretages en analyse og vurdering af casene mht. stærk-svag
bæredygtighed og effekter af udflytningen. Organisatorisk bæredygtighed i henhold til kriterier om
målopfyldelse, service, bemanding og udvikling. Fordelingseffekt regionalt og lokalt i henhold til bosætning
af medarbejdere, hvor grad af lokal versus regional og national lokalisering af medarbejdere vurderes som
hhv. stærk-svag fordelingseffekt. Dynamiske effekter vurderes i henhold til lokalt og regionalt samarbejde
om kompetenceudvikling, vidensdeling, erhvervssamarbejde og innovation samt mulighederne for at spille
en aktiv rolle i lokal og regional udvikling. Endvidere beskrives og vurderes graden af relativ succes med
etablering og modtagelse af organisationerne i kommunerne, for at nå frem til en række anbefalinger om
udflytning af statslige arbejdspladser fra Hovedstadsområdet og sammenlægning af enheder.
Undersøgelsen forholder sig ikke til case-organisationernes ledelse og medarbejdere i driften, men søger
dog at bidrage til overvejelser omkring organisationens udviklingsmuligheder.
Fordelingen af statslige arbejdspladser
Tabel: Antallet af statsansatte
2007
I alt antal
ansættelser
Antal timer i
tusind timer
Antal
fastlønnede
Antal timer for
fastlønnede i
tusind timer
Månedsløn for
fastlønnede i
kr.
Hele
landet
191 178,00
225 037,00
182 176,00
Region
Hovedstaden
93 649,00
107 630,00
90 192,00
Region
Sjælland
15 095,00
17 960,00
14 641,00
Region
Syddanmark
24 427,00
29 847,00
23 551,00
Region
Midtjylland
31 614,00
38 367,00
29 787,00
Region
Nordjylland
15 588,00
19 238,00
14 890,00
Region
ukendt
10 805,00
11 995,00
9 115,00
221 395,00
106 302,00
17 633,00
29 286,00
37 463,00
18 919,00
11 792,00
34 884,00
35 539,00
33 613,00
33 685,00
34 738,00
33 219,00
36 991,00
Kilde: Danmarks Statistik
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0005.png
Antal statsansatte som andel af befolkningen fordelt på regioner giver et mere retvisende billede af graden
af balance i fordelingen samt de udfordringer, som er knyttet hertil i forbindelse med fremtidige ny- og
omplaceringer af statslige arbejdspladser. Fordelingen af statsansatte på pendlingsregioner er illustreret på
følgende kort (Regionalpolitisk Redegørelse 2008, p. 65):
På landsplan er andelen af statsligt beskæftigede 6,9% af den samlede beskæftigelse i 2007.
Modtagerområderne Esbjerg, Ringkøbing og Nykøbing Falster ligger alle i intervallet 4,5-5,9%.
Sammensætningen af statslige heltids- og deltidsstillinger er jævnt fordelt. På Landsplan 15%
deltidsstillinger i staten, mens Guldborgsund skiller sig ud med 20% statsansatte på deltid i 2007.
Tabel:
Beskæftigede lønmodtagere efter køn, sektor, tid, arbejdsstedsområde og
arbejdstidens omfang
”stat” 2007
Hele landet
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Guldborgsund
Region Syddanmark
Esbjerg
Region Midtjylland
Ringkøbing-Skjern
Region Nordjylland
Kilde: Danmarks Statistik
Heltid
158 061
64 872
17 833
1 177
27 492
2 553
31 715
1 202
15 690
Deltid
23 911
9 581
2 832
234
4 343
349
4 938
200
2 095
I alt
181.972
74.453
20.665
1.411
31.835
2.902
36.653
1.402
17.785
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0006.png
Udflytningen af statslige institutioner
Ved reorganiseringen og nyetableringen af statslige institutioner har mange medarbejdere skiftet
arbejdssted, nogle over korte afstande, andre har fået længere afstande.
I forbindelse med udflytningen af statslige institutioner, er de berørte institutioner, af Velfærdsministeriet,
blevet bedt om at oplyse andelen af de planlagte medarbejderflytninger fra etableringstidspunktet, der
gennemføres.
Tabel: Andel af nyansatte siden institutionernes etablering sat i forhold til den aktuelle normering
Institution
Antal
Etableringstidspunkt
Andel nyansatte(siden etablering) i
forhold til aktuel normering
I alt
AC
HK/TAP
18 %
29 %
11 %
”Få nyansatte”
-
-
73 %
78 %
69 %
28 %
31 %
24 %
8%
-
-
Regionale vejcentre
6
1. januar 2007
Servicestyrelsen
1
1. januar 2007
Sikkerhedsstyrelsen
1
1. januar 2004
Statsforvaltninger
5
1. januar 2007
Decentrale institutioner under
56
1. januar 2005
SKAT
(Note: Servicestyrelsen er etableret juni 2003, men de modtagne oplysninger dækker reorganiseringen
foretaget i forbindelse med kommunalreformen. Styrelsen har ikke kunnet angive det præcise antal nyansatte.)
Kilde: Velfærdsministeriet, 2008, side 62
Ud fra andelen af nyansatte kan der ses hvor mange medarbejderflytninger der reelt er gennemført. I
ovenstående tabel ses det at andelen af nyansatte for nyrelokaliserede institutioner er relativ lav, hvorimod
Sikkerhedsstyrelsen (2004) har en høj andel af nyansatte. Det bemærkes i den af Velfærdsministeriet
gennemførte spørgeskemaundersøgelse i Regionalpolitisk Redegørelse 2008 (Velfærdsministeriet, 2008), at
der ikke har været væsentlige problemer med rekruttering, på trods af den generelle tendens på
arbejdsmarkedet, der har gjort det sværere at tiltrække arbejdskraft de seneste år.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0007.png
2. Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg
Esbjerg
Esbjerg er etableret på baggrund af kommunerne: Bramming, Esbjerg, Ribe.
Her skal modtagerområdets profil beskrives i forhold til lokaliseringen af den statslige arbejdsplads.
Befolkningsudvikling i Esbjerg er svagt faldende i fremskrivningerne. Indkomstniveauet ligger under
landsgennemsnittet. Erhvervsstrukturen er ikke udpræget specialiseret, men præget af landbrug, industri,
energi og vandforsyning samt bygge og anlæg (jvf. Bilaget), når erhvervsstrukturen beskrives udfra
bosiddende selvstændige og lønmodtagere. Esbjerg Kommune er kendetegnet ved industri, transport og
bygge anlægssektoren, samt en stor offshore sektor, specielt på energiområdet. Der eksisterer
erhvervsklynger med relation til offshore sektoren, her er indbefattet 75 virksomheder med cirka 7-8.000
ansatte. Der er ligeledes klynger indenfor plastindustrien og en række kompetencer indenfor arbejdsmiljø
og sikkerhed (Esbjerg Erhvervsudvikling
1
).
Befolkningens uddannelsesprofil i Esbjerg tegner et billede af overgennemsnitlig andel, der har grundskole
som højest fuldførte uddannelse (35%) og erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse (35%),
mens befolkningens andel med andre, mellem- og længerevarende uddannelser er under
landsgennemsnittet (se Bilaget). Esbjerg har større indpendling end udpendling. Det gælder primært for
landbrug, fiskeri og råstofudvinding, handel, hotel og restauration samt offentlige og personlige tjenester.
Esbjerg er et modtagerområde med behov for statslige arbejdspladser, der vil kunne give et tilskud af
højtuddannet arbejdskraft, som området på den anden side kan have svært ved selv at levere. Esbjerg er
desuden specialiseret indenfor offshore og sikkerhed, der kan danne basis for dynamiske effekter i forhold
til netop Sikkerhedsstyrelsens placering her.
I forhold til Esbjerg uddannelsesmæssige kapacitet kan nævnes at der eksisterer to universitetsafdelinger;
Syddansk Universitet og Aalborg Universitet, samt andre uddannelsesinstitutioner der udbyder
videregående uddannelser (cirka 50 uddannelser udbydes jf. Studiebyen Esbjerg 2008
2
). Der er et stort
opland og potentiale til eventuel optagelse på de videregående uddannelser i Esbjerg.
Sikkerhedsstyrelsen
Baggrunden for etableringen sikkerhedsstyrelsen er den teknologiske udvikling og et mere liberaliseret
marked. Blandt andet har det indre marked i EU medført flere og mere komplicerede produkter der nu er
tilgængelige i Danmark.
Dette øger betydningen af arbejdet med sikkerhed og relevant og nødvendig information om de produkter,
som forbrugerne og virksomhederne anvender i hverdagen. der eksisterer derfor et krav om tryghed
omkring produkternes sikkerhed, ligesom at der eksisterer et behov for information omkring installation og
anvendelse af produkterne.
1
2
www.eeu.dk
www.studiebyenesbjerg.dk
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0008.png
Formålet med sikkerhedsstyrelsen er etableringen af en faglig specialisering indenfor det
sikkerhedstekniske aspekt der er indenfor diverse ulykker(herunder brand og eksplosion). Og herunder
skabe en sammenhæng med den generelle sikkerhedstekniske regulering af produkter anlæg og
installationer.
Sikkerhedsstyrelsen skaber tryghed er dets visionen er ”vi vil være toneangivende på det
sikkerhedstekniske område i Danmark og internationalt”(Årsrapport 2007).
Sikkerhedsstyrelsen blev grundlagt i 2004 af Økonomi- og Erhvervsministeriet. Sikkerhedsstyrelsen opgaver
er at være et videncenter for sikkerhedstekniske aspekter, ved brand, ulykker og eksplosioner. Styrelsen er
dannet ved en sammenlægning af Danmarks Gasmateriel Prøvning og Elektricitetsrådets sekretariat
3
Konkret varetager sikkerhedsstyrelsen den tekniske myndighedsadministration(kontrol og tilsyn.) Samt
information om teknisk sikkerhed indenfor et bredt område. ved etableringen overtog styrelsen ansvaret
for at sikre implementeringen af det reviderede direktiv om generel produktsikkerhed, samt
implementeringen af direktivet i produktsikkerhedsloven.
Sikkerhedsstyrelsen samarbejder på tværs af de offentlige skel. Eksempelvis i samarbejde med
brandmyndighederne omkring sikring af sikkerhed i forsamlingslokaler
4
. Arbejdstilsynet når det omhandler
forhold hvor der er eksplosionsfare samt installationer til maskiner. På fyrværkeriområdet og ATEX
5
samarbejdes med beredskabsstyrelsen. Der forekommer områder hvor sikkerhedsstyrelsen ikke
nødvendigvis er afklaret med kontrol og tilsynspraksis og derfor har der i dialog med andre kontrolinstanser
været en afklaring heraf i forbindelse med etableringen i 2004.
Sikkerhedsstyrelsen er anno 2008 organiseret på følgende måde:
Direktionen(2)
Jura(15)
Sekretariat(12)
Chief engineer(1)
Brugerservice(8)
Sikkerhedsteknik(21)
EL-sikkerhed(25)
(Kilde http://www.sik.dk/global/Om_os/Organisation/Org_diagram1.html)
Sikkerhedsstyrelsen betjener hele Danmark gennem en distriktsopbygning.
Som en del af den statslige udflytning af offentlige institutioner, er styrelsen valgt placeret i det tidligere
Sct. Joseph Hospital i Esbjerg By. Denne udflytning er en del af regeringens planer om at styrke udviklingen i
provinsen. Udflytningen fra København til Esbjerg er foregået i to etaper. Dels ved etableringen i 2004 og
dels i 2005. Det påregnes at styrelsen ved 2005 vil have cirka 70 medarbejdere i dag er der cirka
3
4
http://www.sik.dk/global/Om_os/Organisation.html
Eftersynet foretages hvert halve år i lokaler på 150 personer eller derover og udføres af en autoriseret elinstallatør
5
To EU direktiver(ATEX 95 og ATEX 137) omhandlende et udstyrsdirektiv(95) og et arbejdspladsdirektiv(137)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0009.png
beskæftiget 84 medarbejdere. Arbejdsstyrkens sammensætning er baseret på tekniske
eksperter(ingeniører og inspektører) og sagsbehandlere indenfor arbejdsområderne, samt de nødvendige
støttefunktioner i forbindelse med administrationen og driften af organisationen.
Erfaringer og effekter
Vurderingen af erfaringerne og effekterne af Sikkerhedsstyrelsens etablering i Esbjerg i 2005 er opdelt i en
vurdering af selve etableringsfasen og en vurdering af organisationen i drift i begyndelsen af 2009.
Vurderingen baserer sig på interviews med repræsentanter for organisation og modtagerområde.
Interviewene er resumeret i Bilaget for hver case.
Etableringsprocessen vurderes udfra landspolitisk, organisatorisk, lokalpolitisk samt kommunalt formål og
motiv med etableringen, planlægningen af etableringen samt ressourcer anvendt i forbindelse med
etableringen.
Etablerings. og modtagelsesproces:
Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg Kommune
Landspolitisk
Organisatorisk
Formål
Vækstspor
Fusion
Ny styrelse
Planlægning
Danmark i balance
Plan og psykologisk
kontrakt
Fasedelt udflytning
Ledelse foran i udflytning
Oplæring v.
dobbeltbemanding
Åbent hus arrangement
Lokalpolitisk
Tiltrækning,
vækstspor
Tilflytning
Kontaktgruppe
Lokaler
Info-arrangement
Modtagelsesnetværk
Ægtefællejobservice
Kompetenceprojekt
Særbevilling
Økonomisk
kompensation for
udflytning
Ressourcer
Kommunalt
Samlet vurdering: Stærk etableringsproces. Dog manglende kommunal indsats i forhold til forfølgelse og
implementering af vækstsporet ved etableringen. Den kommunale indsats domineret af tilflytningsmotivet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0010.png
l vurderingen af organisationen i drift og udvikling fokuseres der på 3 forhold: Organisationens
bæredygtighed, dens fordelingseffekter og dens dynamiske effekter. Den sammenfattende vurdering
indenfor hvert område foretages på en skala fra svag til middel, til stærk, til excellent.
Case: Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg
Drift og udvikling
Vurdering
Organisatorisk bæredygtighed
Faglig bemanding
Rekruttering og
fastholdelse
Effektivitet
Økonomi
Service og brugere
Middel
Udflytning af ca. ¼ af medarbejdere
85% af medarbejdere bosiddende i området fra
Esbjerg til Kolding
Lønsum 40 mio. kr./år totalt
Kommunal skatteindkomst 8 mio. kr./år, men
spredt over regionen (Esbjerg, Varde, Vejen,
Kolding m.fl.)*
Middel
Samarbejde via professionsnetværk samt træning
og uddannelser
Faciliteter, viden og kompetencer relevant for
områdets virksomheder indenfor offshore,
sikkerhed og risiko samt universiteter.
Mangel på udviklingsmidler
Dobbeltbemanding til oplæring af medarbejdere
Lokal rekruttering og god fastholdelse
Effektivitetsmål opfyldt
Kommunikation og service via telefon og mail
m.v. og regionale inspektører
Stærk
Fordelingseffekt
Lokal indkomst
Regional indkomst
Dynamiske effekter
Samarbejde
Udvikling og erhverv
*: Beregnet udfra gennemsnitsløn for andel regionalt bosatte medarbejdere og kommunale skatteprocenter.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0011.png
Den organisatoriske bæredygtighed vurderes stærk, da Sikkerhedsstyrelsen ikke har problemer med
hverken faglig bemanding, rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, med effektivitet i
opgaveløsningen, organisationens økonomi eller dens service og forhold til brugerne. Fordelingseffekten af
placeringen af Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg vurderes til middel, da højst halvdelen af organisationens
medarbejdere er bosat lokalt. De dynamiske effekter af Sikkerhedsstyrelsen vurderes til middel, da
organisationen på trods af højt vidensindhold, mange aktiviteter og kontaktflader, ikke er engageret i
konkrete samarbejds- og udviklingsprojekter med erhvervslivet. Det på trods af den lokale tilstedeværelse
af mange specialiserede virksomheder indenfor offshore og sikkerhedsområdet. På den anden side er
Sikkerhedsstyrelsen interesseret i at deltage f.eks. i regi af et klyngeinitiativ i samarbejde med
universiteterne i Esbjerg (DaCoRR). Der er således gode udsigter og potentialer for lokale dynamiske
effekter fremover. Sikkerhedsstyrelsen angiver, at de mangler midler til deltagelse i denne type aktiviteter.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0012.png
3. Betalingscenteret i Ringkøbing
Ringkøbing-Skjern
Ringkøbing-Skjern er etableret på baggrund af kommunerne: Egvad, Ringkøbing, Skjern, Videbæk,
Holmsland.
Her skal modtagerområdets profil beskrives i forhold til lokaliseringen af den statslige arbejdsplads.
Befolkningsudviklingen i Ringkøbing-Skjern er svagt stigende i fremskrivningerne. Indkomstniveauet ligger
under landsgennemsnittet. Erhvervsstrukturen er præget af landbrug og industri (jvf. Bilaget), når
erhvervsstrukturen beskrives udfra bosiddende selvstændige og lønmodtagere. I de seneste år har der
været vækst (Arbejdsmarkedsstyrelsen, 2006) indenfor Jern- og metal med 1.619 arbejdspladser(fremgang
på 41 %), Sociale institutioner med 766 arbejdspladser(fremgang på 31 %) og Træ, papir og grafisk industri
med 399 (fremgang på 43 %). Omvendt har der været tilbagegang indenfor Tekstilindustri, offentlig
administration og Landbrug.
Befolkningens uddannelsesprofil i Ringkøbing-Skjern tegner et billede af overgennemsnitlig andel, der har
grundskole som højest fuldførte uddannelse (38%) og erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse
(37%), mens befolkningens andel med andre, mellem- og længerevarende uddannelser er under
landsgennemsnittet , dog med den undtagelse, at Ringkøbing-Skjern har en andel med korte videregående
uddannelser, der er over landets gennemsnitsniveau, nemlig 5,17% mod 4,84% (se Bilaget).
Arbejdsstyrkens uddannelsesniveau er samlet set lavere i Ringkøbing-Skjern end Region Midtjylland, det
bemærkes at der er mange med grunduddannelse som højest gennemført uddannelse. Der er som helhed
færre med gymnasial og videregående uddannelse. Der er dog flere faglærte i arbejdsstyrken i Ringkøbing-
Skjern end i Regionen. De højtuddannede i Ringkøbing-Skjern er mest mobile. 26 % af de beskæftigede med
lang videregående uddannelse, bosiddende i Ringkøbing-Skjern pendler ud af kommunen, Samtidig er
virksomhederne i Ringkøbing-Skjern afhængige af indpendlere (Arbejdsmarkedsstyrelsen, 2006)
Arbejdsmarkedet i Ringkøbing-Skjern og i Midtjylland forventes at opleve demografiske udfordringer de
kommende år. Arbejdsmarkedsstyrelsen(2006) skriver at der forventes et fald i arbejdsstyrken over de
næste ti år. Ændringer i arbejdsstyrkens sammensætning med færre under 40 år og flere over 60 år.
Regionalt vil der opstå risiko for mangel på faglært arbejdskraft. Ledigheden ligger over
landsgennemsnittet. Ringkøbing-Skjern har større indpendling end udpendling. Det gælder primært for
industri og finansiering og forretningsservice.
Ringkøbing-Skjern er et modtagerområde med behov for statslige arbejdspladser, der vil kunne give et
tilskud af højtuddannet arbejdskraft, som området på den anden side kan have svært ved selv at levere.
Ringkøbing har været hovedsæde for det tidligere Ringkøbing Amt, hvor der er et rekrutteringsgrundlag i
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0013.png
forbindelse med placering af en statslig organisation som Betalingscenteret. Ringkøbing har desuden en
lang tradition som administrationsby.
Betalingscenteret
Omstruktureringen af SKAT
6
november 2005, besluttedes at en række specialopgaver skulle samles på
færre lokaliteter. I denne proces blev der taget hensyn til regional spredning af organisationen. Der
arbejdes på regionalt niveau på at samle organisationen yderligere med henblik på at skabe synergi og
stordriftsfordele(Velfærdsministeriet, 2008) Samlet set er en lang række kommunale og statslige skatte- og
inddrivelsesopgaver samlet fra op cirka 300 lokaliteter til ca. 90.
Betalingscentret i Ringkøbing-Skjern etableredes i Ringkøbing den 1. november 2005. I 2007 er status at der
er blevet rekrutteret eksternt op til normeringen på 265 årsværk. Betalingscentret ved fuld bemanding når
op på omkring 285 medarbejdere inklusiv servicepersonale overført fra Ringkøbing Amt. Kundecentret
forventes at være fuldt bemandet i løbet af sommeren 2007, således at det samlet beskæftiger ca. 400
medarbejdere. I perioden 2006-2009 skal betalingscentret effektivisere 25 årsværk til nye opgaver fra
skattecentrene. Målsætningen for 2006 og 2007 er opnået og forventningen til 2008 er en positiv mål
opfyldelse. Ved gennemførelse af SKATs seneste medarbejdertilfredshedsundersøgelse har
betalingscentret opnået den højeste score.
Betalingscenteret er organiseret på følgende måde:
Administrationschef
John Ladefoged
Udvikling og
Intern Administration
Anna Grete Birkjær
Antal medarbejdere: 23
Datafangst
3
4
Jette Bagger Lauridsen
Tonny Bank Olesen
Lars Nykjær
Hanne Hald
Antal medarbejdere:115
Pengestrøm 1
Krie Arbjerg,
Laurids Olesen
Tina Vium
Antal medarbejdere: 59
Pengestrøm 2
Kjeld Foldager
Peter Rokkjær
Pengestrøm 3
Karen Vendler
2
Antal medarbejdere: 43
Antal medarbejdere29
Betalingscentret i Ringkøbing-Skjern har på baggrund af Velfærdsministeriet svaret at andelen af nyansatte
siden institutionernes etablering, sat i forhold til den aktuelle normering til værende 58 %
(Velfærdsministeriet 2008) dette er dog med det forbehold, at etableringen af betalingscentret har krævet
udvidelse af medarbejderstaben.
6
Tidligere Told og Skat
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0014.png
Erfaringer og effekter
Vurderingen af erfaringerne og effekterne af Betalingscenterets etablering i Ringkøbing ii 2007 er opdelt i
en vurdering af selve etableringsfasen og en vurdering af organisationen i drift i begyndelsen af 2009.
Vurderingen baserer sig på interviews med repræsentanter for organisation og modtagerområde.
Interviewene er resumeret i Bilaget for hver case.
Etableringsprocessen vurderes udfra landspolitisk, organisatorisk, lokalpolitisk samt kommunalt formål og
motiv med etableringen, planlægningen af etableringen samt ressourcer anvendt i forbindelse med
etableringen.
Etablerings. og modtagelsesproces:
Betalingscenteret i Ringkøbing-
Skjern Kommune
Landspolitisk
Organisatorisk
Formål
Planlægning
Ressourcer
Ligestilling
Fusion
Landsdækkende
center
Udmøntningsaftalen
Plan for opbygning
Fasedelt opbygning
Ledelse foran i
omlokalisering
Nabotræningskoncept
LEAN og
organisationsudvikling
Fusionsbevilling til
lokaleindretning og
medarbejderkompensation
Hjemmearbejdspladser
Lokalpolitisk
Kommunalt
Kompensation
Tilflytning
Profileringsgruppe
Lokaler
Info-arrangement
Bosætningsorganisation
Ægtefællejobservice
Samlet vurdering: Stærk etableringsproces. Dog i udgangspunktet svære problemer med tvangsforflyttede
medarbejdere Den kommunale indsats domineret af tilflytningsmotivet.
l vurderingen af organisationen i drift og udvikling fokuseres der på 3 forhold: Organisationens
bæredygtighed, dens fordelingseffekter og dens dynamiske effekter. Den sammenfattende vurdering
indenfor hvert område foretages på en skala fra svag til middel, til stærk, til excellent.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0015.png
Case: Betalingscenteret i Ringkøbing
Drift og udvikling
Vurdering
Organisatorisk bæredygtighed
Faglig bemanding
Rekruttering og
fastholdelse
Effektivitet
Økonomi
Service og brugere
Organisationsudvikling via LEAN og Excellence
Landsdækkende service og kommunikation via
telefon og mail
Effektivitetsmål opfyldt
Lokal rekruttering og god fastholdelse
Koncept nabotræning for oplæring af
medarbejdere
Attraktiv arbejdsplads og stor
medarbejdertilfredshed
Excellent
Fordelingseffekt
Lokal indkomst
Regional indkomst
Bevarelse af lokale arbejdspladser
Lønsum 104 mio. kr./år
Kommunal skatteindkomst 25,6 mio. kr./år, men
spredt over flere regioner (Ringkøbing, Skjern,
Struer, Holstebro, Herning, Vejle, Middelfart
m.fl.)*
Middel
Dynamiske effekter
Samarbejde
Udvikling og erhverv
Rollemodel for SKAT´s landsdækkende centre
Kompetenceudvikling og viden for
organisationsudvikling og effektivisering af
administrative funktioner
Samarbejdsmuligheder med kommuner og
styrelser
Middel
*: Beregnet udfra gennemsnitsløn og kommunale skatteprocenter.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0016.png
Den organisatoriske bæredygtighed vurderes excellent, da Betalingscenteret ikke har problemer med
hverken faglig bemanding, rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, med effektivitet i
opgaveløsningen, organisationens økonomi eller dens service og forhold til brugerne. Effektiviteten har til
fulde levet op til kravene til organisationen og den har videreudviklet sine ambitioner på området og som
rollemodel. Betalingscenteret har desuden ligget i front i flere medarbejdertilfredshedsundersøgelser.
Fordelingseffekten af placeringen af Betalingscenteret i Ringkøbing vurderes til middel, da højst halvdelen
af organisationens medarbejdere er bosat lokalt. De dynamiske effekter af Betalingscenteret vurderes til
middel, da organisationen ikke er engageret i konkrete samarbejds- og udviklingsprojekter med
erhvervslivet. Betalingscenterets erfaringer med implementering af LEAN tiltrækker sig opmærksomhed fra
andre offentlige institutioner og kan danne basis for et kompetencecenter på området. Betalingscenteret er
interesseret i at deltage i samarbejdsprojekter og udvikle videre på ledelse og organisation. Der er således
gode udsigter og potentialer for lokale dynamiske effekter fremover.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0017.png
4. Statsforvaltning Sjælland i Nykøbing Falster
Guldborgsund
Guldborgsund er etableret på baggrund af kommunerne; Nykøbing Falster, Nysted, Nørre Alslev,
Sakskøbing, Stubbekøbing, Sydfalster
Her skal modtagerområdets profil beskrives i forhold til lokaliseringen af den statslige arbejdsplads.
Befolkningsudviklingen i Guldborgsund er svagt faldende i fremskrivningerne. Indkomstniveauet ligger
under landsgennemsnittet. Erhvervsstrukturen er præget af landbrug, bygge og anlæg samt offentlige og
personlige tjenester (jvf. Bilaget), når erhvervsstrukturen beskrives udfra bosiddende selvstændige og
lønmodtagere.
Befolkningens uddannelsesprofil i Guldborgsund tegner et billede af overgennemsnitlig andel, der har
grundskole som højest fuldførte uddannelse (37%) og erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse
(38%), mens befolkningens andel med andre, mellem- og længerevarende uddannelser er under
landsgennemsnittet (se Bilaget). Ledigheden ligger over landsgennemsnittet. Guldborgsund har større
udpendling end indpendling. Det gælder for alle erhvervs, men specielt indenfor industri, bygge og anlæg,
handel, hotel og restauration, transport, post og tele samt finansiering og forretningsservice.
Nykøbing Falster er en uddannelsesby med university college med udbud indenfor en række korte og
mellemlange uddannelser.
Guldborgsund er et modtagerområde med behov for statslige arbejdspladser, der vil kunne give et tilskud
af højtuddannet arbejdskraft, som området på den anden side kan have svært ved selv at levere.
Statsforvaltning Sjælland
En del af kommunalreformen, blev der 1. januar 2007 oprettet fem regionale statsforvaltninger, fordelt på
5 hovedkontorer og 5 afdelingskontorer. De tidligere 15 statsamter, herunder Københavns Overpræsidium
blev nedlagt. Hver statsforvaltning ledes af en direktør. Statsforvaltningens personale udgør ialt ca. 761
årsværk. Størstedelen af statsforvaltningernes ansatte er jurister, HK'ere og socialrådgivere. Der er desuden
ansat psykologer, landinspektører og medarbejdere i diverse servicefunktioner
7
. Samlet set beskæftiger
statsforvaltningerne 850 personer, heraf 82 procent kvinder (Årsrapporten 2007, Statsforvaltningerne).
Statsforvaltningerne er selvstændige regionalt placeret institutioner, som organisatorisk og budgetmæssigt
underlagt Velfærdsministeriet. I forbindelse med kommunalreformen har de fem regionale
statsforvaltninger overtaget medarbejdere fra de tidligere statsamter og i begrænset omfang fra de
daværende amtskommuner. Hovedparten af statsforvaltningens opgaver er indenfor familie og
7
www.statsforvaltning.dk
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0018.png
personretten (Årsrapporten 2007, Statsforvaltningerne) Statsforvaltningens mission i forbindelse med
omstruktureringen ændres til: ”Statsforvaltningen
skal give borgerne størst mulig værdi inden for de givne
rammer. Missionen opfyldes løbende gennem ydelser til borgerne og myndigheder og gennem
erfaringsopsamling, udviklings- og informationsvirksomhed”(Årsrapport
2007, Statsforvaltningerne, p 2).
De fem nuværende regionale statsforvaltninger er baseret på de hidtidige 14 statsamter og Københavns
overpræsidium. De daværende Statsamters styringsgrundlag udgøres af et målhierarki fastlagt i en
resultatkontrakt for det enkelte statsamt, denne genforhandles årligt. Statsamternes mission lyder:
”Missionen for samtlige statsamter – og dermed også det enkelte statsamt er, at statsamtet skal være en
effektiv og serviceorienteret regional statslig opgavevaretager, der i videst muligt omfang opfylder
borgernes krav og forventninger til god forvaltning indenfor rammerne af den lovgivning, statsamtet er sat
til at forvalte” (Statsamternes
Årsrapport, 2005, p 5 og statsamterne årsrapport, 2006, p 4).
Alle 15 statsamter er placeret som selvstændige enheder under Indenrigs og Sundhedsministeriet, men
udfører ligeledes opgaver for andre ministerier. Statsamterne fungerede som en slags ekspeditionskontor
for statsadministrationen dog spredt på et geografisk område svarende til de daværende amtskommuner.
Statsamterne har således administreret og vejledt borgerne på en lang række opgaver. Den faglige
varetagelse er praktiseret på baggrund af retningslinjer udstedt af relevante myndigheder. Af væsentlige
opgaver nævnes: separation, skilsmisse, ægtefællebidrag, faderskab, samvær, fri proces, værgemål,
adoption, indfødsret, navneændringer og EØS opholdsbeviser (Statsamterne, 2006). Derudover har
statsamterne varetaget sekretariatsbetjening af Det Sociale Nævn og Det psykiatriske patientklagenævn i
daværende amter samt varetagelse af rådgivning af kommunerne på området (Statsamterne, 2006). Til
varetagelse af opgaverne i 2006 er der opsat 21 resultatkrav for statsamterne, herudover findes der for
hvert statsamt individuelle initiativområder, der ikke nævnes i resultatkontrakten. I forbindelse med dette
er målopfyldelsen vægtet forskelligt.
Målopgørelse af resultatkontrakt Vægtning af målet
2006
Produktivitetsmål
Service og kvalitetsmål
Personaleområdet
I alt
Kilde:( Statsamterne, 2006, P 6)
55
40
5
100
Målopfyldelse i pct.
98,3 %
85,0 %
88,3 %
92,5
I denne forbindelse har statsamterne opnået 92,5 % målopfyldelse i 2006, et fald på 3,5 % I forhold til året
før. Opnåelsen af produktivitetsmål er høj.
I forbindelse med kommunalreformen har Statsforvaltningerne udover sine tidligere opgaver, overtaget en
række opgaver fra andre myndigheder. Maj 2008 overtog statsforvaltningen opgaven med udstedelsen af
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0019.png
registreringsbevis til arbejdstagere fra østeuropæiske EU-lande. Afdelingskontoret behandler mere
borgerorienterede opgaver, der indebærer møder. Disse er primært opgaver inden for familieret, adoption
og EU-opholdsbeviser.
Målopfyldelsen for 2007 er på 86,84 (Årsrapport 2007, Statsforvaltningerne) det vil sige en væsentlig
forringelse i forhold til 2006. Årsrapporten 2007 tager udgangspunkt i at forringelsen i forhold til
resultatmålene i 2007 skyldes implementering af familieretsreform. Desuden har der i forbindelse med de
nye arbejdsopgaver været en forkortning af sagsbehandlingstiderne på adoptionsområder, der har hindret
en høj målopfyldelse.
De nuværende regionale Statsforvaltninger udfører en række opgaver for:
Myndighed
Velfærdsministeriet
Ministeriet for sundhed og forebyggelse
Justitsministeriet
Familiestyrelsen
Type af opgaver
Folketingsvalg
Tilsynet med landets kommuner og amtskommuner
Det psykiatriske patientklagenævn
Adoption
Navne
Separation og skilsmisse
Børne- og ægtefællebidrag
Samvær
Forældremyndighed
Faderskab
Ægteskab
Værgemål
Båndlagte midler
Sekretariatetsbetjening af jordbrugskommissionerne
Klageinstans for kommunale og amtskommunale
afgørelser på det sociale område
Sekretariatsbetjening af de nyoprettede regionale
udviklingsråd
Klageinstans vedrørende kommunernes afgørelser efter
byggeloven
Klageinstans vedrørende børnefamilieydelsen
Opholdsbevis til EF/EØS-borgere
Opholdstilladelse til udenlandske adoptivbørn
Indfødsret
Direktørerne varetager sammen med biskoppen opgaver,
der påhviler stiftsøvrigheden.
Civilstyrelsen
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri
Beskæftigelsesministeriet
Økonomi og erhvervsministeriet
Skatteministeriet
Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration
kirkeministeriet
Kilde: www.statsforvaltning.dk
8
De 15 statsamter var formelt opretholdt som selvstændige forvaltningsmyndigheder i 2006, selv om
ledelsen af statsamterne er blevet samlet hos direktørerne for de fem nye statsforvaltninger, jf.
bekendtgørelse nr. 1165 af 6. december 2005 om varetagelsen af statsamternes og statsamtmændenes
opgaver i 2006. I optakt til kommunalreformen 2007, påbegyndte statsamterne i 2006 opgaven med at
planlægge og etablere de nye statsforvaltninger. En væsentlig opgave har ligeledes været at opretholde en
drift og service således at borgerne ville opleve mest muligt gene af ændringerne. Statsamterne har
organisatorisk og budgetmæssigt været underlagt Indenrigs og Sundhedsministeriet, hvor opgaverne
8
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=618
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0020.png
primært har omhandlet kommunalt tilsyn og sekretariats betjening af de psykiatriske
patientklagenævn(Statsamterne Årsrapport, 2006). Hovedparten af Statsamternes opgaver har været i
forbindelse med andre ministerier og myndigheder.
I henhold til bekendtgørelsen varetog direktørerne for de enkelte statsforvaltninger ledelsen af de
statsamter, som indgår i de pågældende statsforvaltninger, dog således at ledelsesansvaret for Statsamtet
Vejle hørte under direktøren for Statsforvaltningen Midtjylland, mens ledelsesansvaret for Statsamtet
Viborg hørte under direktøren for Statsforvaltningen Nordjylland.
Statsforvaltningerne Hovedstaden, Midtjylland og Nordjylland var etableret 1. januar 2007.
Statsforvaltningen Sjælland har hovedkontor i Nykøbing Falster (Guldborgsund kommune) og et
afdelingskontor i Roskilde. Statsforvaltningen Sjælland omfatter de tidligere Statsamtet Vestsjælland,
Statsamtet Roskilde og Statsamtet Storstrøm. Statsforvaltningen Sjælland etableredes endeligt 1. juni 2007
med følgende organisation:
2007 har derfor været præget af konsolidering i den nye organisation, samtidig med at arbejdsopgaver er
blevet omformuleret. Desuden har personalet fra både amtskommunerne og de tidligere statsamter
integreres i en ny organisation. I forbindelse med 2007 har 165 fratrådt deres stilling (Årsrapport, 2007,
Statsforvaltningen). Af de nuværende cirka 850 ansatte i alle statsforvaltningerne er der udarbejdet en
personelkarakteristik for de ansatte:
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0021.png
Andels(pct. afrundet)
Køn
Mænd
Kvinder
Alder
Under 30 år
30-50 år
50-60 år
Over 60 år
AC
TAP/HK
Anciennitet
Under 5 år
5-15 år
Mere end 15 år
56
20
24
12
43
32
12
55
45
18
82
Uddannelsesniveau 1.1.2008
Kilde: Årsrapport 2007 Statsforvaltningerne
Halvdelen af medarbejderne i statsforvaltningerne har under 5 år anciennitet, hvor den anden halvdel har 5
år eller mere. Desuden kan det ses at 1/10 del af medarbejderne nærmer sig pensionsalderen. Der er en
stor skævhed i antallet af mænd og kvinder. Kun cirka hver 10 medarbejder er mand. I forhold til AC
nævnes at hver anden ”har en længerevarende uddannelse som fx jurist eller psykolog”(Årsrapport, 2007,
Statsforvaltningen, p 11).
Erfaringer og effekter
Vurderingen af erfaringerne og effekterne af Statsforvaltning Sjællands etablering i Nykøbing Falster i
2007er opdelt i en vurdering af selve etableringsfasen og en vurdering af organisationen i drift i
begyndelsen af 2009. Vurderingen baserer sig på interviews med repræsentanter for organisation og
modtagerområde. Interviewene er resumeret i Bilaget for hver case.
Etableringsprocessen vurderes udfra landspolitisk, organisatorisk, lokalpolitisk samt kommunalt formål og
motiv med etableringen, planlægningen af etableringen samt ressourcer anvendt i forbindelse med
etableringen.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0022.png
Etablerings. og modtagelsesproces:
Statsforvaltningen i Guldborgsund
Kommune
Landspolitisk
Organisatorisk
Formål
Planlægning
Ressourcer
Ligestilling
Fusion
Ny region
Udmøntningsaftalen
Ny geografisk spredt
afdelingsstruktur
Fusionsbevilling til
lokaleindretning og
medarbejderkompensation
Kompetenceprojekt til fusion
Hjemmearbejdspladser
Lokalpolitisk
Kommunalt
Kompensation
Tilflytning
Lokaler
Tilflytterservice
Samlet vurdering: Middel etableringsproces. Svære problemer med tvangsforflyttede medarbejdere i
kombination med rekruttering af nye medarbejdere. Den kommunale indsats domineret af
tilflytningsmotivet.
l vurderingen af organisationen i drift og udvikling fokuseres der på 3 forhold: Organisationens
bæredygtighed, dens fordelingseffekter og dens dynamiske effekter. Den sammenfattende vurdering
indenfor hvert område foretages på en skala fra svag til middel, til stærk, til excellent.
Case: Statsforvaltning Sjælland i Nykøbing Falster
Drift og udvikling
Vurdering
Organisatorisk bæredygtighed
Faglig bemanding
Rekruttering og
fastholdelse
Effektivitet
Økonomi
Service og brugere
Ikke optimal placering af hovedkontor
Mangel på erfarne jurister
Svært at rekruttere og fastholde jurister
Gennemsnitlig for Statsforvaltningerne
Stramme bevillinger til løn
Middel
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0023.png
Ineffektiv afdelingsstruktur
Afstand til borgere, der fører til omplacering af
opgaver imellem afdelinger
Fordelingseffekt
Lokal indkomst
Regional indkomst
Lønsum 49 mio. kr./år (2007)
Kommunal skatteindkomst 12,5 mio. kr./år, men
spredt i regionen (Nykøbing Falster, Sorø,
Roskilde, m.fl.)*
Bevarelse af 40 lokale arbejdspladser og
tilflytning af 4.
Middel
Dynamiske effekter
Samarbejde
Udvikling og erhverv
Undervisning på socialrådgiveruddannelsen
Foredrag og formidling
Samarbejde med advokater og juristforening i
området om rekruttering
Svag
*: Beregnet udfra gennemsnitsløn og kommunale skatteprocenter.
Den organisatoriske bæredygtighed vurderes middel, da Statsforvaltning Sjælland har problemer med faglig
bemanding, rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, organisationens økonomi og dens service og
forhold til brugerne. På den anden side, har organisationen haft en svær etableringsproces med lang
latensperiode, hvor medarbejdere i de tidligere statsamter har søgt væk. Effektiviteten i sagsbehandlingen
ligger til trods herfor på linie med de andre nye statsforvaltninger og organisationen er i færd med at
omstrukturere opgaverne imellem afdelingerne for at matche brugerne. Fordelingseffekten af placeringen
af Statsforvaltningen i Nykøbing Falster vurderes til middel, da noget under halvdelen af organisationens
medarbejdere er bosat lokalt. De dynamiske effekter af Statsforvaltning Sjælland vurderes til svag, da
organisationen ikke er engageret i konkrete samarbejds- og udviklingsprojekter med erhvervslivet. På den
anden side er Statsforvaltningen interesseret i at deltage i og udbygge samarbejdsrelationer med lokale
aktører, men mest udfra en bruger- og rekrutteringsvinkel. Der er dog udsigter og potentialer for lokale
dynamiske effekter fremover f.eks. i et udbygget samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0024.png
5. Lokal og regional udvikling: Konklusioner og anbefalinger
Der gives her en opsamling på undersøgelsens resultater, der giver grundlag for en række konklusioner og
anbefalinger omkring udflytning og etablering af statslige arbejdspladser på tværs af casene. I forhold til
regional udvikling vurderes fordelingsmæssige og dynamiske effekter af organisationernes i drift her ved
begyndelsen af 2009.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at nye statslige arbejdspladser ikke i sig selv skaber vækst i et
område, selv om det generer et vist antal nye arbejdspladser. Vækst skabes, når der er positive
synergieffekter mellem den statslige institution og lokale aktører og erhvervsliv.
Figuren præsenterer en sammenligning af erfaringer og situationer på tværs af casene m.h.p. at vurdere
graden af bæredygtighed af udflytningerne (funktionsmæssigt, herunder medarbejdermæssigt) samt
økonomisk fordelingseffekt (lokalt og regionalt) og dynamiske effekter for lokal og regional
erhvervsudvikling.
Vurdering af udflyttede organisationernes bæredygtighed og effekter efter etablering:
Statsforvaltning Sjælland i
Nykøbing Falster
Dynamiske effekter
Fordelingseffekt
Betalingscenteret i Ringkøbing
Organisatorisk bæredygtighed
Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg
0
1
2
3
4
0=Fraværende; 1=Svag; 2=Middel; 3= Stærk; 4=Excellent.
Organisationerne er nu i drift, dvs. Sikkerhedsstyrelsen har været i drift i Esbjerg siden 2005,
Betalingscenteret i Ringkøbing og Statsforvaltning Sjælland i Nykøbing Falster har været i drift siden 2007.
Fokus for organisationerne har i denne korte periode naturligt været selve driften og medarbejdersiden af
den organisatoriske bæredygtighed, mens engagement i eksternt samarbejde og udvikling har været i
anden række. Et vigtigt aspekt af organisationens drift og bæredygtighed er knyttet til opgavetyperne og
her spiller behovet for borgernærhed ind på opgaveløsningen. I Statsforvaltningens tilfælde er der tale om
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0025.png
en udstrakt grad af borgerservice, der kræver nærhed og personlig kontakt, hvorfor denne forvaltning jo
også er regionalt fordelt udover landet, mens Sikkerhedsstyrelse og Betalingscenter netop kan være
landsdækkende i kraft af deres opgaver (Sikkerhedsstyrelsen dog med regionalt placerede inspektører).
Trods fokus på etablering og drift, vurderes det dog, at alle organisationerne har potentialer for at spille
forskellige roller for lokal og regional dynamik og udvikling fremover. Fordelingseffekten af udflytningen af
arbejdspladser vurderes i alle tilfælde som moderat (middel), da højest omkring halvdelen af lønindkomst
og skattebetaling lægges i modtagerkommunen, mens resten spredes ud over et større regionalt område.
Det er selvfølgelig et spørgsmål om tid for at flere medarbejdere vil være lokalt bosiddende i takt med
organisationernes udvikling og medarbejderomsætning. På den anden side vil behov for
specialkompetencer og udbredelsen af distancearbejdspladser selvfølgelig trække i retning af mere spredt
lokalisering af medarbejdere.
Erfaringerne med udflytning og etablering af organisationerne har flere fælles træk, der giver anledning til
konkrete anbefalinger omkring forberedelse og tilrettelæggelse af udflytninger af statslige arbejdspladser.
Undersøgelsens konklusioner og anbefalinger er opsummeret i følgende tabel:
Regional udvikling
Sikkerhedsstyrelsen, Betalingscenteret, Statsforvaltningen
Konklusioner og anbefalinger på tværs
Placering, etablering og modtagelse
Kort tidsperiode fra beslutning til effektuering en fordel.
Placering knyttet til modtagerområdets ressourcer en
fordel.
Placering med hensyn til borgernære opgaver en fordel.
Kommunalt engagement i lokaleanskaffelser og
tilflytterservice en fordel.
Klar planlægning og udvælgelse af medarbejdere med vægt
på frivillighed, muligheder for hjemmearbejdspladser og
økonomisk kompensation til flytning samt muligheder for
gunstig fratrædelse en fordel.
Systematisk indsats for oplæring og kompetenceudvikling i
form af dobbeltbemanding eller kollegial nabotræning en
fordel.
Organisationsforandringer og fusioner i forbindelse med
udflytning skaber dynamik, mens omlokalisering af
eksisterende opgaver skaber modstand og tab af
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0026.png
medarbejdere og kompetencer.
Midler til organisations- og kompetenceudvikling i
forbindelse med fusion og etablering en fordel.
Organisatorisk bæredygtighed
Udflytning kræver midler til lokaleindretning, men giver
lavere lokaleleje.
Rekruttering af nye og yngre medarbejdere giver lavere
lønomkostninger.
Midler til organisations- og kompetenceudvikling en fordel.
Organisationsforandringer og ledelse giver
effektivitetsgevinster.
Fordelingseffekt
Fastholdelse af specialiserede dele af eksisterende
offentlige arbejdspladser ved strukturreform
Begrænset tilflytning af medarbejdere til kommune.
Medarbejdere rekrutteres fra og er bosat i større regionalt
område på tværs af de normale pendlingsregioner.
Dynamiske effekter
Tager tid og kræver ressourcer til organisationen til
deltagelse i udviklings- og samarbejdsinitiativer.
Muligheder for dynamik i samarbejde med lokale
uddannelsesinstitutioner.
Muligheder for dynamik i kompetenceudvikling omkring
organisationens drift på tværs af offentlige og private
arbejdspladser.
Muligheder for dynamik i kompetencer og viden i
organisationens ydelser og faciliteter i samarbejde imellem
offentlige institutioner og private virksomheder
Udover tidshorisonten, er der flere forhold, der skal tages med i vurderingen af erfaringerne og effekterne.
For det første betydningen af formål og anledning til udflytningen, hvor der er forskel på motiverne for
Sikkerhedsstyrelsen i forhold til de andre cases. Dernæst betydningen af strukturreformen for udbuddet af
arbejdskraft fra tidligere kommuner og amter samt betydningen for valg af placeringer af nye
statsinstitutioner i tidligere amtsbyer. Endelig betydningen af fusioner og organisationsændringer, der reelt
fører til etablering af helt nye organisationer i tilfældet med Betalingscenteret og Sikkerhedsstyrelsen.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0027.png
I forbindelse med fremtidige udflytninger og etableringer af statslige arbejdspladser i regionerne er det
vigtigt at være opmærksom på dynamikken i vækstsporet. Alle 3 cases har været påvirket af
strukturreformen hvad angår medarbejderrekruttering. Sikkerhedsstyrelsen og Betalinsgscenteret har nydt
godt af situationen, mens Statsforvaltningen på den ene side har kunnet overtage medarbejdere fra det
tidligere statsamt, men på den anden side måtte se mange medarbejde vælge nye jobs fremfor at flytte
med til den nye organisation. Betalingscenteret og Statsforvaltningen er produkter af Strukturreformen,
mens Sikkerhedsstyrelsen er en ren udflytningscase fra før reformen. Den er på den anden side ikke en ren
overflytning af organisation og arbejdspladser, men nyetableret som en fusion af flere organisationer. Alle
3 cases betragter endvidere sig selv som fusionerede organisationer. Der er derfor ikke i nogen tilfælde tale
om rene eller enkle cases for udflytning af statslige arbejdspladser. Det vil der nok heller ikke være
fremover og netop, at de nyetablerede organisationer samtidigt er fusioner har i flere tilfælde virket
gunstigt for etableringsprocessen.
Dynamiske effekter kræver omhyggelig forberedelse i udvælgelse af lokaliteter, men nok så meget
forberedelse og styrkelse af organisationernes og kommunernes muligheder for at yde en indsats i forhold
til etablering af samarbejdsrelationer og strategier herfor. Det er ikke nok, at etablere bæredygtige
organisationer og skaffe en tilflytning af medarbejdere. Parterne må fra start tænke den fremtidige
dynamik ind og beslutningstagerne må afse de nødvendige midler til den fortløbende deltagelse i et lokalt
og regionalt udviklingsarbejde.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0028.png
6. Bilag
Spørgeramme
Klaus Lindegaard, IFUL, Syddansk Universitet:
[email protected]
Erfaringer med udflytning af statslige arbejdspladser
Effekter og erfaringer retter sig både imod modtagerområde og organisation.
1. Udflytningens/etableringens forløb og hvilke problemer, der evt. har været i den forbindelse?
Lokaler, medarbejdere, overflytning, fastholdelse, rekruttering
2. Hvordan blev organisationen modtaget?
Kommunens rolle
Andre lokale og regionale aktører
3. Hvordan fungerer organisationen med den nye placering?
Opgaver, brugere
Pendling, efteruddannelse
4. Hvordan har organisationen udviklet sig siden udflytningen/etableringen?
Organisation
Opgaver og aktiviteter
Økonomi
Ansatte (årsværk, AC og TAP/HK)
Samarbejdspartnere, spinn off´s, projekter, klynger
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0029.png
Resumé af case-interviews: Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg
Sikkerhedsstyrelsen: Udflytning
Udflytning sammenkædet med fusion af Danmarks Gasmateriel Prøvning og Elektricitetsrådets sekretariat
(m.fl.) og etablering af ny organisation: Sikkerhedsstyrelsen med overordnet ansvar for gas- og elsikkerhed,
administration af produktsikkerhed, fyrværkeri samt metrologi og akkreditering (DANAK) under Økonomi og
Erhvervsministeriet 1.1. 2004.
Lang periode (+ 1 år) fra beslutning til igangsættelse af udflytningen. Problematisk opdeling af udflytningen i
2 faser: 2004 og 2005.
En fordel, at udflytning var kombineret med fusion og etablering af ny styrelse.
Gode økonomiske rammer for udflytning og etablering i lokaler i Esbjerg, særbevilling 40 mio. kr. (0,5 mio.
kr./medarbejder).
Anvendelse af psykologisk kontrakt for ledergruppen, arbejdsplan og strategi for udflytningen og manual fra
Personalestyrelsen, masterplan med undergrupper. Problematisk at skelne mellem nøglemedarbejdere og
alle medarbejdere.
Fastholdelse af medarbejdere via uændret jobindhold, 6 mdr.s. opsigelse.
Økonomisk kompensations- og fratrædelsesordninger for medarbejdere, flyttetillæg, flyttegodtgørelse samt
fastholdelsestillæg for fratrædende til oplæring af nye medarbejdere, dobbeltbemanding 2005
Kultur- og kompetenceudviklingsprojekt for medarbejdere (1,5 mio. kr. fra Statens Center for
Kompetenceudvikling).
Lokalerne i Sct. Joseph Hospital anskaffet i samarbejde med kommune og Ribe Amt. Lokaler mere eller
mindre tomme ved udflytningen. Organisationen selv aktiv.
Udflytning i 2 omgange og vurderet, at ca. en fjerdedel af medarbejderne flyttede med til ny organisation. I
dag en ung styrelse i medarbejdersammensætning. Ikke kompetencetab ved udflytningen i kraft af, at den
fandt sted i flere faser.
Sikkerhedsstyrelsen: Samarbejdsvilkår
Ingen problemer med landsdækkende brugerbetjening i kraft af regionalt placeret tilsynspersonale. Øgede
rejseudgifter i dag en del af driftsbudgettet, tilskud bortfaldet efter første 2 år.
Fast kontor i Departementet i København og videokonferencefacilitet her og i Esbjerg. Mødeaktiviteter
fordelt 50/50 ml. Esbjerg og København.
Problemer med brug af leverandører og samarbejde (hjemmeside, reklamer og tryksager) p.gr.a. distance til
København. Brug af lokale leverandører i konflikt med SKI regler/aftale.
Økonomien er 70% brugerfinansieret. 60% går til løn.
Vækst i nye funktioner, der kræver økonomer og jurister. Rekruttering ikke et problem i lyset af
strukturreformen. Høj personaleomsætning (16-17/år) primært til olie- og gasbranchen samt i forbindelse
med dublering af fratrædende medarbejdere. Dobbeltbemanding 2005.
Fungerer i dag med 93 ansatte hvoraf 75-80 er lokalt rekrutteret. Som led i vækststrategi er der planer om at
få sekretariat for EU´s produktpakke og nyansættelse af ca. 20-25 medarbejdere.
I Esbjerg en synlig og mere kendt organisation end ved placering i København.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0030.png
Ikke formaliseret samarbejde imellem Sikkerhedsstyrelse og Esbjerg Kommune, men et vist flow af kontor-
og akademisk personale imellem organisationerne. Ikke samarbejde om efteruddannelse eller
ledelsesnetværk, der foregår i h.h.v. statsligt og kommunalt regi.
Sikkerhedsstyrelsen: Modtagerområde
God modtagelse af kommune og lokale ejendomsmæglere med information.
Gode lokaler, Sct. Josephs Hospital i Esbjerg formidlet af kommunen via privat udlejer fra Ribe Amt. Eget valg
ud fra princip om ”lige så godt stillet som før”.
Ingen problemer med formidling af ægtefællejobs, da behovet ikke var stort.
Billigere boliger i modtagerområdet ikke betydningsfuldt argument overfor medarbejderne i udflytningen.
Esbjerg Kommune aktive i tiltrækningen af Sikkerhedsstyrelsen i forlængelse af Regeringens” Danmark i
Balance” strategi og argumenteret udfra vækstspor med fokus på lokale kompetencer indenfor arbejdsmiljø
og sikkerhed ved AAU-Esbjerg, off shore industrien og brandskolen Survival. I samspil med Ribe Amt
udarbejdelse af notat til Erhvervs- og økonomiministeren omkring lokale kompetencer, gunstige økonomiske
forhold (husleje, boliger) samt etablering af modtagernetværk for tilflyttere.
Beslutning om placeringen et politisk spørgsmål.
Sikkerhedsstyrelsen etableret en Esbjerg-gruppe med kommunen om udflytningsprocessen. Esbjerg
Kommunes modtagernetværk involverede samarbejde med lokale ejendomsmæglere, samarbejde med
Varde og andre nabokommuner med information om muligheder for boliger og børnepasning (ikke
pasningsgaranti), samarbejde med Esbjerg Erhvervsudvikling om distribution af CV´ere for ægtefæller til
virksomheder samt information om virksomheder og jobmuligheder i området.
Medarbejderbesøg i 2003, hvor ca. 100 medarbejdere, der var del af fusionen fik guided tur og information
om kommunen.
Esbjerg Kommune har en tilflytterservice , hvor tilflyttere til kommunen får udleveret en tilflyttermappe )
med praktiske oplysninger og lignende fra kommunens borgerservicecenter. Esbjerg Erhvervsudvikling
(eeu.dk) har ansvaret for markedsføring af Esbjerg som studieby og som attraktivt arbejdsmarked overfor
Københavnsområdet, Århusområdet m.m. igennem kampagnen careercountry.dk med markedsføring af
attraktive jobs og boliger i Esbjergområdet. Esbjerg Kommune har i samarbejde med EEU udarbejdet en
vækststrategi for erhvervsudvikling og arbejder med visioner herfor i sin fysiske helhedsplan
Sikkerhedsstyrelsen: Fordelingseffekter
Lønsum 2007 på 40 mio. kr.
85% af medarbejdere bosiddende lokalt og regionalt i ”bæltet” fra Esbjerg til Koldingområdet.
I 2004 fordeler i alt 50 medarbejdere sig på 29 AC og 21 TAP/HK. I 2007 fordeler de i alt 93 medarbejdere sig
på 67 AC og 26 TAP/HK.
Ca. ¼ af medarbejdere flyttede ud.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0031.png
Sikkerhedsstyrelsen: Dynamiske effekter
Tilskud af højtuddannede til kommune og amt/region.
Laboratorier for screening af farlige produkter samt gas og stærkstrøm, der anvendes til
efteruddannelsesaktiviteter. Faciliteterne udbydes ikke eksternt.
Samarbejde med universiteter omkring forskning i fundamental metrologi og måleinstrumenter i kraft af
egne midler til forskning og udvikling indenfor området. Samarbejder ellers ikke direkte med universiteter og
forskning. Har ikke forskningsmidler til rådighed. Fungerer primært som myndighed frem for som
videncenter i bredere betydning. Giver input til diverse (studenter-) projekter.
Deltager i projektsamarbejde med FORCE, Vejen og Teknologisk Institut, Århus, træning på brandskolen,
SURVIVAL, samt samarbejde med Forsvaret, Oksbøl, Beredskabsstyrelsen og Arbejdstilsynet.
Deltager i internationalt sikkerhedsarbejde i myndighedssammenhæng.
Spin-off af medarbejdere til private samt DBI, Frederecia.
Ikke formaliseret sikkerhedserhvervsklynge af virksomheder i Esbjergområdet, men tilstedeværelse af en
række virksomheder med produkter og service indenfor sikkerhedsområdet.
Medarbejdere deltager i netværk for ingeniører.
Samarbejde om risikovurdering med Rambøll og DONG.
Positivt engagement overfor initiativ for etablering af forskningscenteret DaCoRR: Danish Centre for Risk
Research v. SDU & AAUE, Esbjerg.
Fungerer ikke som innovationspartner. Opfatter universiteterne som ”neutral platform” for
virksomhedssamarbejde.
Samarbejde med AAU-Esbjerg om studenterprojekter, måske studiejobs.
Sikkerhedsstyrelsen har betydning ved at styrke vækst og etablering af lokal erhvervsklynge indenfor
sikkerhed og risiko. Esbjerg Kommune giver driftstilskud til OffshoreCenter Danmark og Plast Center
Danmark med hver 350-400.000,-/år.Hvis der udvikles en sikkerhedsklynge med stærk privat opbakning fra
virksomheder, vil der kunne søges støtte på lignende vis til drift af center, der kan være basis for f.eks. EU
projekter med midler til teknologi- og kompetenceprojekter for private virksomheder.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0032.png
Resumé af case-interviews: Betalingscenteret i Ringkøbing
Betalingscenteret: Udflytning/etablering
Etableret som led i fusionen af ToldSkats 30 skattecentre og de 270 kommunale skatteafdelinger på
baggrund af en tidligere plan fra 2004 om et data og betalingscenter i København eller Århus. Planen
aktiveres i forbindelse med strukturreformen. Placering i Ringkøbing er en politisk beslutning om erstatning
for tab af offentlige arbejdspladser i forbindelse med nedlæggelse af amtet.
1.11. 2005 plan for opbygning af betalingscenter med 200 årsværk samt handleplan for opbygning i etaper:
Først område Vestjylland, 60 årsværk bemandet internt, heraf ca. 50 årsværk frivilligt rekrutteret, ca. 10
tvangsflyttet pr. 1.11. 2005. Opgaveporteføljen udvikles ud fra en geografisk model p.gr.a.
kompetencespørgsmål og oplæring.
Centret er gradvist opbygget og bemandet efter en fast plan - udpegning af medarbejdere sker samtidig,
men tiltrædelse forskudt over 2 år.
16.3. 2006 endelig udpegning af medarbejdere også for start november 2007. Udpegning 150 medarbejdere,
7-8 tilsagn. Efterfølgende aftale med Finansministeriet om rekruttering 1-1 eksternt og lokalt stillingsopslag,
der resulterede i ca. 500 ansøgere lokalt, fra Herning, Holstebro, Esbjerg, Ikast områderne.
I alt i etableringsprocessen er der rekrutteret 100-110 medarbejdere internt fra SKAT og 170 medarbejdere
eksternt. Kvalifikationer ikke noget problem.
Oplæring af nye medarbejdere internt via lokalt tilpasset koncept for roterende ”nabotræning” med
individuelle kontrakter. Ikke med i handleplanen og ingen ressourcer afsat på forhånd.
Lokaler findes i amtsgården i koordination med SKAT´s hovedcenter og Slots- og Ejensomsstyrelsen. Slots- og
ejendomsstyrelsen er ejer af bygningerne, der udlejes til SKAT. Bygningerne nyindrettes til 250
arbejdspladser og møbleres fra særbevilling på SKATS fusionskonto (indretning 1,9 mio. kr.). Færre
m2/medarbejder har ført til indretning af storrumskontorer.
Tidligere amts medarbejdere går til Region Midtjylland, statsforvaltningen, miljøcenteret i Ringkøbing,
forskellige kommuner - og ca. 40 går til betalingscenteret. Ingen aftale om overflytning af medarbejdere,
men rekruttering via eksternt opslag. Fuldt bemandet november 2007 med ca. 100 rekrutteret frivilligt
internt i SKAT, ca. 20 tvangsudpegede medarbejdere samt ca. 170 eksternt rekrutterede.
Midler til distancearbejdspladser (3 dage om ugen) som led i frivillig rekruttering og fastholdelse.
Hjemmearbejdspladser også benyttet for tvangsflyttede medarbejdere til SKAT´s kundecenter i Ribe, m.fl.
Endvidere flyttegodtgørelse samt rådgivning og vejledning i forbindelse med medarbejderflytning. 2 års
tilbagegangsret for frivilligt forflyttede medarbejdere (110 givet og 8 benyttet).
Fokus på visioner, kultur og pionerånd i ledelsens opbygning af organisationen.
Kommunal kompensation for tab af amtets over 400 arbejdspladser som følge af Strukturreformen sammen
med placering af Statsforvaltning og Miljøcenter i Ringkøbing.
Initiativ mellem Ringkøbing Amt og Ringkøbing Kommune efter udmelding omkring SKAT´s planer om
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0033.png
Betalingscenter i september 2004. Henvendelse til SKAT´s direktør i København med forslag om placering i
Ringkøbing i december 2004.
Samarbejde med ny direktør for Betalingscenteret i 2005 om personale og lokalespørgsmål.
Besøgsarrangement for skattemedarbejdere fra hele landet. Lignende arrangement for Statsforvaltningen
(uden mediedækning) gav lokal opbakning.
Lokal rekruttering fra kommunale skattekontorer i området. Behov for lokaler mens amtet stadig var i drift
løst ved byrådsbeslutning om erhvervelse af erstatningslokaler til amtets ansatte (4,2 mio. kr.) og lejeaftale
med Slots- og Ejendomsstyrelsen.
Betalingscenteret: Samarbejdsvilkår
Primærfunktion at varetage bogholderi, en landsdækkende back-office funktion for moms- og
skatteindbetalinger og udbetalinger. Høj grad af digitalisering og brugerservice via telefon og mailservice.
Lokalisering ikke noget problem.
Medarbejdere primært bosat i det midt-vestjyske område med togforbindelser fra omkring Skjern til Struer
og Holstebro.
Udviklet fra en afdeling i SKAT med 5-6 afdelinger til et center med 2 søjler (datafangst og pengestrøm).
Rollemodel for SKAT´s planer om etablering af 13 landsdækkende centre i fremtidig struktur. Nu
administrativt en del af skatteregion Midtjylland med fælles ledelsesgruppe på direktørniveau.
Placering har mest givet ekstra rejseaktivitet til København i opstartsfasen. Kursus og efteruddannelse
gennemføres ved at hente instruktører til Betalingscenteret frem for at sende medarbejdere til f.eks. Århus.
Lokalt budget til personalerelaterede udgifter mens drift og økonomi varetages af SKAT´s
administrationscenter i København.
Projektmidler til LEAN projekt på 3,2 mio.kr. til eksterne omkostninger (konsulenter) samt internt anslået 10
årsværk. Implementering af strategipakke fra SKAT med krav om effektivisering på 10%/år i
Betalingscenteret i 4 år for at kunne tage nye opgaver ind svarende til 25 årsværk/år.
I alt effektivisering gennem LEAN og målstyring på 50% i sagsbehandlingen fra etablering til nu. 20%
effektivisering via stordriftsfordele indkalkuleret i bemandingen fra start af, der sammen med aftalen om
10%/år indtil nu har givet en samlet besparelse i SKAT på 125 årsværk (á 0,5 mio.kr.).
Kåret som bedste arbejdsplads i Personalestyrelsens medarbejdertilfredshedsundersøgelse 2007 og bedste
afdeling i SKAT i 2008.
Betalingscenteret: Modtagerområde
God modtagelse af kommune og lokalsamfund. Positiv opmærksomhed. Åbent hus arrangement november
2007.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0034.png
Lokalpolitisk tiltrækning af Betalingscenteret.
Besøgsarrangement for tvangsudpegede medarbejdere med ægtefæller og guided tur og information i
samarbejde med kommune, hotel, bank og ejendomsmæglere m.fl. Pressens dækning resulterede i
imageproblemer i pressen og gav lokalområdet et kedeligt image - virkede afskrækkende for flytning af
medarbejdere, selvom selve tvangsforflyttelsen var problemet.
God modtagelse lokalt. Ringkøbing traditionelt administrativ hovedstad i området med mange højt
uddannede og flere store virksomheder. Turisme desuden stort erhverv på basis af kyst og natur.
Ægtefællejobs formidles igennem kommunens erhvervscenter, der har et netværk af virksomheder, der
forpligtiger sig til at tage tilflyttere til samtale.
Udgangen af 2006 etablering af en profileringsgruppe sammensat af repræsentant for Betalingscenter,
Statsforvaltning, 2 private virksomheder og lokal presse, der midt 2007 afholdt konference om
markedsføring af Ringkøbing-Skjern området, der har ført til etablering af en bosætningsorganisation i
kommunen med 4 lokale bosætningskonsulenter, der i samarbejde med lokale handelsstandsforeninger
virker som kontaktpersoner for tilflyttere og som lokale eventmagere. Kommunen har desuden aftale med
almennyttige boligselskaber om kvote til tilflyttere og informationsformidling om boliger og jobs for
tilflyttere på flytmodvest.dk. Kommunen har i samarbejde med lokale virksomheder og tilskud fra
Vækstforum etableret Career Campus i Ringkøbing, hvor Kommune stiller boliger på et tidligere plejehjem til
rådighed til universitetsstuderende i praktik samt nyuddannede, for at tiltrække højtuddannet arbejdskraft.
Komplementerer Vestas´s aspirantprogram for studerende.
Mange tager ungdomsuddannelser i Ringkøbing-Skjern, men manglende videregående uddannelser
(placeret i Herning, Esbjerg, Holstebro).
Betalingscenteret: Fordelingseffekter
Løn ca. 300.000,-/medarbejder i gennemsit (lønniveau under det private for ikke at støvsuge
finanssektoren).
Ansatte udgøres af 1,5% AC, 40% DTS/mellemuddannede og 58,5% HK.
Bosætning spredt udover det midt-vestjyske område omkring Ringkøbing.
Nettofraflytning af akademikere som følge af Strukturreformen.
Betalingscenteret: Dynamiske eff
e
kter
Uformelle kontakter med Herning Kommune og Økonomistyrelsen – fundament for etablering af et
fremtidigt ledernetværk i det offentlige omkring udrulningsdrejebog for LEAN-administration og
målstyringssystemer for effektivitet, produktivitet, kvalitet og medarbejdertilfredshed. Besøg på
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0035.png
Betalingscenteret og rollemodel.
Samarbejde med lokal HK afdeling i forbindelse med rekruttering af medarbejdere.
Betalingscenteret profilerer området og har positiv effekt for byen, giver optimisme og stigende huspriser.
Erhvervssamarbejde, effektivt og serviceminded.
Samarbejde med private og offentlige Job-/ og Arbejdsmarkedscentre i fbm. diverse
virksomhedspraktikordninger, fleksjob m.m. – en del medarbejdere i alternative jobformer. Stor bevidsthed
om socialt ansvar som statslig arbejdsplads i mindre lokalsamfund.
Muligheder for at rollemodel udvikles til partner i et kursus- og kompetencecenter for offentlige og private
virksomheder, f.eks. udvikling af LEAN i større organisationer med relevans for områdets store virksomheder
(Vestas, Velux, Arla, B&O, m.fl.). Betalingscenteret som omdrejningspunkt og partner i et ”Danmarks LEAN
Academy”.
Betalingscenteret i ansøgningsproces om deltagelse i Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudviklings
Committed to Excellence , under det europæiske Business Excellence program for ledelse og
kvalitetsudvikling.
Betalingscenteret usikker på ny organisation i SKAT i 2009 og omallokering af SKAT´s ressourcer i modstrid
med politisk aftale omkring etableringen af Betalingscenteret med fast normering, effektivitetsmål og
fortløbende løsning af nye opgaver.
Der er med Betalingscenteret mulighed for at skabe et centralt administrativt center til løsning af ind- og
udbetalingsopgaver m.m. på tværs af både kommuner, stat og øvrige offentlige institutioner. Der kan skabes
en konkurrencesituation med mulighed for at byde ind på løsning af administrative opgaver i det offentlige.
Kan udmøntes ved etablering af en selvejende institution, der ikke nødvendigvis behøver at ligge under
SKAT.
7 vestjyske kommuner sammen om offentlig lederuddannelse (masteruddannelse) i regi af Århus Universitet
og HIH, Herning. Potentiale for samarbejde om organisationsudvikling i det offentlige, målstyring og
projektorganisering i samarbejde med andre offentlige arbejdspladser.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0036.png
Resumé af case-interviews: Statsforvaltningen i Nykøbing Falster
Statsforvaltningen: Udflytning/etablering
For lang fase på 9 mdr. (jan. 2004-24. sep. 2004) fra betænkning om strukturreform til politisk forlig, en
latensperiode med usikkerhed om placering. Efterfølgende en latensperiode på mere end 2 år til den
faktiske flytning, med voldsom personaleafgang. Etablering af statsforvaltning med hovedkontor i Nykøing
Falster og afdelingskontor i Roskilde var en fusionsproces af tidligere statsamter i Sorø, Roskilde og Nykøbing
Falster. Geografisk spredning på hoved- og afdelingskontorer begrundet i en række borgernære funktioner
indenfor familie- og udlændingeområdet samt frihedsberøvede patienter, hvor medarbejdere skal tage ud til
psykiatriske institutioner.
Notat fra tidligere statsamter omkring optimal placering af statsforvaltningen Sjælland i forhold til
befolkningsgrundlag og arbejdsopgaver peger på Ringsted eller Næstved. Placeringsbeslutning et politisk
spørgsmål.
Forberedelsesproces med personaleorganisationer og arbejdsgrupper om økonomi, personale og lokaler.
Usikkerhed om lokalisering i Nykøbing Falster. Bevilling på 80 mio. kr. til etablering af de nye
statsforvaltninger i hele landet, incl. lån på 40 mio. kr. Midlerne til brug til nye lokaler,
organisationsudvikling, hjemmearbejdspladser m.v. i alt. Manglende vilje til at flytte arbejdssted medførte
ret til at betragte sig som afskediget. I henhold til Lov om virksomhedsoverdragelse blev der ved flytning
ydet flyttegodtgørelse og udgifter til dobbelt husførelse.
Fusionen og omlokaliseringen førte til nedsmeltning af organisationen i Sorø med en personaleomsætning
på akkumuleret mere end 100% indenfor 1,5 år, der dels udløses ved naturlig afgang samt afgang til de nye
kommuner, politi og stat. Udbetaling af feriepenge sprænger budgettet. Normeret til 90 medarbejdere på
hovedkontoret i Nykøbing Falster, hvoraf 40 medarbejdere allerede var lokaliseret i tidligere statsamt.
Derudover 15-20 medarbejdere på afdelingskontoret i Roskilde.
3 daværende statsamter søgte i foråret 2005 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling (SCKK)
om støtte fra Udviklings- og Omstillingsfonden om midler til et konsulentstyret fusionsprojekt, "Fusion til
Statsforvaltningen Sjælland". Ansøgningen blev imødekommet med godt 700.000 kr., svarende til ca.
halvdelen af den i ansøgningen anslåede udgift ved det samlede projekt. De 3 statsamter/statsforvaltningen
skulle egenfinansiere den anden halvdel, fortrinsvis ved de timer, organisationen selv lagde i projektet samt
udgifter til "ud af huset"-arrangementer, som indgik i projektet. Den samlede udgift til projektet estimeres
til ca. 2 mio. kr.
Lokalisering i Nykøbing Falsters tidligere rådhusbygning, der er i ældre og ringe stand. Lokaler ikke klar ved
forvaltningens startdato 1.1. 2007 og problemer med praktisk gennemføring af flytningen, der medførte
midlertidig opmagasinering. Statsforvaltning var sidste led i kæden i forhold til kommunal udflytning til nye
lokaler (tidligere amtsgård i Nykøbing Falster). På plads ved udgangen af maj måned 2007.
Lavere husleje, mere plads i lokalerne i Nykøbing Falsters gamle rådhusbygning i forhold til normen på 700,-
kr./m2.
Kompensation til området i forbindelse med nedlæggelse af amt igennem placering af miløcenter samt
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0037.png
statsforvaltning i Nykøbing Falster. Placeringen en politisk beslutning. Fastholdelse af statslige
arbejdspladser en strategi i kommunesamarbejdet Lolland Falster imellem områdets 13 kommuner siden
1999.
Lokaler, Slots- og ejendomsstyrelsen lejer det gamle rådhus i Nykøbing Falster efter ombygning. Fælles
faciliteter imellem statsforvaltning og kommunalt jobcenter (kantine). Flytteproces besværliggjort af, at det
tidligere amt skulle flytte ud, før ny kommune kunne flytte ind og dermed frigøre pladsen til
statsforvaltningen 1.1. 2007.
Rekruttering af medarbejdere til statsforvaltningen fra statsamtet i Sorø/Nykøbing Falster, mens nogle
medarbejdere fra statsamt i Roskilde fandt andet arbejde i fusionsprocessen. Der var inden
sammenlægningen en betydelig samdrift mellem statsforvaltningerne i Sorø og Nykøbing Falster (fælles
direktør med sæde i Sorø). Problemfrit for medarbejdere fra Nykøbing Falster at overgå til den nye
statsforvaltning i samme by, mens der var/er lang transport fra Sorø og Roskilde.
Statsforvaltningen: Samarbejdsvilkår
4 ud af 25 medarbejdere fra Sorø har bosat sig i Nykøbing Falster området og 15-20 medarbejdere er bosat i
Roskilde. Resten pendler (fra Sorø området) i kombination med hjemmearbejdspladser som led i
fastholdelse. IT problemer (Velfærdsministeriet) giver problemer med hjemmearbejdspladserne. Nyansatte
socialrådgivere, TAP og HK rekrutteres lokalt, mens nyansatte yngre jurister rekrutteres fra København, men
her problemer med fastholdelse, da bosætning ikke er attraktivt. En kvindearbejdsplads med barsel og børn,
giver overnormal personaleudskiftning i organisationen.
Fastholdelse af medarbejdere obstrueres af ringe karrierer muligheder indenfor Statsforvaltningerne samt
stramme bevillinger og dermed lønkonkurrence fra politi og stat, hvor der gives tillæg i regi af Ny Løn.
Problemer med afdelingsstruktur, der koster 800.000,- kr/år i udgifter til rejser, porto og ekstra husleje.
Strukturen giver desuden mødeproblemer.
Efteruddannelse af medarbejdere ikke noget problem i forhold til placeringen, der tages undervisere til
Nykøbing Falster.
Statsforvaltningerne konfronteret med nye opgaver med Familieretsreform med ikrafttræden 1.1. 2007 og
Forældremyndighedsreform 1.10. 2007, regnskabsreform samt stigning i klagesager til det sociale ankenævn
og beskæftigelsesankenævn.
Præstationskrav for Statsforvaltning Sjælland om nedbringelse af sagsbehandlingstider og nedbringelse af
antal ventende sager (efterslæb) på linie med landets andre statsforvaltninger. Arbejder med indførelse af
LEAN i orgqanisationen på nævnssekretariaterne og med en egen tilpasset LEAN-Light på
familieretsområdet. Principiel forskel på at producere afgørelser (målbart output) og levere løsninger på
familieområdet.
Omorganiseringsplaner, hvor udlændingeområdet og adoptionssager samles i Roskilde ud fra, at disse
borgernære sager vil komme tættere på borgerne, mens psykiatrisk patientklagenævn samles i Nykøbing
Falster ud fra kompetencemæssigt synspunkt.
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0038.png
Vigtigt med fokus på processer og ledelse frem for faglighed i forandringsprocesser.
Pendlerbaseret statsforvaltning. Ung medarbejderstab, tilflytning ved nyansættelser, længere proces.
Fastholdelse et problem for organisationen eller området? Behov for synlighed overfor borgere og
lokalsamfund.
Myte om lavt fagligt niveau i statsforvaltningen, der ønskes aflivet.
Statsforvaltningen: Modtagerområde
God modtagelse og samarbejde med Guldborgsund Kommune og lokalefællesskab og kantine sammen med
kommunalt jobcenter.
Kommune ikke direkte involveret i forbindelse med udflytningen af medarbejdere. Positiv betydning af
statsforvaltningens tilstedeværelse og potentialer.
Kommunal bosætningsindsats via Erhvervsråd Lolland Falster med job databank, lolland-falster.nu samt
tilflytterservice på guldborgsund.dk med information fra jobcenteret, tilflytterpakke med praktiske
oplysninger, markedsføring som arbejdssted for private og offentlige, Nykøbing Falster som uddannelsesby,
Campusby med university college, forenings- og kulturliv, film om Guldborgsund kommune, m.m.
Muligheder for udvikling af netværk for nyansatte og tilflyttere i kommunen som led i bosætningskampagne
ud fra temaer, arbejdspladser eller via f.eks. lokalrådene i kommunen. Åbne lokalsamfund med foreninger
og tilbud. Kommunale udviklingsprojekter omkring områdefornyelse og erhverv i Gedser samt
sammenkobling af kunst og erhverv i nyt erhvervsområde på Nordfalster.
Guldborgsund Kommune råder over nybyggeri og arealer hertil og har ønsker om placering af en politiskole
samt en afdeling af Syddansk Universitet på uddannelsesområdet. Endvidere kan Kunst- og
Kulturarvstyrelsen være en mulighed for nye statslige arbejdspladser, ligesom Direktoratet for
Fødevarererhverv, hvor området har mange LAG´er på netop fødevarerområdet. Endvidere kommunalt
ønske om placering af fiskerikontrol, Forsvarets miljøskib (i Gedser) samt regionens lægehelikopter i
Nykøbing Falster området.
Nyt statsfængsel på Nordfalster vil give 200 arbejdspladser til området, som ønskes koblet med uddannelse
af fængselsfunktionærer og placering af Fængselsvæsnets Centralskole i Nykøbing Falster.
Statsforvaltningen: Fordelingseffekter
I alt 125 årsværk fordelt på 100 medarbejdere i Nykøbing Falster og 25 i Roskilde.
55 AC medarbejdere, 20 TAP og 15 HK medarbejdere.
Ca. 44 medarbejdere bosat i Nykøbing Falster.
Personaleomkostninger 49.088.983, kr. og Samlet omsætning 59.474.162,- kr i 2007.
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0039.png
Personaleomkostninger 56.783.322,- og Samlet omsætning 66.785.619,- kr. i 2008.
Statsforvaltningen: Dynamiske eff
e
kter
Samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner, hvor medarbejdere underviser (socialrådgivere), med
lokale advokater og Lolland Falster Juridiske Forening om bl.a. rekruttering af medarbejdere.
Iværksat informationsprojekt med medarbejder (deltid) for intern og ekstern information og nyhedsbladet
”Kattepoten”. Søger at være et lokalt kendt fyrtårn med kontakt til lokal presse, foredragsvirksomhed og
planer om et ”Roadshow” i regionen. Uformelt samarbejde med Guldborgsund Kommunes jobcenter i kraft
af lokalefællesskab.
38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0040.png
Baggrundsdata
Beskæftigede efter bopælsområde fordelt på erhverv 2007:
1. Landbrug, gartneri og skovbrug
2. Industri
3. Energi og vandforsyning
4. Bygge og anlæg
5. Handel, hotel og restauration
6. Transport, post og tele
7. Finansiering og forretningsservice
8. Offentlige og personlige tjenester
9. Uoplyst aktivitet
i alt
Hele landet
88445
396257
14342
191350
523354
174566
423891
998392
11044
2821641
%
Guldborgsund %
Esbjerg
3,13
1489
4,92
2787
14,04
3400
11,23
10168
0,51
179
0,59
398
6,78
2772
9,16
4442
18,55
5247
17,33
10690
6,19
1813
5,99
3954
15,02
3123
10,32
6340
35,38
12106
39,99
20059
0,39
143
0,47
216
99,99
30272
100
59054
%
Ringkøbing-Skjern
%
4,72
2679
8,48
17,22
8637
27,35
0,67
113
0,36
7,52
2090
6,62
18,1
5270
16,69
6,7
1174
3,72
10,74
2762
8,75
33,97
8760
27,74
0,37
96
0,3
100,01
31581
100,01
Kilde: Danmarks Statistik.
Kommunale skatteudskrivningsprocenter:
Tabel af kommunal udskrivningsprocent baseret på regionalt gennemsnit
2007
Hele landet
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Kilde: Danmarks Statistik
Kommunal udskrivningsprocent
24,58
24,14
24,82
24,91
24,63
25,1
Tabel af kommunal udskrivningsprocent baseret på
case
2007
Hele Landet
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Esbjerg
Ringkøbing-Skjern
Guldborgsund
Kilde: Danmarks Statistik
Kommunal
udskrivningsprocent
24,58
24,14
24,82
24,91
24,63
25,10
25,37
23,26
24,24
39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0041.png
Befolkningens uddannelse (Danmarks Statistik):
2007 Hele landet
I alt
GRUNDSKOLE
ALMENGYMNASIAL UDDANNELSER
ERHVERVSGYMNASIAL UDDANNELSER
ERHVERVSUDDANNELSER
KORTE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
MELLEMLANGE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
Bachelor
LANGE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
FORSKERUDDANNELSER
Uoplyst
3852982
Pct.
100
Guldborgsund
44391
16341
1299
796
16771
1809
4972
210
1115
21
1057
pct.
100
36,81152
2,926269
1,793156
37,78018
4,07515
11,20047
0,473069
2,51177
0,047307
2,381113
1212784 31,48
230240 5,976
89853 2,332
1256285 32,61
186309 4,835
468726 12,17
58421 1,516
221060 5,737
12907 0,335
116397 3,021
2007 Hele landet
I alt
GRUNDSKOLE
ALMENGYMNASIAL UDDANNELSER
ERHVERVSGYMNASIAL UDDANNELSER
ERHVERVSUDDANNELSER
KORTE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
MELLEMLANGE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
Bachelor
LANGE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
FORSKERUDDANNELSER
Uoplyst
3852982
Pct.
100
Esbjerg
81299
28489
3146
2042
28232
3777
10434
552
2238
71
2318
pct.
100
35,04225144
3,869666294
2,511716011
34,72613439
4,645813602
12,8341062
0,678975141
2,752801387
0,087331948
2,851203582
1212784 31,48
230240 5,976
89853 2,332
1256285 32,61
186309 4,835
468726 12,17
58421 1,516
221060 5,737
12907 0,335
116397 3,021
2007 Hele landet
I alt
GRUNDSKOLE
ALMENGYMNASIAL UDDANNELSER
ERHVERVSGYMNASIAL UDDANNELSER
ERHVERVSUDDANNELSER
KORTE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
MELLEMLANGE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
Bachelor
LANGE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
FORSKERUDDANNELSER
Uoplyst
3852982
Pct.
100
Ringkøbing-
Skjern
39565
15114
1022
767
14504
2044
3948
163
979
14
1010
Pct.
100
38,20042967
2,583091116
1,93858208
36,65866296
5,166182232
9,978516365
0,411980286
2,4744092
0,03538481
2,552761279
1212784 31,48
230240 5,976
89853 2,332
1256285 32,61
186309 4,835
468726 12,17
58421 1,516
221060 5,737
12907 0,335
116397 3,021
40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511968_0042.png
Referencer
Arbejdsmarkedet i Ringkøbing-Skjern kommune. Arbejdsmarkedsstyrelsen, september 2006
"Kommunalreformens gennemførelse - en status", 2006,Indenrigs og Sundhedsministeriet / KL. 2006.
”Regionalpolitisk redegørelse 2008 – analyser og baggrund”. Velfærdsministeriet 2008.
”Baggrundsrapport til regionalpolitisk vækstredegørelse”, Økonomi og Erhvervsministeriet, 2. april, 2008
Aftale om strukturreform og udmøntningsplan, september 2004.
Erhvervs- og boligstyrelsen (2002): Udflytning af statslige arbejdspladser.
Danmarks Statistik:
www.statistikbanken.dk
www.sikkerhedsstyrelsen.dk
www.skat.dk
www.statsforvaltning.dk
www.guldborgsund.dk
www.eeu.dk
www.careercountry.dk
www.flytmodvest.dk
www.campuscollege.dk
Interviews:
Carsten Sørig, Vicedirektør Sikkerhedsstyrelsen
Steen Rye Jakobsen, Fuldmægtig, Sikkerhedsstyrelsen
Hanne Mols Oust, Konsulent, Direktionssekretariatet, Esbjerg Kommune
John Ladefoged, Direktør, Betalingscenteret
Anna Grethe Birkjær, Afdelingsleder, Udviklingsafdelingen, Betalingscenteret
Peter Donslund, Stabschef, Ekstern udvikling og Erhverv, Ringkøbing-Skjern Kommune
Jens Christian Bruun, Direktionen, Ringkøbing-Skjern Kommune
Vibeke Larsen, Direktør, Statsforvaltning Sjælland
Ib Østergaard Rasmussen, Administrerende Direktør, Guldborgsund Kommune
Peter Rygaard Andersen, Associeret Direktør, Guldborgsund Kommune
Christian Frederiksen, Udviklingskonsulent, Guldborgsund Kommune
41