Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
UFO Alm.del Bilag 24
Offentligt
Beretning nr.
8
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 10. marts 2015
Beretning
om
Skattesagskommissionens beretning
1. Udvalget for Forretningsordenens opgaver og
arbejdets organisering
Undersøgelseskommissionen til undersøgelse af sagen om
behandlingen af Helle Thorning-Schmidt og Stephen Kin-
nocks skattesag (Skattesagskommissionen) afgav beretning
den 3. november 2014.
Ifølge forretningsorden for Folketinget skal alle beretnin-
ger fra undersøgelseskommissioner, der vedrører ministres,
herunder afgåede ministres, forhold, behandles af Udvalget
for Forretningsordenen med henblik på eventuel indstilling
om ansvarsspørgsmålet, jf. forretningsordenens § 56, 1. pkt.
Udvalget for Forretningsordenen har nedsat et permanent
underudvalg til den forberedende behandling af sager vedrø-
rende undersøgelseskommissioner. Underudvalget skal såle-
des afgive udtalelse til Udvalget for Forretningsordenen til
brug for dettes beretning eller betænkning til Folketinget
vedrørende en eventuel indstilling om ansvarsspørgsmålet i
forhold til ministre, herunder afgåede ministre, jf. forret-
ningsordenens § 59, 1. pkt.
Udvalget for Forretningsordenen og underudvalget har
alene til opgave at beskæftige sig med ministres – og ikke
med embedsmænds – forhold. Udvalget og underudvalget
har således ikke forholdt sig til, hvorvidt eller i hvilket om-
fang det forløb, som undersøgelseskommissionen har rede-
gjort for i sin beretning, kan eller bør give anledning til kri-
tik eller andre reaktioner over for embedsmænd. Gengivel-
sen i denne beretning af undersøgelseskommissionens kon-
klusioner vedrørende embedsmænds forhold tjener derfor
alene som baggrund for vurderingen af ministres forhold.
2. Afgrænsning af undersøgelseskommissioners opgaver
Af lov om undersøgelseskommissioner fremgår følgende:
Ȥ 4.
Undersøgelseskommissionen har ikke dømmende
myndighed.
Stk. 2.
Undersøgelseskommissionen kan få til opgave at
undersøge og redegøre for et faktisk begivenhedsforløb.
Stk. 3.
Undersøgelseskommissionen kan endvidere få til
opgave at komme med forslag til sådanne ændringer af love,
administrative bestemmelser eller administrativ praksis, som
undersøgelsen kan begrunde.
Stk. 4.
Undersøgelseskommissionen kan i øvrigt få til op-
gave at foretage retlige vurderinger til belysning af, om der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget
til ansvar. En undersøgelseskommission kan dog ikke få til
opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af
spørgsmålet om ministres ansvar.
Stk. 5.
Er et medlem af undersøgelseskommissionen dom-
mer, foretager undersøgelseskommissionen alene retlige
vurderinger som nævnt i stk. 4 i det omfang, dommeren ikke
finder det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.«
Det er således ikke undersøgelseskommissioners opgave,
jf. lov om undersøgelseskommissioner § 4, stk. 4, at foreta-
ge retlige vurderinger af ministres forhold. Vurderinger af
ministres politiske og/eller retlige ansvar tilkommer under
hensyn til de særlige regler om ministeransvar udelukkende
Folketinget, jf. grundlovens §§ 15 og 16.
3. Baggrunden for nedsættelsen af
Skattesagskommissionen
Om baggrunden for nedsættelsen af Skattesagskommissio-
nen fremgår det af kommissionens beretning, at dagbladet
BT den 23. juni 2010 i en artikel skrev, at Helle Thorning-
Schmidts ægtefælle, Stephen Kinnock, skønt han ofte op-
holdt sig i Danmark, ikke betalte skat til Danmark.
Efter denne artikel og yderligere medieomtale oprettede
SKAT København den 28. juni 2010 en kontrolsag på Step-
hen Kinnock. Sagen blev den 1. juli 2010 til en ligningssag,
da Stephen Kinnock samme dag indsendte selvangivelse for
2009.
Under behandlingen af sagen holdt SKAT Københavns di-
rektør, Erling Andersen, og Skatteministeriet, Koncerncent-
rets departementschef, Peter Loft, den 10. august, den 13.
august, den 1. september, den 3. september og den 13. sep-
AX017136