Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1423364_0001.png
Tværgående rapport
Basis Rejsetidsgarantien
- brugere og ikke-brugere
Januar 2013
Transportministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0002.png
Baggrund for undersøgelsen
Transportministeriet ønsker, at der skal gennemføres en kvantitativ undersøgelse af den nuværende ordning
om rejsetidskompensation for jernbanerejser, som omfatter Basis Rejsetidsgarantien og Pendler
Rejsetidsgarantien.
Undersøgelsen skal afdække kendskabet, tilfredsheden og brugen af rejsetidsgarantierne, samt holdningen til
informationen omkring ordningerne. Desuden skal det afdækkes, hvordan man har ansøgt, samt tilfredsheden
med de aktuelle tilmeldingsprocedurer og procedurer for udbetaling af rejsetidsgaranti.
Samlet set skal undersøgelsen afdække styrker og svagheder ved Basis Rejsetidsgarantien og Pendler
Rejsetidsgarantien, samt årsager til at man bruger eller ikke bruger rejsetidsgarantien.
På baggrund af undersøgelsen vil Transportministeriet efterfølgende opstille forslag til en ny
kompensationsordning for togpassagerer i et samarbejde med DSB.
Analysen er gennemført således, at den giver et repræsentativt billede på tværs af brugere af Basis
Rejsetidsgarantien. Dog har det ikke været muligt at inkludere brugere af Basis Rejsetidsgarantien fra Arriva,
da Arriva ikke fandt det væsentligt for deres håndtering af passagerer at få viden om rejsetidsgarantien og
derfor ikke kunne udlevere kontaktinformationer på sådanne passagerer.
Denne rapport indeholder en samlet beskrivelse af Basis Rejsetidsgarantien, både hvad angår passagerer, der
har brugt ordningen, og passagerer, der ikke har brugt ordningen.
Udover nærværende rapport indeholder delrapport 1 og delrapport 3 en mere detaljeret gennemgang af
resultater om Basis Rejsetidsgarantien.
Basis Rejsetidsgaranti
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0003.png
Indledning: Brugere og ikke-brugere af Basis Rejsetidsgarantien
Denne tværgående rapport sammenholder resultaterne fra evalueringen af Basis Rejsetidsgarantien
for
brugere
og
ikke-brugere.
Brugere er defineret ved togpassagerer, som inden for de seneste 6 måneder har gjort brug af Basis
Rejsetidsgarantien, mens ikke-brugere er defineret ved togpassagerer, som indenfor de seneste 6
måneder har rejst med DSB, DSB Øresund (Kystbanen) eller Arriva, og som har anvendt en billettype,
der kvalificerer til kompensation gennem Basis Rejsetidsgarantien.
Der indgår 510
brugere
og 801
ikke-brugere
i undersøgelsen.
Der skelnes yderligere mellem ikke-
brugere som
kender
(143 respondenter) og ikke-brugere, som
ikke kender
(658) Basis
Rejsetidsgarantien.
Rapporten er bygget på således
Kendskab til ordningen (slide 4)
Kanaler til information for brugere (slide 5)
Foretrukne kanaler til information for ikke-brugere (slide 6)
Holdninger til information om ordningen (slide 7)
Barrierer for brug af ordningen (slide 8 og 9)
Tilfredshed og NPS (slide 10 og 11)
Attraktivitet, image og relevans (slide 12)
”Gode råd” (slide 13)
Basis Rejsetidsgaranti
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0004.png
Kendskab
Brugere
Generelt er der større kendskab til, hvornår man kan få
udbetaling end til hvor meget man kan få i udbetaling.
Majoriteten af brugerne ved, at toget skal være mindst
30 minutter forsinket, før man kan søge om
kompensation.
Til gengæld ved de færreste brugere, hvor meget man
kan få refunderet. Kun en tredjedel ved, at man kan få
25% af rejsens pris refunderet.
Ikke-brugere
Ikke-brugerne har et meget lavt kendskab til Basis
Rejsetidsgarantien. Ligesom for brugerne, gælder det for
de 18% af ikke-brugerne, der kender ordningen, at flere
ved, hvornår man kan få udbetaling (42%) end hvor
meget man kan få i udbetaling (5%).
Rejsekortbrugere
Under hver 10 af indehaverne af et rejsekort gør brug af
Basis Rejsetidsgarantien.
Blandt de øvrige rejsekortbrugere er der et meget lavt
kendskab til ordningen. Niveauet er dog ikke lavere end
blandt passagerer, der ikke bruger rejsekortet.
Basis Rejsetidsgaranti
Kendskab til Basis
Rejsetidsgarantien
Base: Ikke-brugere,
kendere og ikke-kendere
5%
18%
Ja
Nej
77%
Ved ikke
Hvornår kan du få
udbetaling?
13%
16%
3%
<30 min
30 min
>30 min
Base: Brugere
67%
Ved ikke
Hvor meget kan
du få refunderet?
2%
31%
36%
<25 %
25 %
>25 %
Base: Brugere
30%
Ved ikke
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0005.png
Brugernes kanaler for information
Brugere
Hvordan brugerne fik viden om Basis
Rejsetidsgarantien er meget spredt og ser lidt
tilfældigt ud. Der er med andre ord ikke noget stort
informationstryk mod passagerne for at de skal få
viden om ordningen.
En del har fået informationen under og omkring
deres rejse med toget og særlig personalet i toget
er den mest typiske kilde til information. Men også
venner, bekendte og familie, samt internettet er en
kilde til information.
Har man først fået erfaring med ordningen er
internettet den klart foretrukne kanal til information
om ordningen.
Base: Brugere
Nyhedsudsendelser i Radio/TV
Internet/hjemmesider
Venner/bekendte/familie
Folder i toget
Folder på stationen
Højtaler information i toget
Højtaler information på stationen
Fra personalet i toget
Fra andre passagerer i toget
Fra Aviser/blade
1%
4%
7%
6%
9%
10%
4%
6%
8%
19%
24%
5%
2%
19%
20%
80%
10%
1%
5%
2%
3%
5%
3%
2%
5%
3%
0%
50%
100%
Der hvor jeg købte min billet
Andet (noter):
Ved ikke
Hvordan hørte du om Basis Rejsetidsgarantien?
Hvor foretrækker du at finde informationer om Basis Rejsetidsgarantien?
Basis Rejsetidsgaranti
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0006.png
Ikke-brugernes kanaler for information
Ikke-brugere
Ikke-kendere af ordningen foretrækker
informationer via mange forskellige kanaler og
foretrækker, at operatøren under og omkring rejsen
informerer dem om ordningen. Men de vil også
gerne kunne finde information digitalt.
For dem, som allerede kender ordningen, men som
ikke bruger den, er der lidt færre kanaler i spil til
information om ordningen.
Men generelt foretrækker alle ikke-brugere at
informationer er tilgængelige i mange kanaler –
også dem som er relevante under og omkring
rejsen.
Basis: Ikke-brugere, kendere og ikke-kendere
Nyhedsudsendelser i Radio/TV
Internet/hjemmesider
Venner/bekendte/familie
Folder i toget
Folder på stationen
Højtaler information i toget
Højtaler information på stationen
Fra personalet i toget
Fra andre passagerer i toget
Fra Aviser/blade
Der hvor jeg købte min billet
Andet (noter):
Ved ikke
0%
11%
6%
10%
39%
30%
35%
24%
10%
17%
20%
1%
2%
15%
10%
27%
2%
3%
7%
3%
50%
100%
55%
13%
62%
78%
33%
50%
Kendere: Hvor foretrækker du at finde informationer om Basis
Rejsetidsgarantien?
Ikke-kendere: Hvordan ville du foretrække at finde informationer om Basis
Rejsetidsgarantien?
Basis Rejsetidsgaranti
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0007.png
Holdninger til information
Brugere
Brugere af ordningen er meget tilfredse med den
overordnede information man får om ordningen og
de har nemt ved at forstå informationer om
ordningen.
Ikke-brugere, kendere
Basis: Brugere
Nemt at forstå
55%
32%
6%
4%
Overordnet tilfredshed med
information
38%
45%
10%
5%
Tilfredsheden med informationer om ordningen er
meget lav blandt ikke brugere, der kender
ordningen.
Og kun en tredjedel af ikke-brugerne, som kender
ordningen synes at ordningen er nem at forstå
0%
I høj grad/meget tilfreds
I mindre grad/utilfreds
20%
40%
60%
80%
100%
I nogen grad/tilfreds
Slet ikke/meget utilfreds
Hverken/eller
Ved ikke
Basis: Ikke-brugere,
kendere
Nemt at forstå 6%
29%
18% 9%
36%
Overordnet tilfredshed med
2%
13%
information
45%
11% 26%
2%
0%
I høj grad/meget tilfreds
I mindre grad/utilfreds
20%
40%
60%
80%
100%
I nogen grad/tilfreds
Slet ikke/meget utilfreds
Hverken/eller
Ved ikke
Basis Rejsetidsgaranti
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0008.png
Barrierer I
Brugere
En tredjedel af brugerne har stået i en situation,
hvor de kunne have søgt om kompensation gennem
Basis Rejsetidsgarantien, men valgte ikke at gøre
det.
Den manglende søgning om kompensation skyldes
primært, at de ikke vidste, at de kunne søge og at
det er for besværligt.
Ikke-brugere
Ligeledes har en tredjedel af ikke-brugerne (både
kendere og ikke-kendere) undladt at søge om
kompensation – primært fordi, de ikke vidste man
kunne søge, det er for besværligt og fordi man
alligevel får så lidt tilbage.
Efter en grundig introduktion til ordningen
(midtvejs i undersøgelsen) ville majoriteten af ikke-
brugerne (70%) søge, hvis de fik mulighed for det.
Base: Ikke-brugere
56%
Har du undladt at søge
om kompensation?
6%
36%
Ja
Nej
Base: Brugere
58%
Ved ikke
Har du undladt at søge
om kompensation?
16%
28%
Ja
Nej
Ved ikke
Ville du søge om kom-
pensation, hvis mulig-
heden opstod?
Base: Ikke-brugere
19%
Ja
10%
70%
Nej
Ved ikke
Basis Rejsetidsgaranti
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0009.png
Barrierer II (ikke-brugere)
Ikke-brugere, ikke-kendere
De fleste ikke-brugere, som ikke kender ordningen,
forventer at det ikke vil være nemt at søge
kompensation via ordningen.
Der er dog mange der ikke kan vurdere hvor nemt
det er, da deres viden om ordningen er for
begrænset.
Ikke-brugere:
To tredjedele af ikke-brugerne (både kendere og
ikke-kendere) svarer, at tilstrækkelig information
vil få dem til at bruge Basis Rejsetidsgarantien.
Nemt at søge kompensation
Base: Ikke-brugere,
ikke-kendere
2% 14%
14%
16%
6%
48%
0%
20%
I høj grad
I mindre grad
40%
60%
80%
100%
I nogen grad
Slet ikke
Hverken/eller
Ved ikke
Vil tilstrækkelig information
få dig til at bruge ordningen?
Base: Ikke-brugere,
kendere og ikke-kendere
68%
7%
25%
0%
20%
40%
Ja
Nej
60%
Ved ikke
80%
100%
Basis Rejsetidsgaranti
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0010.png
Tilfredshed
Brugere
Majoriteten af brugerne er overordnet meget
tilfredse med Basis Rejsetidsgarantien. Den
gennemsnitlige overordnede tilfredshed er 8.1
(skala 1-10), hvilket er en høj score.
Derudover er næsten alle brugere meget tilfredse
med muligheden for at kunne få kompensation ved
forsinkelser
Til gengæld er brugerne mindre tilfredse med
operatørens adfærd i forbindelse med
kompensationen. Kun 21% af ikke-brugerne
oplever, at operatøren med Basis
Rejsetidsgarantien anerkender, at der skal
kompenseres ved forsinkelser.
Ikke-brugere
Selvom ikke-brugerne er mindre tilfredse
sammenlignet med brugerne, er majoriteten af
ikke-brugerne (kendere og ikke-kendere), tilfredse
med muligheden for kompensation ved forsinkelse.
Overordnet tilfredshed med Basis
Rejsetidsgarantien
31%
15%
25%
12%
Base: Brugere
6%
0%
20%
9
8
40%
7
6
5
4
60%
3
2
80%
1 - Meget utilfreds
100%
Ved ikke
10 - Meget tilfreds
Overordnet tilfredshed med muligheden
for kompensation ved forsinkelse
57%
0%
20%
Meget tilfreds
Utilfreds
40%
60%
Tilfreds
Meget utilfreds
35%
Base: Brugere
6%
80%
100%
Hverken/eller
Ved ikke
Overordnet tilfredshed med muligheden
for kompensation ved forsinkelse
21%
0%
20%
Meget tilfreds
Utilfreds
45%
40%
60%
Tilfreds
Meget utilfreds
Base: Ikke-
brugere
8%
22%
80%
100%
Hverken/eller
Ved ikke
Basis Rejsetidsgaranti
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0011.png
Net Promoter Score (NPS)
Brugere
Brugerne af ordningen vil i anbefale Basis
Rejsetidsgarantien til venner, familie eller bekendte
end ikke-brugerne.
En NPS på 75 er udtryk for en ordning, der opleves
som yderst anbefalelsesværdig
Ikke-brugere
Efter en grundig introduktion til ordningen er ikke-
brugerne
vurderet om de ville anbefale ordningen til
venner, familie eller bekendte.
Her er billedet mere negativt og kun en fjerdedel
ville anbefale ordningen til andre.
En NPS på -23 er udtryk for en ordning, der ikke er
værd at anbefale til andre.
NPS = 75
Base: Brugere
83%
9%
8%
0%
20%
Promoters
40%
60%
Passives
80%
Detractors
100%
NPS = -23
Base: Ikke-brugere,
kendere og ikke-kendere
27%
22%
50%
0%
20%
Promoters
40%
60%
Passives
80%
Detractors
100%
Promoters svarer 9-10
Basis Rejsetidsgaranti
Passives svarer 8-7
Detractors svarer 1-6
Net Promoter Score = Promoters
÷
Detractors
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0012.png
Attraktivitet, image og relevans
Brugere
Basis Rejsetidsgarantien har en positiv effekt på
brugernes opfattelse af DSB, Arriva og Kystbanens
image. Majoriteten af brugerne er blevet mere
positive over for DSB, Arriva eller Kystbanen som
følge af Basis Rejsetidsgarantien.
Basis Rejsetidsgarantien har i mindre grad en
positiv effekt på brugernes opfattelse af
operatørernes attraktivitet.
Ikke-brugere
En tredjedel af ikke-brugerne (både kender og ikke-
kendere) oplever Basis Rejsetidsgarantien som
meget relevant. Hvorimod relevans er mere
begrænset for resten af passagerne.
Også for ikke-brugerne er det især
transportoperatørernes image der påvirkes positivt
af Basis Rejsetidsgarantien, mens operatørernes
attraktivitet i mindre grad påvirkes.
Base: Brugere
Attraktivitet
16%
25%
31%
7%
19%
2%
Image
29%
44%
15%
3%
8%
1%
60%
80%
Ved ikke
100%
0%
I høj grad
I mindre grad
20%
40%
I nogen grad
Slet ikke
Hverken/eller
Base: Ikke-brugere, kendere og ikke-kendere
Relevans 4%
Attraktivitet 4%
26%
17%
11%
28%
40%
17% 2%
26%
4%
22%
Image
9%
0%
37%
20%
40%
I nogen grad
Slet ikke
24%
60%
12%
80%
12% 5%
100%
I høj grad
I mindre grad
Hverken/eller
Ved ikke
Basis Rejsetidsgaranti
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0013.png
”Gode råd”
58% af brugerne har gode råd forbedringer af
Basis Rejsetidsgarantien.
Gøre hjemmesiden mere
brugervenlig og forståelig
og nemmere at bruge
omkring
Rejsetidsgarantien.
Base: Brugere
Lette ansøgning, refundering og
udbetaling
Øge informationen om ordningen
generelt
Ændre kompensationen og tiden
nedskæres
Tog til tiden og forsinkelser
6%
4%
0%
20%
40%
60%
46%
44%
21%
Hvis toget er forsinket, bør
det annonceres i højtalerne
nøjagtig hvordan man
ansøger
Diverse
18% af ikke-brugerne har gode råd forbedringer af
Basis Rejsetidsgarantien.
Base: Ikke-brugere
Øge informationen om ordningen
generelt
Ændre kompensationen og tiden
nedskæres
Lette ansøgning, refundering og
udbetaling
Kontant udbetaling på stationen
7%
5%
8%
0%
20%
40%
60%
41%
25%
21%
Direkte information ved
køb af billet.
Refundere billetten
fuldstændig hvis der er
mere end 30 minutters
forsinkelse.
Tog til tiden og forsinkelser
Diverse
Basis Rejsetidsgaranti
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0014.png
Brugere af Basis Rejsetidsgarantien
Undersøgelsen er gennemført som telefoninterview (CATI) i perioden den 27. november 2012 til den
3. januar 2013.
I alt er der gennemført 510 interview.
Målgruppen er defineret ved togpassagerer, som inden for de seneste 6 måneder har gjort brug af
Basis Rejsetidsgarantien.
Transportministeriet har anmodet DSB og Arriva om at udlevere kontaktoplysninger på de passagerer,
som har fået udbetalt kompensation gennem Basis Rejsetidsgarantien. Kontaktoplysningerne må
alene anvendes i forbindelse med evalueringen af ordningen og er efterfølgende blevet destrueret.
Arriva ønskede dog ikke at udlevere de ønskede kontaktinformationer, da de vurderede at
undersøgelsen ikke havde direkte relevans for deres passagerer.
Med udgangspunkt i det tilvejebragte kontaktgrundlag er dataindsamlingen gennemført på baggrund
af en tilfældig udvælgelse blandt brugere af ordningen.
Det har ikke været muligt, at få en operatør fordelt oversigt over det totale antal brugere af Basis
Rejsetidsgarant fra DSB, hvilket betyder, at vi ikke har den faktiske fordeling at veje efter.
Undersøgelsens resultater er repræsentative for personer, der brugere Basis Rejsetidsgarantien, med
en statistisk usikkerhed på +/- 4,5%
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423364_0015.png
Ikke-brugere af Basis Rejsetidsgarantien
Undersøgelsen er gennemført som web-interview (CAWI) via Epinions Danmarkspanel i perioden den
27. november 2012 til den 3. januar 2013.
I alt er der gennemført 801 interview.
Målgruppen er defineret som togpassagerer, der indenfor de seneste 6 måneder har rejst med DSB,
DSB Øresund (Kystbanen) eller Arriva, og som har anvendt en billettype, der kvalificerer til
kompensation gennem Basis Rejsetidsgarantien.
Det har ikke været muligt at skaffe den faktiske fordeling af ikke-brugere af Basis Rejsetidsgaranti og
data er derfor ikke vejet.
Undersøgelsens resultater er repræsentative for togpassagerer, som ikke bruger Basis
Rejsetidsgaranti, med en statistisk usikkerhed på +/- 4,5%
15