Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE
Femern a/s offentliggjorde i sidste uge en finansiel analyse af Femern forbindelsesprojektet. Det har længe
været efterspurgt da det er rigtig mange penge, som på samfundets vegne skal anvendes på bygning af en
tunnel under Femern Bælt. Det er tanken at Transportministeren allerede i 1. kvartal 2015 vil forelægge en
anlægslov for projektet til godkendelse i Folketinget og herefter er der ingen vej tilbage.
Da det trak ud med fremlæggelse af dokumentation for projektets berettigelse besluttede LR Consulting i
september måned 2014 selv at udarbejde et studie af det nævnte projekts rentabilitet. LR Consulting har i
25 år lavet studier af samme karakter og mine egne erfaringer med arbejde af tilsvarende karakter går
endnu længere tilbage. LR Consulting finder at projektet er så stort, at betydelige samfundsinteresser er på
spil, hvis grundlaget for den endelige beslutning er forkert.
LR Consulting har netop færdiggjort den nævnte evaluering af projektøkonomien for etablering af en fast
forbindelse over Femern Bælt mellem Rødby og Puttgarten og lagt den på LR Consultings hjemmeside
www.lrc.dk, hvorfra den frit kan downloades.
Evalueringen omfatter en hovedrapport m. bilag. Evalueringen har omfattet tre alternativer, et realistisk, et
optimistisk og så et baseret hvad der på udarbejdelsestidspunktet måtte antages at være Femern a/s
anvendte antagelse.
Konklusionen af evalueringen er at ingen af de tre alternativer er levedygtige. Alle ville lide rentedøden i
forskelligt tempo.
Man kan forestille sig at Femern a/s har lavet de samme beregninger, for i de i sidste uge offentliggjorte
forudsætninger er der skruet op for trafikprognoserne, så projektet bliver rentabelt.
Da LR Consulting som omtalt selv netop har afsluttet sit eget studie af projektets rentabilitet har det været
meget enkelt at sammenstille indkomstprognoserne og afklare hvordan forskellene fremkommer.
En sammenligning er vist nedenfor.
Hovedforklaringen er forskelle i antagelser om antal overførte personbiler. Der er ikke den store afgørende
forskel i prognoserne for lastbiloverførsler, bortset fra at Femern a/s opererer med en tarif for lastbiler som
er ca 10 % højere end hvad der rent faktisk opkræves i dag. LR Consulting baserer indtægterne på kr 1.800
pr overført lastbil mens Femern a/s antager at tariffen er 2.059 kr.
Jernbanedelens prognoser spiller ikke nogen større rolle for projektets rentabilitet, da jernbanebetalingen
er sat meget lavt. Måske ud fra en antagelse af at projektet skal betales af bilerne, og i dette tilfælde
personbilerne.
For at gøre projektet rentabelt har det været nødvendigt for Femern a/S at anvende et prognosetal for
personbiloverførsler i 2046 på 4,6 mill enheder, mens det faktiske tal i 2013 er kun 1,0 mill. Det må antages
at de fleste danskere godt kan se at man har bevæget sig langt ud på isen.
Som det ses af sammenligningen opererer Femern a/s med et antal overførte personbiler på 1.538.000 i
2013, mens LR Consulting anvender et antal på 1.000.000. Forskellen skyldes at Femern a/s medregner
538.000 personbiloverførsler, der har som formål at handle i bordershoppen i Puttgarten. Sådanne billetter
sælges til kraftigt nedsat pris men kræver at bilen returnerer samme dag. Og det har altså været tilfældet i
538.000 tilfælde.