Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1407815_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
2013-5009
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Orientering om yderligere forsinkelse af implementering af en-
mandsbetjente tog på Kystbanen
Den 5. maj 2014 orienterede jeg Transportudvalget om, at overgangen til en-
mandsbetjening på Kystbanen ifølge DSB Øresund ville kunne ske i løbet af 4.
kvartal 2014.
Jeg skal hermed orientere om, at DSB Øresund har gjort Transportministeriet
bekendt med, at DSB har meddelt, at implementeringen af enmandsbetjente
tog på Kystbanen er blevet yderligere forsinket.
DSB Øresund har orienteret Transportministeriet om, at DSB har oplyst, at
processen med at opnå Trafikstyrelsens sikkerhedsgodkendelse har vist sig at
være en væsentlig længerevarende proces, end DSB Øresund havde forventet.
DSB Øresund har oplyst, at godkendelsen af strækningerne i Nordjylland til
enmandsbetjening, som skal skabe et erfaringsgrundlag for en tilsvarende god-
kendelse af Kystbanen til enmandsbetjening, endnu ikke er blevet godkendt af
Trafikstyrelsen, og at det derfor ikke efter DSB Øresunds vurdering vil være
muligt at få sikkerhedsgodkendt Kystbanen, således at implementeringen af
enmandsbetjente tog på Kystbanen kan ske i løbet af 4. kvartal 2014.
DSB Øresund har endvidere oplyst, at sikkerhedsgodkendelsen af Kystbanen vil
blive opdelt i to faser pga. udfordringer på Nørreport, således at strækningen
Østerport – Helsingør prioriteres ift. strækningen København H – Østerport.
DSB arbejder fortsat på at få en endelig og realistisk tidsplan for sikkerheds-
godkendelsen af strækningerne i Nordjylland på plads, og ifølge DSB Øresund
vil der først derefter blive udarbejdet en tidplan for sikkerhedsgodkendelse af
enmandsbetjeningen på Kystbanen.
Når en sådan tidsplan for enmandsbetjening på Kystbanen foreligger, vil jeg
orientere Transportudvalget herom.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke