Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
Steen Thomassen 
Lyshøjgårdsvej 85, 2.th. 
2500 Valby 
 
Valby fredag den 12. december 2014 
 
Til Folketingets Transportudvalg 
 
Abonnementservice i hovedstadsområdet 
 
Jeg har været bruger af abonnementservice stort set siden dens start og jeg har brugt det 
fordi det er nem at håndtere. Betalingen sker via betalingsservice og indlægskortet er lige at 
sætte i samme med stamkortet, når den kommer med posten. Det hele sker automatisk. Og 
at det har simpel, som jeg har lagt meget vægt på. 
 
DSB har i deres argumentation lagt meget vægt på fleksibel de alternative løsninger. Men det 
er ikke det som jeg lægger meget vægt på. Jeg står i valget om jeg fortsat skal være trofast 
kunde året rundt, eller en som ikke fornyer kortet, når vejret arter sig til at cykle i stedet. Reelt 
bruger mere toget pga. den automatiske fornyelse, end jeg ville havde gjort, hvis kortet skulle 
fornyes løbende. 
 
DSB har fremhævet mobilløsning, som kræver smart­telefon. Men der står intet i DSB 
hjemmeside, hvad man går hvis telefonen mangler strøm eller går i stykker. Men der ingen 
automatisk fornyelse og der også håndtering af betaling hver gang! 
 
Og andre alternativer er fornyelse i billetsalg (hvor det stadig er) og billetautomater, hvor det 
kræver håndtering af salg og betaling hver gang. Og der er også Movia’s Webshop som 
kræver en merpris for at sende det! 
 
Andre trafikselskaber i det nærmeste udlandet har ordninger, som ligner den gamle 
abonnementservice. Med automatisk nyelse og i bedste fald gives mængderabat. 
 
Hamborg har en system med abonnement på månedskort, som giver 20% rabat. 
 
Berlin kan man købe et årskort til svar til prisen for 9 måneder. Derudover de også har en 
abonnement på månedskort, som giver 20% rabat. 
 
Skånetrafikken har i år fået til deres JoJo­kort automatisk fornyelse af periodekort. Dog 
gælder det ikke rejsende til/fra Danmark selvom det er samme kort, da det danske personale i 
tog og busser ikke kan tjekket kortet direkte ­ det kan kun tjekkes via kvitteringen for køb af ny 
periode. 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Andre kan godt lave give en godt kundeservice ved let fornyelse af periodekort. Og mange af 
dem yder en rabat til trofaste kunder. 
 
Jeg ville accepteret at ordningen skulle afvikles, når periodekort kommer på rejsekort. Det 
ville havde været et godt tidspunkt at lægge alle de gamle rutiner om. Men kan der åbenbart 
ikke ventes på. Dvs jeg skal, som trofast bruger, omlægge rutiner 2 gange. Og hvis fast pris 
på rejsekort kommer i 2015, bliver det inden for samme år. 
 
Men nu oplever jeg, som fast kunde i mange kunde i mange år, at service er væsentlig 
forringet i 2014. Dyre og bliver mere besværlig. Som også fx at DSB gerne vil afskaffe de 
trykte køreplaner til fordel for en service som ikke giver samme overblik som en trykt 
køreplan. Og afskaffelsen af abonnementservice er bare den værste i dette år! 
 
Med venlig hilsen 
 
Steen Thomassen