Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1434693_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge
(Bemyndigelse til etablering af niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertil hørende anlæg)
§1
I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter
stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til at etablere en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
med dertilhørende anlæg «
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
2.
I
§ 1
indsættes som 2. pkt. i
stk. 3:
»Kort over ændringerne vedr. niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg fremgår af bilag 1 a.«
3.
I
§ 2, 2. pkt.
ændres »bilag 2 og 3« til: »bilag 2-5«.
4.
Som
bilag 1 a, 4
og
5
indsættes bilag 1, 2 og 3 til denne lov.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434693_0002.png
2
Bilag 1
»Bilag 1 a
Niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertil hørende anlæg
«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434693_0003.png
3
Bilag 2
»Bilag 4
Naturlokaliteter
«
Bilag 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434693_0004.png
4
»Bilag 5
Kulturhistoriske forhold
«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Transportministeriets overvejelser
3.1.
Trafikale forbedringer og muligheder
3.2.
Tidsplan
3.3.
Anlæggets udformning og linjeføring
3.4.
Trafikale forhold i anlægsfasen
4.
5.
6.
7.
8.
Ekspropriationer
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
8.1.
Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen
8.1.1.
Visuelle forhold og arkitektur
8.1.2.
Støj og vibrationer
8.1.3
8.1.4
8.1.5
8.1.6
8.1.7
8.1.8
Grundvand og drikkevand
Natur og overfladevand
Affald og ressourcer
Jordforurening og jordhåndtering
Kulturhistoriske forhold
Rekreative interesser
8.2.
Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen
8.2.1.
Visuelle forhold og arkitektur
8.2.2
Støj og Vibrationer
8.2.3.
Grundvand og drikkevand
8.2.4.
Natur og overfladevand
8.2.5.
Affald og ressourcer
8.2.6.
Jordforurening og jordhåndtering
8.2.7.
Kulturhistoriske forhold
8.2.8.
Rekreative interesser
9. Forholdet til EU-retten
10. Høring
11. Sammenfattende skema
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
1. Indledning
Det foreslås, at transportministeren bemyndiges til at etablere en niveaufri udfletning ved Ny
Ellebjerg med dertilhørende anlæg.
Anlægsloven for Den nye bane København-Ringsted omfatter en simpel tilslutning med
sporskifter i Vigerslev. Da denne løsning i fremtiden ikke vil være tilstrækkelig til at opfylde den
trafikale ambition om Ring Syd og samtidig sikre en konfliktfri krydsning af Øresundsbanen med
Den nye bane København-Ringsted, er forslaget om en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg i
stedet blevet udarbejdet. Den niveaufrie udfletning bygges som jernbanebro med en spuns ved
krydsningen af Den nye bane København-Ringsted, hvilket reducerer muligheden for trafikale
konflikter. Løsningen skaber endvidere muligheder for bedre regularitet og mere fleksible
køreplaner.
Kort over en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertilhørende anlæg, herunder forløb af
spor og placering af ny jernbanebro med spuns fremgår af bilag 1 a til loven.
2. Baggrund
Ved lov nr. 527 af 26. maj 2010 blev transportministeren bemyndiget til at anlægge en ny
jernbanestrækning mellem København og Ringsted over Køge med dertilhørende anlæg. Anlægget
af jernbanen, der har fået betegnelsen »Den nye bane København-Ringsted«, er en del af
transportaftalen af 22. oktober 2009 »En moderne jernbane« og aftalen af 29. januar 2009 om »En
grøn transportpolitik« mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal
Alliance. Anlægsarbejdet er under udførelse af Banedanmark efter delegation fra
transportministeren.
Den nye bane København-Ringsted grener af mod Ringsted umiddelbart inden Vigerslev Allé
Station. For at reducere trafikale konflikter ved krydsning af Øresundsbanen med Den nye bane
København-Ringsted, foreslås, at der bygges en jernbanebro med etablering af spunsvæg mellem
jernbanebroen og kolonihaveområdet således, at Øresundsbanen kører over Den nye bane
København-Ringsted - også kaldet en niveaufri udfletning. Udfletningen vil også være et element i
etableringen af Ny Ellebjerg som et nyt knudepunkt i fjern- og regionaltrafikken og i særdeleshed
ved etablering af togbetjening mellem Roskilde og Kastrup – kaldet Ring Syd. Ved at etablere
anlægget nu og koordinere det med etableringen af Den nye bane København-Ringsted vil gener i
anlægsfasen kunne reduceres, og der kan undgås udgifter til etableringen af en midlertidig
tilslutning af Den nye bane København-Ringsted. Anlægsarbejdet forventes udført af Banedanmark
efter delegation fra transportministeren.
Beslutningen om at etablere en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertilhørende anlæg
blev truffet med den politiske aftale ”En moderne jernbane – udmøntningen af Togfonden DK” den
14. januar 2014 mellem den daværende regering (Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og
det Radikale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
Den niveaufri udfletning har i 2014 gennemgået en omfattende VVM-analyse. Herigennem er der
foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets konsekvenser for miljøet og omgivelserne i
øvrigt. Forslaget til den niveaufri udfletning var i første offentlige høring
-
den såkaldte
idéfasehøring
-
fra 15. maj til 26. juli 2014 og i anden offentlige høring med miljøredegørelsen den
15. oktober til 19. november 2014.
Idéfasehøringen og høringen af miljøredegørelsen indeholdt tre mulige løsningsmuligheder,
herunder den valgte broløsning med en spuns, en tunnelløsning og en broløsning på en dæmning.
Varianten af broløsningen med en spunsvæg langs kolonihaverne vil medføre, at det helt kan
undgås at ekspropriere kolonihaver både i anlægs- og i driftsfasen. Anlægget af en spunsvæg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
medfører dog meromkostninger på 7 mio. kr. i forhold til broløsningen på en dæmning, og det
samlede anlægsoverslag anslås til 357 mio. kr.
Broløsningen på en dæmning kan anlægges for 350 mio. kr. Ved anlæg af broløsning på dæmning
berøres 12 kolonihaver af permanente ekspropriationer og 7 erhvervsbygninger forventes nedrevet.
Generne i anlægsfasen vil være mindre og strække sig over kortere tid end for tunnelløsningen.
Tunnelløsningen vil kunne anlægges for 1.155 mio. kr., hvilket er mere end tre gange dyrere end
broløsningen på en dæmning. Dertil kommer, at 34 kolonihaver bliver berørt af permanente
ekspropriationer, og 8 erhvervsbygninger forventes nedrevet. Generne i anlægsfasen vil være mere
omfattende og strække sig over en længere periode end for broløsningerne.
På baggrund af indkomne høringssvar og en samlet vurdering af løsningsmodellernes økonomiske
og miljømæssige omkostninger er det valgt at gå videre med en bro med etablering af spunsvæg
mellem jernbanebroen og kolonihaveområdet. Tunnelløsningen og broløsningen med en dæmning
er dermed fravalgt.
Høringsnotatet, der blev udarbejdet på grundlag af de afgivne høringssvar, blev udgivet i den 10.
december 2014.
Det bemærkes, at de gældende regler i ’lov om anlæg af en jernbanestrækning København-
Ringsted over Køge’, vedr. beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven,
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, støj samt ekspropriation, også finder anvendelse i
forbindelse med etableringen af en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertilhørende anlæg
3. Transportministeriets overvejelser
3.1. Trafikale forbedringer og muligheder
Ny Ellebjerg som nyt knudepunkt for passagertrafik
Den niveaufri udfletning vil betyde, at forbindelsen Kastrup – Roskilde krydser Den nye bane
København-Ringsted ude af niveau på en jernbanebro med en spuns. Det vil reducere trafikale
konflikter mellem disse to forbindelser. Den niveaufri udfletning er samtidig en forudsætning for
etablering af Ring Syd, der omfatter passagertogsbetjening mellem Roskilde og Kastrup med
størrelsesordenen tre tog i timen. Uden udfletningsanlægget vil det ikke være muligt at afvikle en
konfliktfri køreplan med et Ring Syd-system. Ring Syd-projektet omfatter etablering af en ny hurtig
togforbindelse for fjern- og regionaltog til Københavns Lufthavn via Ny Ellebjerg Station. I tillæg
til den niveaufri udfletning kræver en realisering af Ring-Syd projektet desuden en række øvrige
kapacitetstiltag, herunder på Glostrup, Ny Ellebjerg og Ørestad stationer. Undersøgelserne af den
niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg gennemføres uafhængigt af de øvrige projekter, der ikke er en
del af denne anlægslov.
Den fulde nytte af den niveaufri udfletning opnås således først, når de øvrige elementer til Ring
Syd er etableret. Når det alligevel er hensigtsmæssigt at etablere den niveaufri udfletning på
nuværende tidspunkt, skyldes det, at når anlægsarbejderne udføres i sammenhæng med Den nye
bane København-Ringsted, undgår man de anlægsmæssige og trafikale gener som bygning af broen
vil medføre.
Den niveaufri udfletning etableres ved, at Øresundsbanen føres på en jernbanebro over Den nye
bane København-Ringsted og Vigerslev Allé vest for Ny Ellebjerg Station. En niveaufri udfletning
ved Ny Ellebjerg vil også være et første element i etableringen af Ny Ellebjerg som et nyt
knudepunkt i fjern- og regionaltrafikken. Det giver større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af
køreplaner, og gør det samtidigt lettere at overholde køreplanerne. Udfletningsanlægget vil også
betyde, at godstog mellem Kastrup og Roskilde konfliktfrit kan krydse Den nye bane København-
Ringsted. Det er hensigten, at en af de tre forventede godstogskanaler reserveres til forbindelsen
mellem Kastrup og Roskilde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Hastigheden for forbindelsen fra Ny Ellebjerg Station til Den nye bane København–Ringsted
fastholdes på 120 km/t. For øvrige forbindelser er hastigheden 100 km/t. Dog vil hastigheden i
enkelte sporskifter være lavere. Endvidere vil den maksimale stigning maksimalt være 15,3
promille, hvilket er indenfor gældende nationale og europæiske krav.
3.2. Tidsplan
Selve anlægsaktiviteterne forventes gennemført i 2017-2018, så anlægget står klar, når den nye
bane København – Ringsted åbner i slutningen af 2018. Det niveaufri udfletning ibrugtages dog
først i forbindelse med Signalprogrammet udrulning i 2019. Det forventes at selve projekteringen
starter i 2015, og de indledende arbejder vedrørende arkæologiske forundersøgelser og
ledningsomlægninger påbegyndes i 2016.
Den niveaufri udfletning tilsluttes ved Ny Ellebjerg Station, hvor der i et tidligere udført projekt
er gjort plads til etablering af passagerperroner på Øresundssporene. Etableringen af disse perroner
er ikke med i dette projekt.
Det forventes, at de banetekniske arbejder i sporskiftezonerne primært gennemføres som
weekend- og natarbejder, hvorimod selve anlægsarbejderne med tilkørsel af jord til dæmningerne
og bygning af broerne vil foregå som dagarbejde.
3.3. Anlæggets udformning og linjeføring
Den niveaufri udfletning forventes etableret mellem Ny Ellebjerg Station og Vigerslev Allé
Station i Valby i form af et dæmningsanlæg med skråninger og 2 jernbanebroer over henholdsvis
den nye bane København – Ringsted og Vigerslev Allé.
Anlægget vil på sit højeste sted ved jernbanebroen over den nye bane København – Ringsted løfte
sig ca. 7,5 m over terræn. Dog sænkes sporene under broen, så jernbanebroen kun bliver ca. 5 m
over nuværende spor på Vigerslev station.
Mellem broen over Vigerslev Allé og langs H/F Danshøj erstattes dæmningsanlægget med en
skråning med en spunsløsning. Spunsen får en længde på ca. 220 meter og en varierende højde på
op til 2 meter afhængig af de faktiske forhold. Såfremt det i anlægsfasen viser sig, at der er behov
for etablering af jordankre i spunsen, vil der blive behov for midlertidig adgang til enkelte parceller,
således at disse kan udføres. Støjskærmen der demonteres vil efterfølgende blive genopsat i
forbindelse med spunsen.
Vendesporsanlægget ved Vigerslev Gods afkortes med ca. 250 m, men adgangen til Vigerslev
Gods bevares.
Arbejdspladser, arbejdsveje, jorddepoter m.v.
Der er behov for arbejdspladser til anlægsarbejde ved broer og dæmningsanlæg og de
banetekniske arbejder. Endvidere er der behov for midlertidig arealanvendelse til
mellemdeponering af indbygningsegnet overskudsjord, oplagring af materialer, opstilling af
skurvogne mv. og midlertidige adgangsveje. Langs banen påtænkes generelt anlagt en arbejdsvej
med en bredde på ca. 10 m. Vejadgang til byggepladserne vil blive drøftet med Københavns
Kommune.
Det forventes, at arbejdspladser placeres dels øst for Vigerslev Allé på DSBs arealer ved
Grønttorvet og Frugtmarkedet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
3.4. Trafikale forhold i anlægsfasen
Etableringen af den niveaufri udfletning ved Vigerslev vil blive tilrettelagt således, at den skaber
mindst mulig gene for vejtrafikken. Der vil dog ikke kunne undgås perioder med spærringer af
lokale veje, og der må forventes en mærkbar stigning i antallet af lastbiler på Vigerslev Allé i
anlægsperioden 2017-2018.
Omlægning af spor m.v. udføres primært fra banen og planlægges udført på tidspunkter, der
minimerer påvirkning af togtrafikken. I 2017 - 2018 forventes en del sporarbejder, der kræver
sporspærringer, hovedsageligt som weekend- og natarbejder. S-togstrafikken påvirkes ikke af
anlægsarbejderne.
Trafikken på veje og stier, der krydser og ligger nær jernbanen, forventes kun påvirket i
begrænset omfang i anlægsfasen. Størsteparten af generne sker som følge af kørsel med
entreprenørmaskiner og lastbiler med materiale til og fra arbejdspladserne.
Jernbanebroen med spuns skal etableres over Vigerslev Allé. I den forbindelse bliver det
nødvendigt at afspærre Vigerslev Allé i en periode på omkring 2 dage, hvor biler, busser, cykler og
fodgængere må køre en anden rute. Arbejdet forventes udført i en weekend for at minimere generne
for trafikken. Bilister mv. må derfor køre en omkørsel fra Vigerslev Allé ad Retortvej. Busserne
skal ligeledes af omkørslen ad Retortvej og for at opretholde A-bussens betjening af Vigerslev Allé
Station, skal der placeres midlertidige busstoppesteder i Retortvej ved Vigerslev Allé.
Omlægningerne betyder, at der vil blive et stort pres på Retortvej, og for at afvikle trafikken
tilfredsstillende, skal der ændres i signalprogrammet for krydset Vigerslev Allé/Retortvej.
Kapaciteten kan øges ved at tillade både højresving til Retortvej og venstresving til Vigerslev Allé i
samme fase. Fodgængere på tværs af Vigerslev Allé får en kort fase, mens fodgængere og cyklister
på tværs af Retortvej kan afvikles i en tredje fase. I de to anlægsperioder vil Frugtmarkedet blive
anvendt til byggeplads, samt adgangsvej til de øvrige banetekniske installationer i området. Vejen
vil være afspærret for offentlig trafik.
4. Ekspropriationer
I den gældende lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge, er der i
overensstemmelse med grundlovens § 73 en hjemmel til at erhverve de fornødne arealer til
anlægget. Denne hjemmel vil med vedtagelsen af nærværende lovforslag også gælde for
etableringen af den niveaufri udfletning Ny Ellebjerg.
I forbindelse med etableringen af den niveaufri udfletning Ny Ellebjerg vil det eksisterende
baneareal blive udvidet, og der vil være behov for arealer til arbejdspladser, adgangsveje og
midlertidige lagerpladser til materialer og til mellemdeponering af indbygningsegnet overskudsjord,
oplag af materialer, opstilling af skurvogne m.v.
En stor del af anlægsaktiviteterne vil ligge inden for Banedanmarks egne arealer og DSBs. Det vil
dog være nødvendigt at foretage såvel permanent som midlertidig ekspropriation af arealer og
ejendomme til både privat- og erhvervsformål. Der påregnes eksproprieret 2 private boliger og 7
erhvervsbygninger permanent. Enkelte erhvervsejendomme vil blive nedrevet. Når
anlægsarbejderne er færdige, reetableres de midlertidigt eksproprierede arealer så vidt muligt og
leveres tilbage til den oprindelige ejer.
Da der bygges en jernbanebro med spuns undgås både midlertidig og permanent inddragelse af
kolonihaver. Adgangsvejen til kolonihaverne i Danshøj vil dog stadig blive inddraget og flyttet til
et andet sted. Placeringen af en ny adgangsvej vil foregå i tæt dialog med kolonihaverne.
Servitutter
Der vil i forbindelse med etableringen af jernbanebroen med spuns blive pålagt adgangs- og
eldriftsservitutter på de arealer, der ligger langs jernbanen. Eldriftsservitutten har til formål at sikre,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
at der ikke er beplantning, genstande og bygninger, som kommer for tæt på kørestrømsanlægget.
Adgangsservitutten har til formål at sikre Banedanmark ret til eftersyn af spunsvæggen.
Såfremt det i det i anlægsfasen viser sig, at der er behov for etablering af jordankre i spunsen vil
der blive lyst en servitut om jordankre. Servituttens bestemmelser vil sikre spunsen og dennes
jordankre, således at jordoplæg/udgravning, byggeri m.m. ikke går ind og underminerer spunsen.
Erstatninger som følge af ekspropriation af de for anlæggets nødvendige arealer og pålæg af
servitutter vil finde sted i overensstemmelse med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. Mindre ændringer i det anslåede behov for eksproprierede arealer kan
forekomme i forbindelse med detailprojekteringen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Merudgifterne til etableringen af en niveaufri udfletning Ny Ellebjerg er vurderet til 357 mio.kr.
Forslaget indebærer udgifter for staten til anlæg af den nye udfletning som jernbanebro og til
ekspropriation af de for anlægget nødvendige arealer og pålæg af servitutter. Erstatning som følge
af ekspropriation vil finde sted i overensstemmelse med lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Anlægsoverslag er udarbejdet efter Ny Anlægsbudgettering som beskrevet i aktstykke 16 af 24.
oktober 2006. Resultatet er, at anlægsomkostningerne inkl. reserver udgør 357 mio. kr. i 2014-
priser.
De samlede udgifter forventes at fordele sig som følger:
År:
2015:
2016:
2017:
2018
2019
Udgifter i mio. kr.
(2014-priser)
18,7
56,2
130,1
104,5
47,5
Hvis en kommune i tilknytning til statens projekt vælger at foretage ændringer, der ikke er
indeholdt i statens projekt, afholder den pågældende kommune, selv hele udgiften hertil og sørger
for det eventuelt fornødne plangrundlag. Hvis en kommune ønsker sådanne forslag gennemført i en
koordineret proces med statens projekt, er det en forudsætning, at dette tidsmæssigt kan
gennemføres, og ikke medfører forsinkelse af statens projekt. Banedanmark afgør, om det
tidsmæssigt vil være muligt at koordinere kommunens forslag med statens projekt. Hvis
kommunens forslag medfører øgede udgifter for statens projekt, er det desuden et krav, at
kommunen afholder udgiften hertil.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det påtænkte anlæg vil øge mobiliteten på et bæredygtigt grundlag. Forbedring af togbetjeningen
på strækningen kan øge mobiliteten for person- og godstrafikken til gavn for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434693_0011.png
11
Forslaget betyder, at eksisterende ledninger, der ligger på gæsteprincip, vil skulle omlægges for
ledningsejernes regning, og det vurderes, at dette kan beløbe sig til 14,70 mio. kr. Gæsteprincippet
er betegnelsen for en udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor der uden vederlag er givet
tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom, der ikke tilhører ledningsejeren. Reglen
indebærer, at ledningsejeren som »gæst« skal bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af
arealejerens ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen er anbragt. Det betyder fx, at en
ledningsejer, som ejer en ledning, hvor en flytning af ledningen er nødvendiggjort af anlæggelse af
den niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg, selv skal betale for flytningen af ledningen. Dette gælder
dog kun, hvis ledningen ligger som »gæst«.
Generelt forventes 2 stk. afløbsledninger mellem Høffdingsvej og Frugtmarked at skulle
omlægges i forbindelse med bygning af dæmningsanlægget. Yderligere forventes en
fjernvarmeledning ved Vigerslev Allé, at skulle omlægges i forbindelse med bygningen af den
kommende bro over Vigerslev Allé. Arbejdet skal betales af de private ledningsejere og vurderes at
kunne beløbe sig til 14,70 mio. kr.
Lovforslaget medfører herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Etableringen af en niveaufri udfletning Ny Ellebjerg har gennemgået en omfattende VVM-
analyse. Herigennem er der foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets konsekvenser for
miljøet og omgivelserne i øvrigt.
De miljømæssige konsekvenser, som er blevet klarlagt med VVM-redegørelsen, beskrives
nedenfor i det væsentlige i afsnit 8.1. (for driftsfasen) og i afsnit 8.2. (for anlægsfasen). Herudover
henvises til VVM-redegørelsen og høringsnotatet, der er offentliggjort på
http://www.bane.dk/
8.1. Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen
I driftsfasen forventes miljømæssige konsekvenser i form af visuelt forandrede omgivelser,
rekreative interesser (kolonihaver), støj og vibrationer samt klimatilpasning, som der vil blive taget
passende afværgeforanstaltninger overfor.
Der forventes ingen ændret påvirkning af natur- og overfladevand, jord- og jordforurening, affald
og ressourcer, trafikale forhold, emissioner, elektromagnetisme, kulturhistoriske interesser og
friluftsområder.
8.1.1. Visuelle forhold og arkitektur
Jernbanebroen med spuns over Den nye bane København-Ringsted vil have en linjeføring, der
ligger meget tæt på den nuværende jernbane. Men da det nye anlæg vil ligge højere end idag, vil
den være mere synlig, og vil derfor medføre en væsentlig visuel påvirkning, når den er bygget og
sat i drift. I kraft af sin højde vil jernbanebroen til en vis grad ændre strukturen i byrummet tættest
på banen, hvor den visuelle barriereeffekt vil være stor. Fra bebyggelsen nord for jernbanen vil
udsigten over Grønttorvsområdet blive markant ændret. Også set fra Grønttorvsområdet syd for
jernbanen vil udsigten blive domineret af det nye anlæg. De arkitektoniske og landskabelige
afværgeforanstaltninger vil have fokus på støttevægge, broer og støjskærme tilpasses byrummet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
mest muligt, og at der genetableres beplantning. Når sporanlæg ligger højt i byrummet, bliver tog
på jernbanen og togenes frontlys mere eksponerede og synlige.
For at mindske anlæggets visuelle påvirkning ved kolonihaverne vil et bælte med beplantning op
mod området så vidt muligt blive bevaret. Derudover vil området blive afskærmet i anlægsfasen.
De arkitektoniske og landskabelige afværgeforanstaltninger vil have fokus på, at udformning af
jernbanebroen tilpasses byrummet mest muligt, og at der genetableres beplantning.
8.1.2. Støj og vibrationer
De støjmæssige konsekvenser for jernbanebroen med spuns i driftsfasen er beskrevet dels ved
beregning af støjens udbredelse langs jernbanen, og dels ved opgørelser over antallet af
støjbelastede boliger. Antallet af støjbelastede boliger er opgjort efter opsætning og retablering af
støjskærme.
Der opsættes en 250 m lang og 2 meter høj støjskærm på nordsiden af broen og dæmningen, hvor
jernbanen føres over Den nye bane København-Ringsted, samt en 140 meter lang og 2 meter høj
støjskærm mellem Den nye bane København-Ringsted og det nordlige fjerntogsspor mellem
Vigerslev og Ny Ellebjerg. Den eksisterende skærm langs Høffdingsvej vil ikke blive ændret.
I VVM- fasen er der også blevet undersøgt en løsning, hvor de støjskærme, som i dag findes
langs Høffdingsvej øst for Vigerslev Allé Station blive forhøjet fra 2 til 4 meter over skinnekant og
forlænget med 50 meter. Denne løsning er på grund af høringssvarene fra VVM-processen blevet
fravalg, da den vil virke dominerende blandt andet i forhold til de skoler der ligger på sydsiden af
Høffdingsvej.
I forbindelse med etablering af jernbanebroen med spuns bliver det nødvendigt at fjerne ca. 230
meter af den støjskærm, der i dag er placeret langs kolonihaveforeningerne Danshøj og Dan på
Danshøjvej. Denne støjskærm genetableres med en skærmhøjde som i dag.
På den baggrund viser støjberegningerne, at det samlede antal støjbelastede boliger i
undersøgelsesområdet vil være 32. Til sammenligning er der i dag 48 støjbelastede boliger.
De 32 støjbelastede boliger forefindes i et området kaldet Valby Have og ligger på et areal der er
omfattet af lokalplan nr. 391 ”F.L. Smidth II”. Området er i lokalplanen opdelt i tre områder og for
området, hvor de 32 boliger er beliggende har Københavns Kommune beskrevet at der skal
etableres en ca. 8. m høj støjskærm, mod jernbanens terræn syd for lokalområdet. Skærmen, der kan
indgå i et parkeringsanlæg, skal godkendes af Bygge- og teknikforvaltningen. Det anlagte
parkeringshus er kun opført i lokalplanens område I langs med Paul Reichardtsvej og løber ikke ind
i lokalplanens område III, der ligger mellem parkeringshuset og den eksisterende støjskærm. Dette
betyder at støjen derved kan få adgang til de berørte boliger. Det foreslåede anlæg forøger ikke
jernbanestøjen, og der opføres derfor ikke yderligere støjbegrænsende tiltag. Der er således ingen
boliger, der pga. jernbanebroen får et støjniveau, der overstiger 64 dB.
Udover de 32 boliger vil også Salix Skole, Kildeskolen og Byens Skole på Høffdingsvej samt 52
kolonihaver i dag opleve en støjbelastning over 64 dB. Dette tal reduceres efter etableringen af
broen, hvor det kun vil være Kildeskolen og Salix Skole samt 25 kolonihaver der vil opleve en
støjbelastning over 64 dB. Der er ikke praksis for at lave støjdæmpende foranstaltninger på skoler
og ved kolonihaver.
Kortlægning af vibrationer
Vibrationer fra jernbaner opstår, når et tog i bevægelse fremkalder svingninger i skinner og
underlag. Vibrationer breder sig gennem jorden til nærliggende bygninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
For mærkbare vibrationer anvendes en vejledende grænseværdi for boliger i boligområder og
blandede bolig- og erhvervsområder (kl. 18-07) samt for børneinstitutioner og lignende på Law =
75 dB. Grænseværdien er en vægtet værdi baseret på middelværdien af niveauet fra den togtype,
som giver de højeste niveauer. Føletærsklen for netop mærkbare vibrationer ligger på 71-72 dB,
hvilket betyder, at man normalt kan mærke vibrationer selv om grænseværdien overholdes.
Beregning af vibrationer er forbundet med stor usikkerhed. Lokale geologiske forhold samt den
enkelte bygningskonstruktion vil i høj grad påvirke resultatet.
Der eksisterer ingen standardiseret metode for beregning af vibrationsudbredelse fra jernbaner.
Banedanmark er ved at færdiggøre en beregningsmodel, som skal anvendes ved fremtidige
jernbaneprojekter. Beregningsmodellen vil blive anvendt i forbindelse med detailprojekteringen for
opgørelse af antal vibrationsbelastede boliger samt som grundlag for vurdering af mulig
afværgeforanstaltning.
Den indledende kortlægning af vibrationsbelastning viser, at ca. 50 kolonihavehuse vil blive
påvirket af vibrationer. Det skyldes, at de nye jernbanespor vil ligge tættere på haveforeningerne
end de nuværende spor gør. Det er ikke praksis for, at der gennemføres afværgeforanstaltninger i
forhold til kolonihaver.
8.1.4 Grundvand og drikkevand
I driftsfasen er der ikke behov for grundvandssænkning. Projektet påvirker derfor ikke
drikkevandsforsyningerne.
8.1.5 Natur og overfladevand
Projektet vil ikke medføre væsentlige ændringer af arternes mulighed for spredning i området.
Det skyldes, at barrierevirkningen af anlægget ikke vil blive væsentligt ændret i forhold til den
nuværende situation, og at der ikke er væsentlige levesteder for disse arter i området.
8.1.6 Affald og ressourcer
I forbindelse med det almindelige vedligehold af jernbanebroen med spuns i Vigerslev vil der
blive frembragt affald, når bl.a. spor, sveller og andre tekniske installationer renoveres eller
udskiftes. Endvidere skal der i forbindelse med det almindelige vedligehold anvendes diverse
råstoffer og materialer, som eksempelvis granitskærver. Det vurderes, at affaldsproduktionen og
ressourceforbruget ikke vil have væsentlig betydning for miljøet i driftsfasen.
8.1.7 Jordforurening og jordhåndtering
Risikoen for jordforurening med pesticider brugt til ukrudtsbekæmpelse, med olie- og tjærestoffer
fra køretøjer og faste installationer samt med metaller fra slidtage fra skinner, hjul og køreledninger
er blevet undersøgt i VVM-fasen. Vurderingen er, at risikoen er på niveau med eller mindre end
hvis der kun blev etableret en simpel indfletning af de to nye spor mellem København-Ringsted og
det eksisterende spornet, som der først var forudsat i projektet Den nye bane København-Ringsted.
Det vurderes således, at der ikke er behov for specifikke afværgeforanstaltninger, udover hvad der
er standard.
8.1.8 Kulturhistoriske forhold
Der er ingen påvirkning af de kulturhistoriske interesser, når bane er bygget.
8.1.9. Rekreative interesser
Ved etablering af jernbanebroen med spuns undgås en påvirkning af de rekreative interesser i
driftsfasen. Det skyldes, at der ikke skal inddrages kolonihaver langs jernbanen i haveforeningerne
Danshøj og Dan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Adgangsvejen, der løber langs jernbanen i Haveforeningen Danshøj, vil dog blive inddraget
permanent. Arealinddragelsen sker allerede i projektets anlægsfase, og der skal efter endt
anlægsarbejde etableres en ny adgangsvej. Placeringen og udformningen af adgangsvejen vil ske i
samarbejde med kolonihaveforeningerne of de relevante myndigheder.
Med hensyn til erstatning og retablering henvises til lovens afsnit 4 om ekspropriationer.
8.2. Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen
8.2.1. Visuelle forhold og arkitektur
I anlægsfasen vil byrummet midlertidigt blive visuelt påvirket i arbejdsområder omkring
byggepladser, adgangsveje og jorddepoter samt brugen af store anlægsmaskiner og den deraf
kommende tunge trafik. Desuden vil de hegn, som af sikkerhedsmæssige årsager sættes op omkring
arbejdsområderne, indebære en visuel påvirkning.
Etableringen af jernbanebroen over Den nye bane København-Ringsted og Harrestrup
omformerstation samt det tilhørende dæmningsanlæg vil ændre terrænet i både bredde og højde. En
del af arbejdet vil foregå i kolonihaveområdet, der grænser lige op til banen. Ombygning af det
eksisterende broanlæg for henholdsvis Gammel Køge Landevej og over Vigerslev Allé vil ligeledes
præge bybilledet bl.a. på grund af midlertidige understøtninger og byggekraner.
Endnu en midlertidig påvirkning skyldes, at beplantninger skal ryddes for at give plads til
anlægsarbejdet. Dette får især betydning i kolonihaveområdet vest for Vigerslev Allé samt for
området ved Vigerslev Station. For at mindske anlægsarbejdets visuelle påvirkning ved
kolonihaverne vil et bælte med beplantning op mod området så vidt muligt blive bevaret.
Derudover vil området blive afskærmet i anlægsfasen.
8.2.2. Støj og vibrationer
Der vil blive udført anlægsaktiviteter på baneområdet for hele projektstrækningen. Øst for
Retortvej rives bygninger ned. Derudover bygges en ny bro over Den nye bane København-
Ringsted og Harrestrup omformerstation, ligesom der bygges en ny bro over Vigerslev Allé.
Mellem de to nye broer vil der blive udført dæmningsarbejder, og øst for broen over Den nye bane
København-Ringsted etableres spuns og støttevægge. Langs hele projektstrækningen etableres nye
spor og køreledningsmaster.
Etablering af broen over Den nye bane København-Ringsted og Harrestrup omformerstation
medfører, at nogle få boliger udsættes for et relativt lavt støjniveau på 45-50 dB. Etablering af
broen over Vigerslev Alle medfører, at enkelte boliger og kolonihaver bliver udsat for et støjniveau
på 50-55 dB. Dæmningsarbejde mellem de to broer vil medføre, at enkelte boliger langs Ole
Borchsvej og Vigerslev Allé bliver udsat for støjniveauer over 55 dB, mens kolonihaver langs
jernbanen nord for Vigerslev Allé bliver udsat for støjniveauer over 60 dB. Dæmningsarbejde nord
for Vigerslev Allé vil medføre, at kolonihaver i Haveforeningen Danshøj bliver udsat for
støjniveauer mellem 60-65 dB.
Etablering af spuns og støttevægge er blandt de mest støjende anlægsarbejder. I den forbindelse
vil boliger langs Høffdingsvej blive udsat for støjniveauer på 60-65 dB. Støjbelastningen vil
imidlertid flytte sig i takt med, at arbejdet udføres. Etablering af nye spor vil generelt medføre, at
enkelte boliger ud for anlægsarbejdet vil blive udsat for støjniveauer på 65- 70 dB. For enkelte
kolonihaver langs Danshøjvej vil der være støjniveauer over 70 dB.
Ramning af nye fundamenter til køreledningsmaster vil medføre, at enkelte boliger og
kolonihaver langs hele projektstrækningen vil blive udsat for støjniveauer pa 60-65 dB, mens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
arbejdet står på. Støjgenen vil dog på kort tid være overstået for den enkelte ejendom, da aktiviteten
hurtigt rykker frem langs banen. De steder, hvor støjen forventes at genere mange naboer, bliver det
vurderet, om anlægsarbejdet kan tilrettelægges, så det støjer mindre. Det kan blandt andet ske ved
at benytte arbejdsmetoder, der støjer mindre – eksempelvis ved at støjdæmpe maskiner og ved at
satte midlertidige støjskærme op. I praksis er det vanskeligt at dæmpe støjen ved et større
anlægsarbejde, fordi der kun er få muligheder for at anvende mindre støjende arbejdsprocesser, og
fordi arbejdet nødvendigvis må udføres tæt på boligområder.
For at forberede naboerne på tidspunkt og varighed af støjgener, informerer Banedanmark
løbende om anlægsarbejdet. I særlige tilfælde kan naboer få tilbud om at opholde sig på en anden
adresse, mens det støjende arbejde står på.
I den nærliggende bebyggelse forventes anlægsarbejdet at give anledning til vibrationsgener, som
ligger over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi. Grænseværdien for mærkbare vibrationer er
75 dB hele døgnet for boliger i boligområder, børneinstitutioner og lignende. For boliger i blandede
bolig og erhvervsområder er grænseværdien 80 dB i dagperioden og 75 dB i natperioden. Desuden
er der i enkelte tilfælde en risiko for, at anlægsarbejdet forårsager bygningsskader. Det vurderes, at
de mest kritiske processer i forhold til risiko for vibrationsgener og vibrationsskader på
nabobygninger er ramning og vibrering af spuns i forbindelse med etablering af støttevægge til
rampe- og dæmningsanlæg fra Gammel Køge Landevej til Den nye bane København-Ringsted. Det
samme gør sig gældende for brokonstruktionen over Den nye bane København- Ringsted,
Harrestrup omformerstation og til fundamentet for den eksisterende bro over Vigerslev Allé.
Ramning i forbindelse med etablering af fundamenter til køreledningsmaster kan ligeledes give
anledning til vibrationsgener. Dette arbejde er dog relativt hurtigt overstået i forhold til den enkelte
nabobygning.
Når der rammes fundamentspæle for køreledningsmaster, er der en risiko for, at kolonihavehuse
kan blive berørt af bygningsskadelige vibrationer. Samme risiko er til stede ved Harrestrup
omformerstation. Vibrationsbelastningen kan begrænses med hensigtsmæssige valg af
arbejdsmetoder og maskinel. Derfor vil der i udbudsmaterialet til entreprenøren blive stillet krav
om, at arbejdes skal tilrettelægges, så vibrationspåvirkningen begrænses mest muligt. For
anlægsarbejdet starter, bør bygninger, som ligger helt tæt på byggeområderne, blive fotoregistreret.
I særlige tilfælde kan der også blive tale om løbende overvågning af udvalgte bygninger, mens
anlægsarbejdet står på. Det sikrer, at man kan kontrollere og forebygge skader under anlægsarbejdet
og i fornødent omfang stoppe arbejdet midlertidigt.
8.2.3. Grundvand og drikkevand
Spunsvarianten vurderes ikke at have betydning for grundvandsressourcen. Dog kan mere
spunsning gennem de sekundære magasiner medføre en lille risiko for permanent øget udvaskning
fra de øvre til de nedre magasiner, da den naturlige beskyttelse gennembrydes. Skulle dette være
tilfælde vil de rette afværgeforanstaltninger blive taget. Afværgeforanstaltningen vil være
midlertidige lokale grundvandssænkninger omkring spunsningsområdet, hvilket vil fjerne faren for
grundvandsforurening.
8.2.4. Natur og overfladevand
Banedanmark har foretaget undersøgelser i en korridor langs projektstrækningen for at kortlægge
beskyttede naturområder og arter, der kunne blive berørt af projektet. I anlægsfasen inddrages en
mindre del af kolonihaverne langs banen. Ved midlertidig inddragelse af arealer vil træer, buske og
anden beplantning på arealet blive ryddet. Rydningen vil medføre en midlertidig reduktion i
levesteder for områdets dyreliv. Der vil dog stadig være haver med ældre, varieret beplantning, som
ikke bliver berørt i området. Området rummer ingen særlige eller beskyttelseskrævende arter, som
påvirkes, og består primært af almindeligt forekommende plante- og dyrearter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Samlet vurderes det derfor, at afværgeforanstaltninger ikke er nødvendige. Hverken beskyttet
natur eller fredskov påvirkes som følge af anlægsarbejdet. Efter endt anlægsarbejde kan arealet atter
beplantes, og dyrelivet vil herefter genindvandre til området fra de omkringliggende koloni- og
villahaver. Indgrebet i arealerne vil blive søgt begrænset mest muligt.
En større del af området langs banen vil blive midlertidigt inddraget. Områderne indeholder
spredt beplantning med primært almindeligt forekommende plantearter. Voksestedet for plantearten
smalstråle vil forsvinde som følge af projektet. Planten er i den danske flora angivet at være
temmelig sjælden. Arten er dog ikke rødlistet eller nyder en anden særlig beskyttelse. Da arten er
enårig, vindspredt og afhængig af en forstyrret jordbund, vurderes det, at der findes andre
nærliggende voksesteder, som arten kan sprede sig til, og der kan også opstå nye potentielle
biotoper under anlægsfasen.
Der er ingen nærliggende vandløb, søer eller andre recipienter, som kan blive påvirket af direkte
afløb af overfladevand fra byggepladser i anlægsfasen. På byggepladser ledes nedbør til det
eksisterende kloaksystem. Under anlægsarbejdet kan der være en risiko for, at der sker erosion eller
bortskylning af materialer fra de omkringliggende arealer. Risikoen for spild af olieprodukter o.l.
vil blive håndteret i entreprenørernes beredskabsplan. Der henvises til nedenstående afsnit 8.2.5
.
8.2.5. Affald og ressourcer
I anlægsfasen vil projektet bidrage med forskellige affaldstyper i form af bygge- og anlægsaffald
fra selve anlægsarbejdet og affald fra skurbyer og lignende. Derudover vil der blive frembragt en
del bygge- og anlægsaffald i forbindelse med nedrivning af bro og bygninger samt rydning af
vegetation. Projektet vil generelt kun medføre, at der bliver frembragt begrænsede mængder affald
udover nedrivningsaffaldet. Alt affald, der kan genanvendes, vil – såfremt det ikke genanvendes
internt i projektet – blive transporteret til et godkendt modtageanlæg med henblik på
genanvendelse. Forbrændingsegnet affald skal bortskaffes til et godkendt forbrændingsanlæg, mens
affald, der hverken kan genanvendes eller forbrændes, skal bortskaffes til godkendt deponi eller
specialbehandling. Eftersom gældende regler for affaldshåndtering overholdes, herunder PCB-
screening, anmeldelse af farligt affald og Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ,
vurderes det, at konsekvenserne for miljøet i forbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald i
projektet vil være meget små. Det vurderes derfor, at det ikke er nødvendigt at iværksætte
afværgeforanstaltninger i anlægsfasen.
Etableringen af en jernbanebro med en spuns afstedkommer et forbrug af ressourcer til selve
bane- og broanlægget. Forbruget af materialer, ressourcer og råstoffer vil primært være i form af
grus, beton, stål og granitskærver samt metaller som kobber og aluminium. Samlet set vurderes det
forventede ressourceforbrug ikke at have alvorlige miljømæssige konsekvenser.
8.2.6. Jordforurening og jordhåndtering
Projektet gennemføres i et område, som er områdeklassificeret for forurening, hvorfor muld og
fyld herfra må påregnes at være lettere forurenet. Endvidere har der været jernbaneforbindelse i
form af Københavns godsbane og Kulbanen til gasværket siden starten af 1900-tallet. Gennem tiden
har banearealerne og de omkringliggende områder været benyttet til en lang række aktiviteter, som
kan have eller som har medført forurening af jord og grundvand. Anlægsarbejder på disse arealer
kan medføre, at der kan blive gravet i forurenet jord.
Anlægsarbejdet vil berøre to lokaliteter, som er registreret i Banedanmarks forureningsarkiv. På
den ene lokalitet er der registreret en olieforurening. En del af matriklen eksproprieres til
arbejdspladsareal, mens en anden del vil blive permanent inddraget og benyttet til adgangsvej til
banearealet. På den anden lokalitet er der for år tilbage registreret en forurening med flygtige
tjærekomponenter. Området vil dels blive berørt af gravearbejder i forbindelse med etablering af
bro og dæmning, dels vil det blive brugt midlertidigt til arbejdsvej på byggepladsen. Derudover
berøres en lokalitet, som er V2-kortlagt. Det vil sige, at der er dokumentation for forurening på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
grunden, hvor der har ligget en gokartbane. Anlægsaktiviteterne betyder, at en del af grunden
eksproprieres permanent til jernbaneareal. Den resterende del af grunden eksproprieres midlertidigt
til arbejdsplads med mulighed for oplag af jord.
I forbindelse med håndtering af jorden vil Den nye bane København-Ringsteds strategi for
undersøgelser og håndtering af jord som udgangspunkt blive fulgt. På baggrund af undersøgelserne
udarbejdes en samlet jordhåndteringsplan for det besluttede projekt, som efterfølgende skal
godkendes af Københavns Kommune. I tillæg til jordhåndteringsplanen vil der blive indhentet de
nødvendige tilladelser til mellemdeponering, deponering eller genanvendelse (nyttiggørelse) af
lettere forurenet og forurenet jord efter de gældende regler.
Det forventes, at hovedparten af jordunderskuddet vil kunne dækkes af jord, som hentes fra Den
nye bane København-Ringsted. I forbindelse med de senere faser i projektet tilstræbes det derfor, at
muligheden for at udveksle jord og muld med Den nye bane København-Ringsted undersøges
nærmere.
Der er risiko for, at der kan forekomme spild bl.a. i forbindelse med håndtering og oplagring af
olieprodukter. Beredskabsplanen for projektet samt krav til entreprenørens håndtering og oplagring
af brændstof og kemikalier vil betyde, at miljøbelastningen som følge af anlægsfasen vurderes at
være begrænset.
Forurening som følge af den fremtidige jernbanedrift forventes at være begrænset, og den
fremtidige miljøbelastning vurderes at være på niveau med den nuværende situation.
8.2.7. Kulturhistoriske forhold
Generelt vurderes jernbanebroen med spuns ikke at påvirke de kulturhistoriske interesser i
området væsentligt i anlægsfasen. Det skyldes dels, at meget af anlægsarbejdet foretages inden for
det eksisterende jernbaneterræn, og dels at der kun findes enkelte kulturhistoriske elementer inden
for undersøgelseskorridoren. For så vidt muligt at undgå uhensigtsmæssige standsninger under
anlægsarbejdet, bliver der forud for anlægsarbejderne gennemført arkæologiske forundersøgelser
som anbefalet af Københavns Museum. Banedanmark aftaler den praktiske gennemførelse nærmere
med museet.
Hvis der, trods forundersøgelserne, findes væsentlige fortidsminder under anlægsarbejderne, vil
arbejdet blive standset og fundet bliver anmeldt til Kulturministeren. Anlægslovens § 2 om
varetagelse af museumslovens hensyn vil gælde i denne situation.
Kort over kulturhistoriske forhold med angivelse af fredede fortidsminder, og bygge- og
beskyttelseslinjer fremgår af bilag 5.
8.2.8. Rekreative interesser
Stier
Mens den nye bro over Vigerslev Allé bygges, vil bilister, cyklister og fodgængere midlertidigt
ikke kunne krydse banen på dette sted. Med skilte vil det blive forklaret, hvilke alternative
muligheder der er for at krydse banen. Cykelstativerne ved Vigerslev Station vil blive midlertidigt
fjernet i forbindelse med anlægsarbejdet. Når broen er anlagt, vil der blive opsat nye cykelstativer
ved stationen.
Kolonihaver
Haveforeningen Danshøj og Haveforeningen Dan vilblive påvirket af støj, vibrationer og støv
samt tung trafik, mens anlægsarbejdet står på. Det samme gælder muligvis også Haveforeningen
Harrestrup og Haveforeningen Brohaven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434693_0018.png
18
I Haveforeningen Danshøj og Haveforeningen Dan vil der midlertidigt blive inddraget arealer til
arbejdsplads og adgangsvej.
Med hensyn til erstatning og reetablering henvises til lovens afsnit 4 om ekspropriationer.
9. Forholdet til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af
13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet
(kodifikation) (EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1).
VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet, Rådets direktiv 92/43/EØF af
21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992, nr. L 206, side
7-50) og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet) (EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7).
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til Rådets direktiver skønnes at blive
påvirket negativt af etableringen af den niveaufrie udfletning.
10. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 10. december 2014 til 13. januar 2015 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet ,A/B Vilhelm, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arriva Danmark A/S,Arriva Tog A/S, BAT-Kartellet, Brancheforeningen Dansk
Kollektiv Trafik, CFL cargo Danmark ApS, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri,
Dansk Cyklistforbund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri ,
Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Transport
og Logistik, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, Den Ledende Landsinspektør- MØLBAK
LANDINSPEKTØRER, Det Centrale Handicapråd, Det Økologiske Råd, DONG Energy, DSB,
DSB S-tog A/S, DSB Øresund A/S, Energinet.dk,FDM, Fredningsnævnet for København,
Friluftsrådet, G/F Ankeret, Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Hector Rail AB,
HF Danshøj, HF Dan, HF Harrestrup, HMN Naturgas I/S, Hvidovre Kommune,
Kolonihaveforbundet i Danmark, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne,
Kommunernes Landsforening, Københavns kommune, Københavns Museum, LO, Metroselskabet
I/S, Movia, NEG Niebüll GmbH, NOAH-Trafik, Region Sjælland, Rådet for Bæredygtig Trafik,
SEAS, Valby Lokaludvalg.
11. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive konsekvenser/
Mindre udgifter
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat,
Negative konsekvenser/
merudgifter
Anlægsudgifterne anslås til 357 mio.
kr. (2014-priser) i 2015-2019.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434693_0019.png
19
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Anlægget øger mobiliteten Merudgifter i begrænset omfang for
Erhvervslivet
på et bæredygtigt grundlag. ledningsejere, der ligger på
Forbedring af
gæsteprincip på ca. til 14,70 mio.kr.
togbetjeningen på
strækningen kan øge
mobiliteten for
persontrafikken til gavn for
erhvervslivet.
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser Mindre lastbilkørsel med Mens anlægsarbejdet står på, vil
jord, end hvis der anlægges kolonihaverne blive generet af støj og
en dæmning, da en del af vibrationer fra blandt andet
nedramning af spuns.
anlægsarbejderne og
jordtransporterne skal
Der ikke findes arter, der skal
afvikles fra selve banen
beskyttes efter habitatdirektivets bilag
IV. Der findes heller ikke Natura 2000
Endvidere er der et mindre områder på strækningen.
arealbehov end ved de
alternative løsninger,
hvorfor ekspropriation af
kolonihaverne undgås.
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af
visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet
(kodifikation) (EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1). VVM-
undersøgelsen opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet,
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992, nr. L 206,
side 7-50) og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009
om beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet) (EU-
Tidende 2009, nr. L 20, side 7).
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til Rådets
direktiver skønnes at blive påvirket negativt af etableringen af en
niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg.
Udgiften hertil forventes afholdt inden
for det samlede budget for Den nye
bane København-Ringsted.
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434693_0020.png
20
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger transportministeren til at etablere en niveaufri
udfletning ved Ny Ellebjerg med dertil hørende anlæg. Det påtænkes således, at udfletningen i form
af en jernbanebro med spuns forventes etableret mellem Ny Ellebjerg Station og Vigerslev Allé
Station i Valby.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 1-3.
Til nr. 2
Det foreslås, at der som bilag 1 a til loven indsættes et kort, der viser den foreslåede placering af
den niveaufri udfletning som en jernbanebro med spuns.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til bilagene i lovens § 2, 2. pkt., ændres til bilag 2-5. Den foreslåede
ændring er en konsekvens af, at der indsættes to nye bilag, lovforslagets bilag 2 og 3, der viser
henholdsvis naturlokaliteter og kulturhistoriske forhold i forbindelse med etableringen af en
niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring medfører, at lovforslagets bilag 1, 2 og 3, der viser kort over henholdsvis
placering af jernbanebroen samt naturlokaliteter og kulturhistoriske forhold i forbindelse hermed,
optages som henholdsvis bilag 1 a, 4 og 5 til loven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det ønskes, at
loven træder i kraft så hurtigt som muligt af hensyn til fremdriften af det påtænkte anlæg og
koordineringen med anlægsarbejderne vedr. jernbanestrækningen København-Ringsted (lov nr. 527
af 26. maj 2010). Design- og udbudsfasen for anlægget forventes at kunne gennemføres på 1�½ år
og vil skulle påbegyndes medio 2015 for at kunne overholde tidsplanen, således at anlægget kan
forventes klar til brug i 2018 samtidig med, at den nye bane København-Ringsted planlægges åbnet.
Den niveaufri udfletning forventes dog først taget i brug 2019 samtidig med udrulningen af
Signalprogrammet. Ekspropriation af arealer forventes først foretaget i 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg
jernbanestrækning København-Ringsted over
foretages følgende ændringer:
§ 1.
Transportministeren bemyndiges til at
anlægge en ny dobbeltsporet jernbane mellem
København og Ringsted over Køge med dertil
hørende anlæg.
Stk. 2.
Kort over jernbanens linjeføring og
placering af en ny station ved Køge Nord fremgår
af bilag 1.
1.
I
§ 1
indsættes efter
stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til at etabl
niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertil hø
anlæg.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
2.
I
§ 1
indsættes som 2. pkt. i
stk.3:
»Kort over niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
dertil hørende anlæg fremgår af bilag 1 a.«
§ 2.
Beskyttelsesmæssige
hensyn
efter
naturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssige
hensyn efter museumsloven, for så vidt angår
arealer, der er nødvendige for gennemførelsen af
anlægget nævnt i § 1, varetages alene af
transportministeren efter denne lov. Kort over
naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske
forhold, for så vidt angår anlægget nævnt i § 1,
fremgår af bilag 2 og 3.
3.
I
§ 2, 2. pkt.,
ændres »bilag 2 og 3« til: »bilag 2-5«.
4.
Som
bilag 1 a, 4
og
5
indsættes bilag 1, 2 og 3 til de
lov.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørel
Lovtidende.