Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 89
Offentligt
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
CO2-reducerende alternativ til en ny rute 54
Kære udvalgsmedlemmer
Vejdirektoratet har forbedret motorvejstilslutningen på rute 54 ved Rønnede; men ifølge
Vejdirektoratets forundersøgelsesrapport og debatoplæg til en ny rute 54 kan 3 ud af 4
linjeføringer medføre, at forbedringen er spildt arbejde og spildte skattekroner. Værst er
det dog, at forundersøgelsesrapporten og debatoplægget ikke indeholder det mest CO2-
reducerende alternativ, da vejret for alvor er begyndt at vise os, at verdensklimaet ikke har
det så godt. Man behøver ikke en rapport for at kunne finde det mest CO2-reducerende
alternativ; det er nok at se på et landkort over Sjælland. Til gengæld bør alternativet være
med i VVM-undersøgelsen, så der kan laves en dækkende rapport med et godt
sammenligningsgrundlag.
Mange politikere ønsker en motorvejstilslutning ved Rønnede, når der skal laves en ny
rute 54. En af årsagerne til fokus på Rønnede er, at den nuværende rute 54 er
strækningen Næstved-Rønnede. Rønnede-løsningen er tænkt som en kompromisløsning
for nordtrafikken og sydtrafikken; men der er dog mange gode grunde til at vælge en
løsning, der går nord om Hesede Skov og via Haslev.
Nr. 1:
Det er den mest optimale løsning, da det er trafikken til/fra København, der er mest
af på den nuværende rute 54; en Haslev-løsning vil være en genvej uden lige, hvilket vil
bidrage til mindre CO2-udledning.
Nr. 2:
En Haslev-løsning vil være mere skånsom over for skove og godser, da løsningen
vil have en linjeføring nær jernbanen, hvilket giver en samlet infrastrukturkorridor med
"jorddelinger", hvor landskabet i forvejen er delt.
Nr. 3:
Uden for myldretiderne er den nuværende rute 54 en god vej, og når der kommer en
ny rute 54, vil den nuværende opnå en stor forbedring i myldretiderne. Desuden er der
brugt penge på at forbedre den nuværende motorvejstilslutning ved Rønnede.
Nr. 4:
Der er ingen logik i at have to Næstved-Rønnede veje. For det første af grund nr. 1.
For det andet af grund nr. 3. For det tredje vil en ny Næstved-Rønnede vej også være en
omvej for sydtrafikken og trafikken mellem Storebælt og Femern Bælt, hvilket også
fremgår af side 38 i Vejdirektoratets forundersøgelsesrapport; trafikanterne mellem
Slagelse og Sydmotorvejen kombinerer ofte rute 22 med rute 265, da rute 265 er den
korteste sydrute mellem Næstved og Sydmotorvejen.
Nr. 5:
Sydtrafikken og Storebæltstrafikken har allerede fået en "gave" i form af Ring Øst og
den kommende Ring Nord. Ved at give Københavnstrafikken den direkte vej via Haslev
bliver sydtrafikken og Storebæltstrafikken ikke snydt; disse trafikarter bevarer muligheden
for senere at få en optimal løsning som f.eks. Øverup-Bårse eller en strækning mellem
Ring Øst og Bårse-området.