Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 583
Offentligt
Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
30. marts 2015
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 583
6. Som svar på TRU alm. del – spørgsmål 245 har ministeren skrevet, at der
ikke er regnet på den samfundsøkonomiske marginaleffekt af en ny bro over
Vejle Fjord, da det ville kræve opstilling af "nye køreplaner, nye omløbsplaner
for materiellet, nye passagerberegninger på Landstrafikmodellen mv." Set i ly-
set af dette svar bedes ministeren redegøre for, hvilke principper for priorite-
ring af strækningsudbygninger, der så skal benyttes, idet de forudsatte 28,5
mia. kr. ikke er til rådighed på én gang og derfor under alle omstændigheder
skal tids- og projektmæssigt prioriteres.
Normalt ville det ske ved, at de delprojekter, der giver størst samfundsøkono-
misk afkast, iværksættes først. Ministeren bedes derfor redegøre for, om man
har fravalgt en sådan fremgangsmåde. Ministeren bedes derudover redegøre
for om udgiften til opstilling af alternative køreplaner m.v. eventuelt kunne op-
veje et samfundsøkonomisk tab ved en uhensigtsmæssig investeringstakt af
de forudsatte 28,5 mia. kr. i Togfond DK.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Troels
Lund Poulsen (V).
På udvalgets vegne
Rasmus Horn Langhoff
formand
1/1