Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Valby, den 17. december 2014
Kære Transportminister Magnus Heunicke
På vegne af Campingrådet, vil jeg gerne i lighed med Feriehusudlejernes Brancheorganisation, som i går
fremsendte et næsten enslydende brev, give udtryk for, at færgeforliget for Bornholm indgået den 11.
december 2014 vil betyde en stor nedgang i tyske gæster og tab af arbejdspladser i turismeerhvervet.
Forliget betyder, at Bornholm mister sin såkaldte erstatningsfærge, Poul Anker, og dermed er det ikke
muligt at opretholde færgekapaciteten på ruten til Sassnitz i Tyskland – den eneste færgeforbindelse fra
Tyskland til Bornholm. Dermed vil Bornholm miste en væsentlig del af sine tyske gæster. Hvert år har de
bornholmske campingpladser ca. 50.000 tyske overnatninger ud af i alt ca. 235.000 tyske overnatninger på
Bornholm.
I færgeforliget står der, at turismen vil få gavn af aftalen, men realiteten er, at de tyske gæster ikke længere
kan få transport til Bornholm. I dag besejles Sassnitz-ruten af to færger i højsæsonen, erstatningsfærgen
Poul Anker og Køgefærgen Hammerodde. Fremover vil det højest være den ene af færgerne, der sejler på
ruten, nemlig færgen Hammerodde, der har den mindste kapacitet af de to. Færgen Hammerodde, der
både betjener ruten til Køge og til Sassnitz har en væsentligt mindre kapacitet end erstatningsfærgen Poul
Anker. I 2014, hvor Poul Anker er blevet indsat 46 gange, har der oven i købet været underkapacitet på
sejladsen fra Tyskland til Bornholm, hvilket har betydet at nogle tyske gæster ikke kunne tage på ferie på
grund af pladsmangel på færgen.
Bornholm står efter færgeforliget til at miste mellem 300.000 og 400.000 tyske overnatninger, fordi
erstatningsfærgen ikke er der til at betjene ruten til Tyskland. Ifølge beregninger fra Center for Regional- og
Turismeforskning står tyske overnatninger for knap 421 mio. kroner i omsætning årligt med dertilhørende
arbejdspladser.
Ministeren bedes forklare, hvordan det er muligt at påstå, at færgeforliget for de kommende 10 år vil gavne
turismen, når realiteten er, at en stor del af de tyske overnatninger står til at forsvinde.
Af forligsteksten fremgår følgende formulering vedr. nedlæggelse af reservefærgen:
”Der stilles ikke krav om erstatningsfærge, idet den yderligere robusthed, der kan opnås ved at have en
erstatningsfærge ikke står mål med den økonomiske omkostning til størstedelen af året at have en
erstatningsfærge liggende uvirksom hen I Rønne Havn.”
Ministeren bedes dokumentere forligets tekst om, at erstatningsfærgen ikke er rentabel, når man tager i
betragtning, at den fragter en stor del af de tyske gæster til øen og dermed bibringer mellem 300.000 og
400.000 overnatninger med dertil hørende omsætning og jobskabelse. Besparelsen ved at nedlægge