Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 101
Offentligt
1509111_0001.png
Kommentarer til “redegørelse fra Lolland Kommune vedrørende Lolland
Kommunes planer for færgeforbindelserne til Femø og Askø”.
Vi har med tak modtaget Økonomiministerens svar til Udvalget for Landdistrikter og Øer på
spørgsmål 105 – Planer i Lolland kommune omkring færgedrift. Svaret giver dog anledning til
følgende kommentarer:
Nettoudgiften til færgedriften i 2015 i Lolland kommune
Lolland kommune kommer i sin redegørelse til Økonomiministeren frem til, at kommunens
bidrag til færgedriften udgør kr. 4,7 mio ud af de samlede omkostninger på 29,9 mio., som
færgedriften til de 3 øer i kommunen budgetteres at koste i 2015.
Tallet fremkommer således:
Budget 2015 i mio.kr
Omkostninger til færgedrift, i alt
Der finansieres således
Billetindtægter
§20-tilskud til færgedriften
- Investeringsstøtte indeholdt i §20-tilskuddet
Kommunens bidrag til færgedriften
9,3
18,8
-2,9
4,7
9,3
18,8
-
1,8
Kommunens
opfattelse
29,9
Femø’s
opfattelse
29,9
Efter vores opfattelse skal investeringsstøtten ikke trækkes ud af §20-tilskuddet, da den ikke
anvendes til formålet (opsparing til nye færger mv
1
), men blot indgår i driften på linie med det
øvrige §20-driftstilskud. Den anvendes derved til at reducere kommunens udgifter til
færgedriften.
Når kommunen planlægger yderligere besparelser på færgedriften på 3-4mio/år, indebærer
det, at kommunen ikke længere bidrager til driften af færgerne.
Er færgeplanen for Femø og Askø besluttet?
I kommunens redegørelse skitseres den proces
2
, der blev igangsat i august 2014 og som bl.a.
skal se på den fremtidige færgedrift. Kommunen skriver i den forbindelse, at “der på
nuværende tidspunkt hverken er konkrete planer eller politiske beslutninger om
strukturændringer”.
Ikke desto mindre er planer og beslutninger dog så konkrete, at kommunen efter egne
oplysninger har ladet 2 ingeniørrapporter udarbejde omkring den nye “enstrengede” Femø-
Askø-rute, med tilhørende analyser af overfartstid og mulige fremtidige færgetyper, ligesom der
eksempelvis er udarbejdet et udkast til en konkret sejlplan
2
.
Side 1:2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509111_0002.png
Kommunen har overfor Færgegruppen oplyst, at processen er tilrettelagt således, at
kommunen kan nå træffe beslutning om den fremtidige færgestruktur i maj/juni 2015, således
at en ny færgestruktur kan få virkning fra og med 2016.
Afgørende for vores forslag til ny organisering af færgedriften til små-øerne og vores
efterfølgende henvendelse til Udvalget for Landdistrikter og Øer har imidlertid været, at
Borgmester Holger Schou Rasmussen over for Færgegruppen på møder d. 15/8-14 og 12/11-
14
3
, har slået fast, at forslag til fremtidig færgestruktur, der ikke indeholder årlige besparelser i
niveau 3-4 mio, svarende til besparelserne ved Femø-Askø-ruten, ikke vil komme i betragtning.
Det indebærer efter vores opfatelse, at Femø-Aslø-ruten de facto er besluttet. Besparelser i
den ønskede størrelsesorden svarer til det samlede årlige forbrug af brændstof på færgerne til
alle 3 øer i kommunen og kan efter vores opfattelse kun realiseres ved helt at fjerne én af
færgerne incl. besætning.
Siden vores foretræde for ULØ, har har vi dog erfaret, at kommunen har reduceret kravet til de
besparelser, der skal realiseres.
Vi er naturligvis rigtig glade for, det ser ud til, vi i et eller andet omfang får lov til at beholde
vores 3 færger
Den nuværende organisering af færgedriften skaber permanent usikkerhed
Færgegruppen på Femø mener ikke, at opblødningen i sparekravene fra kommunens side
ændrer grundlæggende ved behovet for at genoverveje det hensigtsmæssige i den måde
færgedriften til de mindre danske øer er organiseret på. Det er for os helt tydelig, at den
nuværende struktur skaber et incitament for økonomisk trængte kommuner til at overføre
midler fra statens driftstilskud til færgerne til andre formål. Alene inden for de sidste 2 år, har vi
i Lolland kommune set 3 større tiltag, der skulle reducere udgifterne til færgerne gennem
markante forringelser I serviceniveauet:
Strukturplanen
4
Cowi analyse
5
Femø-Askø-ruten
2
jun 2013-aug 2013
sep 2013-apr 2014
aug 2014-maj 2015
Den permanente usikkerhed, som de tilbagevende og vidtgående spareforslag omkring
færgedriften skaber, gør det rigtigt svært at få gang i langsigtede og holdbare initiativer på de
små øer.
På vegne af Færgegruppen
Jørgen Larsen
Formand for Femø Beboerforening
Femø d. 13 marts 2015
Noter
Du finder noter og links her:
http://www.femoe.nu/uloe-spoergsmaal-105/
Side 2:2