Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE
Femern a/s offentliggjorde i sidste uge en finansiel analyse af Femern forbindelsesprojektet. Det har længe
været efterspurgt da det er rigtig mange penge, som på samfundets vegne skal anvendes på bygning af en
tunnel under Femern Bælt. Det er tanken at Transportministeren allerede i 1. kvartal 2015 vil forelægge en
anlægslov for projektet til godkendelse i Folketinget og herefter er der ingen vej tilbage.
Da det trak ud med fremlæggelse af dokumentation for projektets berettigelse besluttede LR Consulting i
september måned 2014 selv at udarbejde et studie af det nævnte projekts rentabilitet. LR Consulting har i
25 år lavet studier af samme karakter og mine egne erfaringer med arbejde af tilsvarende karakter går
endnu længere tilbage. LR Consulting finder at projektet er så stort, at betydelige samfundsinteresser er på
spil, hvis grundlaget for den endelige beslutning er forkert.
LR Consulting har netop færdiggjort den nævnte evaluering af projektøkonomien for etablering af en fast
forbindelse over Femern Bælt mellem Rødby og Puttgarten og lagt den på LR Consultings hjemmeside
www.lrc.dk, hvorfra den frit kan downloades.
Evalueringen omfatter en hovedrapport m. bilag. Evalueringen har omfattet tre alternativer, et realistisk, et
optimistisk og så et baseret hvad der på udarbejdelsestidspunktet måtte antages at være Femern a/s
anvendte antagelse.
Konklusionen af evalueringen er at ingen af de tre alternativer er levedygtige. Alle ville lide rentedøden i
forskelligt tempo.
Man kan forestille sig at Femern a/s har lavet de samme beregninger, for i de i sidste uge offentliggjorte
forudsætninger er der skruet op for trafikprognoserne, så projektet bliver rentabelt.
Da LR Consulting som omtalt selv netop har afsluttet sit eget studie af projektets rentabilitet har det været
meget enkelt at sammenstille indkomstprognoserne og afklare hvordan forskellene fremkommer.
En sammenligning er vist nedenfor.
Hovedforklaringen er forskelle i antagelser om antal overførte personbiler. Der er ikke den store afgørende
forskel i prognoserne for lastbiloverførsler, bortset fra at Femern a/s opererer med en tarif for lastbiler som
er ca 10 % højere end hvad der rent faktisk opkræves i dag. LR Consulting baserer indtægterne på kr 1.800
pr overført lastbil mens Femern a/s antager at tariffen er 2.059 kr.
Jernbanedelens prognoser spiller ikke nogen større rolle for projektets rentabilitet, da jernbanebetalingen
er sat meget lavt. Måske ud fra en antagelse af at projektet skal betales af bilerne, og i dette tilfælde
personbilerne.
For at gøre projektet rentabelt har det været nødvendigt for Femern a/S at anvende et prognosetal for
personbiloverførsler i 2046 på 4,6 mill enheder, mens det faktiske tal i 2013 er kun 1,0 mill. Det må antages
at de fleste danskere godt kan se at man har bevæget sig langt ud på isen.
Som det ses af sammenligningen opererer Femern a/s med et antal overførte personbiler på 1.538.000 i
2013, mens LR Consulting anvender et antal på 1.000.000. Forskellen skyldes at Femern a/s medregner
538.000 personbiloverførsler, der har som formål at handle i bordershoppen i Puttgarten. Sådanne billetter
sælges til kraftigt nedsat pris men kræver at bilen returnerer samme dag. Og det har altså været tilfældet i
538.000 tilfælde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429564_0002.png
Sammenligning af alternative prognoser for hovedsageligt ferierejsende personbiler
Alternative prognoser
2013
2022
2025
2035
årstrafik 1000 enh
Femern a/s' nyeste prognose
1538
2884
3417
4054
LRC's realistisk prognose
1000
1000
1000
1000
LRC's optimistiske prognose
1000
1151
1168
1228
Femern a/s' tidligere vagt udmeldte prognose
1000
1222
1589
1849
Forskel i årstrafik mellem Femern a/s nyeste prognose og nedenviste prognoser
2013
2022
2025
2035
årstrafik 1000 enh
LRC's realistisk prognose
538
1884
2417
3054
LRC's optimistiske prognose
538
1733
2249
2826
Femern a/s' tidligere vagt udmeldte prognose
538
1662
1828
2205
Forskel i tarifindtægter ved brug af Femerns a/s nyeste prognose og nedenviste prognoser
enkeltbillet
2013
477 kr **
2022
2025
2035
mill kr
LRC's realistisk prognose
257
899
1.153
1.457
LRC's optimistiske prognose
257
827
1.073
1.348
Femern a/s' tidligere vagt udmeldte prognose
257
793
1.052
872
** skønnet af LRC
2047
4662
1000
1297
2226
2047
3662
3365
2436
2047
1.747
1.605
1.162
Sammenligning af alternative prognoser for lastbiler
Alternative prognoser
2013
Femern a/s' nyeste prognose
LRC's realistisk prognose
LRC's optimistiske prognose
Femern a/s' tidligere vagt udmeldte prognose
389
389
389
389
2022
2025
2035
årstrafik 1000 enh
555
593
673
473
516
563
520
568
691
497
659
801
2047
767
563
877
1018
Forskel i årstrafik mellem Femern a/s nyeste prognose og nedenviste prognoser
2025
2013
2022
2035
årstrafik 1000 enh
LRC's realistisk prognose
0
82
77
110
LRC's optimistiske prognose
0
35
25
-18
Femern a/s' tidligere vagt udmeldte prognose
0
58
-66
-128
Forskel i tarifindtægter ved brug af Femerns a/s nyeste prognose og nedenviste prognoser
enkeltbillet
1800 kr **
2013
2022
2025
2035
mill kr
LRC's realistisk prognose
0
148
139
198
LRC's optimistiske prognose
0
63
45
-32
Femern a/s' tidligere vagt udmeldte prognose
0
104
-119
-230
** skønnet af LRC
2047
204
-110
-251
2047
367
-198
-452
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429564_0003.png
Udviklingen i antal personbiloverførsler mellem Rødby og Puttgarten er vist i Tabel 3 nedenfor
Tabel 3
Udviklingen i antal personbiloverførsler fra 2001 til 2013
mellem Rødby og Puttgarten i alt og fordelt på formål
Passagerbiler, Passagerbiler,
éndags border hovedsageligt
År
I alt
shop besøg
ferierejsende
1000 stk
1000 stk
1000 stk
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
1357
1586
1574
1734
1777
1774
1858
1776
1667
1611
1563
1553
1538
0
1357
538
1000
Kilde:
En Evaluering af projektøkonomien for etableringen af en fast forbindelse over
Femern Bælt mellem Rødby og Puttgarten, LR Consulting November 2014
Tabellen viser at antallet af ferierejsende biler er faldet med 357.000 fra 2001 til 2013. Faldet er blevet
kompenseret af at Scandlines har brugt den ledige kapacitet til at tilbyde billige billetter til bordershop
besøg i havnen i Puttgarten, som alternativ til at afgiftsplagede danskere kørte over grænsen ved Flensborg.
Det er ikke fundet ansvarligt at indlægge et vækstscenarie for dette særlige segment af rejsende i
rentabilitetsberegningerne, så antallet af bordershop besøg er fastholdt til nuværende niveau. Men det er
helt uansvarligt, som Femerns a/s gør, at betragte bordershop segmentet som en del af de fuldt betalende
ferierejsende. Herved fås dels en for høj indkomst og dels et misvisende fortolkning af trenden for
langtursferierejsende i egen bil.
Det kan ikke være forkert at fremføre den betragtning at mange danske ferierejsende i dag vælger at flyve
til en destination hvor de så lejer en bil. Voldsomme fald i flypriser og billejepriser understøtter denne
betragtning.
I LR Consultings realistiske prognose er det antaget at faldet i ferierejsen biler via Rødby Puttgarten vil
stabilisere sig på niveauet for i dag, selvom det lige så godt kunne fortsætte det fald der er registreret de
sidste 13 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forskellen på at anvende Femern a/s’ nyeste prognose i stedet for LR Consultings realistiske prognose er
primært en forskel i antal fuldt betalende personbiloverførsler der stiger fra 538.000 i 2013 til 3, 6 millioner
i prognoseslutåret 2047. Da hver personbilsoverførsel antages at betale 477 kr pr enkeltrejse svarer denne
prognoseforskel til en indtægtsforskel på 257 mill kr i 2013 stigende til 1.747 mill kr i prognosens slutår i
2047.
En forskel der stiger til 1,7 milliarder kr på årsbasis i indtægter fra overførsel af personbiler kan naturligvis
godt gøre et projekt rentabelt, så der stilles som sådan ikke spørgsmålstegn ved beregningerne. Det er
forudsætningerne som ikke er realistiske.
Med den udarbejdede evalueringsrapport som er frit offentlig tilgængelig og disse supplerende
betragtninger anmodes Folketinget om at lade projektets forudsætninger blive gennemgået af en uvildig
part
24 november 2014
Ib Lunde Rasmussen
LR Consulting
[email protected]
www.lrc.dk