Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1432531_0001.png
Materiel til
fremtidens danske
jernbane
November 2014
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Lasse Toylsbjerg-Petersen
IDA konference 18. november 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0002.png
Disclaimer
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
• Dette er ikke en officiel Bombardier
præsentation
• Der er dog kun anvendt Bombardier tog til
eksempler
• Der er alene anvendt offentligt tilgængelig
kilder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0003.png
For letbaner og sporvogne snakker man om
”produktfamilier”
Eksempel: Bombardier Flexity
En typisk Flexity vogn består af 24.123
komponenter fordelt over 6000 forskellige
ordrenumre fra 250 forskellige underleverandører
Alt efter behovet for den enkelte linie, kan følgende komponenter varieres og sammensættes efter behov:
Antal bogier, faste/bevægelige bogier, længde af led, 100/70/30/0 % lavgulvsareal, hastighed, aircondition, antal døre,
sporvogn/letbane/fjernbane fronter, strømsystemer, sporvidde osv,osv
3
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Flexity familien findes i flere end 100
forskellige varianter indtil nu.
3500 køretøjer er i drift i omkring 100
byer i hele verden.
”Alle byer kan få sin
egen Flexity”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0004.png
Helt så nemt er det ikke på ”Fjernbanen”
Tog der bygges til brug indenfor EU skal leve op til TSI kravene
Før TSI
Efter TSI
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0005.png
Helt så nemt er det ikke på ”Fjernbanen”
Tog der bygges til brug indenfor EU skal leve op til TSI kravene
Før TSI
Efter TSI
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Conventional Rail
High Speed
Very High Speed
0 – 189 km/t
190 – 249 km/t
250 - km/t
TSIerne opdeler konstruktionskrav i tre typer tog. Kravene (og priserne) skærpes
jo højere hastighed man bygger til – også indenfor den enkelte ”kasse”. Et CR tog
vil kunne opgraderes til HS tog, men komforten vil være dårligere, og LCC højere
end et HS tog. Tilsvarende vil et VHS tog kunne bruges som HS tog, men det vil
have markant højere anskaffelsespris
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0006.png
Helt så nemt er det ikke på ”Fjernbanen”
Tog der bygges til brug indenfor EU skal leve op til TSI kravene
Før TSI
Efter TSI
• Tog der skal bruges i EU
skal bygges efter TSI krav,
og kan groft sagt ikke
sælges udenfor EU, da
prisen bliver for høj
• Da TSI´erne er baseret på
europæiske standarder,
kommer der ofte ændringer
hertil. Eksempelvis for
LOC&PAS som ændres 1.
januar 2015, og hvor alle
ændringerne ikke er
definerede endnu
• Overgangsbestemmelser til
fuld TSI dækning udløber
31. maj 2017, hvorfor alle
leverandører er ved at
genopfinde deres produkter
• Nationale bestemmelser
kan være perronhøjder,
fritrumsprofil, bremseevne
mm
Conventional Rail
High Speed
Very High Speed
0 – 189 km/t
190 – 249 km/t
250 - km/t
TSIerne opdeler konstruktionskrav i tre typer tog. Kravene (og priserne) skærpes
jo højere hastighed man bygger til – også indenfor den enkelte ”kasse”. Et CR tog
vil kunne opgraderes til HS tog, men komforten vil være dårligere, og LCC højere
end et HS tog. Tilsvarende vil et VHS tog kunne bruges som HS tog, men det vil
have markant højere anskaffelsespris
6
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0007.png
TSIerne er således et forsøg på at opnå en europæisk
standard – ikke nødvendigvis et højere udviklingstrin
Eksempel TSI PRM (reduceret mobilitet)
I dag findes
semi-automatiske
ramper, der
tilpasser sig
perronhøjden
Men fremover er
TSI PRM kravet
manuelle ramper
7
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0008.png
TSI kravene er også meget detaljerede – eksempelvis
stiller TSI PRM mange detaljeringskrav
TSI PRM omhandler
adgang for passagerer
med reduceret
mobilitet. Der er krav
om lav
indstigningshøjde i
vogn med PRM toilet,
men der er også krav
til togets øvrige vogne
Dybde af trin
Vægge og trapper i
konstrastfarver
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Udformning af håndtag
Kontrastforkant på trin
Stigning på trappe
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0009.png
Men da TSIerne bygger på EN normer, kommer der også
andre ændringer
Eksempel: Akseltryk
Eksisterende
Dobbeltdækkervogn
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Antal siddepladser
121
Tara vægt
50 ton
Ansat vægt
55 ton
Køreplansvægt
60 ton
Incl. vand og fækalietank for et
toilet
Akseltryk
max15 ton
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0010.png
Men da TSIerne bygger på EN normer, kommer der også
andre ændringer
Eksempel: Akseltryk
Eksisterende
Dobbeltdækkervogn
Ny Dobbeltdækkervogn efter
EN 15663
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Antal siddepladser
121
Tara vægt
50 ton
Ansat vægt
55 ton
Køreplansvægt
60 ton
Incl. vand og fækalietank for et
toilet
Akseltryk
max15 ton
Antal siddepladser
121
Tara vægt
50 ton
Maksimal antal siddepladser
146
Stående rejsende*
4-8 pr m2
+ vand- og fækalietanke for
op til to toiletter
Ialt
80 ton
Akseltryk
20 ton
Med ændringen i EN 15663 udregnes akseltryk nu efter det
maksimalt mulige akseltryk for vogntypen – ikke den
specifikke vogn. Dette gør vognene tungere ”på papiret”
10
* Antal af stående passagerer kan defineres af operatøren, alt efter ønsket trafikmønster
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0011.png
Men også nationale regler spiller ind i udformningen af de
optimale tog
Eksempler på forskellige
infrastrukturafgifter
Betaling for akseltryk
Betaling pr køreplan
(fordelt efter togart)
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
El forbrug del af afgift
eller gratis?
Betaling for togets
vægt
Perrongebyrer – med
tillæg for tog over
180 meters længde
Betaling for togets
belastning målt på vægt,
akseltryk, radial styring af
aksler og energiforbrug
Pris pr kørt tog
kilometer
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0012.png
Men også nationale regler spiller ind i udformningen af de
optimale tog
Eksempler på forskellige
infrastrukturafgifter
Betaling for akseltryk
Operatører ønsker at
optimere deres tog efter
infrastrukturafgifterne,
og da disse ikke er
harmoniserede, bliver
togene det heller ikke
Betaling for togets
belastning målt på vægt,
akseltryk, radial styring af
aksler og energiforbrug
Betaling pr køreplan
(fordelt efter togart)
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
El forbrug del af afgift
eller gratis?
Betaling for togets
vægt
Perrongebyrer – med
tillæg for tog over
180 meters længde
Pris pr kørt tog
kilometer
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0013.png
Et af de nye tog, der lever op til TSI kravene er
dobbeltdækkertoget Omneo fra Bombardier
Udvalgte tekniske data for OMNEO V200 Intercity:
Længde:
109,9 meter
Max hastighed
200 km/t
Akseltryk
19 tons
Siddepladser
475 stk
Toiletter (inkl handicaptoilet)
4 stk
Indstigningsdøre pr side
8 stk
Dørbredde
1600 mm
Antal enheder der kan sammenkøres
3 til 5
Anslået anskaffelsespris
85 M DKK
Toget kendes også som
Regio2N, og er mest unikt
gennem kombinationen af
dobbeltdækker- og
enkeltdækkervogne i det
enkelte togsæt
13
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
OMNEO er produktfamilie
navnet for Bombardiers nye
dobbeltdækkertogsæt til det
franske marked. SNCF har
en rammeaftale på 800
togsæt, hvoraf 207 indtil
videre er bestilt. Toget
findes i fem forskellige
udgaver, og én af disse er
specifikt egnet til Intercity
trafik med afstande,
svarende til danske forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0014.png
…men på trods af TSI godkendelse, kan toget ikke
anvendes i Danmark
På grund af det franske G1 profil kan teknik kun
placeres på taget af ”enkeltdæk”-vognene. Derfor
kan effekten ikke øges fra de 2,55 MW som toget
bygges med i Frankrig uden at øge toglængden
I Frankrig har man en køreplansstruktur der ikke
kræver hurtig acceleration. OMNEO skal derfor kun
præstere 0,54 m/s2
Profilet er
noget mindre
end i Danmark
14
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0015.png
…men på trods af TSI godkendelse, kan toget ikke
anvendes i Danmark
I Frankrig tæller den elektriske bremse med i beregning af
nødbremse-effekten. Derfor er hjul og bremseskiver mindre end
på danske tog, og kan ikke godkendes i Danmark
Princippet med fællesbogier gør det
vanskeligt at ændre design, da
vægtfordelingen mellem vognene ikke
må ændres
15
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0016.png
…men på trods af TSI godkendelse, kan toget ikke
anvendes i Danmark
På grund af det franske G1 profil kan teknik kun
placeres på taget af ”enkeltdæk”-vognene. Derfor
kan effekten ikke øges fra de 2,55 MW som toget
bygges med i Frankrig uden at øge toglængden
I Frankrig har man en køreplansstruktur der ikke
kræver hurtig acceleration. OMNEO skal derfor kun
præstere 0,54 m/s2
I Frankrig tæller den elektriske bremse med i beregning af
nødbremse-effekten. Derfor er hjul og bremseskiver mindre end
på danske tog, og kan ikke godkendes i Danmark
Princippet med fællesbogier gør det
vanskeligt at ændre design, da
vægtfordelingen mellem vognene ikke
må ændres
Toget er indrettet med ”Fransk Komfort” – dvs sæderne står
tæt, og pladsen til cykler begrænses af hensyn til placering
af trapper
Profilet er
noget mindre
end i Danark
Så bare fordi et tog
er godkendt efter
TSI-reglerne betyder
det ikke, at det kan
bruges i hele EU
16
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0017.png
Det vurderes derfor, at det marked, hvorfra tog til Danmark
skal findes er relativt begrænset
Markeder der er
sammenlignelige med
Danmark (”Bemalingsvariant”)
Markeder der har en del
ligheder med Danmark
(re-design af produkt)
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Tyskland
Østrig
Schweiz
DK,DE,CH,AT
ISR,PL,LUX, NO
og SE som
parantes
Bemærk i øvrigt at udvikling af
nye tog til disse markeder sker
ved ordrer fra de statslige
selskaber – og at disse ikke er
helt adskilte mellem
infrastrukturforvalter og operatør
Sverige
Norge
Polen
Tjekkiet
Slovakiet
Ungarn
BeNeLux
(Israel)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0018.png
Samtidig betyder de nye TSI LOC&PAS regler fra 1. januar
2015 at leverancetiden for nye tog forlænges
Indikativ case: 100 standard Dobbeltdækkervogne
Med kontraktunderskrift 1. november 2015, vil 100 nye
dobbeltdækkervogne være i drift i november 2019
Fra 1. januar 2015 træder en række
(mindre) ændringer af TSI LOC&PAS
i kraft. Ændringerne – der ikke er
offentliggjort endnu - betyder at
standardtog bestilt efter denne dato,
skal godkendes på ny. Dette gælder
for alle tog og leverandører
Den væsentligste forlængelse af produktionstiden skyldes
endeligt design og godkendelse af 2 ”før-serie tog”, idet
serieproduktionen afhænger af godkendelsen af disse (for at
reducere projekt risici)
18
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0019.png
TSI reglerne definerer altså tre typer tog
Conventional Rail
High Speed
Very High Speed
Typisk hastighed for standardtog i de forskellige TSI grupper
160 km/t
Typisk indsatsområde
Regional
Intercity
Intercity
Højhastighedstog
200 km/t
250, 300, 350 km/t
19
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
0 – 189 km/t
190 – 249 km/t
250 - km/t
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0020.png
Derudover er der tre generelle ”placeringer af traktion”
Lok-vogne
Togsæt
Togsæt: Traktionen er flyttet
ned til bogier under toget.
Optræder ofte i ”married pair”
løsninger – dvs udgaver med
4,6,8,10 osv vogne kan laves
Togsæt hvor traktion er samlet i
en integreret motorvogn – altså
en slags lok-vogne forhold, blot
specifikt sammensat til formålet
Motorvognstog
20
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Lok-vogne: Lokomotiv til at
trække/skubbe passagervogne
– oftest med en styrevogn i
modsatte ende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0021.png
Det er dog ikke alle placeringer at traktion, der anvendes
indenfor TSI grænserne efter 2017
Conventional Rail
High Speed
Very High Speed
0 – 189 km/t
190 – 249 km/t
250 - km/t
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Lok-vogne
(√)
1
÷
Togsæt
Motor-
vognstog
÷
÷
(√)
2
1: Projekter der starter som lok-vogne til 200 km/t synes at blive ændret til 160-189 km/t
21
2: Motorvognstog synes kun at være konkurrencedygtigt ved hastigheder fra 250 km/t og op ved
dobbeltdækkertog, hvor motorvognen kan give den påkrævede sidevindsstabilitet for toget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0022.png
Men hvad koster så et nyt tog?
Case: Nye eltog
Alternative
materielstrategier –
som konsekvens af
IC4 (TRM 2011)
”…eltogene er
vurderet til at koste
ca. 53 mio DKK eksl
moms”
22
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0023.png
Men hvad koster så et nyt tog?
Case: Nye eltog
Alternative
materielstrategier –
som konsekvens af
IC4 (TRM 2011)
Forlig om bedre og
billigere kollektiv
trafik ( TRM 2012)
”…eltogene er
vurderet til at koste
ca. 53 mio DKK eksl
moms”
”…der afsættes1,2
mia til køb af 15 nye
eltogsæt” (beløbet er
senere oplyst som
inkl moms) og
dermed 64 mio DKK
eksl moms pr tog
23
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0024.png
Men hvad koster så et nyt tog?
Case: Nye eltog
Alternative
materielstrategier –
som konsekvens af
IC4 (TRM 2011)
Forlig om bedre og
billigere kollektiv
trafik ( TRM 2012)
Togfonden.dk
(Trafikstyrelsen 2013)
”…eltogene er
vurderet til at koste
ca. 53 mio DKK eksl
moms”
”…der afsættes1,2
mia til køb af 15 nye
eltogsæt” (beløbet er
senere oplyst som
inkl moms) og
dermed 64 mio DKK
eksl moms pr tog
Pris for et
Øresundstog opgives
til 86 mio DKK pr stk.
Prisen er uden moms
og baseret på
fremskrivning 2000-
2013 af køb af 27
togsæt
24
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0025.png
Men hvad koster så et nyt tog?
Case: Nye eltog
Alternative
materielstrategier –
som konsekvens af
IC4 (TRM 2011)
Forlig om bedre og
billigere kollektiv
trafik ( TRM 2012)
Togfonden.dk
(Trafikstyrelsen 2013)
Fremtidens Tog
(DSB 2014)
”…eltogene er
vurderet til at koste
ca. 53 mio DKK eksl
moms”
”…der afsættes1,2
mia til køb af 15 nye
eltogsæt” (beløbet er
senere oplyst som
inkl moms) og
dermed 64 mio DKK
eksl moms pr tog
Pris for et
Øresundstog opgives
til 86 mio DKK pr stk.
Prisen er uden moms
og baseret på
fremskrivning 2000-
2013 af køb af 27
togsæt
22 mia inkl
moms til køb af
275 togsæt
giver ca 67 mio
DKK pr tog
plus moms
Priser på
jernbanemateriel
er ikke offentligt
tilgængelige.
Priserne
sammensættes
af mange faktorer
– eksempelvis om
vedligeholdelse,
uddannelse eller
reservedele
indgår,
leverancetider
eller særlige
kundehensyn
25
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0026.png
Derfor: Et forsøg på at opstille ”tommelfingerregler” for
priser på Standardtog til Danmark
Indikative 2014 priser uden moms
TSI
Hastighed
Kapacitet
Produkt
Pris
250 km/t
249 km/t
250 km/t
400
pladser
150 meter
højhastighedstog
155 mio DKK
0,39 m/plads
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
190 km/t
189 km/t
200-230
km/t
400
pladser
100 meter
dobbeltdækker
”Intercitytog”
150 meter *
dobbeltdækker
”Interrregionaltog”
100 meter
enkeltdækker
”Regionaltog”
40 meter
enkeltdækker
”Letbanetog”
100 mio DKK
0,25 m/plads
160 km/t
500
pladser
100 mio DKK
0,2 m/plads
160 km/t
300
pladser
85 mio DKK
0,28 m/plads
BoStrab
-100 km/t
80 km/t
100
pladser
25 mio DKK
0,25 m/plads
26
*: 5 dobbeltdækkervogne med Intercity komfort og et el lokomotiv
TSI: Europæiske normer for konstruktionskrav opdelt efter hastigheder og togtyper
BoStrab: Bau und Betriebsordnung Strassenbahnen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0027.png
Trends omkring ”Kapacitet”
27
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0028.png
Det handler ofte om at få flest mulige siddepladser på
kortest mulige tog
Passagervækst
Korte
udbudsperioder
Eller…
+
Særlig afgift for
tog længere end
180 meter
Der købes
dobbeltdækker
materiel
Eller begge dele
i kombination…
28
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
+
Der købes
korte togsæt
med tæt
sædeafstand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0029.png
Men hvad med passagerudveksling?
Med mange siddepladser i korte tog, kommer der fokus på
passagerudvekslingen.
Der findes ingen TSI krav eller normer på netop dette område, hvorfor
flere forskellige modeller anvendes.
Her en gennemgang af nogle af de hyppigst anvendte, der også vil være
relevante i Danmark:
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
• ”Den tyske erfaring”
• ”Den schweiziske professor”
• ”Den norske model”
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0030.png
”Den tyske erfaring” – baseret på DBs erfaringer med
dobbeltdækkervogne siden 1935
”Der skal være mindst én døråbning (600 mm) for hver 26-35
passagerer afhængig af trafiktypen (Intercity, Regional, S-bane)”
Vogn med lav indstigning og 2x1300 mm
døre må have op til 120 siddepladser
Vogn med høj indstigning og 2x1860 mm
døre, må have max 140 siddepladser
30
Siddepladser eksl klapsæder. Passagerer inkl klapsæder og stående passagerer
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0031.png
Den schweiziske professor Weidmann fra ETH Zürich
fokuserer på ”gennemløbstid”
31
Professor Weidmanns anbefalinger forefindes på Bombardier TWINDEXX Express og på
vinderen af ”RRX udbuddet”
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Med udgangspunkt i at
nedbringe
”gennemløbstiden” i
døråbningen fra normale
1,3 – 1,8 sek pr passager
til 1,0 sek pr passager,
designes døre, gangplads,
sæder, belysning, trapper
og placering af
affaldsspande optimalt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0032.png
Den schweiziske professor Weidmann fra ETH Zürich
fokuserer på ”gennemløbstid”
• Antal døre (min 8 pr
vognside pr 400
passagerer – 4 vogne)
• Dørbredde min 1300 mm
• Min 6 m2 gulvplads pr
dørområde
• Min 2x650 mm interne
døråbninger – placeret i
hver sin side af
dørområdet
• Ingen ”forhindringer” i
dørområdet
32
Professor Weidmanns anbefalinger forefindes på Bombardier TWINDEXX Express og på
vinderen af ”RRX udbuddet”
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0033.png
Endelig er der ”den norske metode” hvor holdetiden
defineres efter toget – typisk ved højhastighedstog
”50% af de rejsende skal kunne
udveksles indenfor holdetiden”
Max 100 siddepladser pr vogn
50 passagerer skal af
50 passagerer skal på:
2 døre pr vognside
25 + 25 pass pr dør
Holdetid ca. 90 sekunder
Da der sjældent er 50%
udveksling på mellemstationer
tilbydes højhastighedstog
normalt med valgfri 1 eller 2
døre pr vogn
Da der typisk kræves pladsreservation til
højhastighedstog, er man i stand til at
fordele de rejsende over toget, således at
”belastningen” bliver jævn for alle døre
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0034.png
Valg mellem togtyper
Valget af nye tog er ofte meget kompliceret. Ofte vil de
indledende sonderinger kredse om:
1. Hvor hurtigt er det nødvendigt at køre?
2. Kan en ny materieltype anvendes med den
eksisterende flåde?
3. Hvilken togtype passer ind i det ønskede
Driftskoncept? Lok-vogne eller Togsæt?
4. Skal fokus være på lav anskaffelsespris eller lave life
cycle costs?
34
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0035.png
Hvor hurtigt skal man køre?
Strækningshastighed
Km/t
Køreplanshastighed
A-by
B-by
C-by
D-by
E-by
Afstand
Hvis kun en lille del af kørslen foregår med maksimalhastighed, er det værd at overveje, om det
er ”pengene værd” at købe materiel med høj hastighed, eller om acceleration og stationsophold
kan optimeres, så køretiden bliver den samme med billigere langsomt materiel
35
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0036.png
DSB har tog af flere forskellige typer
Øresundstogene
111 togsæt leveret
(heraf 34 tilhørende
DSB) 2000-2012
Dobbeltdækkervogne
113 vogne leveret via
leasingselskaber 2002-
2009
ICE-TD
20 togsæt (DSB har
13) leveret af
konsortium
Bombardier/Siemens
S-togene
136 togsæt leveret af
Alstom/Siemens.
Serieproduktionen samlet
hos Bombardier i Randers
EA lokomotiverne
22 leveret (6 tilbage)
fra Henschel/ Scandia
1984-1992
Desirotog
20 togsæt leveret fra
Siemens
IC2 & IC4
104 togsæt leveret fra
Ansaldobreda
Tog bygget af Bombardier
Tog bygget af andre
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
MR togene
195 motorvogne leveret fra
Uerdingen hhv Scandia
1978-1985
ME lokomotiverne
37 leveret fra
Henschel i Kassel
1980-1983
IC3 togene
96 togsæt leveret fra
Scandia i Randers
1989-1998
IR4 togene
44 togsæt leveret fra
Scandia i Randers
1993-1997
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0037.png
Men kun en enkelt af typerne kan anvendes med nyt materiel,
der er i produktion
Øresundstogene
111 togsæt leveret
(heraf 34 tilhørende
DSB) 2000-2012
Dobbeltdækkervogne
113 vogne leveret via
leasingselskaber 2002-
2009
ICE-TD
20 togsæt (DSB har
13) leveret af
konsortium
Bombardier/Siemens
S-togene
136 togsæt leveret af
Alstom/Siemens.
Serieproduktionen samlet
hos Bombardier i Randers
Tog udgået af produktion
EA lokomotiverne
22 leveret (6 tilbage)
fra Henschel/ Scandia
1984-1992
Desirotog
20 togsæt leveret fra
Siemens
IC2 & IC4
104 togsæt leveret fra
Ansaldobreda
Tog bygget af Bombardier
Tog bygget af andre
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
MR togene
195 motorvogne leveret fra
Uerdingen hhv Scandia
1978-1985
ME lokomotiverne
37 leveret fra
Henschel i Kassel
1980-1983
IC3 togene
96 togsæt leveret fra
Scandia i Randers
1989-1998
IR4 togene
44 togsæt leveret fra
Scandia i Randers
1993-1997
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0038.png
Hvilket driftkoncept skal der køres fremover?
Skifteforbindelser
A
Direkte forbindelser
A
Kombination
A
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
B
B
B
C
D
C
D
C
D
En togtype til A –C
En anden togtype til B - D
En togtype til A –C og A –
D – togene deles og
samles i B
En togtype til A –C
En anden togtype til A – D
En tredje togtype til B – C
og B - D
38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0039.png
Valget af driftskoncept vil medføre valg mellem togsæt
eller lok-vogne
Case: Bombardier TWINDEXX Vario
39
Tommelfingerregel: Ved togstørrelser op til 5 vogne, er der billigst at køre med togsæt. Ved
togstørrelser fra 5 vogne er det billigst at køre med lokomotivtrukne tog. Ved 5 vogne er det
reelt hip som hap – men afhænger primært af driftskoncept og forventet vækst
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0040.png
Lok-vogne konceptet er især velegnet til strækninger med
vækst
El-lok + 5 vogne
Pris: 100 mio
Siddepladser
500
El-lok + 6 vogne
Pris: 100 mio + 12 mio = 112 mio
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
620
El-lok + 7 vogne
Pris: 112 mio + 12 mio = 124 mio
740
El-lok + 8 vogne
Pris: 124 mio + 12 mio = 136 mio
860
El togsæt 3 vogne
Pris: 60 mio
280
2 x El togsæt 3 vogne
Pris: 120 mio
560
3 x El togsæt 3 vogne
Pris: 180 mio
840
40
I Danmark vil moderne el-lokomotiver snildt kunne trække 8 vogne i samme køreplaner som togsæt.
Lok vogne er billigere at anskaffe og mere fleksible i forhold til trinvis vækst end togsæt, der ofte vil
køre med for få siddepladser i forhold til efterspørgslen, for ikke at køre med overkapacitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0041.png
Men lok-vogne er ikke fleksible i forhold til togstørrelsen i
løbet af dagen
Perioder
med takts-
nedsættelser
I andre lande anvendes lok-vogne ofte således, at
der ved halvtimes drift køres med to togstørrelser:
Et ”stort” tog, der anvendes mellem kl. 06 og 19 og
et ”lille” tog, der anvendes hele driftsdøgnet.
41
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
I dag peaker passagertallene omkring
myldretiderne
En væsentlig del af væksten ventes
at komme mellem myldretiderne
fremover
Denne strategi underbygges af
forliget om takstnedsættelser, hvor
Rejsekortet giver rabät ved rejser
udenfor myldretiderne
Der må derfor forventes et øget
behov for sæder udenfor
myldretiderne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0042.png
Skulle man satse på lok-vogne vil det give mere kapacitet inden
elektrificeringen
I dag anvendes dobbeltdækkere med ME
DSB har 33+2 ME og 6 EA lokomotiver –
men kun 25 dobbeltdækker togstammer.
DSB har altså traktion til flere vogne, end
de 113 eksisterende dobbeltdækkere
Fra 2016-2018 kan ME køre med blandede (større) togstammer eller med helt nye togstammer
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Efterhånden som elektrificeringen rykker frem, kan ME lokomotiverne udskiftes med el-lokomotiver
Senere kan der anskaffes flere vogne i takt med væksten, mens de eksisterende dobbeltdækkere moderniseres, så de
er identiske med de nye vogne, og får forlænget levetiden med mindst 20 år
42
Ny vogn
Eksisterende DSB vogn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0043.png
Kørsel med lok-vogne giver også mulighed for at indrette
togstammerne efter kundernes ønsker
Eksempel: Tyske ”METRONOM”s ”Zug der Ideen”
I styrevognen
findes plads
til kørestole
samt
automater* og
”service
point”, hvor
togføreren
kan findes,
når der ikke
tjekkes
billetter
Vognen efter
styrevognen
er til cykel-
medtagning.
Om
sommeren er
hele
underetagen
til cykler – om
vinteren kun
2/3 af vognen
Familieplads
med
legehjørne
1. Klasse er
altid i vogn
nummer to
regnet fra
lokomotivet)
Mellem vogn med familiepladser
og vogn med 1. Klasse indsættes
ekstra vogne efterhånden som
væksten kræver flere
siddepladser
Vognen
tættest på
lokomotivet er
en ”stille
vogn” med
hvilepladser,
dæmpet
belysning og
lavere
højtalerudkald
Metronom
kører både
med el-
lokomotiver
og diesel-
lokomotiver.
”METRONOM” betragter deres togstammer
som togsæt, idet lokomotiv og vogne ikke
adskilles, og har samme eftersyns interval.
* Indhold i salgsartikler i automaterne fastlægges gennem jævnlige kundeundersøgelser – eksempelvis
43
toiletartikler og fair-trade kaffe
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0044.png
Lok-vogne kan indgå i den sjællandske regionaltrafik i dag
og i fremtiden
Anvendelse af lok-vogne i dag
Anvendelse af lok-vogne i fremtiden
• Den nuværende
benyttelse af lok-vogne
er begrænset af
antallet af lokomotiver
og vogne, samt hensyn
til
passagermængderne.
• Med den forventede
vækst, og fremtidens
køreplaner, vil det
”naturlige”
indsatsområde for lok-
vogne blive øget
markant
Nykøbing F
Aalborg
Aalborg
Randers
Århus
Kalundborg
Fredericia
Esbjerg
Esbjerg
Randers
Århus
Kalundborg
Fredericia
Odense
Odense
Padborg
Nykøbing F
Padborg
I dag anvendes lok-vogne til en stor del af togene i
regionaltog systemerne:
København – Holbæk – Kalundborg
København – Nykøbing F
…og om ikke så længe København - Ringsted
Fremover vil lok-vogne kunne anvendes i systemerne:
København – Holbæk – Kalundborg
København – Roskilde – Ringsted – Næstved
København – Roskilde – Næstved – Nykøbing F (stoptogene)
København – Køge –Næstved (fra 2019)
København – Odense (”stoptog”)
Helsingør – København (Kystbanen) – Malmø (Øresundstrafikken)
Intercity København – Esbjerg og aflastningstog København –
Aarhus – Aalborg ved weekends og højtider frem til ”Timemodellen”
44
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0045.png
Anskaffelser af flere lok-vogne er i tråd med allerede
indgåede politiske forlig
Aftale om bedre og billigere
kollektiv trafik 12. juni 2012
Køb af 55 nye dobbeltdækkervogne
(erstatning for 45 lejede samt 10 nye)
Køb af 15 nye togsæt
Takstnedsættelser udenfor
myldretiderne på 20%
Endte med køb af de 45 lejede og én
brugt dobbeltdækkervogn
Aftale om køb af dobbelt-
dækkervogne 1. April 2014
Køb af 15 nye togsæt droppet.
I stedet købtes 67 allerede lejede
dobbeltdækkervogne til DSB
Reservation af midler til nye el
lokomotiver (12-13 stk)
”Dobbeltdækkervogne er en standardvare, som der er
produceret mange tusinde
af i Europa”…”Tilfredshedsmålinger viser, at passagererne
vurderer vognene på linie med de velkendte og populære
IC3-tog. Vognene har
derudover en stor kapacitet”
TRM
45
”Indkøb af el-lokomotiver bidrager til en fleksibel
overgang til el-drift, når banenettet elektrificeres
over de kommende år. ”
TRM
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0046.png
Der er en klar tendens til at udbudt trafik medfører fokus
på anskaffelsespris
Udbudt trafik har ofte
kontrakter, der er kortere en
materiellets levetid.
Derfor prioriteres materiel
med lav anskaffelsesværdi.
Ofte enkeltdækker togsæt
Hvis materiellet påregnes
anvendt i hele dets levetid,
tæller LCC og andre
parametre – som eks
infrastrukturpåvirkning og
energiforbrug højere. Typisk
anskaffes dobbeltdækkertog
46
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0047.png
Men man til ikke-udbudt trafik fokuserer mere på energi
forbrug og infrastruktupåvirkning
SBB TWINDEXX Express 200 km/t
SBB TWINDEXX Express 230 km/t
Akseltryk
Acceleration
Ordre
19 ton
1,07m/s2
59 togsæt
Akseltryk
Acceleration
Ordre
20 ton
0,91 m/s2
Option
47
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0048.png
…og så lige lidt om jernbanegods og lokomotiver
48
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0049.png
Udfordringen for jernbanegods
35
30
Pris
First mile / Last mile omkostninger
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
25
20
15
10
5
0
Afstand
Jernbane
Lastbil
Jernbanegods er kendetegnet ved store omkostninger før og efter selve kørslen. De største poster i dét
Kategori 1
Kategori 2
Kategori 3
Kategori 4
regnskab er omkostninger til rangering og læsning/losning af gods. I takt med vognmændenes øgede brug
af chauffører fra Østeuropa, bliver afstanden hvorpå jernbanegods er konkurrencedygtigt, længere og
længere, hvis ikke omkostningerne før og efter kørsel bringes ned
49
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0050.png
For at nedbringe omkostningerne introduceres nye
løsninger på nye lokomotiver
Fokus på energiforbrug ved
stilstand (fremmednet)
Effekten øges –
energiforbrug
reduceres
Optimering af
akselafstand og
bogieophæng for
lavere
infrastruktur-
afgifter
”Last Mile”
diesel-/batteri
motor til
rangering med
tog op til 2000
tons, hvor der
ikke er
køreledninger
Integreret
vedligehold
Fejlmeldinger via
modem for hurtig
udbedring ”hvor
som helst”
Radiostyring (max
28 km/t)
Mulighed for
reklamer på
lokomotivsiden
(kan udskiftes på
en time)
Udstyret med ETCS og tysk indusi
som standard
50
Udvikling af nye el lokomotiver er primært bundet til store udbud fra statsejede operatører – og gerne dem,
hvor infrastrukturen ikke er 100% udskilt
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0051.png
Typisk vil den samme lokomotivtype kunne anvendes til
gods eller passagertrafik
51
AC: To-strøms el lokomotiv (vekselstrøm)
DC: Jævnstrøms lokomotiv
MS: Flerstrøms lokomotiv (gerne både AC&DC)
DE: Diesel lokomotiv
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0052.png
Sammenfatning
52
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0053.png
Udvalgte forskelle mellem de tre TSI tog typer
Kriterie
Max.
hastighed
Akseltryk
Tryktæthed
Regionaltog
160 - 189 km/t
21 – 22,5 ton
Intercity
200 – 249 km/t
19 – 20 ton
Højhastighedstog
250 km/t
18 ton
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Ikke påkrævet – dog Påkrævet aht Storebælt og Påkrævet aht Storebælt og
obs på 250 km/t
komfort ved møde med
komfort ved møde med
strækninger
andre tog
andre tog
1200 mm – 1900
mm (2 døre pr
åbning)
Billig bogie –
komfort og
skinneslid ikke
vigtigt
Ikke noget særligt
800 mm - 1300 mm (1 dør 800 – 900 mm (1 dør pr
pr åbning pga tryktæthed) åbning pga tryktæthed)
Dyr bogie for høj komfort
og mindre slid på
infrastruktur
Vigtigt ift enerigforbrug og
sidevindsstabilitet
0,8 -1,1 m/s2
Meget dyr bogie for særlig
høj komfort
Dørbredde
Bogie type
Aero-
dynamik
Meget vigtigt ift
energiforbrug
0,5 - 0,6 m/s2
Acceleration Op til 1.2 m/s2
Sædeafstand Op til 1800 mm ved Mindst 1800 mm ved vis-a- Mindst 1800 mm ved vis-a-
vis-a-vis (2. klasse) vis (2. klasse)
vis ofte 3-4 forskellige
komfort klasser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0054.png
Hvis man nu stiller følgende krav til køb af ”standardtog” til
det danske marked…
54
Kilde: Diverse udtalelser fra transportpolitikere
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
1. ”Nye tog skal leve op til TSI kravene fra
2017”
2. ”Nye tog skal kunne indsættes i Danmark
uden større ombygninger”
3. ”Nye tog skal være bestilt af andre før os”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0055.png
…så får man følgende
Enkeldækker togsæt til Regionaltrafik
Oversigt over de elektriske standardtog, der opfylder TSI krav fra 2017, kan tilpasses det danske marked
nemt, og som er bestilt af andre – samt de udbud der kan afføde nye egnede standardtog inden 2020
0 – 189 km/t ”Regionaltog”
Dobbeltdækkertog
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
190-249 km/t ”Fjerntog”
250 km/t Højhastighedstog
Enkeltdækkertog
Stadler Flirt3
160 km/t togsæt
Siemens Desiro ML
160 km/t togsæt
Bombardier Talent2
160 km/t togsæt
Alstom Coradia
160 km/t togsæt
55
Nye udbud indtil 2020, der kan
retfærdiggøre udvikling af nye tog,
der kan bruges i Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0056.png
…så får man følgende
Dobbeltdækker tog til Regionaltrafik
Oversigt over de elektriske standardtog, der opfylder TSI krav fra 2017, kan tilpasses det danske marked
nemt, og som er bestilt af andre – samt de udbud der kan afføde nye egnede standardtog inden 2020
0 – 189 km/t ”Regionaltog”
Dobbeltdækkertog
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
190-249 km/t ”Fjerntog”
250 km/t Højhastighedstog
Siemens Viaggio TWIN
160 km/t 129 vogne* leveres
til SBB - 2015
Stadler KISS
160 km/t –togsæt
Bombardier Twindexx Vario
160 km/t –Som vogne* eller
togsæt. 800 enheder til DB fra
2015
Skoda
189 km/t. 36 vogne* leveres til
DB 2017
Rhein Ruhr Express
160 km/t – 80 x 4 vogns togsæt inkl. 30 års vedligehold fra 2019
Enkeltdækkertog
56
Nye udbud indtil 2020, der kan
retfærdiggøre udvikling af nye tog,
der kan bruges i Danmark
* Vogne der skal trækkes af el-
lokomotiver
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0057.png
…så får man følgende
Togsæt til Intercitytrafik
Oversigt over de elektriske standardtog, der opfylder TSI krav fra 2017, kan tilpasses det danske marked
nemt, og som er bestilt af andre – samt de udbud der kan afføde nye egnede standardtog inden 2020
0 – 189 km/t ”Regionaltog”
Dobbeltdækkertog
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
190-249 km/t ”Fjerntog”
250 km/t Højhastighedstog
Bombardier Twindexx Express
200-230 km/t Leveres til SBB fra
2015
Enkeltdækkertog
Stadler Flirt3
200 km/t
Leveres til MTR fra 2014
NS – Holland / ÖBB - Østrig
200 km/t
57
Nye udbud indtil 2020, der kan
retfærdiggøre udvikling af nye tog,
der kan bruges i Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0058.png
…så får man følgende
Togsæt til Superlyntog i Timemodellen
Oversigt over de elektriske standardtog, der opfylder TSI krav fra 2017, kan tilpasses det danske marked
nemt, og som er bestilt af andre – samt de udbud der kan afføde nye egnede standardtog inden 2020
0 – 189 km/t ”Regionaltog”
Dobbeltdækkertog
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
190-249 km/t ”Fjerntog”
250 km/t Højhastighedstog
Bombardier Twindexx Express
200-230 km/t Leveres til SBB fra
2015
Enkeltdækkertog
Stadler NEAT / V250
249 km/t
Leveres til SBB fra 2019
Bombardier ZEFIRO
250-360 km/t fra 2015
Siemens ICx
250 km/t - Enkeltdækker
Leveres til DB fra 2017
Mälab / Västtrafik Sverige
200-250 km/t fra 2019
58
Nye udbud indtil 2020, der kan
retfærdiggøre udvikling af nye tog,
der kan bruges i Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432531_0059.png
Så skønt begrænset så findes der et udvalg af standardtog,
der umiddelbart kan anvendes i Danmark
Oversigt over de 13 elektriske standardtog, der opfylder TSI krav fra 2017, kan tilpasses det danske marked
nemt, og som er bestilt af andre – samt de fire udbud der kan afføde nye egnede standardtog inden 2020
0 – 189 km/t ”Regionaltog”
Dobbeltdækkertog
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
190-249 km/t ”Fjerntog”
250 km/t Højhastighedstog
Siemens Viaggio TWIN
160 km/t 129 vogne* leveres
til SBB - 2015
Stadler KISS
160 km/t –togsæt
Bombardier Twindexx Vario
160 km/t –Som vogne* eller
togsæt. 800 enheder til DB fra
2015
Skoda
189 km/t. 36 vogne* leveres til
DB 2017
Bombardier Twindexx Express
200-230 km/t Leveres til SBB fra
2015
Rhein Ruhr Express
160 km/t – 80 x 4 vogns togsæt inkl. 30 års vedligehold fra 2019
Enkeltdækkertog
Stadler Flirt3
160 km/t togsæt
Siemens Desiro ML
160 km/t togsæt
Bombardier Talent2
160 km/t togsæt
Alstom Coradia
160 km/t togsæt
Stadler NEAT / V250
249 km/t
Leveres til SBB fra 2019
Stadler Flirt3
200 km/t
Leveres til MTR fra 2014
NS – Holland – ÖBB Østrig
200 km/t
Bombardier ZEFIRO
250-360 km/t fra 2015
Siemens ICx
250 km/t - Enkeltdækker
Leveres til DB fra 2017
Mälab / Västtrafik Sverige
200-250 km/t fra 2019
59
Nye udbud indtil 2020, der kan
retfærdiggøre udvikling af nye tog,
der kan bruges i Danmark
* Vogne der skal trækkes af el-
lokomotiver