Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2014
2014-605
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
For at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets behandling
af det kommende forslag til anlægslov for den faste forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark har Femern A/S udarbejdet en op-
dateret trafikprognose og en opdateret finansiel analyse af projektet.
Det fremgår af den opdaterede trafikprognose, at når effekten af den forbedre-
de infrastruktur på Femern Bælt er fuldt realiseret 4 år efter åbningen i 2021,
forventes i gennemsnit ca. 9.400 personbiler og godt 1.600 lastbiler at benytte
Femern Bælt-forbindelsen hver dag. Og hver dag forventes 36 persontog og 65
godstog at benytte den faste forbindelse over Femern Bælt. Det fremgår endvi-
dere af trafikprognosen, at der i perioden fra 2026 til 2047 forventes en gen-
nemsnitlig årlig vækst i passagerkøretøjstrafikken på 1,4 pct. og i lastbiltrafik-
ken på 1,2 pct.
Den faste forbindelse over Femern Bælt medfører, at der skabes mere trafik i
korridoren. Det er i den opdaterede trafikprognose beregnet, at der fra åbnin-
gen i 2021 til 2025 skabes en mertrafik på 54 pct. Der er primært tale om trafik,
der flytter fra andre korridorer, men forbindelsen vil også generere helt ny rej-
seaktivitet.
Femern A/S har endvidere gennemgået de økonomiske forudsætninger, der
ligger til grund for rentabiliteten i det brugerbetalte Femern Bælt-projekt. Re-
sultatet er en kortere tilbagebetalingstid end hidtil forventet. Hvor Femern A/S
tidligere forventede en tilbagebetalingstid på 39 år for det samlede Femern
Bælt-projekt, forventes den nu at være 32-37 år afhængig af omfanget af reser-
ver i anlægsbudgettet. Den kortere tilbagebetalingstid skyldes en lavere real-
rente, en større EU-støtte samt at der er nu er taget højde for effekten af sam-
beskatning med de øvrige ikke-kommercielle infrastrukturselskaber i Sund &
Bælt-koncernen.
Analysen tager udgangspunkt i et uændret anlægsskøn, som er 46 milliarder
kroner i 2014-priser, svarende til de 40,7 milliarder kroner i 2008-priser, som
Femern A/S hidtil har forudsat.
Der er gennemført en række følsomhedsberegninger over for ændringer i de
centrale økonomiske parametre i projektet, blandt andet fortsat færgefart. De
beregninger viser samlet set, at økonomien i projektet er robust.