Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
UFO Alm.del Bilag 45
Offentligt
1530959_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. maj 2015
Lovkvalitetskontoret
Simon Müller Karstoft
2015-779-0101
1594259
OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende betænkning nr. 1550/2015 om åbenhed om
økonomisk støtte til politiske partier
I. Høringen
Betænkningen har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Den Danske Dommerforening, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politidirektør-
foreningen, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater, AE - Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, Akademikerne, Amnesty International,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisati-
oner, Danske Medier, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældre-
råd, Datatilsynet, DESA - Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale
Handicapråd, DI
Dansk Industri, DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, FTF
Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Folkebevægelsen mod
EU, FSR - danske revisorer, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark, Lokalli-
sterne i Danmark, Netværket af Ungdomsråd, Retspolitisk Forening, Rets-
sikkerhedsfonden, Transparency International, Ældre Sagen, Juridisk Insti-
tut, Aalborg Universitet, Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet,
Juridisk Institut, Aarhus Universitet, Institut for Statskundskab, Aarhus
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, Institut for
Statskundskab, Københavns Universitet, Institut for Samfund og Globali-
sering, Roskilde Universitet, Juridisk Institut, Syddansk Universitet og In-
stitut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 45: Om høringssvar vedrørende åbenhed om økonomisk støtte til politiske partier.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende af de hørte myn-
digheder og organisationer mv.:
Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Den Danske Dommerforening, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Akademikerne, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Danske Ældreråd, DI
Dansk Industri, Datatilsynet, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Men-
neskerettigheder, KL, Lokallisterne i Danmark, Retspolitisk Forening, og
Transparency International.
Herudover er der afgivet høringssvar af:
Erhvervsstyrelsen og Venstre
Danmarks Liberale Parti.
De modtagne høringssvar vedlægges i kopi.
II. Høringssvarene
Nedenfor er i kort form gengivet de væsentligste punkter i de modtagne
høringssvar. Der er alene tale om en overordnet gennemgang, og ikke alle
tilkendegivelser eller argumenter anført af de hørte myndigheder og orga-
nisationer mv. er således gengivet.
Rigsadvokaten, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Advokatrådet, Akademikerne, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Danske Ældreråd, DI
Dansk Industri, Erhvervsstyrelsen, Forhandlingsfællesskabet
og
KL
har ikke bemærkninger til betænkningen eller har anført, at betænkningen
falder uden for organisationens område.
Rigsrevisionen
finder det hensigtsmæssigt, hvis det bliver muligt at im-
plementere udvalgets anbefaling om, at aflæggelsen af regnskab fra lands-
organisationerne fremrykkes og dermed foretages hurtigere end senest 12
måneder efter regnskabsårets afslutning, som er den nuværende frist. Rigs-
revisionen er derfor enig i anbefalingen
om ”at alle de
enheder, som frem-
over vil aflægge regnskab eller
alternativt
foretage indberetning, skal
gøre dette senest 4 måneder efter regnskabsårets afslutning”, jf. betænk-
ningens side 26.
Rigsrevisionen finder det endvidere hensigtsmæssigt, hvis der indføres et
krav om, at ”Landsorganisationernes regnskaber skal revideres af en god-
2
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 45: Om høringssvar vedrørende åbenhed om økonomisk støtte til politiske partier.
kendt revisor”, jf. betænkningens side 337. Rigsrevisionen anbefaler, at
revisionen bliver foretaget i overensstemmelse med god offentlig revisi-
onsskik, således som dette begreb er fastlagt i Rigsrevisionens publikation
”God offentlig revisionsskik – normen for offentlig revision”, januar 2013.
Datatilsynet
har ingen konkrete bemærkninger til betænkningen, men un-
derstreger mere generelt, at behandlingen af personoplysninger under alle
omstændigheder skal ske under behørig iagttagelse af persondatalovens og
sikkerhedsbekendtgørelsens regler.
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at udvalget særligt har fokuse-
ret på, hvilke initiativer der kan gennemføres for at skabe øget åbenhed og
gennemsigtighed omkring finansieringen af de politiske partier med hen-
blik på at øge den demokratiske kontrol med partierne og de folkevalgte.
Institut for Menneskerettigheder bemærker endvidere, at udvalget lægger
til grund, at en persons politiske tilhørsforhold er en følsom oplysning.
Udvalget søger derfor at tage højde for, at dets anbefalinger ikke går vide-
re, end hensynet til åbenhed og gennemsigtighed tilsiger.
Institut for Menneskerettigheder kan generelt tilslutte sig udvalgets men-
neskeretlige betragtninger og udvalgets overvejelser vedrørende demokra-
tisk kontrol, åbenhed samt hensynet til følsomme personoplysninger.
Lokallisterne i Danmark
anfører, at organisationen ønsker fuld åbenhed
om al partistøtte. Der bør således være fuldstændig åbenhed både om di-
rekte og indirekte støtte til politiske partier og disses kandida-
ter/medlemmer.
Retspolitisk Forening
finder principielt, at der skal herske maksimal
åbenhed om såvel privat som offentlig støtte til politiske partier. Tillige er
det væsentligt, at der tilstræbes en højere grad af lighed mellem partierne.
Et krav til nye ordninger må desuden være, at de kan administreres uden
vanskeligheder på samtlige niveauer (lokalt, regionalt og statsligt).
Retspolitisk Forening kan anbefale den af udvalget opstillede model 3, da
den tillige indeholder de forbedringer, der er indeholdt i modellerne 1 og 2.
Retspolitisk Forening anfører, at mens udvalgets kommissorium udelukker
en stillingtagen til og nærmere vurdering af finansiering af reklamekam-
pagner med et politisk budskab, som ikke er aftalt med et politisk parti, bør
Folketinget ved drøftelsen af betænkningen inddrage dette spørgsmål.
3
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 45: Om høringssvar vedrørende åbenhed om økonomisk støtte til politiske partier.
Retspolitisk Forening anfører endvidere, at reklamekampagner, der er af-
talt med et eller flere politiske partier, bør inddrages under en kommende
ordning med henblik på at sikre den størst mulige gennemsigtighed i be-
dømmelsen af et partis samlede private støtte, hvad enten det er reklame-
kampagner i forbindelse med valg eller kampagner som led i den løbende
offentlige politiske debat.
Transparency International
støtter tanken om, at de landsdækkende par-
tier pålægges at indføre regnskabspligt i alle led og konsolidere samtlige
niveauer (landsorganisation, regional og kommunal organisation samt en-
keltkandidater) for så vidt angår modtaget privat og offentlig partistøtte.
Transparency International anser anonyme bidrag for særdeles problemati-
ske og henviser til, at Partistøtteudvalgets medlemmer i en kronik bragt i
Berlingske den 25. marts 2015 har givet udtryk for, at reglerne vedrørende
anonyme bidrag bør strammes i forhold til udvalgets anbefalinger i be-
tænkningen. Transparency International anfører, at der er forskellige løs-
ninger, f.eks. kan man indføre et forbud mod anonyme bidrag eller mod-
regne samtlige et partis modtagne anonyme bidrag i de samlede offentlige
partitilskud.
Transparency International anbefaler en præcisering af reglerne om skat-
temæssigt fradrag for partistøtte, da der er en vis usikkerhed om de skat-
temæssige regler om fradrag for donationer til et politisk parti. Det fore-
trækkes, at fradragsmuligheden begrænses eller fjernes.
Transparency International anbefaler endvidere, at der indføres begræns-
ninger i, hvilke juridiske personer der kan yde partistøtte, og hvor store be-
løb der kan være tale om. Indskrænkningerne bør efter organisationens op-
fattelse være i tråd med de anbefalinger fra GRECO, som Danmark har til-
trådt.
Det er endelig Transparency Internationals opfattelse, at bidrag fra uden-
landske donorer ikke stemmer overens med et nationalt demokrati, og at
disse derfor bør undgås eller begrænses.
Venstre
Danmarks Liberale Parti
ser betænkningen som et klart parti-
politisk partsindlæg, der favoriserer Venstres politiske modstandere. Ven-
stre afviser derfor betænkningen som et grundlag for at ændre lovgivnin-
gen om støtte til politiske partier, så længe der ikke tilsvarende er opstillet
4
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 45: Om høringssvar vedrørende åbenhed om økonomisk støtte til politiske partier.
forslag, der kan skabe balance ved også at regulere fagbevægelsens støtte
til de røde partier.
Venstre har herudover en række konkrete bemærkninger til visse af udval-
gets anbefalinger. Venstre anfører således, at udvalgets anbefaling om, at
der udarbejdes forslag, der vil kunne bidrage til at mindske den økonomi-
ske ulighed mellem partierne, er udtryk for en rent politisk holdning, og al-
le anbefalinger, der bygger på denne målsætning, må tages som udtryk for
udvalgets politiske holdning og ikke en neutral, forvaltningsmæssig be-
skrivelse med det formål at skabe mere åbenhed om partiernes regnskab.
Venstre anfører endvidere, at udvalgets anbefaling om indførelse af regn-
skabspligt for alle niveauer i partierne samt indvalgte enkeltkandidater i
særlig grad vil ramme Venstre, der har en tradition for lokalt forankrede
vælgerforeninger. At pålægge disse foreninger en lovgivningsmæssig
regnskabsforpligtelse er helt ude af proportioner med foreningernes øko-
nomi og koblingen til partistøtte. En sådan ordning vil pålægge partierne
og kandidaterne unødvendigt bureaukrati.
For så vidt angår udvalgets anbefaling om fremrykning af tidspunktet for
regnskabsaflæggelsen til udgangen af april, anfører Venstre, at dette er ud-
tryk for udvalgets manglende respekt for medlemmerne i de politiske par-
tier og for partiernes organisation og medlemsdemokrati. Venstre henviser
til, at mange partier typisk har deres årlige landsmøde i september, oktober
og november, hvor behandlingen af regnskabet foregår. Ved at fremrykke
fristen for indsendelse af regnskab til udgangen af april fratages medlem-
mer af de politiske partier muligheden for at drøfte regnskabet, inden det
offentliggøres.
Med hensyn til udvalgets anbefaling om at indføre en regnskabspligt for
enkeltkandidater bemærker Venstre, at dette vil pålægge tusinder af folke-
valgte en ekstra årlig regnskabspligt, hvilket er helt ude af proportioner
med udvalgets ønske om mere åbenhed.
For så vidt angår det forhold, at udvalget peger på, at hensynet til åbenhed
om de politiske partiers finansiering i nogen grad taler for, at beløbsgræn-
sen sænkes fra 20.000 kr. til 10.000 kr., bemærker Venstre, at den nuvæ-
rende beløbsgrænse har været uændret siden vedtagelsen i 1995, hvorfor
det ville have klædt udvalget at gøre opmærksom på, at alene den alminde-
lige udvikling i forbrugerpriser betyder, at der de facto er sket en reduktion
siden ordningens indførelse. Venstre peger tillige på, at en grænse på
5
UFO, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 45: Om høringssvar vedrørende åbenhed om økonomisk støtte til politiske partier.
10.000 kr. ligger klart under tilsvarende beløbsgrænser i andre europæiske
lande.
For så vidt angår udvalgets anbefaling om etablering af en særlig oplys-
ningsordning for visse foreninger, sammenslutninger mv., anfører Venstre
bl.a., at anbefalingen ikke tager hensyn til, at bidrag typisk gives i forbin-
delse med en valgkamp, hvorfor beløbsgrænsen på 50 pct. bør gøres op
over en flerårig periode, så der ikke alene ses på det år, hvor udbetalingen
sker. Venstre anfører endvidere, at grænsen for, hvilke foreninger der skal
være omfattet af oplysningspligten, er arbitrær og problematisk, dels fordi
foreninger vil kunne undgå at blive omfattet af de skærpede regler ved kun
at anvende 49 pct. af sine indtægter på støtte til politiske partier, dels fordi
det vil kunne medføre, at foreninger, som bidrager med relativt små beløb,
bliver omfattet af reglerne, mens større bidragsydere går fri.
Venstre kritiserer, at udvalget ikke har behandlet spørgsmålet om indirekte
støtte fra fagbevægelsen til politiske partier og udvalgets begrundelse her-
for. Venstre anfører således, at udvalget
helt som led i at være et parts-
indlæg for partier i rød blok
er nået frem til, at det er vanskeligt at opgø-
re den indirekte støtte. Venstre anfører yderligere, at synspunktet om, at
partierne ikke har indflydelse på, hvordan den indirekte støtte gives, i bed-
ste fald er udtryk for naivitet og manglende kendskab til de faktiske for-
hold, og i værste fald manipulation af værste skuffe for at retfærdiggøre, at
alene borgerlige partier skal rammes økonomisk.
Venstre kritiserer desuden den trappemodel for delvis modregning, som
udvalget peger på som en mulighed, hvis man ud fra andre hensyn end
åbenhed træffer et politisk valg om at indføre modregning. Dette er ifølge
Venstre alene baseret på udvalgets politiske holdning om, at der skal være
mere økonomisk lighed mellem partierne.
Endelig præsenterer Venstre en række selvstændige forslag, der ifølge
Venstre skal skabe lighed mellem de skærpede krav til åbenhed om bor-
gerlige partiers bidragsydere og fagbevægelsens massive støtte til de røde
partier.
6