Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 62
Offentligt
1425203_0001.png
Espen Bøgh
Brydes Alle 56, 1., th.
2300 København S
Sundby den 24-11-2014
ÅBENT BREV:
Til medlemmerne af Folketingets trafikudvalg
Vedr.: Rejsekortet.
Det er med stor undren jeg ser hvor mange reklamer der i øjeblikket anvendes af Rejsekortet, til at
fremme deres egen opfattelse af rejsekortets(”manglende”) fortræffeligheder.
Pengene kunne meget bedre være brugt på at forbedre rejsekortet, så det også tilgodeså
forbrugernes interesse og behov, samt gøre det lettere forståeligt for brugerne at anvende, men det
er der ingen interesse for hos ejerne af rejsekortet, - tværtimod!
Medierne har ligesom tidligere beskæftiget sig med rejsekortet, og der er tilsyneladende til dato
ingen nævneværdige forbedringer sket, så det må være på tide at standse projektet fordi projektets
ejere ikke har været i stand til at løfte opgaven, - og må jeg her minde om de gentagne tidligere
udskydelser.
Senest kan man læse, at rejsekortet har udstedt bøder for over 40 mio. til brugerne, og de penge
kunne have været bedre brugt på at løse problemerne, og ikke på reklamer for rejsekortets fortsatte
(”manglende”) fortræffeligheder for forbrugerne.
Et af de helt grundlæggende problemer rejsekortet har for forbrugerne, er den manglende kvittering
i forbrugerens hånd for lovlig rejsehjemmel, og som rejsekortets ejere derfor kan udstede en bøde til
forbrugeren for!
Den ikke udleverede kvittering til brugeren, skaber således præcedens for og hos det øvrige
erhvervsliv, der fremover ikke er bundet til at give forbrugerne en kvittering for deres vare eller
tjenesteydelses -køb.
Implikationen af denne mangel på kvittering til kunden kan afstedkomme uberettiget tyvten af
kunden i en butik hvor varen er købt, eller i en helt anden butik som kunden har været inden i, for at
se efter en anden vare.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved bytte eller reklamationssager over den købte vare, vil kunderne ikke i fremtiden kunne gøre
deres krav gældende, da butikkerne til enhver tid kan kræve et bevis for varen er købt netop i deres
forretning, - men det kan kunden uden en kvittering fra forretningen selvsagt ikke bevise, og derfor
kan forretningen/erne med den begrundelse helt afvise kundens krav!
- Når det er tilladt for rejsekortet ikke at give kunderne en gyldig kvittering, - er det også tilladt for
resten af erhvervslivet der sælger varer eller tjenesteydelser ikke at give kvittering for køb!
Så er der alle de andre problemer, hvoraf en bekendt har gjort mig opmærksom på, at da han og
hans familie vil tage et offentligt transportmiddel(bus), og han ville betale med sit rejsekort for hele
familien(to voksne og to børn), - så kunne det ikke lade sig gøre!
Familien skulle åbenbart have et rejsekort til hver enkelt person, i modsætning til tidligere med
klippekortet, hvor man blot klippede(og fik en tidsstemplet kvittering) for det antal personer som
rejsen omfattede.
Rejsekortet bliver dermed pludselig ”et tvangskort” alle personer(hvert medlem af familien) skal
have for at kunne benytte de offentlige transportmidler, i modsætning til klippekortet som en
familie kan benytte enkeltvis, på skift eller for flere rejsende samtidig.
Det må være på tide I erkender rejsekortets mangler for forbrugerne i dagligdagen, og her ikke
mindst det væsentligste problem med kunderne udelukkelse fra at have en synlig kvittering for
deres rejse(køb heraf), som de selv både kan kontrollere ligesom i andre købssituationer, og gøre
ophævelser hvis der er noget galt.
Hvis I lader rejsekortet forsætte som hidtil(kvitteringsløst) gør I jer til skyldige i det største brudt
med købernes rettigheder, som staten jo herved(via rejsekortet) implicit accepterer, så det bliver
almindeligt, at forretninger/erne ligesom rejsekortet, ikke er forpligtet til at udstede en
købskvittering til kunderne for deres vare eller tjenestekøb.
Med venlig hilsen
Espen Bøgh