Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1423365_0001.png
Tværgående rapport
Pendler Rejsetidsgarantien
- tilmeldte og ikke-tilmeldte
Januar 2013
Transportministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0002.png
Baggrund for undersøgelsen
Transportministeriet ønsker, at der skal gennemføres en kvantitativ undersøgelse af den nuværende ordning
om rejsetidskompensation for jernbanerejser, som omfatter Basis Rejsetidsgarantien og Pendler
Rejsetidsgarantien.
Undersøgelsen skal afdække kendskabet, tilfredsheden og brugen af rejsetidsgarantierne, samt holdningen til
informationen omkring ordningerne. Desuden skal det afdækkes, hvordan man har ansøgt samt tilfredsheden
med de aktuelle tilmeldingsprocedurer og procedurer for udbetaling af rejsetidsgaranti.
Samlet set skal undersøgelsen afdække styrker og svagheder ved Basis Rejsetidsgarantien og Pendler
Rejsetidsgarantien, samt årsager til at man bruger eller ikke bruger rejsetidsgarantien.
På baggrund af undersøgelsen vil Transportministeriet efterfølgende opstille forslag til en ny
kompensationsordning for togpassagerer i et samarbejde med DSB.
Analysen er gennemført således, at den giver et repræsentativt billede på tværs af pendlere med tog i
Danmark. Dog har det ikke været muligt at inkludere tilmeldte pendlere fra Arriva, da Arriva ikke fandt det
væsentligt for deres håndtering af passagerer at få viden om rejsetidsgarantien og derfor ikke kunne udlevere
kontaktinformationer på sådanne passagerer.
Denne rapport indeholder en samlet beskrivelse af Pendler Rejsetidsgarantien, både hvad angår passagerer,
der er tilmeldt ordningen, og passagerer, der ikke er tilmeldt ordningen.
Foruden nærværende rapport indeholder delrapport 2 og delrapport 4 en mere detaljeret gennemgang af
resultater om Pendler Rejsetidsgarantien.
Pendler Rejsetidsgaranti
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0003.png
Indledning: Tilmeldte og ikke-tilmeldte Pendler Rejsetidsgarantien
Denne tværgående rapport sammenholder resultaterne fra evalueringen af Pendler Rejsetidsgarantien
for
tilmeldte
og
ikke-tilmeldte.
Tilmeldte er defineret ved togpassagerer, som er tilmeldt Pendler Rejsetidsgarantien, mens ikke-
tilmeldte er defineret som togpassagerer, der indenfor de seneste 6 måneder har rejst med DSB, DSB
S-tog, DSB Øresund (Kystbanen) eller Arriva, og som har anvendt en korttype, der kvalificerer til
kompensation gennem Pendler Rejsetidsgarantien, og som ikke allerede er tilmeldt ordningen.
Der indgår 501
tilmeldte
og 440
ikke-tilmeldte
i undersøgelsen.
Der skelnes yderligere mellem ikke-
tilmeldte som
kender
(120 respondenter) og ikke-tilmeldte, som
ikke kender
(320) Pendler
Rejsetidsgarantien.
Rapporten er bygget op således:
Kendskab til ordningen (slide 4)
Kanaler til information for tilmeldte (slide 5)
Foretrukne kanaler til information for ikke-tilmeldte (slide 6)
Holdninger til information om ordningen (slide 7)
Barrierer for brug af ordningen – ikke-tilmeldte (slide 8 og 9)
Tilfredshed og NPS (slide 10 og 11)
Attraktivitet, image og relevans (slide 12)
”Gode råd” (slide 13)
Pendler Rejsetidsgaranti
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0004.png
Kendskab
Tilmeldte
Generelt er der et større kendskab til, hvor meget
et tog skal være forsinket end hvor stor en andel af
de lovede afgange, der kan aflyses, inden det
resulterer i kompensation.
Godt en tredjedel af de tilmeldte tror, at toget skal
være mere end 6 minutter forsinket, før man får
udbetalt kompensation.
Næsten ingen af de tilmeldte, har nogen ide om
hvor stor en andel af de lovede afgange, der kan
aflyses, inden det resulterer i kompensation.
Overordnet er det kvalificerede kendskab til
ordningen meget begrænset.
Ikke-tilmeldte
Ikke-tilmeldte har et lavt kendskab til Pendler
Rejsetidsgarantien. Kun hver fjerde ikke tilmeldte
har kendskab til ordningen.
Blandt de ikke tilmeldte, der kender ordningen er
der blandt de fleste et godt kendskab til hvad
ordningen består af.
Pendler Rejsetidsgaranti
Kendskab til Pendler
Rejsetidsgarantien
Base: Ikke-tilmeldte
67%
6%
27%
Ja
Nej
Ved ikke
Hvornår kan du få
udbetaling?
52%
1% 7%
<6 min
6 min
39%
>6 min
Ved ikke
Base: Tilmeldte
Hvor stor en andel af
de lovede afgange
kan aflyses?
Base: Tilmeldte
86%
1%
13%
<1 %
1%
>1 %
Ved ikke
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0005.png
Tilmeldtes kanaler for information
Tilmeldte
De tilmeldte har primært hørt om ordningen via
internettet eller fra venner, bekendte eller familie.
Der findes stort set ikke et informations flow om
ordningen fra operatørerne under og omkring
rejsen, som har påvirket de tilmeldte.
Når de tilmeldte først er inde i ordningen
foretrækker de at informationerne kommer via
internettet.
Base: Tilmeldte
Nyhedsudsendelser i Radio/TV
Internet/hjemmesider
Venner/bekendte/familie
0%
5%
7%
6%
5%
1%
2%
0%
2%
23%
7%
2%
37%
78%
Folder i toget
Folder på stationen
Højtaler information i toget
Højtaler information på stationen
Fra personalet i toget
Fra andre passagerer i toget
Fra Aviser/blade
Der hvor jeg købte min billet
Andet (noter):
Ved ikke
0%
1%
2%
5%
1%
7%
3%
7%
4%
12%
7%
9%
10%
20%
40%
60%
80% 100%
Hvordan hørte du om Pendler Rejsetidsgarantien?
Hvor foretrækker du at finde informationer om Pendler Rejsetidsgarantien?
Pendler Rejsetidsgaranti
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0006.png
Ikke-tilmeldtes foretrukne kanaler for information
Ikke-tilmeldte
Både dem, som kender ordningen, og dem, som
ikke kender ordningen, ønsker et aktivt tryk af
informationer under og omkring rejsen fra
operatørernes side.
Derudover foretrækkes brug af internettet til
informationer om ordningen.
Stort set ingen nævner traditionelle massemedier,
som en foretrukken kanal til informationer om
ordningen.
Base: Ikke-tilmeldte, kendere og ikke-kendere
Nyhedsudsendelser i Radio/TV
Internet/hjemmesider
Venner/bekendte/familie
Folder i toget
Folder på stationen
11%
20%
33%
26%
32%
13%
13%
11%
16%
14%
13%
1%
2%
12%
18%
27%
4%
5%
6%
6%
0%
50%
100%
48%
13%
72%
79%
Højtaler information i toget
Højtaler information på stationen
Fra personalet i toget
Fra andre passagerer i toget
Fra Aviser/blade
Der hvor jeg købte min billet
Andet (noter):
Ved ikke
51%
Kendere: Hvor foretrækker du at finde informationer om Pendler
Rejsetidsgarantien?
Ikke-kendere: Hvordan ville du foretrække at finde informationer om
Pendler Rejsetidsgarantien?
Pendler Rejsetidsgaranti
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0007.png
Holdninger til information
Tilmeldte
Knap halvdelen af dem, som benytter ordningen, er
tilfredse med de informationer, der er om
ordningen.
Hver fjerde er deciderede utilfreds med
informationerne.
Godt halvdelen synes at informationer er nemme at
forstå.
I høj grad/meget tilfreds
I mindre grad/utilfreds
Base: Tilmeldte
Nemt at forstå
17%
35%
4% 17%
14% 13%
Overordnet tilfredshed med
9%
information
33%
29%
8%
17%
5%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
I nogen grad/tilfreds
Slet ikke/meget utilfreds
Hverken/eller
Ved ikke
Ikke-tilmeldte
Meget få af de ikke tilmeldte, som kender
ordningen, er tilfredse med de informationer, der er
om ordningen.
Kun en femtedel af ikke-brugerne mener i høj eller i
nogen grad, at informationerne er nemme at forstå.
Mange af de ikke tilmeldte har svært ved at tage
stilling til deres holdning til informationer på trods
af, at de kender til ordningen.
Base: Ikke-tilmeldte,
kendere
Nemt at forstå 5%17% 11%
10%
57%
Overordnet tilfredshed med
information
15%
30%
21% 2%
32%
0%
I høj grad/meget tilfreds
I mindre grad/utilfreds
20%
40%
60%
80%
100%
I nogen grad/tilfreds
Slet ikke/meget utilfreds
Hverken/eller
Ved ikke
Pendler Rejsetidsgaranti
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0008.png
Barrierer I (ikke-tilmeldte)
Ikke-tilmeldte, kendere
Der er ikke en bestemt grund til, at man ikke
tilmelder sig ordningen, selv om man kender den.
Svarene er spredt ud over:
”at man alligevel får så lidt tilbage”
”det er for besværligt”
”jeg ved ikke hvordan”
”har ikke fået taget mig sammen”
”alligevel sjældent at toget er forsinket”
Barrierer for tilmelding
Det er for besværligt
Man får alligevel så lidt tilbage
Jeg ved ikke hvordan, at jeg kan
tilmelde mig
Andet, noter:
Ved ikke
18%
0%
20%
40%
60%
10%
48%
12%
18%
Base: Ikke-tilmeldte,
kendere
Ikke-tilmeldte, ikke-kendere
Blandt dem, som ikke kender ordningen, men får
den grundigt præsenteret midtvejs i undersøgelsen,
er der ikke en bestemt grund til ikke at tilmelde sig
ordningen.
Kun en tredjedel forventer at tilmelde sig ordningen
efter at være blevet præsenteret for den.
Ville du tilmelde dig
ordningen nu?
35%
34%
Ja
Nej
Base: Ikke-tilmeldte,
ikke-kendere
Ved ikke
32%
Pendler Rejsetidsgaranti
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0009.png
Barrierer II (ikke-tilmeldte)
Ikke-tilmeldte, ikke-kendere
Godt en fjerdedel af dem, som ikke kender
ordningen på forhånd, tror at det vil være nemt at
tilmelde sig ordningen.
Kun meget få tror, at det vil være svært at tilmelde
sig ordningen.
Ikke-tilmeldte
Den væsentligste barriere mod at bruge ordningen
blandt pendlere er, at de simpelthen ikke er blevet
gjort tilstrækkelig opmærksom på ordningen og
derfor tror at tilstrækkelig information om
ordningen ville få dem til at tilmelde sig.
Men der er også en stor andel, der formentligt ikke
vil blive påvirket af en større informationsindsats.
Virker det nemt at tilmelde sig
Base: Ikke-tilmeldte,
ikke-kendere
6%
23%
16%
5%
2%
47%
0%
20%
I høj grad
I mindre grad
40%
60%
80%
100%
I nogen grad
Slet ikke
Hverken/eller
Ved ikke
Vil tilstrækkelig information
få dig til at bruge ordningen?
Base: Ikke-tilmeldte
51%
17%
32%
0%
20%
40%
Ja
Nej
60%
Ved ikke
80%
100%
Promoters svarer 9-10
Pendler Rejsetidsgaranti
Passives svarer 8-7
Detractors svarer 1-6
Net Promoter Score = Promoters
÷
Detractors
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0010.png
Tilfredshed
Tilmeldte
De fleste tilmeldte er overordnet tilfredse med
ordningen, men mange giver en middelkarakter for
ordningen og gennemnittet ender på 5.9 (skala 1-
10).
Ligeledes er majoriteten af de tilmeldte tilfredse
med muligheden for kompensation gennem Pendler
Rejsetidsgarantien, hvis toget er forsinket.
Ikke-tilmeldte
Næsten lige så mange af de ikke-tilmeldte er
tilfredse med muligheden for kompensation gennem
Pendler Rejsetidsgarantien, hvis toget er forsinket.
Muligheden for kompensation ved forsinkelse
vurderes altså positivt uanset om man er tilmeldt
eller ikke er tilmeldt ordningen.
0%
Overordnet tilfredshed med
Pendler Rejsetidsgarantien
4%5%
16%
15%
Base:
Tilmeldte
20%
12%
3%
6%
10%
0%
20%
9
8
40%
7
6
5
4
60%
3
2
80%
1 - Meget utilfreds
100%
Ved ikke
10 - Meget tilfreds
Overordnet tilfredshed med muligheden
for kompensation ved forsinkelse
28%
20%
Meget tilfreds
Utilfreds
44%
40%
60%
Tilfreds
Meget utilfreds
Base:
Tilmeldte
15%
8%
80%
100%
Hverken/eller
Ved ikke
Overordnet tilfredshed med muligheden
for kompensation ved forsinkelse
30%
0%
20%
Meget tilfreds
Utilfreds
39%
40%
60%
Tilfreds
Meget utilfreds
Base: Ikke-
tilmeldte
14%
14%
2%
80%
100%
Hverken/eller
Ved ikke
Pendler Rejsetidsgaranti
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0011.png
Net Promoter Score (NPS)
Tilmeldte
De tilmeldte er positive overfor at anbefale Pendler
Rejsetidsgarantien til venner, familie eller bekendte.
En NPS på 23 er udtryk for en ordning, der opleves
som anbefalelsesværdig.
Ikke-tilmeldte
NPS = 23
Base: Tilmeldte
54%
15%
31%
Efter en grundig introduktion til ordningen (i
undersøgelsen) har de ikke tilmeldte vurderet om
de ville anbefale ordningen til venner, familie eller
bekendte.
Her er billedet mere negativt og kun en fjerdedel
ville anbefale ordningen til andre.
En NPS på -22 er udtryk for en ordning, der ikke er
værd at anbefale til andre.
0%
20%
Promoters
40%
60%
Passives
80%
Detractors
100%
NPS = -22
Base: Ikke-tilmeldte
28%
22%
50%
0%
20%
Promoters
40%
60%
Passives
80%
Detractors
100%
Promoters svarer 9-10
Pendler Rejsetidsgaranti
Passives svarer 8-7
Detractors svarer 1-6
Net Promoter Score = Promoters
÷
Detractors
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0012.png
Attraktivitet, image og relevans
Tilmeldte
Selv om de fleste tilmeldte generelt er positive
overfor grundideen bag ordningen opfatter
størstedelen af de tilmeldte ikke at ordningen gør
operatøren mere attraktiv.
Og ordningen har ikke den store effekt i forhold til at
påvirke de enkelte operatørers image positivt.
Base: Tilmeldte
Attraktivitet 5%
16%
33%
12%
33%
2%
Image
15%
16%
19%
13%
8%
30%
Ikke tilmeldte
Over halvdelen af de ikke tilmeldte vurderer, at
ordningen har relevans for dem.
Men de ikke tilmeldte er som de tilmeldte ikke
overbevist om at ordningen gør operatøren mere
attraktiv.
Men i modsætning til de tilmeldte vurderer halvdelen
af de ikke tilmeldte at ordningen har en positiv effekt i
forhold til operatørens image.
0%
I høj grad
I mindre grad
20%
40%
I nogen grad
Slet ikke
60%
80%
100%
Hverken/eller
Ved ikke
Base: Ikke-tilmeldte, kendere og ikke-kendere
Relevans
24%
30%
8%
18%
15% 5%
Attraktivitet
7%
23%
31%
12%
22%
6%
Image
12%
0%
20%
38%
40%
I nogen grad
Slet ikke
26%
60%
7% 12% 5%
80%
Ved ikke
100%
I høj grad
I mindre grad
Hverken/eller
Pendler Rejsetidsgaranti
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0013.png
”Gode råd”
58% af de tilmeldte har gode råd forbedringer af
Pendler Rejsetidsgarantien.
Base: Tilmeldte
Øge informationen om ordningen
generelt
Ændre kompensationen og tiden
nedskæres
Øge informationen om ordningen
generelt
Lette ansøgning, refundering og
udbetaling
Tog til tiden og forsinkelser
Diverse
0%
43%
31%
13%
11%
6%
6%
20%
40%
60%
Tiden for at kompenseres
skal halveres.
Måden kompensationen
udregnes på er for
ugennemskueligt, kan godt
være mere klar overfor
brugeren
16% af de ikke tilmeldte har gode råd forbedringer
af Pendler Rejsetidsgarantien.
Noget mere information.
Evt. en folder, når man
bestiller sit kort.
Base: Ikke-tilmeldte, kendere og ikke-kendere
Øge informationen om ordningen
generelt
Ændre kompensationen og tiden
nedskæres
Lette ansøgning, refundering og
udbetaling
Udvide ordningen
11%
11%
8%
14%
0%
20%
40%
60%
80%
60%
Brug hellere ressourcerne
på at togene går til tiden i
stedet for at give
kompensation
Diverse
Pendler Rejsetidsgaranti
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0014.png
Tilmeldte Pendler Rejsetidsgarantien
Undersøgelsen er gennemført som telefoninterview (CATI) i perioden den 27. november 2012 til den 3. januar
2013.
I alt er der gennemført 501 interview.
Målgruppen er defineret som togpassagerer, der er tilmeldt Pendler Rejsetidsgarantien.
Transportministeriet har anmodet DSB og Arriva om at udlevere kontaktoplysninger på de pendlere, som er
tilmeldt Pendler Rejsetidsgarantien. Kontaktoplysningerne må alene anvendes i forbindelse med evalueringen
af ordningen og er efterfølgende blevet destrueret. Arriva ønskede dog ikke at udlevere de ønskede
kontaktinformationer, da de vurderede at undersøgelsen ikke havde direkte relevans for deres passagerer.
Med udgangspunkt i det tilvejebragte kontaktgrundlag har det været muligt at udtrække en disproportional
stikprøve med lige fordeling mellem DSB, DSB S-tog og DSB Øresund (Kystbanen).
Data er vægtet i forhold til det samlede antal tilmeldte til Pendler Rejsetidsgaranti, fordelingen ses nedenfor.
Antal
DSB
S-tog
41.503
17.406
6.542
Andel
63%
27%
DSB Øresund
10%
Undersøgelsens resultater er repræsentative for personer, der brugere Pendler Rejsetidsgarantien, med en
statistisk usikkerhed på +/- 4,5%
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423365_0015.png
Ikke-tilmeldte Pendler Rejsetidsgarantien
Undersøgelsen er gennemført som web-interview (CAWI) via Epinions Danmarkspanel i perioden den
27. november 2012 til den 3. januar 2013.
I alt er der gennemført 440 interview.
Målgruppen er defineret ved togpassagerer, som indenfor de seneste 6 måneder har rejst med DSB,
DSB S-tog, DSB Øresund (Kystbanen) eller Arriva, og som har anvendt en korttype, der kvalificerer til
kompensation gennem Pendler Rejsetidsgarantien.
Data er vægtet i forhold til det totale antal togrejser i Danmark, fordelingen ses nedenfor.
Antal
DSB
DSB Øresund
Arriva
S-tog
49.037.000
24.632.000
6.500.000
100.554.000
180.723.000
Andel
27%
14%
4%
56%
100%
Undersøgelsens resultater er repræsentative for pendlere, som ikke benytter Pendler Rejsetidsgaranti,
med en statistisk usikkerhed på +/- 5%.
15