Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
UFO Alm.del Bilag 35
Offentligt
1. Referat fra plenumdelene af konferencen
Præsidiets konference om arbejdet i Folketingets udvalg
i Landstingssalen den 4. februar 2015
Kl. 09:00
Velkomst
Folketingets formand
(Mogens Lykketoft (S)):
Jeg vil gerne byde jer alle sammen velkommen.
Folketinget skulle jo gerne være det ypperste symbol på, at vi lever i et godt demokratisk samfund, og
selve vores bygning og rammerne her har jo en stærk tiltrækningskraft. Vi er et stærkt brand, og man laver
tv-serier om os, og nyhedsprogrammer vil gerne bruge os som kulisse.
Det, der kan være værd at diskutere en dag som denne, er jo, om vi er blevet mere symbol end indhold,
og om Folketinget stadig væk er den centrale arena for den politiske debat, som jeg har indtryk af de fleste
medlemmer gerne ser det. Eller er vi denne her spektakulære, men tomme kulisse for i de fleste tilfælde
ligegyldige opgør? Se billedet for jer af den tomme westernby, hvor vindheksene hvirvler ned ad den
støvede hovedgade og to duellanter står over for hinanden; kamera i nærbilleder, alvorlige miner og rynkede
bryn. Jeg synes ikke, at vi skal satse på i længden at blive en kedelig westernkulisse.
Vi skal heller ikke være accepterende overfor, at nogen definerer en nødvendighedens politik. Folketinget
skal tværtimod være rammen om politikkens nødvendighed. Vi skal skabe og udvikle politiske svar i den
blanding af kappestrid og mellem forskellige holdninger, som er dansk folkestyres kerne. Vi skal sætte
rammen, vi skal give plads til den gode debat, og vi skal være aktive i udviklingen af det danske samfund.
I dag beder vi jer om at diskutere, hvordan vi kan skabe – måske kan skabe – bedre rammer for at løse
den opgave, om vi kan forandre vores arbejdsformer, så de bedre matcher vores udfordringer, og om vi
fortsat er eller igen kan blive centrale aktører og dagsordensættende i dansk politik.
Vi har i flere omgange taget hul på debatten internt, f.eks. på møder med udvalgs- og gruppeformænd, og
i løbet af efteråret har der også været debat i både bøger og presse, bl.a. om Folketinget er blevet svækket i
forhold til regeringen og reduceret til et drilledemokrati og et spil for galleriet. Der er efter min mening god
grund til at diskutere, om vi bruger vores kræfter rigtigt. Vi har af samme grund med mellemrum haft
konferencer om Folketingets arbejde. Vi har endda diskuteret nogle af de samme emner, som vi nu sætter
på dagsordenen. Vi har haft en Olsenplan og en samspilskonference. Og hver gang har vi da skubbet lidt til
rammerne for vores arbejde. Det skal vi også prøve i dag, men vi skal være meget konkrete og
løsningsorienterede, for vi har kun 3 timer til det.
Vi har en flok kolleger og folk, der har deres gang på Borgen, eller som følger arbejdet i Tinget, som vil
deltage i diskussionen: Hvordan fastholder og styrker vi Folketinget som den centrale politiske arena?
Bruger vi kræfterne rigtigt i udvalgsarbejdet? Er der for lidt reelt arbejde med lovforslagene og for megen
positionering over for offentligheden? Er der brug for strammere regler for indkaldelse af samråd? Tager
udvalgsformændene deres opgave alvorligt nok? Er det prestigefyldt nok at være udvalgsformand? Hvordan
kan vi få lagt mere vægt på kerneopgaven med at lovgive og sikre lovgivningens kvalitet? Hvordan kan vi
styrke både seriøsiteten i og interessen for udvalgsarbejdet – måske ved mere ægte høringer i stedet for
nogle af de samråd, der nogen gange blot er en forlængelse af polemikken fra folketingssalen? Og er
udvalgenes kontrol med regeringen tilstrækkelig?
Der er naturligvis altid et element af konkurrence i politik. Essensen af politik er interesser, meninger og
holdninger, der brydes, og det må gerne slå gnister. Oppositionen har altid en legitim interesse i at kunne
grille regeringen. Det er vigtigt – og det skal der være plads til. Men der er også en bredere interesse i ikke
kun at forfølge de situationer, hvor der er gode nærbilleder af duellanterne. Duellerne og kampene skal
medierne nok dække, men den bredere politikudvikling, der bør finde sted i udvalgene, har vel også, skal vel
også og burde vel også have interesse for offentligheden. Hvordan kan vi så inddrage omverdenen i den del
af arbejdet og styrke den del af arbejdet?