Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
1432541_0001.png
Borgmesteren
Hobrovej 110 | 9530 Støvring
Telefon 99 88 99 88
[email protected] | www.rebild.dk
Journalnr: 13.05.00-A00-2-14
Dato: 09-12-2014
Til
Folketingets Transportudvalg
Replik til Transportminister Magnus Heunickes svar til Transportudvalget (3. december 2014)
Indledningsvis vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke Transportudvalget for udvalgets
imødekommenhed og interesse for Rebild Kommunes synspunkter i forbindelse med vores foretræde den
27. november 2014.
Jeg har efterfølgende modtaget en kopi af Transportministerens svar på Transportudvalgets spørgsmål
vedrørende fremtidige stop for de ordinære IC Tog i Rebild Kommune.
Jeg vil gerne knytte følgende kommentarer til ministerens svar:
Timemodellen er et centralt element i forliget om Togfonden. Som tidligere anført er der
ingen
sammenhæng mellem de ordinære IC stop og Timemodellens hurtige tog mellem landets store byer.
Derfor bør de ordinære IC Tog anvendes som tilslutningstog til både de nuværende og fremtidige IC Lyn.
I den påtænkte køreplan fra årsskiftet 2016/2017 vil eksempelvis en rejsende fra Støvring til Århus,
Odense eller København enten skulle have to togskift undervejs (Skørping og Hobro) eller køre ”baglæns”
til Aalborg for derfra at tage IC Lyn. Ingen af disse løsninger virker passagervenlige eller logiske.
Konsekvensen vil med stor sikkerhed være, at en del trafik vil blive flyttet fra kollektiv trafik til individuel
trafik, hvilket er i klar modstrid med forliget om Togfonden, der skulle give bedre forhold for pendlerne.
En række af Rebild Kommunes mange pendlere, vil ikke blot få forlænget deres rejsetid, men får også
mindst et ekstra togskifte. Min vurdering er, at et ekstra togskifte har større betydning for fravalg af
offentlig transport end en marginal længere transporttid.
Ministerens svar bygger alene på en samfundsøkonomisk beregning og konkluderer derudfra, at det vil
være en samfundsøkonomisk fordel at de ordinære IC Tog i fremtiden kun standser én gang i Rebild
Kommune. De samfundsøkonomiske beregninger bygger efter min opfattelse på en meget forsimplet
model af virkeligheden.
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432541_0002.png
Beregningen inddrager alene rejsetid og effekterne i den forbindelse, mens der ses helt bort fra den
negative effekt, der vil være på udviklingen udenfor de store byer, omkostningerne ved flytning af
pendlere fra kollektiv til individuel trafik og på hele ideen om et land i balance.
Og bare en enkelt bemærkning til selve beregningen. Er passagertallene renset for de rejsende mellem
Aarhus/Hobro og Aalborg, der allerede i dag benytter IC Lyn (der ikke har stop i hverken Støvring eller
Skørping)? Disse passagerer vil være upåvirket af et ekstra stop for de ordinære IC tog.
Efter min mening er det imidlertid ikke den rette måde at betragte sagen på. I stedet vil jeg opfordre til,
at der anlægges en samfundsudviklingsmæssig vinkel på sagen.
De store byer er dækket rigtig godt ind med både de nuværende og de fremtidige IC Lyn. Det kan jeg
kun støtte, da det giver god mening for disse byer. Som nævnt i de tidligere udarbejdede materialer til
såvel ministeren som til Transportudvalget er den fremtidige byudvikling, bosætningsstrategi og
erhvervsstrategi i Rebild Kommune tæt forbundet med nærheden til god offentlig transport herunder
også det landsdækkende tognet. Samfundsudviklingsmæssigt vil det derfor være et stort tilbageslag for
udviklingen i den af byerne i Rebild Kommune, der afkobles fra det landsdækkende tognet.
Den kollektive trafik har stor lokal betydning og det må være både en forventning og et krav, at de
kommuner der direkte påvirkes af mulige ændringer får mulighed for at få indflydelse herpå og ikke som
her, hvor ændringerne ”bare” er indskrevet i en aftale mellem Transportministeriet og Region
Nordjylland.
Jeg håber at Transportudvalget og ministeren vil være lydhøre overfor de fremførte argumenter og
ændre beslutningen om, at der kun skal være ét ordinært IC stop i Rebild Kommune. IC stop i både
Støvring og Skørping vil være til gavn for den udviklingen i de to byer, for pendlerne derfra og for
opbakningen til den kollektive trafik. To IC stop vil endelig være med til at sikre et Danmark i balance.
Og blot for at slå det helt fast, et ekstra stop for de ordinære IC Tog påvirker ikke de nuværende eller
kommende IC Lyn (timemodel).
Venlig hilsen
Leon Sebbelin
Borgmester
Side 2 af 2