Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1407333_0001.png
MINISTEREN
Til Transportudvalget
Dato
J. nr.
9. oktober 2014
2014-2288
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Orientering om en aftale med Skånetrafiken angående de økonomi-
ske konsekvensker af den svenske togstrejke i perioden 2. juni til 19.
juni 2014
Hermed skal jeg orientere om de økonomiske konsekvensker af den svenske
togstrejke i juni 2014.
I perioden mellem den 2. juni og den 19. juni 2014 medførte en strejke blandt
ansatte hos den svenske operatør på togtrafikken over Øresund, Veolia Trans-
port AB (”Veolia”), at DSB Øresund var forhindret i at køre tog som planlagt.
Således kørte der på strækningen mellem København H og Københavns Luft-
havn kun ca. halvt så mange tog som planlagt, mens DSB Øresund indsatte
erstatningstransport i form af busser på strækningen mellem Københavns
Lufthavn og Malmø Hyllie st. i Sverige.
Opretholdelsen af den offentlige servicetrafik over Øresund sikrede, at fx pend-
lere bosiddende i Sverige har kunnet komme på arbejde i bl.a. København, lige-
som det har været muligt under den svenske strejke at komme til og fra Køben-
havns Lufthavn.
Henset til den samfundsmæssige betydning, som erstatningstransporten ud-
gjorde, påtog Transportministeriet sig efter konsultation med Kammeradvoka-
ten at dække DSB Øresunds nettoudgifter hertil, i det omfang DSB Øresund
ikke kunne få svenske parter til at dække disse. DSB Øresund har efterfølgende
meddelt Transportministeriet, at DSB Øresund har rejst krav om dækning af
DSB Øresunds omkostninger til bustransporten over for Veolia, som imidlertid
har afvist kravet.
I tillæg til omkostningerne til erstatningstransport, har Transportministeriet
(idet der er tale om en bruttokontrakt) lidt et tab på grund af den svenske strej-
ke i form af et indtægtstab som følge af faldende passagertal under strejken.
Det samlede tab i anledning af den svenske strejke beløber sig på dansk side til
ca. 13,5 mio. kr.
I den forbindelse bemærkes, at Finansudvalget ved vedtagelse af akt 127 af 11.
juni 2014 skabte den nødvendige hjemmel for Transportministeriet til at dække
et underskud på konto § 28.52.05 ”Indkøb af jernbanetrafik, Helsingør-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407333_0002.png
Peberholm”. Et underskud skulle i givet fald dækkes ved andre midler fra andre
konti på Transportministeriets område.
Allerede ved strejkens begyndelse gjorde Transportministeriet over for Skåne-
trafiken/Öresundståg AB gældende, at disse måtte bære udgifterne til erstat-
ningstransporten, idet omkostningerne var affødt af den svenske strejke. Så
længe strejken pågik, afviste Skånetrafiken/Öresundståg AB imidlertid at indgå
i forhandlinger.
Efter strejkens ophør rettede Transportministeriet på ny henvendelse til Skåne-
trafiken med henblik på at drøfte de økonomiske konsekvenser, som strejken
forårsagede.
Skånetrafiken har gjort det klart, at det ikke er muligt for dem at drøfte en for-
deling af omkostningerne til erstatningstransport, idet dette kolliderer med
svensk arbejdsretlig kutyme. Skånetrafiken har derimod indvilget i at drøfte en
omfordeling af billetindtægterne under strejken. Billetindtægterne i både
Danmark og Sverige fordeles almindeligvis efter en fast ”nøgle”. Skånetrafiken
og Transportministeriet er imidlertid kommet overens om en ordning, hvoref-
ter Transportministeriet for perioden 2. juni til 19. juni 2014 modtager en høje-
re andel af ”den svenske andel af salg i Danmark” og en højere andel af ”den
danske andel af salg i Sverige”. Samlet set medfører denne omfordeling af ind-
tægterne, at Skånetrafiken skal betale ca. 9,6 mio. kr. til Transportministeriet,
således at Transportministeriets samlede tab ved strejken begrænses til ca. 4
mio. kr.
Transportministeriet finansierer mindreindtægten på konto § 28.52.05 ved
overførsel af bevilling på TB14. Finansudvalget vil naturligvis blive behørigt
informeret om ovenstående økonomiske konsekvenser af togstrejken.
Samlet set er jeg tilfreds med, at det under den svenske strejke er lykkedes at
opretholde offentlig servicetrafik over Øresund, og at Transportministeriets tab
herved har begrænset sig til ca. 4 mio. kr.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke