Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1432507_0001.png
Nej til Trafikstøj
Borgergruppe i
Køge Bugt
kommunerne:
Brøndby, Vallensbæk,
Ishøj, Greve og Solrød
Medlemmerne af
FolketingetsTransportudvalg
www.trafikstoej.dk
[email protected]
Kopi:
Borgmestrene i Brøndby, Vallensbæk, Ishøj,
Greve og Solrød
Dato
6. december 2014
Vedr.: Opfordring fra tværkommunalt borgermøde om trafikstøj - for Brøndby, Vallensbæk,
Ishøj, Greve og Solrød, afholdt i Ishøj den 27. november 2014
Kære transportudvalgsmedlemmer,
Formålet med motorvejene har altid været at
forbinde byerne
på en sikker og hurtig måde. Det
har derimod aldrig været meningen, at motorveje skulle føres gennem byer eller bymæssige
områder med 110 km/t, som det er tilfældet i hovedstadsområdet – og værst på Vestegnen. (i
kontrast til den nedgravede og overdækkede motorvejsstrækning i Silkeborg, som er Danmarks
dyreste, selvom trafikmængden kun er en lille brøkdel af Køge Bugt motorvejens og befolknings-
underlaget ligeså).
For i byen
kommer princippet om fremkommelighed alvorligt i konflikt med hensynet til borger-
nes sundhed på grund af den trafikstøj, som er motorvejenes trofaste følgesvend. Motorvejs-
støjen er i dag årsag til flere dødsfald, sygdoms- og sundhedsproblemer end trafikken i sig selv, jf.
WHO. EU har derfor pålagt kommunerne at udarbejde støjplaner for hvordan støjen reduceres,
men kræver ikke at støjplanerne føres ud i livet – og der følger ingen penge med! Motorvejene er
desuden statens ansvar.
Støjproblemet er alvorligst i Storkøbenhavns forstæder,
hvor motorvejene trafikeres af dobbelt
så mange køretøjer pr. dag, som en hvilken som helst vej i København eller provinsen.
Det bør særligt erindres, at den fysiske plan for Storkøbenhavn,
Fingerplanen,
blev designet
for at løse
Københavns og Frederiksbergs problemer
med overbefolkning, uhygiejniske bolig-
forhold, for små boliger med videre. Befolkningen fra bro-kvartererne skulle flytte ud i ’fingrene’
for at få ’lys og luft’ samt ’fred og ro’. Men Fingerplanen var ikke forberedt på at håndtere de
trafikale problemer, der var en følge af planen og som blev værre af, at de tværgående ringveje
og baneforbindelser blev ’glemt’.
Planens princip skabte i sig selv ekstra trafik, fordi al trafik altid skulle ledes ind over centrum.
Disse problemer er grundlæggende aldrig blevet løst. Vi mangler stadig en ydre motorring fra
Helsingør – Hillerød – Roskilde – Køge, der kan fordele trafikken, i stedet for at lede den mod
centrum. Enhver provinsby har en sådan ringvej.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432507_0002.png
Nej til Trafikstøj
Hertil kommer, at Fingerplanen simpelthen ikke beskæftigede sig med problemerne for bolig-
områderne i fingrene, der reelt kun er sovebyer med en skæv bolig-arbejdsstedsfordeling, som
kræver en kraftig pendlingstrafik for at fungere. Eller sagt på en anden måde:
’Fingerforstæderne’
blev en slags satellitter for det centrale København, der stadig har kulturtilbuddene og arbejds-
pladserne.
De grønne kiler mellem fingrene skulle fungere som gode rekreative områder, men desværre
også som trafikkorridorer. Det viste sig imidlertid snart, at de to funktioner var hinandens mod-
sætninger og trafikken langs fingrene ødelagde fornøjelsen, såvel ved de grønne kiler, som ved at
bo tæt på dem.
Da de største og mest støjplagede motorvejsstrækninger i landet, det vil sige Køge Bugt
motorvejen og Vallensbæk-udfletningen blev anlagt, var det udelukkende
fremkommeligheden,
der blev prioriteret. Trafikstøjproblemerne blev først erkendt efterfølgende. Derfor har støjpro-
blemerne fået lov at vokse sig alt for store på Vestegnen. (Vi håber ikke det samme gentager sig
med København-Ringsted banen).
Vejdirektoratet, som deltog i borgermødet, men som kun ville svare på forud stillede, skriftlige
spørgsmål om trafikstøjen, skriver i deres svar, at direktoratet ikke er bekendt med løsninger, der
inden for de næste
årtier
kan nedbringe trafikstøjen. Tværtimod forventes en stigende trafik-
mængde på vores motorveje. Men vi finder det ikke acceptabelt, at vi skal vente årtier på igen at
få den fred og ro, vi flyttede ud for!
Solrød og Greve
har i forbindelse med udbygningen af Køge Bugt motorvejen til 8 spor fået nye
støjskærme og støjreducerende asfalt, men
det hjælper ikke i Ishøj, Vallensbæk og Brøndby,
der
nu i stedet kan se frem til øget trafik.
Disse tre kommuner består af udbygget, tæt bebyggelse, hvor boliger og motorvej kun er
adskilt med ganske få meter. Ofte uden støjvold/skærm, der i øvrigt kun har en effekt de første
ca. 100 meter fra motorvejen. Hertil kommer, at vores motorveje tilsyneladende har den mest
grovkornede, dårligste og mest støjende asfalt.
Derfor er der brug for, at borgere, kommuner og staten i fællesskab finder løsninger, der ’her
og nu’ og ikke om 10-20 år dæmper støjen, både tæt på motorvejen, men også i
afstandsintervallet 100 til 1.000 meter, hvor grænseværdien også er overskredet.
For der findes faktisk ’næsten gratis her og nu løsninger’, der kan halvere støjen på Vestegnen:
Sænkning af hastigheden
til 80 km/t om aftenen, natten og i weekender, som sammen med ny
støjdæmpende asfalt,
kan halvere den oplevede støj for alle støjramte, også i afstandsintervallet
100 til 1.000 meter.
Hertil kommer
støjskærme / støjvolde,
der virker i intervallet 0-100 m fra motorvejen og tager
toppen af den infernalske støj tæt på motorvejen.
Disse forslag betyder kun lidt for fremkommeligheden, idet den ekstra køretid for stræk-
ningen fra København til Solrød (25 km) kun er beskedne 5 minutter!
At sætte hastigheden ned er som at slå 3 fluer med et smæk: Det medfører færre ulykker,
mindre luftforurening og CO2 udledning samt ikke mindst, mindre trafikstøj.
Forslagene er nødvendige
nødløsninger,
der må bruges indtil øget forskning finder bedre og
mere permanente løsninger.
Et ganske særligt problem
gør sig gældende ved Vallensbæk-udfletningen i
Vallensbæk Nord,
hvor det ikke med eksisterende støjdæmpningsteknologi er muligt at dæmpe vejstøjen, fordi
bebyggelsen ligger 300-800 meter fra motorvejen og støjen udbredes over vand. Støjvolde og
skærme har ingen effekt på støjen ved boligerne, fordi støjen blot ville bevæge sig op over af-
skærmningen og ned igen for derefter at sprede sig over vandet, med det resultat, at støjen har
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432507_0003.png
Nej til Trafikstøj
samme styrke ved boligerne, som uden støjskærm. Den eneste brugbare løsning er en sænkning
af hastigheden til 80 km/t om aftenen, natten og i weekends, hvilket sammen med ny støjdæm-
pende asfalt virker i hele afstandsintervallet 0 til 1.000 meter. Det vil halvere den oplevede støj
for alle støjramte – og det er næsten gratis at gennemføre!
En ensidig samfundsøkonomisk beregning, der kun indregner tidstabet ved nedsat hastighed,
som Vejdirektoratet skitserer, bør erstattes af en
totaløkonomisk beregning,
der både indregner
tab ved den forøgede rejsetid og samfundets gevinster i form af færre ulykker, mindre luftfor-
urening samt færre dødsfald og mindre sygdom som følge af trafikstøjen. Det er det reelle reg-
nestykke. Vi er overbeviste om, at der - over en relativt kort tidshorisont - er en stor gevinst for
borgerne og samfundet ved at iværksætte hastighedsnedsættelsen på hovedstadens motorveje
til 80 km/t om aftenen, natten og i weekends, ny støjdæmpende asfalt samt ved at etablere
støjvolde, hvor de mangler.
Trafikstøjproblemet blev diskuteret 27. november 2014 på et
tværkommunalt borgermøde for
Brøndby, Vallensbæk, Ishøj, Greve og Solrød
med deltagelse af borgmestrene fra de 5 kommu-
ner samt BaneDanmark og Vejdirektoratet.
Kommunerne er bevidste om problemet
og erkender, at der skal handles for at reducere den
alt for kraftige trafikstøj, selvom kommunernes problemer og prioriteringer varierer.
Ishøj, Vallensbæk og Brøndby er klar til
sammen med staten
at bidrage til konkrete støjreduce-
rende tiltag her og nu. Vallensbæk vil endvidere etablere et ’Laboratorium for Urban Støjbekæm-
pelse’ sammen med den grønne Vestegnsbaserede organisation Gate21. Der er brug for at i gang-
sætte forskning, der kan virke på længere sigt.
Nu mangler vi bare, at staten melder sig – for det
er jo statens ansvar, selvom det er os, der står med alle problemerne.
Vi står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger og deltager gerne i et møde med
udvalget, hvor problemer og løsninger nærmere kan diskuteres.
Med venlig hilsen
På gruppens vegne
Erling Normann Jensen
Erik K Kristensen
Rene R Olsen
Ole Bjarno
John Petersen
Brøndby
Vallensbæk
Ishøj
Greve
Solrød
Bilagt:
Tværkommunalt borgermødeudtalelse af 27. november 2014
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432507_0004.png
Nej til Trafikstøj
27. nov. 2014
Bilag - Borgermødeudtalelse:
Det tværkommunale borgermøde om reduktion af trafikstøjen med deltagelse af borgere,
grundejerforeninger og borgmestre fra Brøndby, Vallensbæk, Ishøj, Greve og Solrød, afholdt i
Centersalen, Ishøj Centret, den 27. november 2014, kl. 19.00 – 21.30.
opfordrer transportministeren og justitsministeren samt Folketingets transportudvalg til i
Hovedstadsområdet / på Vestegnen, at:
Sænke hastigheden til 80 km/t
på motorveje
aften, nat og i weekends.
Fremrykke udskiftningen af motorvejenes gamle, dårlige asfalt til
støjdæmpende asfalt
(hvor
det endnu mangler), startende hvor trafikmængden er størst.
Opsætte støjskærme,
hvor de mangler, langs hovedstadens motorveje, startende hvor
trafikmængden er størst.
Opprioritere
forskning
i effektive trafikstøj-reducerende foranstaltninger.
Herudover tager mødet til efterretning, at
BaneDanmark og transportministeren er villige til at
supplere støjdæmpningen af den nye København-Ringsted bane,
hvis det viser sig nødvendigt
efter ibrugtagning.
Begrundelse
Trafikstøjen er blevet et stort og stigende problem i Køge Bugt kommunerne, som har
landets
suverænt mest trafikerede færdselsårer
(Køge Bugt og Holbæk motorvejene samt
motorvejsudfletningen i Vallensbæk Nord), der fungerer som hovedindfaldsveje til
København, Kastrup lufthavn og Skåne.
Med de nye elektroniske hastighedstavler er det muligt at variere hastigheden hen over
døgnet, således at der kan etableres en mere
søvnvenlig hastighedsreduktion til 80 km/t på
motorvejene
aften og nat og i weekender - det vil sige uden for myldretiden, hvor
kapacitetspresset på motorvejene er mindre.
At reducere hastigheden er som at
slå 3 fluer med et smæk:
Det giver færre tilskadekomne,
mindre luftforurening og mindre trafikstøj. Det er ’gratis’, og den ekstra køretid er kun 5
minutter for strækningen Solrød - Københavnn!
Og
vi ved, at det reducerer støjen
– for det er afprøvet i perioden, hvor Køge Bugt motorvejen
er blevet udvidet til 8 spor mellem Greve og Solrød. I øvrigt også inspireret af de generelle
erfaringer fra Tyskland, Svejts, USA med flere.
Sammen med ny
støjdæmpende asfalt
halverer hastighedsnedsættelsen motorvejsstøjen om
aftenen, natten og i weekenden.
Vi har forståelse for, at fremkommelighed og velfungerende transport er vigtig, men ikke for
enhver pris. Og prisen er blevet for høj i Køge Bugt kommunerne, i form af alvorlige sygdoms-
og sundhedsproblemer, jf. i øvrigt WHO.
4