Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Bilag 1 – Redegørelse for Scandlines’ juridiske indsigelser mod
Femern A/S’ og Transportministeriets adfærd
1
Indledning
Femern A/S forestår på eksklusivt opdrag fra Transportministeriet planlæg-
ningen og projekteringen af kyst-til-kyst delen af den påtænkte faste forbin-
delse over Femern Bælt (”Femernforbindelsen”). Planlægningen og projekte-
ringen af Femernforbindelsen skal danne grundlag for vurderingen af, om
Femernforbindelsen skal etableres og i givet fald fastlægge linjeføringen og
de nærmere tekniske løsninger for etableringen. Planlægningen skal efter
hensigten munde ud i en anlægslov, der skal udgøre den endelige danske
godkendelse af etableringen.
1
Anlægsloven forventes fremsat i første halvdel
af februar 2015. Femern A/S vil også stå for anlæg og drift af Femernforbin-
delsen.
Scandlines Danmark ApS (”Scandlines”) redegør i dette notat for, hvordan
Transportministeriet og Femern A/S i forbindelse med projekteringen ube-
rettiget obstruerer en fortsat færgeforbindelse på Rødby-Puttgarden efter
åbning af Femernforbindelsen.
Transportministeriet og Femern A/S har i alle dele af projekteringen – her-
under ved alle beregninger og analyser, som danner grundlag for senere an-
læg og drift – fejlagtigt lagt til grund, at færgedriften vil ophøre efter Fe-
mernforbindelsens åbning.
Denne antagelse er forkert. Scandlines ønsker at og vil fortsætte færgedriften
også efter Femernforbindelsens åbning. Scandlines har klart meddelt dette
over lang tid, men Femern A/S og Transportministeriet fortsætter ikke desto
mindre med at lægge det modsatte til grund.
Som følgevirkning har Transportministeriet og Femern A/S fejlagtigt lagt til
grund, at der skal ske en omlægning af adgangsforholdene, så det bliver van-
skeligere end i dag for forbrugerne at få adgang til færgehavnene og dermed
færgerne i henholdsvis Rødby og Puttgarden.
Tilsvarende lægges det til grund, at al passagertogdrift skal omdirigeres til
Femernforbindelsen, og dermed at togforbindelsen ned til Rødby Færge sta-
Anlægsloven forventes udover kyst-til-kyst delen også at omfatte det danske
hinterland
projekt.
1
H.C. Andersens Boulevard 12
1553 København V
T +45 33 41 41 41
F +45 33 41 41 33
www.gorrissenfederspiel.com
CVR Nr.: 12 95 93 46