Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1436620_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
TS2060110-00702
Dato 15. december 2014
Status på Trafikstyrelsens gennemførelse af handlings-
plan for sikkerhedsudstyr til børn i biler og busser
Transportministeren offentliggjorde den 10. september 2014 en hand-
lingsplan, som skal styrke indsatsen mod ulovligt sikkerhedsudstyr til
børn i biler og busser og ulovlig montering af udstyret.
Handlingsplanen er udarbejdet af Transportministeriet efter, der var
konstateret et behov for en skærpet indsats på området, bl.a. på bag-
grund af en stikprøvekontrol foretaget af Trafikstyrelsen af busser
med eftermonterede sikkerhedsseler.
Som en del af handlingsplanen fremsendes hermed en redegørelse til
Transportudvalget om status på handlingsplanens tiltag.
Punkt 1
Indskærpelse over for synsbranchen, at der er et behov for øget fokus
på kontrol af sikkerhedsudstyr til børn samt under hvilke omstændig-
heder eftermonterede sikkerhedsseler kan godkendes. Der bliver i den
forbindelse foretaget en revision af ”Vejledning om syn af køretøjer”,
så der ikke bør kunne opstå tvivl om kravene til godkendt sikkerheds-
udstyr.
Status
Trafikstyrelsen har afholdt informationsmøder med den samlede syns-
branche i Øst- og Vestdanmark den 20. oktober og 3. november for at
indskærpe behovet for opmærksomhed på kontrol af sikkerhedsudstyr
til børn, samt oplyse under hvilke omstændigheder eftermonterede
sikkerhedsseler kan godkendes. På møderne blev informeret om krav
til synsgodkendelse af ombyggede minibusser, og en revideret, tydeli-
gere tekst om kontrol af eftermonterede sikkerhedsseler til ’Vejledning
om syn af køretøjer’ blev præsenteret.
Den nye vejledningstekst præciserer, hvilke krav der stilles til god-
kendelse af eftermonterede seleforankringer, og hvordan synsmedar-
bejderne sikrer en effektiv kontrol af eftermonterede sikkerhedsseler.
Teksten er indsat i vejledningen med ikrafttræden den 1. november
2014.
Side 1 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436620_0002.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 15. december 2014
I forlængelse af ovenstående indføres i samarbejde med SKAT et nyt
felt i SKATs register over motorkøretøjer: ’Sikkerhedsseler eftermon-
teret’, som forventes at være i drift den 19. januar 2015. Synsstedet
skal vælge feltet i forbindelse med syn af biler og busser, såfremt det
konstateres, at der er eftermonteret sikkerhedsseler i henhold til gæl-
dende bestemmelser. Er eventuelt eftermonterede sikkerhedsseler
ulovlige eller ulovligt monterede, skal disse lovliggøres inden omsyn.
Trafikstyrelsen har herudover haft særlig opmærksomhed på tilsyn af
synsvirksomhederne ifm. syn af busser, samt ved vejkantkontroller
hvor Trafikstyrelsen bistår politiet. Styrelsen har ikke konstateret no-
gen ulovligheder, hvad angår eftermonterede sikkerhedsseler på de
kontrollerede busser.
Punktet anses for at være opfyldt.
Dette er et indsatsområde, der løbende følges op på fra Trafikstyrel-
sens side, så synsbranchen fortsat har den fornødne opmærksomhed
på området og viden om, under hvilke omstændigheder eftermontere-
de sikkerhedsseler kan godkendes.
Punkt 2:
Systematisk stikprøvekontrol af sikkerhedsudstyr i minibusser.
Status
Det umiddelbare formål med stikprøvekontrollen er at få belyst, om
der er foretaget ukorrekt eftermontering af sikkerhedsseler i minibus-
ser. Herudover skal stikprøvekontrollen give et indtryk af, om mini-
busserne i øvrigt opfylder de gældende regler for indretning, hvis de
er blevet ombygget.
Trafikstyrelsen foretager en kontrol af ca. 30 tilfældigt udvalgte mini-
busser ud af alle personbiler registreret til ’særlig anvendelse’. Biler
med denne registrering vil ofte være ombyggede og anvendes typisk
til transport af børn eller som handicapkøretøjer.
Kontrollen af den enkelte bil foretages efter aftale med ejeren og er i
gangsat i november 2014.
Arbejdet pågår og Trafikstyrelsen vil orientere om stikprøvekontrol-
lens resultater og evt opfølgende indsats i den afsluttende redegørel-
se, jf punkt 10.
Punkt 3:
Ekstraordinær indkaldelse til syn af de busser, som ikke har meldt til-
bage på synsvirksomhedernes tidligere anmodning om kontrol af, om
selerne er fastgjort lovligt.
Status
I løbet af 2014 er gennemført en ekstraordinær kontrol af 115 busser,
som er godkendt til ’særlig anvendelse’ og registreret første gang in-
den den 1. oktober 1999, da disse busser formodes at være anvendt
Side 2 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436620_0003.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 15. december 2014
bl.a. til transport af børn og ofte vil have eftermonterede sikkerheds-
seler. Busser registreret før denne dato har ikke krav om at være for-
synet med sikkerhedsseler. Formålet med kontrollen var at sikre, at
eventuelt eftermonterede sikkerhedsseler var godkendte og lovligt
monterede.
Langt størstedelen af busejerne deltog frivilligt i kontrollen af busser-
ne. Det var dog nødvendigt i samarbejde med SKAT at indkalde 11
busser til ekstraordinært syn med frist den 15. september. Ejerne af 5
busser havde efter fristens udløb fortsat ikke reageret på Trafikstyrel-
sens og SKATs henvendelser. Sagerne er efterfølgende overdraget til
politiet, som efter Trafikstyrelsens seneste opfølgning har oplyst, at 4
af køretøjerne er blevet synet og godkendt eller afmeldt af ejeren.
Den sidste bus er fortsat under sagsbehandling hos politiet. Når sagen
er afsluttet, vil samtlige store busser til særlig anvendelse enten være
bragt i orden eller afmeldt.
Punktet anses for at være opfyldt.
Punkt 4:
Øget forbrugerinformation om regler, mærkning og anvendelse af sik-
kerhedsudstyr til børn, herunder kampagne til private institutioner og
skoler.
Status
Trafikstyrelsen samarbejder med Rådet for Sikker Trafik og Kommu-
nernes Landsforening (KL) om informationsmateriale. Informations-
materialet findes på trafikstyrelsen.dk
I samarbejde med KL har Trafikstyrelsen udsendt information til
kommuner, skoler og andre institutioner om regler, mærkning og an-
vendelse af sikkerhedsudstyr til børn i biler. Brochuren er udarbejdet
af Rådet for Sikker Trafik.
Herudover har Trafikstyrelsen udarbejdet informationsmateriale til di-
stributører, dvs. forhandlere og importører om deres forpligtelser ved
salg og markedsføring her i landet af sikkerhedsudstyr til børn i biler.
Informationsmaterialet samt brochuren Børn i biler udarbejdet af Rå-
det for Sikker Trafik er sendt til en lang række distributører med op-
fordring til at videreformidle brochuren i fysiske butikker og ved salg
på nettet.
Punktet anses for at være opfyldt, og Trafikstyrelsen vil fortsat have
fokus på forbrugerinformation om regler, mærkning og anvendelse af
sikkerhedsudstyr til børn.
Punkt 5:
Forbrugerinformation om de særlige forhold, som gør sig gældende
ved ombygning af busser til transport til børn. Informationen skal ret-
te sig imod bl.a. institutioner.
Side 3 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436620_0004.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 15. december 2014
Status
Trafikstyrelsen har udarbejdet informationsmateriale om de forhold,
som gør sig gældende ved ombygning af busser. Informationsmateria-
let er målrettet kommuner, skoler og andre institutioner, som skal
transportere børn og er udsendt til disse i samarbejde med KL.
Herudover er udsendt en guide til ombyggere, som besvarer typiske
spørgsmål om ombygning af tidligere bybusser, samt oplister de gæl-
dende regler for sikkerhedsseler og eftermontering, samt henleder
opmærksomheden på de faldgruber, der kan mødes under en sådan
ombygning.
Informationsmaterialet findes på trafikstyrelsen.dk.
Punktet anses for at være opfyldt, og Trafikstyrelsen vil fortsat have
fokus på information om de særlige forhold, som gør sig gældende
ved ombygning af busser.
Punkt 6:
Skærpet markedsovervågning af sikkerhedsudstyr til børn (flere jævn-
lige stikprøvekontroller, offentliggørelse og systematisk opfølgning på
eventuelle tilbagekaldelser, offentliggørelse af ulovlige produkter på
styrelsens hjemmeside), og der bliver udarbejdet en skriftlig redegø-
relse om, hvordan Trafikstyrelsen agerer på dette område.
Status
Trafikstyrelsen har i oktober iværksat en ny handlingsplan for skærpet
markedsovervågning af sikkerhedsudstyr til børn i biler og busser.
Handlingsplanen beskriver styrelsens arbejde med kontroller af distri-
butører, dvs. butikker, hjemmesider, forhandlere og grossistvirksom-
heder, som sælger og markedsfører sikkerhedsudstyr til børn.
De reaktive kontroller igangsættes på baggrund af henvendelser fra
borgere, virksomheder eller RAPEX, som er EU's fælles varslingssy-
stem for potentielt farlige produkter. De proaktive kontroller foretages
på styrelsens eget initiativ i form af stikprøvekontroller i fysiske butik-
ker og på hjemmesider. Det er Trafikstyrelsens målsætning at gen-
nemføre 25 proaktive markedskontroller pr. kvartal.
Bliver Trafikstyrelsen opmærksom på produkter, som er blevet mar-
kedsført eller solgt som sikkerhedsudstyr til børn i biler uden at opfyl-
de reglerne, kan styrelsen påbyde distributøren at trække produktet
tilbage fra markedet eller tilbagekalde produktet. En tilbagetrækning
medfører, at produktet fjernes fra markedet, mens en tilbagekaldelse
herudover indebærer, at solgte produkter skal kaldes tilbage fra for-
brugerne. Som udgangspunkt udsteder Trafikstyrelsen påbud om til-
bagekaldelse ved overtrædelse af reglerne for sikkerhedsudstyr til
børn i biler.
Tilbagekaldte og tilbagetrukne produkter offentliggøres på trafikstyrel-
sen.dk med angivelse af kategori, navn/varemærke, billede af produk-
tet, forhandler, samt hvornår tilbagekaldelsen er iværksat.
Side 4 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436620_0005.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 15. december 2014
Trafikstyrelsen foretager en løbende opfølgning af tilbagetrukne og
tilbagekaldte produkter for at sikre, at distributøren følger påbuddet,
Hvis en distributør f.eks. er blevet påbudt at tilbagekaldeproduktet
følger Trafikstyrelsen op på, at distributøren aktivt har kontaktet for-
brugeren.
Såfremt en distributør ikke følger Trafikstyrelsens påbud eller gentag-
ne gange markedsfører ulovlige produkter, vil denne blive politian-
meldt.
Som et led den skærpede markedsovervågning har Trafikstyrelsen
fokus på formidling af regler om salg og markedsføring af sikkerheds-
udstyr til børn. Dette sker på trafikstyrelsen.dk og via direkte kontakt
med distributører.
Trafikstyrelsen har i 4. kvartal 2014 gennemført 31 kontroller i hen-
hold til den ovenfor beskrevne handlingsplan, og behandler på den
baggrund tre sager. Resulterer det i tilbagetrækning eller tilbagekal-
delse af et produkt, vil det fremgå på trafikstyrelsens hjemmeside.
Som et led i den løbende opfølgning har styrelsen foretaget én politi-
anmeldelse i 4. kvartal 2014.
Punktet anses for at være opfyldt, og den skærpede markedsovervåg-
ning fortsætter.
Punkt 7:
Samarbejde med SKAT om at busser, der er indregistreret første gang
efter den 1. oktober 1999, og som alene er godkendt til rutekørsel,
fremover skal indkaldes til syn ved omregistrering til andre formål,
f.eks. kørsel af børn i institutioner.
Status
Der er i samarbejde med SKAT indført et nyt felt for angivelse af bus-
sens anvendelse i Køretøjsregisteret: ’Kun godkendt til rutekørsel’.
Dette felt skal vælges i forbindelse med syn, hvis bussen alene opfyl-
der kravene til rutekørsel (bybusser). Det gælder eksempelvis en by-
bus, som er indregistreret første gang efter 1. oktober 1999, hvor der
ikke er krav om sikkerhedsseler. Disse busser skal fremover til syn,
hvis ejeren ønsker at omregistrere bussen til andre formål, f.eks. kør-
sel af børn i institutioner. Synet skal sikre, at bussen er blevet opda-
teret til at opfylde de skærpede sikkerhedskrav.
Der er udarbejdet et udkast til en instruktion til synsvirksomhederne,
som er sendt i høring den 4. december hos synsbranchen og berørte
interessenter med frist for eventuelle bemærkninger den 5. januar
2015. Det er Trafikstyrelsens forventning, at feltet sættes i drift den
19. januar 2015.
Side 5 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436620_0006.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 15. december 2014
Punkt 8:
Systematisk vurdering af, om de anerkendte prøvningslaboratorier
fortsat har den nødvendige ekspertise til at kunne foretage en kvalifi-
ceret vurdering af fastgørelse af eftermonterede sikkerhedsseler, her-
under plan for løbende opfølgning.
Status
Trafikstyrelsen har fastsat objektive kriterier for, hvorledes en virk-
somhed kan anerkendes som prøvningslaboratorie til beregning af
forankringen af eftermonterede sikkerhedsseler i busser.
Det indebærer bl.a., at virksomheden skal kunne dokumentere pro-
cessen for en beregning af seleforankringen og oplyse faglige kvalifi-
kationer for de medarbejdere, som kan og må foretage beregninger-
ne. Endelig er der krav til uvildighed i de sager, hvor virksomheden
udtaler sig om beregning af seleforankringen.
Som et led i den løbende opfølgning er det er krav til det anerkendte
prøvningslaboratorie, at det skal indberettes til Trafikstyrelsen, så-
fremt der sker ændringer i prøvningslaboratoriet, som har indflydelse
på virksomhedens ekspertise til at udføre beregningerne.
Herudover vil Trafikstyrelsen føre et tilsyn med det.
Trafikstyrelsen udsender i december en forespørgsel til en række virk-
somheder, om de under ovennævnte kriterier fortsat ønsker at aner-
kendes som prøvningslaboratorier.
Punkt 9:
Vurdering af, om de internationale tekniske krav til sikkerhedsudstyr
til børn er gode nok og virker efter hensigten, eller om der bør arbej-
des på at ændre dem.
Status
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at de internationale tekniske krav til
sikkerhedsudstyr til børn efter ECE-regulativ nr. 44 og ECE-regulativ
nr. 129 med følgende ændringer er udtryk for et ansvarligt sikker-
hedsniveau, som en lang række lande har kunnet blive enige om, men
reglerne er under løbende udvikling.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker gennemførte i 2012 en un-
dersøgelse af sikkerhedsudstyr til børn i biler på baggrund af 23 ulyk-
ker med børn i biler. I undersøgelsen konkluderes det, at der blandt
de undersøgte ulykker ikke er fundet eksempler på godkendt udstyr,
som ved korrekt anvendelse har svigtet i brug.
Trafikstyrelsen har tidligere rettet henvendelse til den hollandske god-
kendende myndighed (RDW) samt EU-Kommissionen for at få RDW til
at trække sin godkendelse af en generationssele tilbage. Godkendel-
sen er sket på baggrund af en fortolkning af ECE-regulativerne nr. 14
og 16, som vedrører sikkerhedsseler og deres forankringer.
Side 6 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436620_0007.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 15. december 2014
Styrelsen deltager i det internationale samarbejde som led i arbejdet
for et højt teknisk sikkerhedsniveau i regulativerne og en ensartet for-
tolkning i forbindelse med myndigheders godkendelse.
Punktet anses for at være opfyldt, og Trafikstyrelsen fortsætter det
internationale samarbejde for at fremme et højt sikkerhedsniveau i de
internationale tekniske krav.
Punkt 10:
Redegørelse til Transportudvalget om status på og effekt af hand-
lingsplanens tiltag.
Status
Trafikstyrelsen vil udarbejde en afsluttende redegørelse til Transport-
udvalget ved udgangen af 2. kvartal 2015, hvor der også redegøres
for det fremadrettede arbejde på området.
Statusoversigt
Handlingsplanens punkter
1.1. Indskærpelse overfor synsbranchen
1.2 Revision af Vejledning om syn af køretøjer
2. Stikprøvekontrol af minibusser
3. Ekstraordinær synsindkaldelse af busser
4. Forbrugerinformation om sikkerhedsudstyr til børn i biler
5. Information om ombygning af busser
6.1 Skærpet markedsovervågning
6.2 Redegøre hvordan Trafikstyrelsen agerer på området
7.
8.
9.
Synsindkaldelse ved omregistrering af bybusser
Vurdering af anerkendte prøvningslaboratorier
Internationale tekniske krav til sikkerhedsudstyr til børn
Status
Opfyldt
Opfyldt
Pågår
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Pågår
Pågår
Opfyldt
Opfyldt
10. Redegørelse til Transportudvalget med udgangen af året
Side 7 (7)