Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1433013_0001.png
Bedre
fremkommelighed,
trafiksikkerhed og
miljø på statsvejene
Evaluering af mindre anlægsprojekter 2007-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0002.png
Dato:
September 2014
Oplag:
200
Tryk:
Vejdirektoratet
ISBN (NET):
978-87-93184-37-4
ISBN:
978-87-93184-35-0
Copyright:
Vejdirektoratet, 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0003.png
Indhold
Mindre anlægsforbedringer på statsvejnettet
Mindre anlægsforbedringer under Rådighedspuljen
Vedligeholdelse og modernisering er andet end reparationer
Udmøntning af Rådighedspuljen
Fakta om Rådighedspuljen
Erfaringer – Sammenfatning af konklusionerne i rapporten
Fremkommelighed
Resultater og effekter
Danmarkskort med alle fremkommelighedsprojekter
Forbedring af rampekryds 63 ved Bramdrupdam, Kolding
Rampekrydsombygning ved Rønnede, Faxe
Rampekrydsombygning ved Skanderborg V
Signalanlæg på Lagergårdsvej, København
Samkørselsplads ved Gevninge, Roskilde
Shunt ved Skive
Cykeltrafik
Resultater og effekter
Danmarkskort med alle cykelprojekter
Stier fra Ringkøbing til Røgind
Cykelsti vest for Stensved, Vordingborg
Cykelsti ved Nedre Hillerslev
Cykelsti ved Årre med tunnelløsning
Trafiksikkerhed
Resultater og effekter
Danmarkskort med alle trafiksikkerhedsprojekter
Rundkørsel ved Snoldelev, Solrød
fortsættes
6
7
7
8
8
10
12
12
13
14
16
17
18
20
21
22
22
23
24
25
26
27
28
28
29
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold fortsat
Strækningsombygning i Brovst
Signalanlæg ved Nørregade, Frederikshavn
Krydsombygning ved Hvalpsundvej, Stenild ved Hobro
Trafiksikkerhedsforbedring ved Hvidkilde, Fåborg
Signalregulering ved Nymøllevej, Allerød
Krydsregulering ved Hans Knudsens Plads, København
Ombygning af T-kryds ved Møgelvangvej, vest for Haderup
Forbedring af rampekryds ved Vardevej, Herning
Trafiksanering
Resultater og effekter
Danmarkskort med alle trafiksaneringsprojekter
Trafiksanering Struer
Trafiksanering Holme-Olstrup
Mindre lokale forbedringer
Fakta om arbejdet med mindre lokale forbedringstiltag
Eksempler på projekter fra 2013 og 2014
Forbedring i rampekryds frakørsel 47 Tilst på Østjyske Motorvej E45
Forbedring af krydset ved Birgittelyst, syd for Viborg
Cykelstier ved Djurs Sommerland
Humlebakken i Aalborg
Ombygning af rampekrydset ved Motorring 3 og Herlev Hovedgade
Sideudvidelse af frakørsel 22 på E20 til Stamholmen i Hvidovre
31
32
33
34
35
36
37
38
40
40
41
42
43
44
44
45
45
46
46
46
47
47
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0006.png
Mindre anlægsforbedringer
på statsvejnettet
Med denne rapport gives en beskrivelse og evalue-
ring af de mindre anlægsprojekter, som i perioden
fra 2007 til 2014 er udført på statsvejnettet via mid-
ler fra Puljen til fremme af trafiksikkerhed og miljø
- i daglig tale Rådighedspuljen.
Rapporten rummer en række konkrete eksempler
på anlægsprojekter, der dels illustrerer spændvid-
den i de projekter som Rådighedspuljen har finan-
sieret, og dels viser de samfundsmæssige gevinster
ved disse mindre om- og udbygninger af den stats-
lige infrastruktur.
Rådighedspuljen har givet bevillingsmæssig mulighed
for relativt hurtigt og målrettet at sætte ind overfor lokale
problemer med trafiksikkerhed, fremkommelighed eller
miljø, hvilket er et afgørende element i et effektivt drevet
statsvejnet.
Et mindre anlægsprojekt under Rådighedspuljen
gennemføres typisk indenfor 1-3 år. Med en løbende
indsats opnås forbedringer relativt hurtigt og samfunds-
økonomisk rentabelt. Desuden kan mindre anlægs-
forbedringer i visse tilfælde være samfundsøkonomisk
rentable, selvom de ”blot” udskyder behovet for større
udbygninger på sigt.
Projekterne har oftest en bred positiv effekt, idet trafik-
sikkerhedsprojekterne i mange tilfælde også giver bedre
fremkommelighed - og omvendt.
Mindre anlægsforbedringer under
Rådighedspuljen
Rådighedspuljen har i en lang årrække været en fast be-
standdel af arbejdet med at vedligeholde og modernisere
statsvejnettet. Puljen har med en vis variation i indhold og
budgetramme, skabt det bevillingsmæssige grundlag for,
at gennemføre en række mindre anlægsforbedringer med
fokus på trafiksikkerhed, fremkommelighed og miljø.
Vejdirektoratet arbejder med et strategisk investerings-
princip om at anvende midlerne til vejformål på den
mest rentable måde. I Rådighedspuljen udmøntes dette
princip i praksis, idet de trafikale problemstillinger søges
løst for så små midler som muligt, såvel anlægsteknisk
som økonomisk. Dette indgår som en del af en samlet
afvejning af, hvordan rentabiliteten i vejprojekterne opti-
meres. Projekterne prioriteres ud fra samfundsøkonomi-
ske beregninger, og på den måde sikres det, at det er de
projekter, der har størst effekt som gennemføres.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0007.png
Vedligeholdelse og modernisering er
andet end reparationer
De mindre anlægsprojekter, særligt de helt små, nærmere
beskrevet i kapitel 7, har også karakter af vedligeholdelse
af vejinfrastrukturen. Ikke i den forstand, at der er tale om
reparationer som del af den løbende drift, men derimod
at der rettes op på veje, der med den øgede trafikbelast-
ning og ændringer i trafikkens sammensætning, er blevet
utidssvarende, og opleves som utrygge at køre på, eller
som ikke længere kan afvikle trafikken hensigtsmæssigt
og effektivt. Ligeledes kan vejens naboer opleve trafikken
som generende i form af støj eller som en barriere. Derfor
er der behov for, at de eksisterende veje og kryds løbende
forbedres gennem målrettede mindre tiltag som forbedrer
miljø, trafiksikkerhed og fremkommelighed.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udmøntning af Rådighedspuljen
Fakta om Rådighedspuljen
Rådighedspuljen udmøntes hvert år på baggrund af en
programpakke med projektforslag som Vejdirektoratet
har udarbejdet.
Projekterne grupperes og prioriteres indenfor en række
temaer:
Trafiksikkerhedstiltag, særligt i forbindelse med
sorte pletter
Fremkommelighed, primært i relation til trængsels-
pletter ved rampeanlæg, i kryds og rundkørsler
samt samkørselspladser
Cykeltrafik, særligt stier og stikrydsninger
Øvrige projekter herunder trafiksaneringer, typisk i
relation til bygennemfarter
større anlægsøkonomi, typisk trafiksaneringer af bystræk-
ninger, som er projekter med et komplekst indhold af
trafiksikkerhed og miljø.
I perioden 2007-12 blev helt små projekter, typisk under
500.000 kr. håndteret via en særlig driftsrelateret pulje
til såkaldte Mindre lokale forbedringer. Da denne pulje
udløb i 2012, er disse små projekter håndteret via en
rammebevilling under Rådighedspuljen på 25 mio. kr.
årligt i 2013 og 2014.
Denne rapport omhandler de projekter, som både er
bevilget og udført i perioden 2007-2014. Der er projek-
ter bevilget i 2013 og 2014, som først står til udførelse i
2015 eller 2016, og derfor ikke er medtaget i beregnin-
gerne.
Vejdirektoratet har i perioden 2007-2014 gennemført i alt
154 mindre anlægsprojekter af ovennævnte fire typer for
i alt 675 mio. kr. Dertil kommer de 50 mio. kr. til mindre
lokale forbedringer i 2013-14. Fordelingen på de fire
projekttyper i forhold til økonomi og antal fremgår af figur
1 og figur 2.
De mindre anlægsprojekter for perioden frem til 2012 er
også tidligere beskrevet i: Evaluering af Rådighedspuljen
(Vejdirektoratet januar 2013) og Evaluering af mindre
lokale forbedringer (Vejdirektoratets rapport nr. 406 –
2012)
For at sikre, at det er de mest samfundsnyttige projek-
ter, der indgår i de årlige programpakker til udmøntning
af Rådighedspuljen, anvender Vejdirektoratet en række
prioriteringsmetoder med vægt på objektive kriterier,
herunder samfundsøkonomiske effekter samt konkret
viden om lokale forhold og behov. Metoderne er for de
flestes vedkommende afrapporteret i notatet ”Håndtering
og prioritering af mindre anlægsforbedringer” (Vejdirek-
toratet 2006), og der foregår løbende en faglig udvikling
af metoderne.
De enkelte mindre anlægsprojekter i programpakkerne
har typisk en anlægsøkonomi, der spænder fra ca. 2 mio.
til ca. 10 mio. kr. Enkelte projekter har haft væsentlig
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0009.png
Figur 1:
Økonomi og antal projekter på de fire projekttyper i perioden 2007-2014
Projekttype
Fremkommelighed
Cykeltrafik
Trafiksikkerhed
Trafiksaneringer
Total
Mindre lokale forbedringer
i 2013 og 2014
Total
Forbrug
i mio. kr.
150
106
336
83
675
50
725
Andel af forbrug
21 %
15 %
46 %
11 %
Antal projekter
29
20
98
7
154
Andel af
projekter
19 %
14 %
63 %
4%
7%
Figur 2:
Den økonomiske projektfordeling på de fem temaer i perioden 2007-2014
7%
11%
21%
Fremkommelighed
Cykeltrafik
Trafiksikkerhed
15%
Trafiksaneringer
Mindre lokale forbedringer
2013 og 2014
46%
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0010.png
Rådighedspuljen har i et vist omfang grænseflader til
en række af de temaer der med trafikaftalen ”En Grøn
Transportpolitik” (GTP) fra 2009 fik tilført ekstra midler. I
forhold til Rådighedspuljens programpakker er der taget
højde for disse grænseflader, således at temaer og pro-
jekttyper koordineres mellem de forskellige puljer.
I forbindelse med GTP-aftalen blev Rådighedspuljen
forlænget til 2014. Der er i efteråret 2014 endnu ikke
truffet beslutning om, hvordan arbejdet med de mindre
anlægsforbedringer på statsvejnettet skal struktureres og
finansieres fremadrettet.
I de enkelte projekter, hvor der ikke er opnået den øn-
skede effekt, er der typisk foretaget opfølgninger og lavet
mindre justeringer i de oprindelige projekter. Et eksempel
på dette er projektet ved Hvidkilde på Sydfyn (se side
34). Ved en trafiksikkerhedsrevision blev det konstateret,
at bilisterne fremfor at sænke farten på strækningen,
som var målet, var tilbøjelige til at ”undvige” to etable-
rede rumlefelter ved at trække til højre, og dermed ind
på cykelbanen. Denne adfærd indebar både utryghed og
en trafiksikkerhedsrisiko for cyklisterne på strækningen.
Det ene rumlefelt blev derefter fjernet igen, hvorved den
ønskede effekt med fartreduktion viste sig.
Effekterne af cykelstier og trafiksaneringer er ikke på
samme måde kvantificerbare. Der er i højere grad behov
for at se på den kvalitative vurdering fra bl.a. kommuner,
borgere og fra Vejdirektoratets egen faglige vurdering.
De viste eksempler illustrerer, at Rådighedspuljen har
givet den fleksibilitet, som via dialog med bl.a. Politiet,
lokale myndigheder og borgere, gør det muligt at tilpasse
projekterne i forhold til behovene på lokaliteten. Et godt
eksempel på dette er projektet med cykelstien ved Årre
(se side 27), som efter dialog med borgerforening og
andre blev et bedre og mere helstøbt projekt end det
oprindelig var planlagt.
Eksempel på oplysningtavle ved mindre anlægsprojekter.
Erfaringer – Sammenfatning af
konklusionerne i rapporten
For trafiksikkerheds- og fremkommelighedsprojekterne er
der beregnet forventede samfundsøkonomiske gevinster
af projekterne, som en del af grundlaget for projekternes
prioritering og bevilling.
De samfundsøkonomiske beregninger, der er foretaget af
alle fremkommelighedsprojekterne fra 2010 og frem, vi-
ser alle høje interne renter på over 30 %. Der er således
tale om særdeles høje forrentninger af investeringerne,
primært i sparet ventetid for trafikanterne, men også i
kraft af sparede ulykker.
Trafiksikkerhedsprojekterne har så stor beregnet uhelds-
reducerende effekt at de samlet set tjener anlægsudgif-
ten hjem på ca. 2,6 år.
Som de illustrerende eksempler i denne rapport viser, er
der gode indikationer af, at de konkrete målte effekter i
form af uheldsreduktion og forbedret fremkommelighed
kan matche de beregnede effekter.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0012.png
Fremkommelighed
Fremkommelighed
Resultater og effekter
Fremkommelighedsprojekterne er ofte krydsombygninger
eller signalanlæg til forbedringer af trafikafviklingen i
kryds. Disse benævnes generelt ”trængselspletter”, og er
lokaliteter, hvor der opstår trafikafviklingsproblemer. Det
sker typisk som følge af manglende kapacitet i krydsene.
Etableringen af samkørselspladser nær rampeanlæg ved
motorveje, samt ved større kryds og rundkørsler, er også
fremkommelighedsprojekter. Formålet med samkørsels-
pladser er at forbedre muligheden for, at trafikanterne kan
etablere samkørselsordninger, og derved forbedre udnyt-
telsen af passagerpladserne i bilerne. Det giver mindre
energiforbrug og CO
2
-udslip, samt mindre trængsel på
vejene. Samkørselspladser reducerer desuden uauto-
riserede parkeringer i arealerne tæt på rundkørsler og
udfaldsveje.
Der er i perioden 2007-2014 gennemført 29 fremkom-
melighedsprojekter, med en samlet anlægssum på ca.
150 mio. kr. Projekterne udgør omkring 1/5 af såvel
antallet af projekter, som af de samlede bevillingerne til
mindre anlægsprojekter fra Rådighedspuljen.
I planlægningsarbejdet anvendes en prioriteringsme-
tode – trængselspletmetoden. Her indgår en vurdering af
de samfundsøkonomiske effekter ved at gennemføre et
projekt, primært tidsgevinster, men også en vurdering af
andre effekter, som f.eks. uheld. Projekternes lønsomhed
udtrykkes i nutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr.
offentlig omkostningskrone.
For en række nyere fremkommelighedsprojekter er
der foretaget samfundsøkonomiske beregninger efter
Transportministeriets TERESA model. Disse beregninger
viser høje forrentninger af investeringerne i udbedring af
trængselspletter.
Alle fremkommelighedsprojekterne fra 2010 og frem, vi-
ser meget høje interne renter, fra 30 til over 100 %. Dette
er primært som følge af opnåede tidsgevinster, men også
i reduktion af ulykker.
Projekter med samkørselspladser rummer ikke samme
mulighed for en samfundsøkonomisk beregning. Det er
projekter som typisk er relativt billige at etablere, og har
en blivende effekt både på miljø og trængsel.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0013.png
Skagen
Hirtshals
Hjørring
Frederikshavn
Brønderslev
Hanstholm
Aalborg
Fremkommelighedsprojekter
Thyborøn
Nykøbing M.
Skive
Struer
Hobro
Hadsund
Holstebro
Viborg
Randers
Grenaa
Herning
Ringkøbing
Ikast
Silkeborg
Skanderborg
Aarhus
Ebeltoft
Hundested
Helsingør
Hillerød
Helsingborg
Frederikssund
Horsens
Vejle
Varde
Esbjerg
Fredericia
Middelfart
Kolding
Odense
Slagelse
Korsør
Næstved
Ringsted
Kalundborg
Holbæk
København
Roskilde
Malmö
Køge
Ribe
Haderslev
Aabenraa
Assens
Nyborg
Fåborg
Svendborg
Tønder
Frøslev
Sønderborg
Nakskov
Nykøbing F
Rødby
Gedser
Rønne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0014.png
Fremkommelighed
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Esbjerg
Forbedring af rampekryds 63 ved
Bramdrupdam, Kolding
På Sønderjyske Motorvej, føres Vejlevej over motorve-
jen ved frakørsel 63, Bramdrupdam. Vejlevej er meget
trafikeret med ca. 20.000 biler i døgnet. Samtidig er
frakørselsanlægget meget benyttet, og det gør afviklin-
gen af trafikken vanskelig. Som følge af Vejlevejs dårlige
trafikafvikling har der været kødannelser ned på motorve-
jen, specielt om morgenen.
Der er registreret en del uheld på selve motorvejen, som
kan tilskrives de konstaterede trængselsproblemer. Det
er uheld med bagendekollision, uheld ved overhaling
indenom, uheld ved højresving ind foran medkørende
og uheld ved vognbaneskift. For at afhjælpe de kritiske
kødannelser ned på motorvejen er der nu etableret et
ekstra venstresvingsspor på den sydlige frakørselsrampe
fra motorvejen til Vejlevej.
Trafiksikkerheden er forbedret ved, at venstresvingende i
retning mod motorvejen nu skal afvente eget grønt signal
i begge rampekryds. Derudover er der etableret et ekstra
ligeud spor hen over broen på Vejlevej i både nord- og
sydgående retning mellem rampekrydsene. På Vejlevej er
der etableret brede kantbaner til cyklister.
Signalanlægget er tilpasset de ekstra spor og den æn-
drede geometri i begge rampekryds, således at kapacite-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0015.png
Fremkommelighed
ten generelt er øget i begge rampekryds. Hastigheden er
ændret fra 80 km/t til 70 km/t gennem rampekrydsene.
Det giver også en bedre trafiksikkerhed på stedet.
Projektet er afsluttet medio 2012, og anlægsøkonomien
blev 6 mio.kr.
Det kan konstateres, at projektet virker efter hensigten.
De meget kritiske kødannelser på E45 ved rampeanlæg-
get er væk. Det kan også konstateres, at selv om der er
etableret bundne venstresving i rampekrydsene på Vej-
levej, har udvidelsen af antallet af spor på vejen forøget
kapaciteten i krydsene.
Dette projekt har i 2013 gennemgået en dybdegående
evaluering til afprøvning af et nyt evalueringskoncept for
trængselspletter (Evaluering af trængselspletprojekt -
M50, TSA 63, Forbedring af rampekryds ved Bramdrup-
dam, Kolding, Vejdirektoratet juni 2013).
Evalueringen viser via eftertællinger, at der er sket den
forventede reduktion i såvel kølængder som forsinkelser
for trafikanterne. Der kan ikke konkluderes noget enty-
digt om uheldsbilledet, i perioden siden anlægget stod
færdigt. Evalueringen viser en god intern rente på 56%.
Samarbejde med Kolding Kommune
For at øge kapaciteten yderligere er der efter ombyg-
ningen i samarbejde med Kolding Kommune foretaget en
samlet vurdering på trafikafviklingen i rampekrydsene og
et signalreguleret kryds, der ejes og drives af kommunen,
nord for rampekrydsene.
Kolding Kommune følger udviklingen og overvejer på sigt
at indarbejde de forskellige forslag til forbedringer, der
kom ud af samarbejdet.
Vejdirektoratet har endvidere forbedret skiltningen ved
frakørselsramperne, for at få trafikanterne til bedre at
udnytte den forbedrede kapacitet på frakørselsrampen.
Kortet viser rampekrydset ved Bramdrupdam.
frak
lige
e
Syd sramp
l
rse
tilkø
Mo
e
dlig
Nor srampe
l
ørse
rhu
63
CYKELBANE
BRO
63
CYKELBANE
CYKELBANE
s
VEJLEVEJ
CYKELBANE
VEJLEVEJ
CYKELBANE
Mod Vejle
63
E45
CYKELBANE
63
Mod Kolding
ND
J
ER
frakø
lige
Syd rampe
rsels
tilk
Ny vognbane
Cykelbane
ge pe
rdli
No lsram
e
ørs
YS
M
KE
J
VE
OR
OT
Mo
old
dK
ing
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0016.png
Fremkommelighed
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Esbjerg
Der blev i 2012 bevilget midler fra Rådighedspuljen til
at ombygge det vestlige rampekryds til en rundkørsel.
Rundkørslen er udformet, så modulvogntog kan færdes
i alle retninger og cyklisterne færdes i en cykelring uden
om rundkørslen. Desuden er rundkørslen udformet med
to shunte, så billister fra København til Næstved samt
billister fra Rønnede mod Rødby kan benytte shuntene,
og derved undgå at køre i selve rundkørslen. Rundkørs-
len har desuden fået ny vejbelysning.
Projektet blev afsluttet i 2014 og anlægsudgiften var
7.1 mio. kr. I planlægningen er beregnet en intern rente
på 58 %, hvilket indikerer at projektet vil være meget
rentabelt.
Der er ikke konstateret uheld siden anlægget er taget
i brug. Der ses i dag en klar effekt af etableringen af
rundkørslen, som har medført, at fremkommeligheden i
krydset er væsentligt forbedret.
Rampekrydsombygning ved
Rønnede, Faxe
Rute 54 mellem Næstved og Rønnede er en vigtig
forbindelsesvej for billister, der pendler mellem Næstved
og Københavnsområdet. Lige vest for Rønnede krydser
rute 54 Sydmotorvejen (E47). I rampekrydset var der
tidligere kapacitetsproblemer på grund af den store
trafikmængde der skulle til og fra København, specielt i
morgen og eftermiddagstimerne. Ventetiderne var størst
i det vestlige rampekryds.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0017.png
Fremkommelighed
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Esbjerg
Ombygningen har haft stor betydning for trafikafviklin-
gen på stedet, og dermed også for trafikanterne. Ved en
besigtigelse af det vestlige rampekryds i morgenmyldre-
tiden i forsommeren 2014 kunne der konstateres en rolig,
smidig og konfliktfri trafikafvikling i krydset. På frakørsels-
rampen blev der ikke observeret biler som holdt for rødt i
flere omløb.
Rampekrydset blev i 2011 udpeget som en sort plet på
baggrund af 7 uheld heraf 3 personskadeuheld med 4 til-
skadekomne. 5 af uheldene blev registreret i forbindelse
med venstresving fra frakørselsramperne.
Efter færdiggørelsen af ombygningen er der ikke politi-
registrerede færdselsuheld i rampekrydsene. Dog er det
for tidligt at konkludere på de trafiksikkerhedsmæssige
effekter, men alt peger på, at der er sket en forbedring af
uheldsbilledet i et stærkt befærdet kryds.
Den samlede udgift til forbedringerne har været 5,3 mio.
kr. En samfundsøkonomisk beregning på grundlag af
skitseprojektet viste en særdeles høj intern rente, som in-
dikerer at projektet ventes at tjene sig hjem på under 1 år.
Rampekrydsombygning ved
Skanderborg V
Østjyske Motorvejs tilslutningsanlæg Skanderborg V er
bygget om, og det har givet væsentlige forbedringer for
trafikanterne. Siden ombygningen blev afsluttet i efteråret
2013, har der ikke været uheld på stedet, og fremkom-
meligheden er forbedret markant.
Vejdirektoratet byggede ramperne om ved Skanderborg V
i sidste halvdel af 2013. Rampekrydsene blev ændret fra
at være almindelige vigepligtsregulerede kryds til at være
signalregulerede kryds med vejbelysning i begge sider af
vejen. Signalreguleringen af rampekrydsene blev etableret
med separat reguleret vestresving på Skanderborgvej.
Lænden af de oprindelige svingbaner er fastholdt, og
en stor del af projektet har kunnet gennemføres ved at
anvende den oprindelige vejprofil anderledes, bl.a. ved at
reducere bredden af midterrabatten fra 3 m til 1,5 m.
Særligt på den vestlige frakørselsrampe var der periode-
vis kødannelse ned på motorvejen. Årsagen til kødannel-
sen må antages primært at skyldes, at rampekrydsene
var uregulerede, og at vejudformningen med bl.a. fire
gennemgående spor på den underførte kommunevej,
Skanderborgvej, vanskeliggjorde trafikafviklingen fra
frakørselsramperne.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0018.png
Fremkommelighed
Aalborg
I forbindelse med planlægningen af fremkommeligheds-
projektet blev det besluttet også at undersøge rampe-
krydset Lagergårdsvej/M3. Begge kryds var kapacitets-
mæssigt udfordrede.
Aarhus
Esbjerg
København
Odense
Signalanlæg på Lagergårdsvej,
København
Lagergårdvej er i princippet en mindre lokalvej, som giver
adgang til DONG. Derudover fungerer vejen som for-
bindelsesled mellem M3 og Lyngby Omfartsvej. Krydset
mellem Lyngbyvej og Lagergårdsvej er et T-kryds, som
blev reguleret med vigepligt. I krydset var der især frem-
kommelighedsproblemer om morgenen, hvor der opstod
lange kødannelser og forsinkelser på Lagergårdsvej, og
periodevis helt ud på M3.
Tæt samarbejde med Gentofte Kommune og
virksomheder
I forbindelse med opstarten af projektet, blev det hurtigt
klart, at Gentofte Kommune skulle indgå i Vejdirektora-
tets faste projektgruppe. Det viste sig meget gavnligt,
både i forhold til myndighedsforholdene og det generelle
kendskab til området.
Det oprindelige projekt blev i samarbejde med kommu-
nen justeret til både, at indeholde et nyt signalanlæg ved
Lyngbyvej/Lagergårdsvej, samt en større ombygning ved
Lagergårdsvej/M3.
Ved projekter på så trafikerede strækninger er det vigtigt
at sikre en hensigtsmæssig trafikafvikling under an-
lægsarbejdet. Derfor var der en tæt dialog med berørte
virksomheder forud for arbejdet, ligesom arbejdet med
isolering af den nærved liggende motorvejsbro blev
udført i i samme ombæring. Alle tegninger og tidsplaner
blev koordineret for at mindske eventuelle gener.
Signalprojektet blev gennemført med et budget på 4,9
mio. kr. I planlægningsfasen blev der foretaget en sam-
fundsøkonomisk beregning af den forventede forrentning
af projektet. Denne beregning viste en meget høj intern
rente på 105 %. Efterfølgende er der kun registreret
minimale køer, som afvikles hurtigt, på rampen fra M3 til
signalanlægget på Lagergårdsvej. Anlægget blev taget
i brug i 2013, og der er ikke registreret uheld, som kan
relateres til ombygningen.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0020.png
Fremkommelighed
Aalborg
er der etableret en ny parkerings- og samkørselsplads i
området. Pladsen er etableret ved Lindenborgvej mellem
Hornsherredvej og den sydvestlige til- og frakørsels-
rampe til motorvejen.
Der er plads til 36 parkerede biler. Derudover er der
etableret cykelstativer, bænk samt en belysningsmast på
pladsen. Pladsen er asfalteret, og der er anlagt 3 grønne
”øer” med træer. På pladsen er der desuden etableret
et busstoppested. Indkørsel til pladsen sker fra Linden-
borgvej, hvor der nu er etableret en venstresvingsbane.
I forbindelse med svingbanen er etableret to heller. Den
lokale hastighedsbegrænsning på Lindenborgvej er ned-
sat fra 80 km/t til 60 km/t af hensyn til trafiksikkerheden.
Projektet blev afsluttet i 2011, og anlægsøkonomien var
ca. 3,5 mio. kr. Den nye samkørselsplads er velbesøgt,
og har givet gode forhold for pendlere. Det er lykkedes
at flytte parkerede biler væk fra Hornsherredsvej over på
samkørselspladsen. Dermed har projektet også haft en
positiv trafiksikkerhedsmæssig effekt, da omstigning til
et andet transportmiddel nu kan foregå sikkert og trygt et
sted, hvor der ikke er øvrig trafik.
Aarhus
Esbjerg
København
Odense
Samkørselsplads ved Gevninge, Roskilde
På Holbækmotorvejen ved frakørsel 15 Gevninge krydser
Hornsherredsvej motorvejen. Hornsherredvej er en bred
4-sporet kommunevej med en moderat trafikbelastning
på 7000 biler i døgnet.
Rabatterne langs Hornsherredvej blev benyttet som
parkeringsplads for pendlere. Der var ingen faciliteter for
fodgængere langs Hornsherredvej, hvilket medførte at
fodgængere gik på vejen. De parkerede biler langs ra-
batterne udgjorde derfor en øget uheldsrisiko. For at for-
bedre forholdene for pendlere og tilskynde til samkørsel,
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0021.png
Fremkommelighed
Aalborg
Aarhus
Esbjerg
København
Odense
når pendlerne kører til og fra Skive. Derfor er fremkom-
meligheden i rundkørslen blevet forbedret i to omgange.
Første gang i 2008, hvor der blev etableret en shunt for
bilister fra Nørre Boulevard, der skal nordpå ad Furvej.
En shunt er et separat kørespor udenom rundkørslens
cirkulære kørespor. Bilisterne kan derfor benytte shunten
uden at skulle vige for den øvrige trafik i rundkørslen.
En shunt forbedrer dog kun trafikafviklingen i en ret-
ning. På Nørre Boulevard kunne der også konstateres
betydelig kødannelse ved rundkørslen om morgenen i
modsat retning ind mod Skive. Vejdirektoratet konstate-
rede kølængder på op mod 500 meter. Derfor blev der
udarbejdet et projekt for en tilsvarende shunt fra Nørre
Boulevard til Vestre Boulevard.
Beregninger viste, at kølængden ville kunne reduceres
til en tredjedel. Shunten gør det også mere attraktivt at
benytte Skive Ringvej fremfor at afvente køen op mod
rundkørslen og i Skive centrum. Skive Ringvej er længere
end ruten gennem byen, men i myldretiden kan det blive
hurtigere at køre ad Ringvejen, hvorved også bymidten
kan slippe for noget af den gennemkørende trafik, der
alligevel ikke har ærinde i Skive. Det er kommunens
målsætning at aflaste centrum trafikalt, hvilket projektet
således også hjælper med til.
Shunten blev taget i brug i 2012 for et budget på 2,5
mio. kr. Den interne rente i projektet er beregnet til 95 %,
hvilket indikerer at projektet vil kunne tjene sig hjem efter
ca. et år. Der kan efter etableringen af shunten konsta-
teres en betydelig reduktion i kølængden i forhold til
førsituationen, og der er skabt en god trafikafvikling.
Shunt ved Skive
Ringvejen rundt om Skive er kendt for en række rund-
kørsler med markante skulpturer i midterøen. Den nord-
ligste rundkørsel, hvor Nørre Boulevard møder Vestre
Boulevard og Furvej, er meget trafikeret i spidstimerne,
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
C ykeltrafik
Cykeltrafik
Resultater og effekter
Der er stor fokus på etableringen af forbedrede forhold
for cyklister i Danmark. De cykelstiprojekter som primært
forløber langs statsvejnettet har igennem en årrække
været udført via Rådighedspuljen. Disse stiprojekter
ligger oftest langs de almindelige hovedlandeveje uden-
for de større bysamfund. Via Cykelpuljen gennemføres
desuden, ved siden af statslige projekter, også mange
kommunale stiprojekter med statslig støtte.
En række statsveje har hverken cykelsti eller relevante
alternative parallelveje eller stisystemer for cyklister. Det
gør cykling på disse strækninger til en utryg oplevelse,
hvilket afholder mange i landdistrikterne fra at bruge
cyklen som transportmiddel.
Der er i Rådighedspuljen gennemført 20 cykelprojekter i
perioden 2007-2014, hvilket udgør omkring 15 % af det
samlede antal projekter. Cykelprojekterne beløb sig til en
anlægssum på ca. 78 mio. kr. Dermed udgør disse pro-
jekter knap 1/7 af bevillingerne til mindre anlægsprojekter
fra Rådighedspuljen.
I planlægningsarbejdet anvendes en prioriteringsme-
tode, hvor projekterne tildeles point efter faste kriterier
baseret på et indsamlet datagrundlag om vejudformning,
trafiktal m.m. De tildelte point vægtes herefter i forhold
til en række parametre. Det drejer sig eksempel-vis om
registrerede uheld, utryghed, cykeltal, sammenhæng i
stinettet, potentiale for nye cyklister, alternative rutemulig-
heder, regional/funktionel sammenhæng.
Cykelstiprojekter har ikke i samme grad, som eksempel-
vis rene trafiksikkerhedsprojekter, umiddelbart kvantifi-
cerbare effekter. Effekten af, at flere får en mere sikker
og tryg cykelmulighed, og derved tager cyklen oftere
til skole, arbejde eller fritidsaktiviteter er kun indi-rekte
målbar, og det er vanskeligt at kvantificere i en samfunds-
økonomisk model. Projekterne må derfor i højere grad
vurderes ud fra mere kvalitative metoder og tilkendegivel-
ser fra borgere og kommuner.
Som det fremgår af de følgende eksempler er der via
Rådighedspuljen gennemført forskellige typer af cykelsti-
projekter, som tjener en række formål. Der er både etab-
leret længere stier mellem byer og lavet korte stistræk-
ninger, som kan sikre sammenhæng mellem eksisterende
cykelstier.
Dermed er der skabt mulighed for cykling, hvor det reelt
ikke var muligt før, og risiciene er reduceret, ved at lave
mere sikre krydsninger af overordnede veje.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0023.png
Skagen
Hirtshals
Hjørring
Frederikshavn
Brønderslev
Hanstholm
Aalborg
Cykelprojekter
Thyborøn
Nykøbing M.
Skive
Struer
Hobro
Hadsund
Holstebro
Viborg
Randers
Grenaa
Herning
Ringkøbing
Ikast
Silkeborg
Skanderborg
Aarhus
Ebeltoft
Hundested
Helsingør
Hillerød
Helsingborg
Frederikssund
Horsens
Vejle
Varde
Esbjerg
Fredericia
Middelfart
Kolding
Odense
Slagelse
Korsør
Næstved
Ringsted
Kalundborg
Holbæk
København
Roskilde
Malmö
Køge
Ribe
Haderslev
Aabenraa
Assens
Nyborg
Fåborg
Svendborg
Tønder
Frøslev
Sønderborg
Nakskov
Nykøbing F
Rødby
Gedser
Rønne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0024.png
C ykeltrafik
Aalborg
over campingpladsen en skovbørnehave i plantagen.
Det var tidligere ikke muligt for cyklister fra Ringkøbing
at komme til børnehaven eller de rekreative områder ad
alternative ruter.
For at skabe adgang til de rekreative arealer for stitrafi-
kanter, blev det besluttet at etablere cykelstier langs rute
15 mellem Ringkøbing og Røgind. Projektet indeholdt
således enkeltrettede stier i begge sider på en ca. 4,5
km lang strækning. I forbindelse med anlæg af cykelsti-
erne blev krydset ved Kærbyvej også ombygget. I krydset
er der anlagt en venstresvingsbane på hovedlandevejen
og etableret en lokal hastighedsbegrænsning på 70 km/t.
Projektet blev taget i brug i 2011, og anlægsomkostnin-
gerne var 12,5 mio.kr. Stierne er populære og har bl.a.
medført, at det er muligt for forældre selv at hente/bringe
børn i skovbørnehaven på cykel. Desuden er der nu god
cykelmulighed på et sted, hvor der før var utrygt at cykle.
Aarhus
Esbjerg
København
Odense
Stier fra Ringkøbing til Røgind
Rute 15 mellem Herning og Ringkøbing er på stræknin-
gen mellem Ringkøbing og Røgind en smal vej med ca.
7 meters bredde. Det giver ikke meget plads til cyklister.
Langs strækningen mellem Ringkøbing og Røgind løber
hovedlandevejen gennem No plantage, hvor der bl.a.
ligger en campingplads, og der er en flittigt benyttet
”hundeskov” ved rastepladsen på Kærbyvej. Der er ud
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0025.png
C ykeltrafik
Aalborg
Aarhus
blot smalle kantbaner. Hovedlandevejen mellem Vinters-
bølle og Stensved er en skolevej, og den manglende
stiforbindelse mellem de to byer langs rute 59 øst for
rampeanlægget ved Sydmotorvejen gjorde det utrygt at
færdes på cykel.
København
Esbjerg
Odense
Cykelsti vest for Stensved, Vordingborg
Rute 59 forbinder Præstø med Sydmotorvejen, og føres
over i Rute 22 til Vordingborg. På strækningen mellem
Vintersbølle og det østligste rampekryds ved motorvejs-
frakørslen var der en dobbeltrettet cykelsti i sydsiden af
rute 59/22. Den dobbeltrettede cykelsti ophørte umid-
delbart øst for frakørselsanlægget, og frem til Stensved
var der ingen egentlige faciliteter for cyklister. Der var
På den baggrund blev det bevilget midler fra Rådig-
hedspuljen til anlæg af cykelstier på hele strækningen
fra Vintersbølle frem til og med tilslutningsanlægget til
motorvejen. Der er anlagt ca. 1,8 km. ny enkeltrettet cy-
kelsti på begge sider af vejen frem til Stensved. Samtidig
blev den dobbeltrettede sti hen over motorvejen og forbi
pendlerpladsen ændret til enkeltrettede stier på begge
sider af vejen. Stierne tilsluttes den eksisterende dob-
beltrettede sti vest for til/frakørsler til motorvejen via et
hul i midterhellen.
Anlægget blev taget i brug i 2010, og udgiften var ca.
2,5 mio. kr. Der er ikke registreret uheld med cykelister
på strækningen.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0026.png
C ykeltrafik
er der en lang række fredninger, et EU habitatområde, en
grundvandsboring og en større forsyningsledning.
Aalborg
Aarhus
I forbindelse med krydsningen af Odense Å, blev der
valgt en løsning med en træbro, som passer godt ind i
naturen i området.
København
Esbjerg
Odense
Cykelstiprojektet og kanaliseringsprojektet blev gennem-
ført i 2013 for et samlet budget på 4,5 mio. kr.
Cykelsti ved Nedre Hillerslev
To projekter blev til ét
På rute 43, strækningen mellem de to kommuneveje
Nedre Hillerslevvej og Øster Hæsingevej, var der ingen
cykelsti, hvilket gjorde det utrygt at færdes på cykel.
Strækningen indgår som primær skolevej for skolebørn,
der skal mellem Øster Hæsinge og Hillerslev.
På samme strækning er T-krydset mellem Øster Hæ-
singevej og Fåborgvej (rute 43) udpeget som sortplet.
Krydset ligger i en vejkurve på en strækning, hvor hastig-
heden er høj. Krydset var uden kanaliseringsanlæg. På
strækningen kører dagligt ca. 5.100 køretøjer.
I 5-års perioden forud for, at projektet blev gennemført
var der 5 uheld, heraf 2 personskadeuheld. Alle uheld
var sket i forbindelse med venstresvingende trafikanter i
krydset.
Det blev besluttet at projektere og udbyde de to projek-
ter sammen. Derved kunne spares både ressourcer og
sikres en bedre koordinering mellem de to vejarbejder.
Projektforløbet krævede et tæt samarbejde med Faaborg
Midtfyns Kommune, som er miljømyndighed, da området
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0027.png
C ykeltrafik
Aalborg
Aarhus
Esbjerg
København
Odense
Der blev i 2009 bevilget 2,65 mio. kr. til anlæg af en 1 km
lang dobbeltrettet cykelsti i vejens østlige side mellem
Bryndumsager og Eskærdalsvej. Dialogen med den
lokale borgerforening og andre interessenter afslørede
dog hurtigt, at der også var behov for en sikker kryds-
ningsmulighed af rute 30 ind til Årre by. Det blev derfor
besluttet at søge en tillægsbevilling hertil. Der blev bevil-
get yderligere 4,1 mio. kr. til en stitunnel med tilhørende
rampeanlæg og belysning i efteråret 2012.
Efter projektering i foråret 2013 blev stiprojektet med
tunnel anlagt i efteråret 2013. Lokalområdet øst for ho-
vedlandevejen har nu en sikker og god sammenknytning
med Årre by, der ligger vest for hovedvejen. Stiprojektet
blev åbnet for brugerne i december 2013, og anlægsom-
kostningerne beløb sig til 5,8 mio. kr.
Projektet blev planlagt i en positiv dialog med lokale
interesser, og disse har udtrykt stor tilfredshed med
stiprojektet efterfølgende. Stien har skabt både øget
sikkerhed, og fået flere i lokalområdet til at bruge cyklen
i hverdagen.
Cykelsti ved Årre med tunnelløsning
En del af rute 30, som går fra Grindsted til Esbjerg, er en
meget trafikeret strækning bl.a. med meget tung trafik og
særtransporter fra vindmølleindustrien. Lokalbefolknin-
gen gav udtryk for, at de ikke turde lade deres børn cykle
til og fra skole, og ønsket om en cykelsti har derfor længe
været fremført fra borgere og kommune.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tr a f i k s i k k e r h e d
Trafiksikkerhed
Resultater og effekter
De projekter, som i særlig grad relaterer sig til trafiksik-
kerhed, er primært tiltag overfor sorte pletter på statsve-
jene. Sorte pletter er ulykkesbelastede lokaliteter, hvor
antallet af ulykker over en 5-årig periode er signifikant
højere end forventet ved den aktuelle trafikbelastning og
vejudformning.
Der er i perioden 2007-2014 gennemført 98 trafiksikker-
hedsprojekter, hvilket udgør 63 % af det samlede antal
projekter. Med en anlægssum på ca. 336 mio. kr. udgør
disse projekter knap halvdelen af bevillingerne til mindre
anlægsprojekter fra Rådighedspuljen.
Udbedring af sorte pletter sker gennem en bred vifte af
anlægstekniske tiltag. Det kan som beskrevet nærmere
i de følgende eksempler på konkrete projekter typisk
være etablering af rundkørsler, kanaliseringsanlæg eller
signalreguleringer.
I planlægningsarbejdet med trafiksikkerhedsprojekter
anvendes en prioriteringsmetode – sortpletmetoden –
til at udpege de mest lønsomme anlægstekniske trafik-
sikkerhedstiltag.
Metoden er en cost/benefit-metode, hvor uheldsbespa-
relsen sættes i forhold til anlægsprisen, og udtrykkes
i en førsteårsforrentning. De mest lønsomme projekter
udtages herefter til en egentlig projektforberedende
planlægning, hvor der tillige beregnes nutidsværdier og
intern rente af projekterne. Der er typisk tale om meget
lønsomme projekter, fordi der kan opnås en stor ulykkes-
besparelse med beskedne anlægsomkostninger.
Vejdirektoratet har eksempelvis senest i 2010 lavet en
analyse af de ”sort plet” tiltag der er udført i perioden
fra 1998-2006 ”Evaluering 2010 - Sorte pletter på
statsveje”. Den viser en nedgang på 34 % i antallet af
ulykker og 62 % i antal personskader, i forhold til hvad
der kunne forventes hvis de ”sorte pletter” ikke var blevet
ombygget.
Af de 98 trafiksikkerhedsprojekter, der er gennemført
under Rådighedspuljen i perioden 2007-2014, har 93
kunnet vurderes kvantitativt mht. forventede sparede
ulykker og personskader. Det er vurderet, at over en
5-årig periode har trafiksikkerhedstiltagene sparet 239,5
ulykker og 183 personskader. På basis af gældende
økonomiske enhedspriser bliver de forventede sparede
udgifter i velfærdstab herved omkring 649 mio. kr. over
en 5 årig periode. Omregnet bliver dette til knap 130
mio. kr. pr år.
Denne besparelse skal ses i relation til anlægsudgiften
på samlet set ca. 336 mio. kr. Med andre ord er det
beregnet, at investeringerne i trafiksikkerhedstiltag under
Rådighedspuljen tjener sig hjem på 2,6 år.
Udvikling i antallet af trafikdræbte og tilskadekomne på
statsvejnettet har gennem det seneste årti, generelt haft
et meget positivt fald, som skyldes en lang række fakto-
rer, herunder også de anlægstekniske forbedringer, som
er gennemført via Rådighedspuljen.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0029.png
Skagen
Hirtshals
Trafiksikkerhedsprojekter
Hjørring
Frederikshavn
Brønderslev
Hanstholm
Aalborg
Thyborøn
Nykøbing M.
Skive
Struer
Hobro
Hadsund
Holstebro
Viborg
Randers
Grenaa
Herning
Ringkøbing
Ikast
Silkeborg
Skanderborg
Aarhus
Ebeltoft
Hundested
Helsingør
Hillerød
Helsingborg
Frederikssund
Horsens
Vejle
Varde
Esbjerg
Fredericia
Middelfart
Kolding
Odense
Slagelse
Korsør
Næstved
Ringsted
Kalundborg
Holbæk
København
Roskilde
Malmö
Køge
Ribe
Haderslev
Aabenraa
Assens
Nyborg
Fåborg
Svendborg
Tønder
Frøslev
Sønderborg
Nakskov
Nykøbing F
Rødby
Gedser
Rønne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0030.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
Aalborg
Aarhus
København
Esbjerg
Odense
Naboer til rundkørslen blev inddraget i dialogen om
udformning, ekspropriation og midlertidige lukninger af
sidevejene under udførelsen. En nærtliggende virksom-
hed blev ligeledes inddraget for at sikre, at de nødven-
dige særtransporter til virksomheden kunne køre gennem
rundkørslen.
Projektet blev afsluttet i 2008, og anlægsudgiften var ca.
8 mio. kr.
Den forventede uheldsbesparelse ved projektets realise-
ring var 6 uheld over en 5 årig periode. 6 år efter ombyg-
ningen er der registreret 1 uheld, mod 8 i den 5 årige
periode før etableringen af ombygningen. Etablering af
rundkørslen i krydset har derfor haft en betydelig positiv
trafiksikkerhedsmæssig effekt, og større end forventet.
Ud over den sikkerhedsmæssige gevinst har rundkørslen
medført, at det er blevet meget lettere for sidevejstrafi-
kanterne at komme ud på hovedlandevejen, og dermed er
fremkommeligheden også forbedret.
Rundkørsel ved Snoldelev, Solrød
Rute 6 mellem Roskilde og Køge forbinder Holbækmo-
torvejen og Køge Bugt Motorvejen. Hovedlandevejen
forløber i det åbne land og er lagt uden om de mindre
bysamfund, som den passerer. Ved Snoldelev går vejen
i en bue syd om landsbyen. Denne del af strækningen er
forholdsvis lige og indbyder dermed til høje hastigheder.
Hovedlandevejen er relativt trafikeret med en årsdøgntra-
fik på ca. 10.000 biler.
På det sted, hvor hovedlandevejen krydser Smedegade,
som er en vigtig adgangsvej til Snoldelev, er der sket en
række alvorlige ulykker, herunder en dødsulykke. Mange
af uheldene kan tilskrives, at trafikanter fra sidevejen
Smedegade fejlvurderede hastigheden på hovedlandeve-
jen, og dermed kørte ud foran en bil. I 2008 blev krydset
udpeget som en sort plet.
På baggrund heraf er der nu etableret en rundkørsel i
krydset ved Smedegade. Rundkørslen er udformet, så
der er plads til cykelbaner i rundkørslen. Derudover er
rundkørslen udformet under hensyntagen til, at der er
plads til særtransporter. Kantstenene i rundkørslen er
sænket og der er etableret et bredt cirkulationsareal. På
rute 6 er der ved rundkørslen etableret lokal hastigheds-
grænse på 60 km/t, og der er opsat ny vejbelysning.
Periode
(anlagt i 2008)
Førperiode, 5 år
(2003-2007)
Efterperiode, 5 år
(2009-2013)
Antal uheld
8
1
Heraf uheld med
personskade
7
0
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0031.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
Aalborg
Aarhus
København
Esbjerg
Odense
Vejdirektoratet valgte at udarbejde et forbedringsprojekt,
der hovedsagelig gør brug af visuelle virkemidler til at
skærpe trafikanternes opmærksomhed og få hastighe-
den reduceret. Ved lavere hastighed kan bilisterne bedre
koncentrere sig om de bløde trafikanter i byen og undgå
ulykker, når farlige situationer opstår.
De konkrete tiltag i Brovst kom derfor til at bestå i udlæg af
rød asfalt, dels til markering af cykelbaner på dele af stræk-
ningen og dels som en rød midterstribe på vejen. Striben
får kørebanerne til visuelt at virke smallere, hvilket erfa-
ringsmæssigt får trafikanterne til at sænke hastigheden.
Den røde farve var i forvejen taget i anvendelse på et større
område omkring krydset ved Jernbanegade. Her blev det
valgt at indskrænke det farvede område for at samle trafi-
kanternes opmærksomhed mere om selve krydset.
I krydset ved Toftevej kunne der desuden laves mindre
tiltag for, at de trafikanter, der skal ud på Vestergade, får
bedre oversigtsforhold.
Projektet blev bevilget i 2012, derefter drøftet med Jam-
merbugt Kommune og klargjort til udførelse, som fandt
sted i efteråret 2013. I planlægningsfasen blev der bereg-
net en god forrentning af projektet med en intern rente på
37 %.
Der er ikke registreret uheld i krydset efter anlægget er
taget i brug, men det er for tidligt til, at drage konklusio-
ner om effekten.
Strækningsombygning i Brovst
Rute 11 forbinder Nørresundby og Thisted. Strækningen
gennem Brovst (Østergade-Vestergade) er tosporet med
cykelsti og fortov i begge sider af vejen. Midt på stræk-
ningen er der et signalreguleret kryds ved Jernbanegade/
Kirkegade. Dette kryds sikrer adgang til byens handels-
gade og til den sydlige del af byen.
Tolv ulykker på 5 år, hvor af 6 var med personskade.
Dette var årsagen til, at rute 11 igennem Brovst i 2010
blev udpeget som en ”sort plet”. Ulykkerne er koncentre-
ret omkring de tre kryds ved Nyvej, Jernbanegade/Kirke-
gade og Toftevej/Elmevej. Ved størstedelen af ulykkerne
blev cyklister eller gående påkørt af biltrafik.
Periode
(anlagt i 2013)
Førperiode, 5 år
(2008-2012)
Efterperiode, 1/2 år
(2014)
Antal uheld
13
-
Heraf uheld med
personskade
6
-
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0032.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
Aalborg
Krydset var før ombygningen et vigepligtsreguleret kryds
med svingbaner på Skagensvej. På sidevejen (Nørre-
gade) var der placeret en midterhelle. Der var etableret
fodgængerfelter i alle ben af krydset.
I forbindelse med en sortpletudpegning i 2007 blev
Nørregade udpeget som en ”sort strækning”, men en
gennemgang af uheldene viste, at de fleste uheld skete i
krydset ved Skagensvej. Der var samtidig en del bor-
gerhenvendelser om utryghed i krydset. Uheldsbilledet
indikerede, at bilister fra Nørregade havde svært ved at
komme ud på Skagensvej, og at venstresvingende fra
Skagensvej mod syd havde vanskeligt ved at finde huller i
trafikken, og derfor tog chancer.
På baggrund af sortpletudpegningen er der nu lavet
signalregulering i krydset. Anlægget er trafikstyret, så det
sikres, at trafikken kan prioriteres og fremkommelighe-
den optimeres. Der er cyklistsignal for venstresvingende
cyklister på Skagensvej mod Nørregade. Anlægget blev
taget i brug i 2009, og anlægsudgiften var ca. 2 mio. kr.
Etablering af signalanlæg i krydset har haft en vis positiv
trafiksikkerhedsmæssig effekt, og trafikafviklingen er
blevet forbedret, idet det er muligt at prioritere de største
trafikstrømme. Forholdene for de krydsende fodgæn-
gere er blevet forbedret væsentligt, ligesom krydsende
cyklister mellem Skagensvej og Nørregade har fået mere
sikre og trygge forhold.
Aarhus
København
Esbjerg
Odense
Signalanlæg ved Nørregade,
Frederikshavn
Rute 35 og Rute 40 møder hinanden i den nordlige
del af Frederikshavn i krydset Nørregade/Skagensvej.
Skagensvej er indfaldsvej fra Skagen og det nordlige
Frederikshavn til Frederikshavn by og længere sydpå.
Nørregade er indfaldsvej fra Hjørring. Der er enkeltrettet
cykelsti både på Nørregade og på Skagensvej. Specielt
på Skagensvej er der en væsentlig ferietrafik på 11.000
biler i døgnet i sommerperioden. Der er dog også en
betydelig trafik uden for ferieperioden - ca. 9000 biler i
døgnet.
Periode
(anlagt i 2009)
Førperiode, 5 år
(2004-2008)
Efterperiode, 4 år
(2010-2014)
Antal uheld
4
3
Heraf uheld med
personskade
2
1
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0033.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
Aalborg
fra Hvalpsundvej ofte overså cyklister/ knallertførere på
den dobbeltrettede cykelsti. Af de 7 uheld, som dannede
baggrund for sortpletudpegningen, var der 3 uheld, som
involverede knallertkørere.
Det blev besluttet at gennemføre en ombygning af
krydset for at ændre og tydeliggøre vigepligtsforholdene.
Den dobbeltrettede cykelsti blev forlagt mod sydøst, og
stitrafikanterne har nu vigepligt ved krydsning af Hvalp-
sundvej. For at forbedre forholdene yderligere blev der
anlagt en helle på Hvalpsundvej, som gør det muligt for
stitrafikanterne at krydse sidevejen i 2 omgange.
Ombygningen af krydset var færdig ultimo 2008, og den
samlede anlægsøkonomi var ca. 1 mio.kr. Der er ikke re-
gistreret uheld i krydset siden anlægget blev taget i brug,
så effekten er meget positiv.
Periode
(anlagt i 2008)
Førperiode, 5 år
(2003-2007)
Efterperiode, 4 år
(209-2013)
Antal uheld
3
0
Heraf uheld med
personskade
3
0
Aarhus
København
Esbjerg
Odense
Krydsombygning ved Hvalpsundvej,
Stenild ved Hobro
Rute 29 forbinder Thy og Vesthimmerland til E45 ved
Hobro. Vest for landsbyen Stenild er Hvalpsundvej til-
sluttet hovedlandevejen. Krydset er et vigepligtsreguleret
T-kryds, hvor der er etableret en dobbeltrettet cykelsti på
sydsiden af rute 29. Cykelstien var tidligere ført gennem
krydset, så bilister på Hvalpsundvej havde vigepligt for
cyklister på stien. Det blev ikke altid overholdt.
Udformning af krydset medførte, at der skete flere uheld,
og i 2007 blev krydset udpeget som en sortplet. Uhelds-
analysen viste, at de fleste uheld var sket ved, at bilister
Vi forbedrer
sikkerheden
Bedre kryds
på vej
1/ 
5
til
15/ 
6
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0034.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
Aalborg
Aarhus
København
Esbjerg
Odense
Strækningen ved Hvidkilde og krydset ved Hvidkildevej
blev udpeget som sortplet i 2008. Uheldsbilledet viste, at
trafikanter kører for hurtigt frem mod og igennem alléen.
Specielt fra øst var der sket mange alvorlige ulykker ved
indkørslen til alléen - med i alt 3 døde. Uheldene var
typisk solouheld med for høj hastighed, hvor trafikanterne
kørte af vejen og herefter påkørt træerne.
Sortpletudpegningen resulterede i, at der blev iden-
tificeret flere forskellige tiltag rettet mod at få nedsat
trafikanternes hastighed, og opnå en bedre vejledning af
trafikanterne gennem det komplicerede vejforløb.
Der er således nu gennemført en udvidelse af hastig-
hedsbegrænsningen på 40 km/t mod øst, og der er
opsat forvarsling af farlig vejkurve. Desuden er et eksiste-
rende helleanlæg ved krydset Løvehalevej/Hvidkildevej
blevet udvidet. Kurveafmærkningen på hele strækningen
er blevet forstærket, og der er opsat fartvisere. Endelig
er vejstykket i kurven øst for alléen blevet bygget om, så
bilisterne ikke så let kører af vejen i kurven.
Anlægsprojektet blev afsluttet i 2011, og den samlede
anlægssum var 2 mio. kr.
Siden gennemførelsen af projektet er der registreret ét
mødeuheld uden personskade på strækningen. Hvilket
må betegnes som en mærkbar forbedring af de trafiksik-
kerhedsmæssige forhold på strækningen.
Trafiksikkerhedsforbedring ved Hvidkilde,
Fåborg
Rute 44 forbinder Svendborg og Fåborg og løber
gennem et meget kuperet landskab. Ved Hvidkilde Slot
forløber landevejen langs bredden af Hvidkilde sø. På
denne del af strækningen er hovedlandevejen smal med
et meget kurvet vejforløb, og fra øst mod slottet er vejen
flankeret af en gammel allé-beplantning. På strækningen
er der en moderat trafikbelastning med ca. 7000 biler
i døgnet. Der er dårlige oversigtsforhold på grund af
placering af historiske bygninger meget tæt ved vejen.
Som følge heraf er der overhalingsforbud med dobbelt
spærrelinje på strækningen ved Hvidkilde Slot samt en
hastighedsbegrænsning på 40 km/t.
Periode
(anlagt i 2011)
Førperiode, 5 år
(2006-2010)
Efterperiode, 2
1/2
år
(2012 -juni 2014)
Antal uheld
4
1
Heraf uheld med
personskade
3
0
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0035.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
Aalborg
Det nordøstlige rampekryds var tidligere meget uhelds-
belastet, og blev i 2008 udpeget som en sortplet. I
perioden 2005-2009 skete der 8 uheld, heraf 2 med
personskade.
På den baggrund blev der i første omgang igangsat et
arbejde med udarbejdelse af forslag til at løse proble-
merne i det nordøstlige rampekryds. Det viste sig dog
hurtigt, at det var nødvendigt, at kigge på begge ram-
pekryds under ét. Hvis kun det nordøstlige rampekryds
blev signalreguleret, ville der opstå kø i det sydvestlige
rampekryds, som ville blokere for en god trafikafvikling i
begge kryds. Derfor blev projektet ændret til at omfatte
begge rampekryds.
Der er nu etableret signalregulering i begge rampekryds
på Nymøllevej sammen med ny belysning. Derudover er
der foretaget mindre justeringer i form af hjørneafrundin-
ger samt etablering af heller.
Efter ombygningen er der etableret hastighedsbegræns-
ning på 70 km/t omkring rampekrydsene. Anlæggene
blev taget i brug i februar 2011, og den samlede anlægs-
udgift var ca. 2,5 mio. kr.
I de 3�½ år siden ombygningen er der registreret ét ma-
terielskadeuheld i krydset, hvilket indikerer en betydelig
sikkerhedsmæssig effekt af projektet.
Aarhus
København
Esbjerg
Odense
Signalregulering ved Nymøllevej, Allerød
Nymøllevej krydser Hillerødmotorvejen syd for Allerød og
er tilsluttet motorvejen i frakørsel 11 Allerød Syd. Nymøl-
levej er meget trafikeret i nærheden af ramperne. Nordøst
for frakørselsanlægget er der registreret en døgntrafik på
ca. 15.000 biler.
Periode
(anlagt i 2010)
Førperiode, 5 år
(2005-2009)
Efterperiode, 3
1/2
år
(2011 -juni 2014)
Antal uheld
8
1
Heraf uheld med
personskade
2
0
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0036.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
trafiksikker afslutning af grøntiden på Helsingørmotorve-
jen og Lyngbyvej.
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Esbjerg
Krydset var uheldsbelastet også set i forhold til de store
trafikmængder, med en årsdøgnstrafik på ca. 75.000
biler. Uheldene var primært venstresvingsuheld, hvor en
venstresvingende fra Helsingørmotorvejen eller Lyng-
byvej foretog et venstresving ind foran en modkørende
trafikant. Herudover var der registreret en del bagende-
kollisioner på både Helsingørmotorvejen og Lyngbyvej.
Projektet fra Københavns Kommune gik ud på at forbedre
forholdene for de mange cyklister i området, herunder
at etablere nye cykelstier og ombygning af flere af de
eksisterende tilstødende veje.
Det blev aftalt med kommunen at udskifte eller renovere
alle signalanlæg i krydset, så krydset fremstår nyrenove-
ret og fremtidssikret.
Sikkerhedsprojektet som vedrørte den del Vejdirektoratet
er vejbestyrelse for, blev bevilget via Rådighedspuljen
med et budget på 1,8 mio. kr. Projektet stod færdigt
ultimo 2012.
Under planlægningsfasen viste de samfundsøkonomiske
analyser, at projektet ville kunne tjene sig hjem indenfor
det første år efter udførelsen. Der er i det første halvan-
det år efter anlægget registreret seks uheld i krydset.
Disse uheld havde ikke årsager, som relaterer sig til de
forhold som ombygningen skulle afhjælpe, hvilket under-
streger den store effekt af ombygningsprojektet.
Periode
(anlagt i 2012)
Førperiode, 5 år
(2007-2011)
Efterperiode, 1
1/2
år
(2013 -juni 2014)
Antal uheld
29
6
Heraf uheld med
personskade
3
0
Krydsregulering ved Hans Knudsens
Plads, København
Krydsreguleringen ved Hans Knudsens Plads blev i star-
ten af projektforløbet slået sammen med et cykelstipro-
jekt hos Københavns Kommune. De to tidsplaner blev til
én og projekterne blev udført af samme rådgiver, samme
entreprenør og samme tilsynsførende.
Vejdirektoratets projekt gik ud på at etablere et bundet
venstresving fra Helsingørmotorvejen mod Borgervæn-
get. Desuden blev der etableret svingforbud fra Lyng-
byvej mod Rovsingsgade, samt fra Rovsingsgade mod
Lyngbyvej. Signalanlægget blev ligeledes opdateret med
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0037.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
i forhold til at skærpe trafikanternes opmærksomhed på
hastigheden og tilstedeværelsen af krydsende trafik.
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Esbjerg
Projektet forventes at kunne forebygge de typiske uheld i
krydset. Der er beregnet en intern rente over 100 %, hvil-
ket indikerer, at projektet vil kunne tjene sig hjem i løbet
af det første år efter anlægget er taget i brug.
Ombygningen af krydset var færdig i sommeren 2014.
Vejdirektoratet vil følge uheldsudviklingen i de kommende
år for at vurdere den faktiske effekt af ombygningen.
Ombygning af T-kryds ved Møgelvangvej,
vest for Haderup
Mellem 2007 og 2011 registreres fem færdselsuheld i
det T-kryds, hvor rute 513, Møgelvangvej møder rute 16,
Viborgvej mellem Haderup og Holstebro. Krydset blev
derfor udpeget som en sort plet. Vejdirektoratet kunne
desuden konstatere, at fire ud af de fem uheld var af
samme type, hvor trafikanter på Møgelvangvej kørte ud
foran trafikanter på Viborgvej, trods ubetinget vigepligt.
Det skyldes sandsynligvis, manglende udsyn eller fordi
det var svært at bedømme deres fart.
Derfor udarbejdede Vejdirektoratet et projekt for om-
bygning af krydset, som dels kan forbedre oversigten fra
Møgelvangvej og dels påvirke hastigheden på hovedve-
jen, hvor målinger viser, at gennemsnitsbilisten kører 5-6
km/t over det tilladte.
Ombygningen indlagde for det første en spærreflade
mellem hovedvejens vestgående spor og højresvings-
sporet mod Møgelvangvej. Dermed vil de svingende
køretøjer komme længere væk fra hovedsporet og giver
plads for den nødvendige oversigt. For det andet bliver
der sat elektroniske hastighedstavler op på hovedvejen.
Tavlerne tændes, når der enten er trafik på Møgelvangvej,
eller trafik, der skal svinge til venstre fra hovedvejen for
at komme ind på Møgelvangvej. Tavlerne viser 70 km/t,
når de lyser, og netop lyseffekten vurderes at være god
Projektet er gennemført for et budget på 2,6 mio. kr.
Periode
(anlagt i 2014)
Førperiode, 5 år
(2009-2013)
Efterperiode, 1
1/2
år
(2013 -juni 2014)
Antal uheld
5
-
Heraf uheld med
personskade
1
-
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0038.png
Tr a f i k s i k k e r h e d
Uheldene vurderedes at være på grund af en kombina-
tion af høj fart på Vardevej og dårlig oversigt mod nord.
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Esbjerg
Krydset blev udpeget som sort plet, og det blev besluttet
at ombygge krydset til en signalregulering med særskilt
signal for de venstresvingende billister. Signalanlægget
blev taget i brug i 2012 og i de halvandet år siden da, er
der kun registreret ét materielskadeuheld. Projektet blev
gennemført for 2,2 mio. kr. og har en forrentning, alene
på de sparede uheld, der gør at anlægsudgiften var tjent
hjem på få måneder.
I anlægsfasen blev der åbnet mulighed for at samordne
signalanlægget med det kommunale signalanlæg ved
Kaj Zartovs Vej tæt på Herning Messecenter. Derved er
der opnået en forbedret trafikafvikling ved større arran-
gementer.
Periode
(anlagt i 2012)
Førperiode, 5 år
(2008-2012)
Efterperiode, 1
1/2
år
(2013 -juni 2014)
Antal uheld
13
1
Heraf uheld med
personskade
10
0
Forbedring af rampekryds ved Vardevej,
Herning
Efter etableringen af motorvejsstrækningen ”Messemo-
torvejen” syd om Herning, blev der registreret et antal
ulykker ved den sydlige motorvejsrampekryds på hoved-
landevejen Vardevej. Rampekrydset var et vigepligtsre-
guleret T-kryds med kanalisering. I perioden fra 2006
til 2011 blev der registreret i alt 15 uheld, med bl.a. én
dræbt og otte alvorligt tilskadekomne. Uheldene skete
primært ved, at venstresvingende fra syd mod rampen
kørte ud foran bilister, der kørte mod syd af Vardevej.
38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0039.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tr a f i k s a n e r i n g
Trafiksanering
Resultater og effekter
Trafiksaneringer kan ses som alternativet til at etablere
omfartsveje ved byer, der har en gennemgående hoved-
landevejsstrækning. Trafiksaneringer vil typisk være det
rigtige valg, også på lang sigt, i situationer hvor geogra-
fien ikke gør omfartsveje mulige eller rentable, eller hvor
de trafikale problemstillinger kan løses med mindre tiltag
end en omkostningsfuld omfartsvej.
Det er typisk komplekse projekter, der indbefatter en
stribe af tiltag i byer med dårlig fremkommelighed, og
med problemer i samspillet mellem bil- og lastbiltrafik-
ken og de øvrige trafikanter i byzonerne. Typisk udgør
hovedlandevejen en barriere for den tværgående færdsel
i byerne. Der er ofte tale om, at der skal en række forskel-
ligartede tiltag til for at tilgodese de forskellige typer af
trafikanter. Oftest er trafiksaneringsprojekter efterspurgte
i lokalsamfundet, og udspringer i de fleste tilfælde af hen-
vendelser fra borgere. Projekterne skal afbalancere de
ofte modsatrettede hensyn til den gennemkørende trafik,
og til færdsel i byen på beboernes præmisser.
Der er siden 2007 udført 7 bygennemfartsprojekter, der
udgør ca. 4 % af det samlede antal projekter, men hele
11 % af bevillingerne til mindre anlægsprojekter fra Rå-
dighedspuljen. Dette afspejler den ofte højere kompleksi-
tet ved bygennemfartsprojekter. Der er ikke lavet trafiksa-
neringer under rådighedspuljen de seneste år.
Vejdirektoratet inddrager i videst muligt omfang lokal-
befolkningen i planlægningen af, hvordan de konkrete
løsninger skal udformes. I flere af de trafiksaneringspro-
jekter, der er udført under Rådighedspuljen, har man haft
borgermøder og workshops som en central del af det
indledende arbejde med at tilpasse tiltagene til bedst at
imødekomme de ønsker og erfaringer, lokalbefolkningen
har som daglige brugere af vejen samt dennes samspil
med byen. Erfaringerne viser, at trafiksaneringsprojek-
terne bedst løser de komplekse problemstillinger hen-
sigtsmæssigt, når lokalbefolkning og kommuner inddra-
ges i planlægningen.
Et godt eksempel på dette er et projekt i Struer, hvor
hovedlandevejen med relativ meget trafik forløber lige
gennem en større provinsby. Borgerinddragelsen bragte
kreative løsningsforslag på banen, der kom til at indgå
som delelementer i det færdige projekt. Derved blev
borgernes forståelse samtidig øget for hvilke tiltag, der er
mulige at udføre med de givne rammer trafikken og byen
giver. Resultatet blev en bredere accept af det færdige
projekt.
Trafiksaneringer vurderes i højere grad ud fra mere kvali-
tative metoder og tilkendegivelser fra borgere, kommuner
og Vejdirektoratets egne observationer. I trafiksane-
ringsprojekter kan den hastighedsdæmpende effekt på
færdslen gennem byerne måles, og derved kan en afledt
trygheds- og sikkerhedseffekt konstateres.
Der kan også ses på udviklingen i uheldsbilledet på
strækningerne før og efter trafiksaneringen. Dette er
naturligvis en god indikator for om trafiksaneringen har
båret frugt, men skal dog tages med forbehold for den
påvirkning, der kommer fra andre udviklinger i et oftest
komplekst byrum.
40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0041.png
Skagen
Hirtshals
Hjørring
Frederikshavn
Brønderslev
Hanstholm
Aalborg
Trafiksaneringsprojekter
Thyborøn
Nykøbing M.
Skive
Struer
Hobro
Hadsund
Holstebro
Viborg
Randers
Grenaa
Herning
Ringkøbing
Ikast
Silkeborg
Skanderborg
Aarhus
Ebeltoft
Hundested
Helsingør
Hillerød
Helsingborg
Frederikssund
Horsens
Vejle
Varde
Esbjerg
Fredericia
Middelfart
Kolding
Odense
Slagelse
Korsør
Næstved
Ringsted
Kalundborg
Holbæk
København
Roskilde
Malmö
Køge
Ribe
Haderslev
Aabenraa
Assens
Nyborg
Fåborg
Svendborg
Tønder
Frøslev
Sønderborg
Nakskov
Nykøbing F
Rødby
Gedser
Rønne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0042.png
Tr a f i k s a n e r i n g
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Esbjerg
strækningen mere bymæssig. Der er således etable-
ret en gul zone midt på strækningen, hvor der er større
detailhandelsbutikker. Der er også etableret en rød zone
i den nordligste del af strækningen, hvor der er en sam-
menhængende bebyggelse opført i røde mursten. I de
2 farvezoner er den traditionelle midterafmærkning med
spærreflader erstattet af en slags ”lynlåsafmærkning” i
den pågældende farve, ligesom farverne går igen i de
nye belysningsmaster og armaturer.
Undervejs i planlægningen af projektet har der været af-
holdt en del møder og en workshop med lokale borgere
og myndigheder for at få kortlagt problemstillinger og
identificeret løsningsmuligheder.
Projektet blev afsluttet i 2011, og anlægsøkonomien var
ca. 23 mio. kr. Projektet har sænket hastighedsniveauet
gennem byen. De nye signalregulerede kryds har med-
ført, at det er muligt at prioritere afvikling af den store
ferietrafik, så der ikke opstår trængsel for ferietrafikken.
Etablering af midterfeltet gør det lettere og mere sikkert
at svinge til venstre, og samtidigt er det blevet lettere at
krydse vejen for cyklister og fodgængere. Derudover har
etablering af cykelstier gjort det mere trygt at cykle på
strækningen.
Trafiksanering Struer
Hovedlandevejen gennem Struer - Holstebrovej - er en
del af rute 11 langs vestkysten mellem Thy og Sønderjyl-
land. Langs med hovedlandevejen gennem byen er der
en del butikker og uregulerede overkørsler. Hovedlan-
devejen er relativt højt trafikeret med ca. 12.000 biler i
døgnet gennem byen. Da rute 11 giver adgang til store
sommerhusområder langs vestkysten stiger trafikbelast-
ningen om sommeren, og der kunne før ombygningen af
og til være trængselsproblemer i forbindelse med afvik-
ling af den store ferietrafik.
Vejstrækningen deler den vestlige del af Struer i to, og
strækningen udgør en betydelig barriere for lette trafikan-
ter, der skal krydse vejen. Derudover er der også et be-
tydeligt behov for at færdes langs vejstrækningen for de
lette trafikanter. Det blev på baggrund af de ovennævnte
problemstillinger besluttet at foretage ombygning af en
ca. 2 km lang strækning gennem Struer. I forbindelse
med ombygningen er der etableret fire nye signalregule-
rede kryds, hvoraf de tre anlæg er samordnet for at give
mulighed for en grøn bølge. Der er etableret enkeltret-
tede cykelstier i begge sider. Der er anlagt et midterareal
som både kan bruges som venstresvingsbane eller som
støttepunkt for krydsende fodgængere og cyklister.
I projektet er der brugt farver som virkemiddel i forhold
til at skærpe trafikanternes opmærksomhed og gøre
42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0043.png
Tr a f i k s a n e r i n g
Ved Petersmindevej er der anlagt en krydsningshelle for
fodgængere.
Aalborg
Aarhus
København
Odense
Ved indkørsel til en planteskole er der etableret ven-
stresvingsspor og krydsningshelle. Endelig er der opsat
ny gadebelysning.
Projektet stod færdig 2010, og anlægsudgiften var 15
mio. kr.
Forud for projektet blev der i februar 2008 afholdt et
borgermøde om projektets indhold med fokus på de pro-
blemer projektet skulle løse. I forbindelse med eksprop-
riationsforretningen blev der ligeledes afholdt et informa-
tionsmøde. Herudover blev de enkelte lodsejere, som var
berørt af projektet, besøgt med henblik på at fremme en
positiv proces.
Trafiksaneringen har givet strækningen karakter af by, og
etablering af de to signalanlæg i de centrale kryds har
gjort det lettere for de svage trafikanter at krydse vejen
gennem byen, samtidig med at signalreguleringen har
haft en positiv trafiksikkerhedsmæssig effekt.
I perioden 2004 til 2008 var der i gennemsnit sket 5,6
uheld pr. år på strækningen, heraf 2,2 uheld pr. år med
personskade.
Uheldene er spredt over hele strækningen. I de 3�½ år der
er gået siden anlægget stod færdig, er der sket 2,5 uheld
pr. år på strækningen, heraf 0,5 uheld med personskade.
Der er foretaget en hastighedsmåling før og efter
gennemførelsen af projektet umiddelbart øst for byen.
Målingen viser, at der på dette sted er sket et fald i gen-
nemsnitshastigheden fra 67 km/t før ombygningen til 62
km/t efter ombygningen. Den gennemførte trafiksanering
har således haft en hastighedsdæmpende effekt, som
også rækker ud af byen.
Esbjerg
Trafiksanering Holme-Olstrup
Hovedlandevejen igennem Holme-Olstrup er en del af
rute 54, der forbinder Næstved med Sydmotorvejen
(E47). Langs den ca. 3,5 km lange strækning er der
spredt bebyggelse, og en del private overkørsler. Forly-
stelsesparken ”Bonbonland” ligger nord for landevejen
og er vejbetjent via krydset Landevejen/Gartnervej.
På strækningen gennem byen blev der konstateret store
problemer med såvel trafiksikkerheden som fremkomme-
ligheden. Der har været kødannelser i myldretiderne samt
høje hastigheder uden for myldretiderne. De to store
kryds i byen - ved Olstrupvej og ved Gartnervej blev
udpeget som sorte pletter.
Landevejen gennem byen er meget trafikeret - 16.000
biler i døgnet. En relativ høj andel er lastbiler (13 %).
På baggrund af de konstaterede problemer blev der i
2008 igangsat et arbejde med ombygning af vejen gen-
nem Holme-Olstrup.
Kørebanebredden er blevet indsnævret og hastigheds-
grænsen er sænket fra 60 km/t til 50 km/t.
Der er opsat signalregulering i krydsene Landevejen/
Holmegårdsvej og Landevejen/Olstrupvej samt etab-
leret fodgængerfelt øst for Olstrupvej og Gartnervej.
43
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mindre lokale forbedringer
Mindre lokale forbedringer
Fakta om arbejdet med mindre lokale
forbedringstiltag
I 2013 og 2014 er der under rådighedspuljen afsat midler
til udførelse af såkaldte mindre lokale forbedringer. Det
er en bevillingsteknisk videreførelse af en praksis, der
opstod, da Vejdirektoratet i 2007 overtog en del af de
tidligere amtsveje i forbindelse med kommunalreformen.
Vejdirektoratet fik dermed en særlig bevilling til driftsfor-
bedringsarbejder i perioden 2007-2012. Midlerne blev
primært anvendt til dels udbedring af forhold, der giver
en uhensigtsmæssig drift og dels til helt små projekter,
der imødekommer lokale ønsker til bedre trafiksikkerhed,
tryghed, fremkommelighed eller tilgængelighed. Denne
type projekter opstår i mange tilfælde i forbindelse med
lokale henvendelser fra kommuner eller borgere, som
påpeger et konkret trafikalt problem.
Et typisk projekt i kategorien mindre lokal forbedring
er en ombygning eller ændring af et uhensigtsmæssigt
forhold til en samlet udgift på under 250.000 kr. og
maksimalt i få tilfælde op til 2 mio. kr. Erfaringen viser, at
Vejdirektoratet i mange tilfælde kan løse lokale problemer
med en mindre lokal forbedring på en hurtigere og mere
fleksibel måde, end rammerne for Vejdirektoratets øvrige
puljebevillinger giver mulighed for. Derfor blev ordningen
videreført, som en del af Rådighedspuljen i 2013 og
2014.
De mindre lokale forbedringer dækker over mange
forskellige typer af små forbedringstiltag. Nogle udsprin-
ger af lokale henvendelser eller egne besigtigelser og
inspektioner af vejnettet. Mange forbedringsmuligheder
identificeres som led i Vejdirektoratets uheldsforebyg-
gende arbejde. Når trafiksikkerheden ved en sort plet el-
ler en grå strækning kan forbedres ved tiltag, som koster
under 1 mio. kr., håndteres problemet typisk som en min-
dre lokal forbedring. Det drejer sig ofte om at nedskilte
hastighedsbegrænsningen lokalt ved et vejkryds eller på
en kortere strækning for eksempel i en skarp kurve.
Skilte- og vejafmærkningsprojekter, ændret signalregu-
lering i kryds samt forbedringer af autoværn fylder en hel
del blandt de mindre lokale forbedringer. Eksempler på
andre typer projekter er:
Helleanlæg for at lette fodgængeres og cyklisters
krydsning af vej
Byporte, som kan sænke hastigheden ved overgang
fra åbent land til byzone
Forlægning af et stiforløb for at forbedrer cyklisters
synlighed
Etablering af kortere fortove eller cykelstier, der for-
binder eksisterende færdselsarealer for lette trafikan-
ter
Bedre vejbelysning i byer eller kryds
Svingbaner, der forbedrer trafikafviklingen i kryds
Rumleriller, der advarer trafikanter mod at komme over
i den modgående kørebane ved uopmærksomhed
Buslommer ved stoppesteder
Samkørselspladser
Lukning af uhensigtsmæssige vejtilslutninger eller
fjernelse af overkørsler, som ikke anvendes mere
Opsætning af fartvisere
44
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0045.png
Mindre lokale forbedringer
Forbedringsbehovene konstateres eksempelvis ved
Vejdirektoratets egne inspektioner eller i forbindelse med
henvendelser fra kommuner, politi eller borgere. Det kan
også dreje sig om inspektioner som følge af trafikuheld,
der afføder behov for en tryghedsskabende lokal forbed-
ring. Endelig er der forbedringsbehov, der kan karakteri-
seres som opretning af ”fortidens synder”, eksempelvis
som følge af utilstrækkelige udførelsesmetoder eller, at vi
er blevet klogere på trafiksikkerhedsmæssige konsekven-
ser af en given udførelsesmetode. Fokus i arbejdet med
de mindre lokale forbedringer har de senere år flyttet sig
mod lidt større projekter og mod ”pakker af tiltag” som
opfølgning på temaer og registreringer i det uheldsfore-
byggende arbejde.
Der er samlet i 2013 og 2014 bevilget 50 mio. kr. fra Rå-
dighedspuljen til de mindre lokale forbedringer. I disse to
år er der udført 59 mindre projekter, samt en række små
ensartede tiltag på mange lokaliteter som eksempelvis
opsætning af skilte og autoværn, fjernelse af overflødige
markoverkørsler, optimering af signalanlæg m.m.
Ser man på hvilket trafikalt formål, de mindre lokale
forbedringer sigter på at forbedre, er den største gruppe
trafiksikkerhedsforbedringer med 34 projekter. Dernæst
fremkommelighedsforbedringer med 9 projekter og
forbedringer for cyklisterne med 7 projekter. De øvrige
projekter falder ikke inden for disse hovedkategorier.
Midlerne afsat til de mindre lokale forbedringer fordeler
sig på ovennævnte hovedkategorier som vist i figur 1.
Eksempler på projekter fra 2013 og 2014
De følgende seks eksempler illustrerer nogle af de mest
markante mindre lokale forbedringsprojekter.
Forbedring i rampekryds frakørsel 47 Tilst
på Østjyske Motorvej E45
Vejdirektoratet har i nogen tid været opmærksom på, at
trafikbelastningen på rute 26, hvor den krydser Østjyske
Motorvej, var tæt på kapacitetsgrænsen i myldretiden. I
netop rampekrydsene forstærkedes kapacitetsproblemet
af, at trafikken til og fra Østjyske Motorvej afvikles i to
signalregulerede kryds. Det giver en form for ”flaskehals”
for trafikken på rute 26.
Efter en analyse af trafikafviklingen er der gennemført
forbedringer i både 2012 og 2013. Signalprogrammerne
er forbedret og svingbanerne i krydsene er forlænget
indenfor de mulige fysiske rammer. Frakørselsanlægget
er desuden blevet tilpasset til kørsel med modulvogntog.
Nu afvikles trafikken noget bedre. Den samlede udgift til
forbedringerne har været 2,6 mio. kr. En samfundsøko-
nomisk beregning viser, at den forbedrede trafikafvikling
forventes at give en meget høj intern rente.
Figur 1:
Andel af bevilling til mindre lokale forbedringer
11 %
14 %
Cyklister
Fremkommelighed
Trafiksikkerhed
20 %
54 %
Øvrige
45
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0046.png
Mindre lokale forbedringer
Forbedring af krydset ved Birgittelyst,
syd for Viborg
Krydset ved Birgittelyst, hvor rute 13 og rute 12 mødes,
blev udpeget som en sort plet. I perioden 2007-2012
skete der 6 ulykker, heraf 2 var med personskade heraf 1
dræbt og 1 let tilskadekommen.
Ombygningen af krydset ved Birgittelyst har forbedret
både funktionen og synligheden af krydset, således, at
risikoen for ulykker med rødkørsler kan reduceres.
Der er udført forbedringer af signalbestykningen i kryd-
set, så den fremstår mere entydigt, og er bedre tilpasset
det reelle hastighedsniveau på stedet. Tilsvarende er
beplantningen omkring vejen beskåret i det nordvestlige
hjørne for yderligere at synliggøre krydset.
Projektet er gennemført for 150.000 kr.
Humlebakken i Aalborg
8 uheld på 6 år, heraf 2 med personskader, gjorde kryd-
set på Humlebakken i Aalborg ved frakørsel 25 på E45
til en sort plet. Derfor forbedrede Vejdirektoratet i 2013
krydset. Uheldsindberetninger viste, at trafikanter var kørt
over krydset for rødt lys ved de fleste af uheldene.
Vejdirektoratet vurderede, at årsagen kunne være, at be-
voksningen ved rampen skjuler, at der kommer et kryds,
og at signalerne ikke er så tydelige. Det betyder, at de
trafikanter, som kommer kørende ad Humlebakken ikke
altid opdager signalreguleringen, og derfor overser, at de
skal stoppe for rødt.
Løsningen er at synliggøre signalerne med baggrunds-
plader, at ophænge signalerne ind over kørebanerne i
nye såkaldte galgemaster samt at fjerne den beplantning,
der skjuler krydset. Projektet forebygger samtidig uheldig
kødannelse på rampen.
Cykelstier ved Djurs Sommerland
Det er blevet mere sikkert at cykle til og fra Djurs Som-
merland efter, Vejdirektoratet i 2013 har bygget en ny
cykelsti langs Hovedvejen ved indkørslen til den store
østjyske forlystelsespark.
Den nye cykelsti langs Hovedvejen er knap en kilometer
lang, og går fra Kolstrupvej og til cirka 400 meter vest
for Randersvej. Der er desuden anlagt et stykke cykelsti
langs Randersvej til sommerlandets indgangsområde.
Der ligger et stort sommerhusområde tæt på, og der
kommer mange turister og ansatte til Djurs Sommerland,
som nu også kan komme sikkert dertil på cykel. Stien er
anlagt i et samarbejde med Djurs Sommerland, der har
påpeget de utrygge forhold, når mange bilister og cykli-
ster tidligere skulle frem mellem hinanden på den samme
kørebane. Nu kan de anvende hver sit færdselsareal.
Projektet blev gennemført for 850.000 kr.
46
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mindre lokale forbedringer
Da sort plet-udpegningen alligevel havde rettet fokus
mod frakørslen til Humlebakken, var der anledning til at
se på et andet problem på stedet. Frakørslen har to spor
i selve krydset, men der var kun 15-20 meter med to spor
på selve rampen, den resterende del af rampen var etab-
leret med kun ét spor. Da rampen samtidig er forholdsvis
kort, var der ikke altid tilstrækkelig plads til hele køen på
selve frakørselsrampen i morgenmyldretiden. Det gav
anledning til farlige situationer på motorvejen, når en kø
af frakørende bilister vokser ud i motorvejens hovedspor.
Strækningen med to svingspor blev derfor forlænget
til 120 meter ved en forholdsvis simpel sideudvidelse i
bredden. Det sikrer plads til køen på rampen, uden at
køen bliver til gene for trafikken på selve motorvejen.
Med den igangværende byudvikling i området vil der
være god brug for denne forbedring også fremover, hvor
flere trafikanter vil benytte denne frakørsel. Derfor er
forbedringen også udtryk for rettidig omhu.
Det samlede projekt er udført for 925.000 kr.
Cykelstien er flyttet ud til kanten af højresvingsbanen
på Herlev Hovedgade. Dette skærper de højresvinge-
nes opmærksomhed på lette trafikanter.
Vejvisningstavlerne, der kunne begrænse oversigten
på tilkørselsrampen, er flyttet frem på en ny skillehelle
mellem til- og frakørselsrampen. Samtidig er misvi-
sende skiltning fjernet.
Krydset er blevet mere snævert for personbiler og
distributionskøretøjer. Den ekstra plads, som lastbiler
og modulvogntog har behov for, er i stedet anlagt som
overkørbare arealer med afvigende belægning.
Sideudvidelse af frakørsel 22 på E20 til
Stamholmen i Hvidovre
På frakørsel 22 på Køge Bugt Motorvejen til Stamholmen
i Hvidovre har Vejdirektoratet haft forholdsvis mange
påkørsler af belysningsmaster, der er placeret i indersi-
den af frakørslens kurve. Frakørslen er to sporet, og ved
en gennemgang af rampens geometri, blev det konsta-
teret, at rampen ikke havde den fornødne udformning
til at afvikle trafikken forsvarligt. Rampen er godkendt til
modulvogntog, men det inderste spor var reelt for smalt
til, at modulvogntog kunne komme igennem kurven.
Derfor har Vejdirektoratet udvidet det inderste spor, så
modulvogntog nu har lettere ved at benytte frakørslen
forsvarligt. Det inderste spor er udvidet med 0,5-1 meter,
og belysningsmaster i kurven er blevet flyttet længere
væk fra kurven.
Vejdirektoratet kan dermed se frem til at spare repara-
tionsudgifter i dette kryds, og trafikanterne sparer sig
nogle ærgerlige materielskader. Projektet blev udført i
2013 for 780.000 kr.
Ombygning af rampekrydset ved Motorring
3 og Herlev Hovedgade
I rampekrydset mellem M3 og Herlev Hovedgade er der
sket mange uheld de seneste år. Krydset blev derfor
i 2012 udpeget som en sort plet. Der er særligt sket
mange uheld med lette trafikanter, der skulle passere
gennem krydset på langs ad Herlev Hovedgade.
På baggrund af en sortpletanalyse er rampekrydset
ombygget i 2013 og 2014 med henblik på at forbedre
bilisternes oversigt til cykelstien. Krydset blev ændret så
bilisterne må sætte hastigheden mere ned end tidligere.
Projektet er udført for 1.15 mio. kr., og der er gennemført
følgende tiltag:
47
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433013_0048.png
Vejdirektoratet har lokale kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved og Skanderborg
samt hovedkontor i København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk