Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 89
Offentligt
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
CO2-reducerende alternativ til en ny rute 54
Kære udvalgsmedlemmer
Vejdirektoratet har forbedret motorvejstilslutningen på rute 54 ved Rønnede; men ifølge
Vejdirektoratets forundersøgelsesrapport og debatoplæg til en ny rute 54 kan 3 ud af 4
linjeføringer medføre, at forbedringen er spildt arbejde og spildte skattekroner. Værst er
det dog, at forundersøgelsesrapporten og debatoplægget ikke indeholder det mest CO2-
reducerende alternativ, da vejret for alvor er begyndt at vise os, at verdensklimaet ikke har
det så godt. Man behøver ikke en rapport for at kunne finde det mest CO2-reducerende
alternativ; det er nok at se på et landkort over Sjælland. Til gengæld bør alternativet være
med i VVM-undersøgelsen, så der kan laves en dækkende rapport med et godt
sammenligningsgrundlag.
Mange politikere ønsker en motorvejstilslutning ved Rønnede, når der skal laves en ny
rute 54. En af årsagerne til fokus på Rønnede er, at den nuværende rute 54 er
strækningen Næstved-Rønnede. Rønnede-løsningen er tænkt som en kompromisløsning
for nordtrafikken og sydtrafikken; men der er dog mange gode grunde til at vælge en
løsning, der går nord om Hesede Skov og via Haslev.
Nr. 1:
Det er den mest optimale løsning, da det er trafikken til/fra København, der er mest
af på den nuværende rute 54; en Haslev-løsning vil være en genvej uden lige, hvilket vil
bidrage til mindre CO2-udledning.
Nr. 2:
En Haslev-løsning vil være mere skånsom over for skove og godser, da løsningen
vil have en linjeføring nær jernbanen, hvilket giver en samlet infrastrukturkorridor med
"jorddelinger", hvor landskabet i forvejen er delt.
Nr. 3:
Uden for myldretiderne er den nuværende rute 54 en god vej, og når der kommer en
ny rute 54, vil den nuværende opnå en stor forbedring i myldretiderne. Desuden er der
brugt penge på at forbedre den nuværende motorvejstilslutning ved Rønnede.
Nr. 4:
Der er ingen logik i at have to Næstved-Rønnede veje. For det første af grund nr. 1.
For det andet af grund nr. 3. For det tredje vil en ny Næstved-Rønnede vej også være en
omvej for sydtrafikken og trafikken mellem Storebælt og Femern Bælt, hvilket også
fremgår af side 38 i Vejdirektoratets forundersøgelsesrapport; trafikanterne mellem
Slagelse og Sydmotorvejen kombinerer ofte rute 22 med rute 265, da rute 265 er den
korteste sydrute mellem Næstved og Sydmotorvejen.
Nr. 5:
Sydtrafikken og Storebæltstrafikken har allerede fået en "gave" i form af Ring Øst og
den kommende Ring Nord. Ved at give Københavnstrafikken den direkte vej via Haslev
bliver sydtrafikken og Storebæltstrafikken ikke snydt; disse trafikarter bevarer muligheden
for senere at få en optimal løsning som f.eks. Øverup-Bårse eller en strækning mellem
Ring Øst og Bårse-området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nr. 6:
Hvis Sydmotorvejen senere skal udvides, er strækningen Køge-Haslev billigere og
mere naturvenlig at udvide, når man sammenligner med en udvidelse af hele strækningen
mellem Køge og Rønnede.
Nr. 7:
Haslev-løsningen vil fjerne trafik gennem et Natura 2000 område. Rødebrovej, der
går gennem Holmegaards Mose, vil blive aflastet i samme takt, som vejen føres
nordligere. Derfor har Haslev-løsningen en naturfordel frem for A-løsningen, hvis vi ønsker
at beskytte Natura 2000 områder mod gennemkørende trafik og generelt ønsker at sænke
CO2-udslippet.
Nr. 8:
Man kan godt få optimale løsninger i Jylland og i Københavnsområdet. Derfor er
Sjællands provinsdel fuldt ud berettiget til en optimal løsning. Den sydøstlige del af rute 18
er et godt eksempel på, at en ny vej ikke behøver at ligge tæt på den gamle; en del af rute
18 er blevet ”flyttet” flere gange uafhængigt af dens tidligere placering(er).
Nr. 9:
Faxe Kommune vil også få glæde af at få Haslev på hovedvejsnettet, især når
kommunens rådhus ligger i Haslev.
Nr. 10:
Den kendsgerning, at Næstved-områdets infrastruktur er ret så elendig, er løbende
blevet bekræftet; i Dansk Industris landsdækkende undersøgelse "Lokalt Erhvervsklima
2010" fik Næstved Kommune en bundplacering. Det er især infrastrukturen, der har fået
dumpekarakter i undersøgelsen, hvor Næstved Kommune fremstår som landets mindst
erhvervsvenlige kommune. Samme type undersøgelse har i de efterfølgende år vist, at
Næstved Kommune ligger blandt de nederste på listen. Det er nemt at give lokalpolitikerne
skylden for bundplaceringer og fraflytninger; men lokalpolitikerne er ikke skyld i, at der
blandt landspolitikerne i årevis ikke har været flertal for at forbedre Næstved-områdets
dårlige rammevilkår, der især består af manglende motorveje på rute 22 og 54 og af
manglende jernbane via Dalmose. På grund af mange års manglende forbedringer mener
jeg, at Næstved Kommune fuldt ud fortjener at få en genvej via Haslev.
I bilaget ”Kort udgave af en borgergruppes forslag” er der en nærmere beskrivelse af en
Haslev-løsning. Bilaget ”Tal for alle ruter” indeholder en sammenligning af de forskellige
løsningsforslag inkl. Haslev-løsningen. Begge bilag er lavet af medlemmer af en stor
borgergruppe fra oplandet mellem Næstved og Rønnede.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435918_0003.png
På kortet er mit forslag til en ny rute 22 medtaget, da rute 54 i forvejen er en omvej for
trafikken mellem Næstved og Vordingborg/Falster/Lolland. Den dårlige vejforbindelse
mellem Storebælt og Femern Bælt er til stor ulempe for Vestsjælland, Næstved,
Vordingborg og Lolland-Falster. Mellem Næstved og Sydmotorvejen er især rute 265 hårdt
plaget af dette problem.
Jeg håber, at der via en VVM-undersøgelse kommer tal på en ny rute 54 via Haslev.
Med venlig hilsen
Lars Skovsboe Madsen
Gaabensevej 77
4800 Nykøbing F.
16.12.2014
Bilag: ”Kort udgave af en borgergruppes forslag” og ”Tal for alle ruter”