Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1427576_0001.png
F
ORSLAG TIL EN BEDRE SYDLIG LINJEFØRING
-
FOR DE BERØRTE BORGER I
S
KIVHOLME OG
H
ERSKIND
-H
EDE
K
OMPENSATION TIL ALLE BERØRTE I O MRÅDET
.
Det er blevet besluttet af vores politikere, at motorvejen mellem Viborg og Aarhus skal placeres på den sydlige
linjeføring på delstrækning 2. Til trods at det er den linjeføring der:
giver flest støjbelastede boliger, og mest forurening
berører flest borgere
er den dyreste og den længste
krydser gennem de mest sårbare naturområder
går igennem kulturarvsarealet Borum Eshøj
bevirker den største støjmæssige korridor
markerer sig særligt tydligt i landskabet og giver flest påvirkninger for mennesker og dyr
Vi mener at det er forkert beslutning der er truffet. Hvorfor vi fremlægger et forslag til en justering af den sydlige
linjeføring, (kortmateriale vedlagt). Med politisk accept af denne justering vil majoriteten af berørte borger syd
for Lading Sø kunne føle, at de bliver lidt tilgodeset, for de mange negative påvirkninger, beslutning om at
placere motorvejen syd om Lading Sø, medfører til området.
Justering af den sydlige linjeføring ifølge vores forslag giver en lang række fordele som følger:
L
ÆNGERE
F
ÆRRE
AFSTAND TIL HUSSTANDE
.
Alle berørte husstande vil få mindre støjgener, pga. en større afstand til motorvejen (2 hustande undtaget).
BORGERE ER NØDT TIL AT FLYTTE FRA DERES HJE M
.
Vores forslag medførere færre ekspropriationer.
V
ÆRDITABET
REDUCERET
FOR EJENDO MME I
S
KANDERBORG
K
OMMUNE
VIL BLIVE
Beboelser i vores områder er blevet købt, bygget og vedligeholdt, i tillid til at flytning af Viborgvej enten skulle
føres Midt (mellem Lading by og søen) eller Nord om Lading by. Dette begrundet på Favrskovs kommuneplan,
oplysninger fra Skanderborg kommune og at der er foretaget tinglysninger på ejendomme omkring disse
linjeføringer, helt tilbage fra 1963.
F
ÆRRE
GENER
Motorvejen kommer, på en lang strækning, til at ligge inde i skov. Motorvejen skjules delvist, dvs. lyd, lys og
bevægelse reduceres.
S
KYTTEHUSVEJ
BEVARES
Skyttehusvej bliver ikke lukket ved vores forslåede linjeføring, Lokalbefolkningen kan fortsat komme rundt i
naturen og færdes uhindret imellem hinanden. Sammenhængen mellem Skivholme området og Herskind Hede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bevares. Der skal ikke anlægges nye omfartsveje overhovedet. Fuglsangvej føres over motorvejen, men ændrer
ikke placering.
R
EKREATIVT
OMRÅDE
En stor del af det rekreative område inklusive Skivholme Skov, vil fortsat kunne bruges ved en godkendelse af
vores linjeførings forslag.
M
OTORVEJEN
BLIVER KORTERE
Motorvejen bliver ca. 200 meter kortere, og den får et meget mere lineært forløb. Et mere lige vejforløb, bevirker
færre ulykker, ikke mindst taget i betragtning af det aktuelle, ofte tågede, sø område.
B
ILLIGERE
ANLÆGS OMKOSTNINGER
,
OG MINDRE FORURENING
Anlægsomkostninger kan reduceres væsentligt, og den kortere vejstrækning, bevirker en mindre total forurening,
- i luften og i støj niveau, til fordel for hele samfundet.
B
ORUM
E
SHØJ
”den sydlige linjeføring vil bevirke, at oplevelsen af gravhøjen set fra nord, vil påvirkes af et vejanlæg, og fokus
flyttes fra det kulturhistoriske anlæg til det tekniske anlæg, der vil overskygge oplevelsen.” (VVM rapport 402,
2012)
Vores forslag medfører en lavere trache hvilket er vigtig, for at kunne minimere oplevelsen af dette "tekniske
anlæg."
R
ANDVIRKNING
Kanten af skoven" er meget vigtig for vildt og fugle – randvirkningen bevares ved vores forslag af linjeføring
B
ESKYTTEDE
JORD OG ST ENDIGER
Der tages bedre hensyn til de beskyttede jord og stendiger. Disse brydes i højere grad på tværs og udraderes ikke
på langs
L
IVSKVALITET
Området syd for Lading Sø indeholder i dag uberørt og stille natur, hvilket er en af mange grunde til at familier
har bosat sig i dette område. Vores forslag af linjeføring medførere mindre tab af livskvalitet for samtlige borgere
i området.
Note: Fredning omkring Lading Sø
Som bekendt er området omkring Lading Sø er fredet siden 1963. Frednings klausulen blev dog hævet i 1974
af Overfredningsnævnet, med en kendelse som følger: ”Kendelsen (tidligere fredning) skal ikke være til hindre
for, at der sker en forlægning af hovedvejen Århus – Viborg således, at den passerer det fredede område”. (læs:
gå igennem det fredede område).