Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 73
Offentligt
1429265_0001.png
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for oktober 2014
Dato
J. nr.
26. november 2014
2014-1205
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent) – seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Operatør
Bod-/
bonustrin
(jf. tabel 2)
Kundeoplevede
Kontrakt
1
Kundeoplevede
Banedanmark
2
2013
Nov. Dec.
98,3
98,3
Jan.
98,5
Feb. Mar. April Maj
98,7
99,1
98,4
98,3
2014
Juni
98,6
Juli
97,9
Aug.
97,6
Sep.
98,5
Okt.
98,5
+2
+2
+3
+3
+4
+2
+2
+3
+1
0
+3
+3
92,6
92,4
93,2
88,5
92,0
91,4
93,4
92,9
94,5
94,5
92,3
92,3
90,5
90,5
88,0
86,8
81,8
81,9
85,0
83,5
91,0
91,2
93,4
93,4
Note:
Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.
Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvor
der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for – fx force
majeure, jf. nedenfor.
Operatørrettidighed
defineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresunds
operatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under
(dvs. under 95 %).
Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler til DSB
Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin, som
Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.
Den kundeoplevede rettidighed
er den rettidighed, som kunden/passageren oplever. Der
findes forskellige mål herfor:
1: Målet ”kundeoplevet kontrakt” for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB
Øresunds kontrakt, hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for,
fx force majeure. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette
mål. Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnå
bonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministeriet
kompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429265_0002.png
2: Målet ”kundeoplevet Banedanmark” for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold til
Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSB
Øresunds kontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv større
eksterne påvirkninger. I henhold til Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet
regnes et tog som forsinket, når det er forsinket i mere end 4 minutter og 59 sekunder. Et akut
aflyst tog regnes også som forsinket.
Iflg. Banedanmark var den kundeoplevede rettidighed for DSBs fjern- og regionaltog 87,4 % i
oktober måned 2014 målt ud fra målet ”kundeoplevet Banedanmark”.
Side 2/4
Tabel 2 – Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Bod/bonus trin
Bonustrin 4
Bonustrin 3
Bonustrin 2
Bonustrin 1
Neutralt
Bodtrin 1
Bodtrin 2
Bodtrin 3
Bodtrin 4
Bodtrin 5
Fra og
med
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
Til og ikke
med
Bod/bonus omfang
% af vederlag
+ 5,0 %
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
+ 3,0 %
+ 2,0 %
+ 1,0 %
Ingen regulering
- 1,0 %
- 2,0 %
- 3,0 %
- 5,0 %
Under -5,0 %
Tabel 3 – Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted – seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
2013
Nov. Dec.
13,0
0,6
13,7
0,6
Jan.
13,1
0,6
Feb.
12,4
0,5
Mar. April
11,4
0,4
12,0
0,4
2014
Maj
12,7
0,4
Juni
11,1
0,3
Juli
13,7
0,7
Aug.
13,8
0,6
Sep.
12,2
0,5
Okt.
12,6
0,6
Note:
Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færre
togsæt i weekender og på helligdage.
Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold til
kontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsæt ude
af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresund stadig
kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værksted end de 6
togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt.
Eftersom afslaget er eksponentielt stigende og opgøres per hverdag, kan det samlede
månedlige afslag godt være forskelligt fra måned til måned, selvom det månedlige gennemsnit
for antal togsæt på værksted er identisk.
Bemærk at tallene for afslagene er afrundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429265_0003.png
Tabel 4 – Aflyste tog-km som skyldes DSB Øresund – seneste 12 måneder
Side 3/4
Årstal
Måned
Procent
2013
Nov. Dec.
0,72
0,69
Jan.
0,53
Feb.
0,40
Mar. April
0,45
0,65
2014
Maj
0,68
Juni
0,19
Juli
0,56
Aug.
0,81
Sep.
0,37
Okt.
0,28
Note:
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresund forårsager,
at over 10 % af alle planlagte tog-km ikke realiseres.
For oktober 2014 blev 99,61 % af alle planlagte tog-km realiseret (bemærk at DSB Øresund
ikke nødvendigvis er skyld i samtlige aflyste tog-km – fx aflysninger, der er forårsaget af f.eks.
infrastrukturfejl og forsinkelser fra Sverige).
Figur 1 - Antal rejser på strækningen Helsingør - Københavns Lufthavn ekskl.
rejsende der rejser videre over Øresund eller videre til/fra Sjælland
1600000
1500000
1400000
1300000
1200000
1100000
1000000
900000
800000
700000
600000
Antal rejser på strækningen Helsingør -
Københavns lufthavn
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Rejser 2010
Rejser 2011
Rejser 2012
Rejser 2013
Rejser 2014
Note:
Estimeret ud fra manuelle stikprøvetællinger. Der er korrigeret for overtælling.
Trafikstyrelsen oplyser, at oktober måned 2014 viser en stigning i antallet af rejser på 14,7 % i
forhold til samme måned sidste år.
År til dato i forhold til samme periode sidste år har der iflg. Trafikstyrelsen været en stigning
i antal hovedstadsrejser på 6,2 %.
Iflg. Trafikstyrelsen kan en del af årsagen til det stigende antal rejser i 2014 være, at Nørreport
st. genåbnede for regional- og fjerntog den 22. april 2014. Nørreport st. lukkede for regional-
og fjerntog den 10. august 2013.
Trafikstyrelsen tager forbehold for, at rejsetallene for 2014 er foreløbige og vil blive revideret,
når resultaterne fra årets kontroltællinger, briktællinger mv. foreligger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429265_0004.png
Figur 2 – Passagerudviklingen over Øresundsbroen
Side 4/4
Passagertal over Øresundsbroen baseret på salgstal
1200000
1100000
1000000
900000
800000
700000
600000
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Note:
Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, det
gælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette er
antallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.
Iflg. Trafikstyrelsen har de svenske trafikselskaber i forbindelse med indrapporteringen af
salgstal for oktober måned 2014 også indrapporteret yderligere salgstal for august og
september måned 2014. Herved ser udviklingen i antallet af passagerer over Øresundsbroen
lidt bedre ud end i sidste oversendelse af nøgletal.
Trafikstyrelsen oplyser, at der i oktober måned 2014 var 0,4 % færre rejser på Øresundsbroen
end samme måned sidste år.
Dette kan iflg. Trafikstyrelsen skyldes følgende forhold:
Den svenske krone er stadig svag, hvilket gør København til et mindre attraktivt
turistmål for svenske turister.
Eftervirkninger af strejken i juni 2014.
2010
2011
2012
2013
2014
Trafikstyrelsen tager forbehold for, at de seneste måneders passagertal kan ændre sig i
forbindelse med indrapportering af efterfølgende måneders passagertal.