Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 10
Offentligt
Teknisk gennemgang i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 21. oktober 2014
Forslag til lov om ændring af apotekerloven
(Friere
adgang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer,
veterinærafdelinger og apoteksudsalg, ændret procedure for Sundhedsstyrelsens meddelelse af
apotekerbevilling og bidrag ved ansættelse af sygehusapotekere, ophævelse af apotekeres adgang til
statsgaranti ved lånoptagelse m.v.)
– L 35
Lovforslagets indhold/konsekvenser
Apotekersektoren skal forblive en del af sundhedsvæsenet
-
-
-
-
Sundhedsstyrelsen meddeler fortsat apotekerbevilling.
Kun egnede farmaceuter kan opnå bevilling som apoteker.
Apotekerens personlige ejerskab og ansvar (fagligt, juridisk og økonomisk) fastholdes.
De gældende habilitetsregler, som skal sikre apotekerens uvildighed ved udlevering af lægemidler,
fastholdes.
Borgernes adgang til at købe medicin skal forbedres
-
-
Sundhedsstyrelsen bestemmer fortsat behovet for
apoteker.
Der etableres en friere adgang for apotekere til at etablere
apoteksfilialer
og
apoteksudsalg
(samt
veterinærafdelinger) som supplement til deres apotek:
En apoteker kan drive op til 8 receptekspederende enheder (dvs. apoteker og filialer – heraf
dog – som i dag – højst 4 apoteker).
Apoteksfilialer og apoteksudsalg kan placeres frit inden for en radius på 75 km (i fugleflugt) fra
apoteket.
Der etableres et fundament for etablering af ny vagtordning, der skaber større sammenhæng
mellem vagtapoteker og de regionale akut- og vagtlægefunktioner.
Der etableres et sikkerhedsnet i forhold til opretholdelse af lægemiddelforsyningen i dele af landet,
hvor den friere adgang til at etablere apoteksenheder ikke fører til flere enheder.
-
-
Apotekssektoren skal moderniseres
-
-
Apotekere forpligtes til at offentliggøre oplysninger om deres virksomhed, der er relevante for
borgernes valg af apotek.
Proceduren for meddelelse af apotekerbevilling gøres mere tidssvarende, og der inddrages
repræsentanter for hhv. patienter og forbrugerne i processen for meddelelse af apotekerbevilling
med henblik på at øge fokus på forbrugernes og patienternes ønsker og behov i vurderingen af en
ansøgers egnethed som apoteker.
Apotekeres adgang til at få statsgaranterede lån til finansiering af eksempelvis ombygning m.v. af
apoteker, apoteksfilialer og apoteksudsalg ophæves (hvorved apotekere ligestilles med andre
private erhvervsdrivende i sundhedssektoren, herunder alment praktiserende læger).
Adgangen til erstatning ved nedlæggelse af apoteksfilialer og apoteksudsalg ophæves i forhold til
enheder, som er oprettet af apotekeren selv efter de nye regler.
Der foretages en tilpasning af de økonomiske vilkår for apotekersektoren, der skal sikre, at de
offentlige udgifter til apoteksområdet ikke øges som følge af de foreslåede nye muligheder for at
åbne bl.a. apoteksfilialer og apoteksudsalg - (dvs. i form af en målretning af udbetalingen af tilskud
til forskellige typer af apoteksenheder, en begrænset tilpasning af apotekernes udligningsordning
og en ny struktur for apotekernes vagttjeneste).
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412165_0002.png
Uddybende om de foreslåede ÆNDRINGER i forhold til i dag
[P
aragrafhenvisninger hentyder til de foreslåede nye bestemmelser, medmindre andet er
angivet.]
1. Friere adgang til at oprette m.v. apoteksfilialer og apoteksudsalg (§§ 5 og 6)
Med lovforslaget kan en apoteker selv beslutte at oprette, flytte eller nedlægge en apoteksfilial
eller et apoteksudsalg (§ 5, stk. 1, og § 6, stk. 1) – dog med følgende begrænsninger:
o
Apoteksfilialer og apoteksudsalg skal være placeret inden for en radius på 75 km i fugleflugt
fra apoteket.
o
Apotekeren må højst drive 8 receptekspederende enheder (apoteker og apoteksfilialer), jf.
§ 5, stk. 2, og heraf må højst 4 være apoteker (jf. den gældende bestemmelse i § 15, stk. 2).
2. Særligt om nedlæggelse af frit oprettede apoteksfilialer og apoteksudsalg:
Den friere adgang til nedlæggelse af apoteksfilialer og apoteksudsalg er yderligere begrænset af
følgende (afhængigt af, om nedlæggelsen sker i forbindelse med bevillingsophør eller på et andet
tidspunkt):
a.
Ved bevillingsophør (§§ 18 og 20 a):
Alle enheder tilhørende et apotek skal indgå i
opslaget af en ledig apotekerbevilling, jf. § 18, stk. 1, 2. pkt. En tiltrædende apoteker
har ret til at overtage samtlige enheder, men kan vælge ikke at overtage enheder, som
den afgående apoteker selv har oprettet eller opretholdt efter de nye regler, jf. § 18,
stk. 1, 2. pkt.
Hvis den tiltrædende apoteker ikke ønsker at overtage en eller flere frit oprettede
enheder, påhviler det den afgående apoteker at nedlægge (sælge eller lukke)
enheden/enhederne, jf. § 20 a, stk. 1, 1. pkt. Et salg af enhedens indretning, inventar
og varelager må dog kun ske til en pris, der ikke overstiger den bogførte værdi heraf, jf.
§ 20 a, stk. 1, 2. pkt.
b. I øvrigt (§ 5, stk. 1 og 2, og § 6, stk. 1 og 2):
Apotekeren kan frit nedlægge (sælge eller
lukke) frit oprettede enheder med den begrænsning, at et eventuelt salg af enhedens
indretning, inventar og varelager ikke kan ske til en pris, der overstiger den bogførte
værdi heraf. Der kan således ikke lovligt indregnes goodwill i salgsprisen.
3. Ingen erstatning ved nedlæggelse af frit oprettede apoteksfilialer og apoteksudsalg (§ 70, stk.
6 og 7)
Den friere adgang til oprettelse af apoteksfilialer og apoteksudsalg har desuden betydning ift.
reglerne om erstatning for nedlæggelse af en apoteksfilial eller et apoteksudsalg, hvor det foreslås,
at der ikke fra statens side ydes erstatning for tab, der er forbundet med det forhold, at
Sundhedsstyrelsen i forbindelse med en ledig apotekerbevilling beslutter at nedlægge en frit
oprettet filial eller apoteksudsalg, jf. § 70, stk. 6 (apoteksfilialer) og stk. 7 (apoteksudsalg).
4. Sikkerhedsnet i forhold til opretholdelse af lægemiddelforsyningen i hele landet (§ 7, stk. 1)
Sundhedsstyrelsen bemyndiges efter forslaget til § 7, stk. 1, at kunne pålægge (påbyde) en
apoteker at oprette eller opretholde en apoteksfilial eller et apoteksudsalg, hvis særlige
lægemiddelforsyningsmæssige behov taler for det. Et sådant påbud skal ledsages af et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forsyningstilskud, da påbuddet kun kan gives mod at yde apotekeren økonomisk støtte (tilskuddets
størrelse fastsættes administrativt ved regler fastsat med hjemmel i den gældende § 53, stk.1).
Sundhedsstyrelsen skal – som anført i lovbemærkningerne – basere sin vurdering af, om en
apoteker skal påbydes at oprette eller opretholde en apoteksfilial/udsalg, på behovet for
lægemiddelforsyning i et givent område. Der inddrages flere hensyn i vurderingen, herunder den
overordnede målsætning om, at en borger skal have en rimelig let adgang til at købe lægemidler,
dvs. inden for en rimelig afstand fra bopælen (ad vej) svarende til ikke over ca. 15 km.
Eksisterende filialer og apoteksudsalg vil blive vurderet ud fra følgende kriterier: a) afstanden fra
enheden til nærmeste receptekspederende enhed (filialer: over/under 10 km, apoteksudsalg: over
/under 5 km), b) trafikal tilgængelighed (kollektiv transport), c) antal borgere, der er bosiddende i
området, og d) enhedens aktivitet målt som antal receptekspeditioner til enkeltpersoner.
5. Ændret procedure for Sundhedsstyrelsens meddelelse af apotekerbevilling og bidrag ved
ansættelse af sygehusapotekere
Apotekere
Det foreslås at modernisere og strømline processen frem mod meddelelse af apotekerbevilling med
henblik på at sikre, at det til stadighed er de bedst kvalificerede farmaceuter, som meddeles
bevilling som apoteker.
Det sker ved følgende tiltag:
o
o
o
Ledige apotekerbevillinger opslås med en ansøgningsfrist, der udvides til at udgøre mindst
4 uger, jf. § 18, stk. 1, 1. pkt.
Opslag med ledige apotekerbevillinger skal rettes mod og kan søges af både apoteker-
aspiranter og apotekere, jf. § 18, stk. 1, 1. pkt.
Udvalgte egnede ansøgere til en apotekerbevilling skal tilbydes en mundtlig samtale med
Sundhedsstyrelsen, jf. § 20, stk. 1, 2. pkt. Samtalen skal afholdes, før Sundhedsstyrelsen
træffer afgørelse om, hvem der skal meddeles bevilling som apoteker.
Kredsen af forfremmelseskonsulenter, der rådgiver Sundhedsstyrelsen om en ansøgers
egnethed som apoteker, udvides til også at omfatte to konsulenter, der skal repræsentere
hhv. patienterne og forbrugerne, jf. § 67, stk. 1, 2. pkt.
o
Sygehusapotekere
Det foreslås at ophæve § 59, stk. 1, og dermed at fjerne sygehusapotekets ejeres (regionsrådenes)
mulighed for at anmode Sundhedsstyrelsen om at udarbejde en vejledende udtalelse om en
ansøgers egnethed som sygehusapoteker.
Regionsrådene vurderes at være kompetente til at foretage en vurdering af en ansøgers egnethed
som sygehusapoteker, og de konsulterer i praksis ikke Sundhedsstyrelsen.
Muligheden fastholdes i forhold til ejere af
private
sygehusapotekere, jf. § 61 e, stk. 2, der således
fortsat – med en ansøgers samtykke – kan anmode Sundhedsstyrelsen om at udarbejde en
vejledende udtalelse om ansøgerens egnethed.
6. Ophævelse af adgangen til statsgaranterede lån (§ 71)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med henblik på at ensrette vilkårene for private erhvervsdrivende inden for sundhedsvæsenet
foreslås det at ophæve den adgang til statsgaranterede lån, som apotekere – i modsætning til
eksempelvis praktiserende læger og tandlæger – har (§ 71 ophæves).
Statens forpligtelser i forhold til allerede afgivne statsgarantier for apotekeres lån forbliver
uændrede, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
7. Offentliggørelse af oplysninger med relevans for borgernes valg af apotek (§ 41 a)
Med henblik på at øge apotekssektorens fokus på borgernes behov pålægges apotekerne ved
forslaget til § 41 a, stk. 1, at offentliggøre de oplysninger om deres apoteksvirksomhed, der er
relevante for borgernes valg af apotek.
Sundhedsstyrelsen bemyndiges samtidig til at fastsatte regler om offentliggørelsen af sådanne
oplysninger, jf. § 41 a, stk. 2.
Apotekerne vil således blive pålagt at offentliggøre oplysninger på internettet om apotekets og
enhedernes åbningstider, ventetider, bemanding, udleveringspraksis, servicetilbud og -aktiviteter.
8. Ændret organisering af apotekeres vagttjeneste (§ 40)
Der lægges op til at etablere en ny apoteksvagttjeneste pr. 1. januar 2017, som i højere grad end i
dag har sammenhæng med de regionale akut- og vagtlægefunktioner.
Det betyder bl.a. følgende:
o
Ca. 34 vagtapoteker i landet – Sundhedsstyrelsen beslutter hvilke efter ansøgning fra
apotekere og på baggrund af indstilling fra regionsrådene.
o
Samme minimumsåbningstider for vagtapoteker (som mindst skal holde åbent fra kl. 06 til
midnat)
o
Vagtapoteker skal sørge for vederlagsfri udbringning af medicin til borgere, når en læge i
den regionale akut- og vagtlægefunktion finder det nødvendigt.
9. Apotekeres salg af frihandelsvarer (§ 12, stk. 1, nr. 4, og stk. 4)
Der foretages en opstramning af, hvilke varer der kan betragtes som varer, der naturligt og
hensigtsmæssigt knytter sig til et apoteks virksomhed – de såkaldte frihandelsvarer. Opstramningen
skal ses i lyset af visse apotekeres noget brede fortolkning af begrebet, samt det forhold, at mange
af de frihandelsvarer, der i dag forhandles på apoteket ligeledes forhandles i andre dele af
detailbranchen.
Sundhedsstyrelsen bemyndiges derfor ved forslaget til § 12, stk. 4, til at fastsætte regler om, hvilke
varer som naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et apoteks virksomhed, og som derfor må
forhandles af apoteker. Der vil blive udarbejdet positiv- og negativlister. I tvivlstilfælde kan en
apoteker anmode Sundhedsstyrelsen om en vejledende udtalelse om, hvorvidt en given vare kan
siges naturligt og hensigtsmæssigt at knytte sig til et apoteks virksomhed.
10. Administrativ omlægning af udbetaling af enhedstilskud og økonomisk støtte i henhold til
udligningsordningen i øvrigt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette sidste element er ikke som sådan en del af lovforslaget, men lovforslaget indeholder en
beskrivelse af de påtænkte administrative ændringer af de økonomiske tilskudsordninger på
apoteksområdet.
Indledningsvist bemærkes, at de gældende tilskudsordninger betyder, at apoteker med lav
omsætning, som er beliggende udenfor de større byer, modtager økonomisk støtte via
udligningsordningen (udligningsstøtte), mens apotekere med hhv. filialer, apoteksudsalg eller
supplerende enheder (som supplement til apoteket) modtager økonomisk støtte i form af såkaldte
enhedstilskud.
Det er hensigten at foretage en omlægning og målretning af ordningen for ydelse af enhedstilskud
på følgende måde:
o
Der iværksættes fra den 1. januar 2017 en 5-årig udfasning af de tilskud, som i dag ydes til
samtlige apoteksfilialer, apoteksudsalg og såkaldte supplerende enheder (dvs. en apotekers
apotek nr. 2, 3 eller 4).
Med virkning fra samme dato målrettes udbetalingen af enhedstilskud, således at alene
apoteksfilialer og apoteksudsalg, der løser et særligt lægemiddelforsyningsmæssigt behov
og er meddelt påbud fra Sundhedsstyrelsen efter § 7, stk. 1, om at oprette eller opretholde
apoteksdrift via en sådan enhed, vil kunne få tilskud hertil (i form af såkaldte
forsyningstilskud,
som beløbsmæssigt vil svare til de nuværende enhedstilskud til filaler og
apoteksudsalg (2014-priser).
Tilskud til supplerende enheder vil efter den 5-årige udfasning helt bortfalde, dvs. fra 2022.
o
o
Det er endvidere hensigten fra 2016 at justere udligningsordningen (udligningsstøtte) på følgende
måde:
o
o
En apoteker vil højst kunne modtage 1 mio. kr. i udligningsstøtte.
Omsætningen, der fastlægger, om et apotek kan modtage udligningsstøtte, reduceres fra
38,7 mio. kr. (2013) til 35 mio. kr. Dette niveau tilpasses ikke i takt med
omsætningsudviklingen, hvilket betyder, at medicinbrugerne (via medicinpriserne) vil
slippe billigere, hvis omsætningen blandt apotekerne øges, og dyrere, hvis omsætningen
falder.