Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
Notat
13.11.2014
Oversigt over hvad der er indeholdt i naturundersøgelserne ift.
Hastighedsopgradering gennem
Ringsted
(Vestlig løsning)
Indhold i en VVM-undersøgelse
Når der udarbejdes VVM-undersøgelser skal en række forhold belyses herunder støj, gener for naboer
i anlægsperioden og omfanget af ekspropriation. Desuden skal der laves trafikale analyser og
omkostningerne til anlægget skal fastlægges. Derudover skal der gennemføres naturundersøgelser for
at fastlægge, hvordan det nye anlæg påvirker omgivelserne herunder dyrelivet i området.
Omfanget af naturundersøgelserne er fastlagt i forskellige vejledninger fra Naturstyrelsen herunder
VVM-vejledning og habitatvejledning. Rådgiveren, der gennemfører naturundersøgelserne arbejder
generelt ud fra håndbog om bilag IV arter, forvaltningsplaner for national naturbeskyttelse og tekniske
anvisninger til vurdering af naturtilstanden.
Naturundersøgelserne gennemføres for at sikre, at det bliver beskrevet, hvordan naturen påvirkes af et
givent anlæg, og for at der kan laves de relevante afværgeforanstaltninger.
Nedenfor gennemgås det, hvilke naturundersøgelserne der blev foretaget, og hvad der blev undersøgt i
VVM-undersøgelsen af en niveaufri udfletning vest for Ringsted station.
VVM-undersøgelse af en vestlig løsning
Der blev foretaget besigtigelser af tre omgange fra april til august. Formålet var at vurdere hvilke
naturforhold, der ville blive påvirket af anlægget. I starten af juni blev området besøgt med fokus på
flagermus. I august blev området besøgt igen med fokus på markfirben, padder og naturindholdet i
fredskovsarealerne langs banen.
Hastighedsopgradering gennem Ringsted - Natur og overfladevand
Fagnotat Natur og overfladevand fra 19.9.2013 beskriver de eksisterende forhold vedrørende natur og
overfladevand, som kan tænkes at blive påvirket af projektet. Påvirkning af natur og overfladevand
beskrives for anlægsfasen og driftsfasen. Heri indgår potentielle afledte påvirkninger af Natura 2000
området Suså med Tystrup-Bavelse Sø og Slagmosen. Grunden til at disse områder skal undersøges er,
at projektet er en ændring af en eksisterende bane, og det er således konsekvensvurderingens opgave at
vurdere, i hvor høj grad de ændrede forhold og fremtidige brug af banestrækningen kan påvirke Natura
2000-området.
Ingen Natura 2000-områder påvirkes direkte af projektet da de ligger i stor afstand fra projektområdet.
Susåen med Tystrup-Bavelse Sø og Slagmosen er det nærmeste Natura 2000-område, med en afstand
på ca. 5 km fra Ringsted station. Derefter ligger Allindelille Fredskov ca. 8 km nord for stationen og
Hejede Overdrev, Valborup Skov og Valsølille Sø ca. 9 km nordnordvest for stationen.
Hastighedsopgradering gennem Ringsted krydser Ringsted Å og benytter Ringsted Å som recipient for
afvanding. Ringsted Å løber ud i Susåen. Projektet kan derfor få en indirekte påvirkning på Susåen,
gennem Ringsted Å. Udpegningsgrundlaget for Susåen med Tystrup-Bavelse Sø og Slagmosen er
vurderet med henblik på at identificere, hvilke arter/naturtyper, der kan påvirkes i forbindelse med
projektet. De mulige påvirkninger i anlægsfasen er identificeret til at være miljøfremmede stoffer og
sandvandring i anlægsfasen gennem vandløbsnære arbejder og spildhændelser. De mulige
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
4177 3619
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)