Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
Forløbet op til igangsættelse af VVM-undersøgelsen af den østlige
løsning
12. marts 2014:
L152 om en niveaufri udfletning vest for Ringsted station
fremsættes. Der er efterfølgende en del debat om den vestlige løsning, og der
bliver fremlagt et forslag til en østlig løsning.
14. maj 2014:
Der gennemføres en minihøring på Christiansborg for Trans-
portudvalget, hvor Thomas Albøg Olsen og Banedanmark deltager og fremlæg-
ger løsninger for det nye anlæg i Ringsted.
20. maj 2014:
Transportministeren indstiller skriftligt til Transportudvalget
at L152 ikke skal nyde fremme.
I brevet til TRU står der blandt andet ”Jeg
vil derfor drøfte med forligskredsen
bag loven at udsætte projektet mens en fuld VVM af en østlig løsning bliver
udarbejdet. Derefter vil begge placeringer være belyst på samme niveau, og
man vil så kunne træffe en afgørelse på det bedst mulige grundlag.”
21. maj 2014:
Transportudvalget modtager svar på TRU 39, der angiver, hvor
lang tid anlægsarbejdet vil blive forsinket, hvis der skal gennemføres en VVM af
den østlige løsning. Svaret på TRU spm. 39 angiver, at en VVM tager omkring
1,5-2 år at gennemføre.
24. juni 2014:
Forligskredsen bag En grøn transportpolitik afsætter 15 mio.
kr. til at gennemføre en VVM-undersøgelse af den østlige løsning. Efter som-
merferien foreligger den bevillingsmæssige hjemmel til at Banedanmark kan gå
i gang.
I aftalen står der ”Den
supplerende VVM-undersøgelse skal, i sammenhæng
med de allerede gennemførte VVM-undersøgelser af en vestlig placering af
den niveaufri udfletning, danne grundlag for at beslutte, hvor en niveaufri
udfletning ved Ringsted station skal placeres.”
Som det fremgår af det skitserede tidsforløb, kunne VVM-undersøgelsen ikke
igangsættes allerede i maj måned, idet midlerne skulle først tilvejebringes ved
aftale i forligskredsen, og den bevillingsmæssige hjemmel skulle være i orden,
før Banedanmark kunne gå i gang.