Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 8
Offentligt
MINISTEREN
Til Transportudvalget
Dato
J. nr.
9. oktober 2014
2014-2288
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Orientering om en aftale med Skånetrafiken angående de økonomi-
ske konsekvensker af den svenske togstrejke i perioden 2. juni til 19.
juni 2014
Hermed skal jeg orientere om de økonomiske konsekvensker af den svenske
togstrejke i juni 2014.
I perioden mellem den 2. juni og den 19. juni 2014 medførte en strejke blandt
ansatte hos den svenske operatør på togtrafikken over Øresund, Veolia Trans-
port AB (”Veolia”), at DSB Øresund var forhindret i at køre tog som planlagt.
Således kørte der på strækningen mellem København H og Københavns Luft-
havn kun ca. halvt så mange tog som planlagt, mens DSB Øresund indsatte
erstatningstransport i form af busser på strækningen mellem Københavns
Lufthavn og Malmø Hyllie st. i Sverige.
Opretholdelsen af den offentlige servicetrafik over Øresund sikrede, at fx pend-
lere bosiddende i Sverige har kunnet komme på arbejde i bl.a. København, lige-
som det har været muligt under den svenske strejke at komme til og fra Køben-
havns Lufthavn.
Henset til den samfundsmæssige betydning, som erstatningstransporten ud-
gjorde, påtog Transportministeriet sig efter konsultation med Kammeradvoka-
ten at dække DSB Øresunds nettoudgifter hertil, i det omfang DSB Øresund
ikke kunne få svenske parter til at dække disse. DSB Øresund har efterfølgende
meddelt Transportministeriet, at DSB Øresund har rejst krav om dækning af
DSB Øresunds omkostninger til bustransporten over for Veolia, som imidlertid
har afvist kravet.
I tillæg til omkostningerne til erstatningstransport, har Transportministeriet
(idet der er tale om en bruttokontrakt) lidt et tab på grund af den svenske strej-
ke i form af et indtægtstab som følge af faldende passagertal under strejken.
Det samlede tab i anledning af den svenske strejke beløber sig på dansk side til
ca. 13,5 mio. kr.
I den forbindelse bemærkes, at Finansudvalget ved vedtagelse af akt 127 af 11.
juni 2014 skabte den nødvendige hjemmel for Transportministeriet til at dække
et underskud på konto § 28.52.05 ”Indkøb af jernbanetrafik, Helsingør-