Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
Nej til Trafikstøj
Borgergruppe i
Køge Bugt
kommunerne:
Brøndby, Vallensbæk,
Ishøj, Greve og Solrød
Medlemmerne af
FolketingetsTransportudvalg
www.trafikstoej.dk
Kopi:
Borgmestrene i Brøndby, Vallensbæk, Ishøj,
Greve og Solrød
Dato
6. december 2014
Vedr.: Opfordring fra tværkommunalt borgermøde om trafikstøj - for Brøndby, Vallensbæk,
Ishøj, Greve og Solrød, afholdt i Ishøj den 27. november 2014
Kære transportudvalgsmedlemmer,
Formålet med motorvejene har altid været at
forbinde byerne
på en sikker og hurtig måde. Det
har derimod aldrig været meningen, at motorveje skulle føres gennem byer eller bymæssige
områder med 110 km/t, som det er tilfældet i hovedstadsområdet – og værst på Vestegnen. (i
kontrast til den nedgravede og overdækkede motorvejsstrækning i Silkeborg, som er Danmarks
dyreste, selvom trafikmængden kun er en lille brøkdel af Køge Bugt motorvejens og befolknings-
underlaget ligeså).
For i byen
kommer princippet om fremkommelighed alvorligt i konflikt med hensynet til borger-
nes sundhed på grund af den trafikstøj, som er motorvejenes trofaste følgesvend. Motorvejs-
støjen er i dag årsag til flere dødsfald, sygdoms- og sundhedsproblemer end trafikken i sig selv, jf.
WHO. EU har derfor pålagt kommunerne at udarbejde støjplaner for hvordan støjen reduceres,
men kræver ikke at støjplanerne føres ud i livet – og der følger ingen penge med! Motorvejene er
desuden statens ansvar.
Støjproblemet er alvorligst i Storkøbenhavns forstæder,
hvor motorvejene trafikeres af dobbelt
så mange køretøjer pr. dag, som en hvilken som helst vej i København eller provinsen.
Det bør særligt erindres, at den fysiske plan for Storkøbenhavn,
Fingerplanen,
blev designet
for at løse
Københavns og Frederiksbergs problemer
med overbefolkning, uhygiejniske bolig-
forhold, for små boliger med videre. Befolkningen fra bro-kvartererne skulle flytte ud i ’fingrene’
for at få ’lys og luft’ samt ’fred og ro’. Men Fingerplanen var ikke forberedt på at håndtere de
trafikale problemer, der var en følge af planen og som blev værre af, at de tværgående ringveje
og baneforbindelser blev ’glemt’.
Planens princip skabte i sig selv ekstra trafik, fordi al trafik altid skulle ledes ind over centrum.
Disse problemer er grundlæggende aldrig blevet løst. Vi mangler stadig en ydre motorring fra
Helsingør – Hillerød – Roskilde – Køge, der kan fordele trafikken, i stedet for at lede den mod
centrum. Enhver provinsby har en sådan ringvej.
1