Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 89
Offentligt
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Tillæg til bilag 89
Kære udvalgsmedlemmer
Den 16.12.2014 indsendte jeg mit forslag ”CO2-reducerende alternativ til en ny rute 54”
(bilag 89); forslaget vedrører en linjeføring, der går nord om Hesede Skov og via Haslev.
Da dette forslag på visse områder kan virke mangelfuldt, vil jeg hermed supplere forslaget
med et tillæg, som består ændringerne/tilføjelserne i de 4 følgende tekstafsnit.
Mellem landkortet og det efterfølgende afsnit indsættes et afsnit med følgende tekst:
”Forslaget vedrører den sorte linjeføring fra Øverup-rundkørslen ved Næstved til
Sydmotorvejens tilslutningsanlæg 35 (TSA 35) ved Høsten Torp. En ny rute 54 bør have
fuld tilslutning til rute 269 ved Haslev; det vil sige en tilslutning med både nordøstvendte og
sydvestvendte ramper. Ved Holme-Olstrup bør der som minimum være østvendt tilslutning
til Holmegaardsvej. Med nordøstvendte ramper ved Haslev kan man slippe for at skulle
anlægge nordvendte ramper til TSA 36 ved Ulse, hvor Sydmotorvejen har sydvendt
tilslutning til rute 269. Besparelsen kan bidrage til, at rute 269 forlænges til Faxe via
Egedevej; kun mellem Vordingborgvej og Egedevej vil en sådan forlængelse bestå af en
ny vej (2,5-3 km), da det burde være tilstrækkeligt med en opgraderet Egedevej til resten
af forlængelsen.”
Begrundelse nr. 9 ændres til: ”Faxe Kommune vil også få glæde af at få Haslev på
motorvejsnettet, især når kommunens rådhus ligger i Haslev. Hvis en Haslev-løsning
kombineres med en østlig forlængelse af rute 269, vil det aflaste Rønnede og give en
bedre sammenhæng i kommunen.”
Begrundelse nr. 11 tilføjes: ”Ved tilslutning ved Sydmotorvejens TSA 35 er der kun brug
for nordvendte ramper til en motorvejsforgrening, mens en tilslutning ved TSA 37 ved
Rønnede vil kræve et stort, avanceret og dyrt tilslutningsanlæg. En Rønnede-tilslutning vil
desuden medføre, at en stor del af trafikken mellem Næstved og Faxe/Stevns stadig vil
vælge at køre gennem Rønnede.”
Begrundelse nr. 12 tilføjes: ”De tværgående veje, der tilsluttes en Haslev-løsning, vil være
af en bedre kvalitet og dermed mere trafikvenlige, når man sammenligner med Villa
Gallinavej ved Boserup og en lille tværvej ved et ombygget TSA 37.”
Med venlig hilsen
Lars Skovsboe Madsen
Gaabensevej 77
4800 Nykøbing F.
8.1.2015