Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1423362_0001.png
Evaluering af Basis Rejse-
tidsgarantien
- notat om evalueringens konklu-
sioner og resultater
Epinion for Trans-
portministeriet
Januar 2013
AARHUS
COPENHAGEN
MALMÖ
OSLO
SAIGON
STAVANGER
VIENNA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423362_0002.png
TRANSPORTMINISTERIET
1.
KONKLUSION
Blandt brugere af Basis Rejsetidsgarantien er der stor tilfredshed med den nuværende ordning og en
lyst til at anbefale ordningen til andre. Brugerne føler, at operatørerne med ordningen anerkender,
at man som passager skal kompenseres ved forsinkelser, og noget tyder på, at ordningen har en
positiv effekt på operatørernes image og attraktivitet.
Blandt ikke-brugere af Basis Rejsetidsgarantien er der et meget lavt kendskab til ordningen. Efter i
undersøgelsen at være blevet præsenteret for ordningen, svarer langt størstedelen af ikke-brugerne,
at de vil søge om kompensation, hvis muligheden skulle opstå i fremtiden, selvom de ikke har en
forventning om, at det vil være nemt at ansøge. Ikke-brugerne efterspørger information om ordnin-
gen fra operatørerne under og omkring rejsen, men ønsker også at information er tilgængeligt via
digitale kanaler.
I praksis synes der altså at være tale om en strukturel god ordning, som kan vise sig at have et ufor-
løst potentiale. Det kunne derfor vise sig hensigtsmæssigt at øge informationstrykket fra operatø-
rerne under og omkring rejsen, da dette efterspørges af passagerne. Hvis man af den vej kan øge
antallet af passagerer, som kender og følgelig også benytter sig af ordningen, kan det vise sig at have
en positiv effekt på operatørernes image og attraktivitet. En anden mulighed er, at man forsøger at
aktivere brugerne af ordningen, som generelt anser denne for at være anbefalelsesværdig, for på
den måde at skabe en positiv ”word of mouth”-effekt.
2
Evaluering af Basis Rejsetidsgarantien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423362_0003.png
TRANSPORTMINISTERIET
2.
RESULTATER
2.1
KENDSKAB TIL ORDNINGEN
To ud af tre brugere har kendskab til, hvornår der kan udbetales kompensation, mens kun én ud af
tre ved hvor stor en kompensation, man som passager er berettiget til.
Én ud af fem af ikke-brugerne kender Basis Rejsetidsgarantien, hvilket må betegnes som en meget
lav kendskabsgradsgrad. De få, som kender ordningen, har en meget begrænset viden om ordnin-
gen.
2.2
INFORMATIONSKANALER
Brugerne af Basis Rejsetidsgarantien har fået kendskab til ordningen via flere forskellige kanaler, og
meget tyder på et mere eller mindre tilfældigt informationstryk. En del brugere svarer, at de har fået
kendskab til ordningen under og omkring deres rejse, hvor særligt personale (19 pct.) og højttaler
information (24 pct.) fremhæves. Familie, venner og bekendte (20 pct.) er sammen med internettet
(19 pct.) også en typisk kilde til kendskab. Har man først fået kendskab til ordningen er internettet
langt at foretrække som informationskanal (80 pct.).
De ikke-brugere af Basis Rejsetidsgarantien, som ikke kender ordningen, foretrækker at få kendska-
bet til den af flere forskellige kanaler. De vil gerne have, at operatørerne informerer om ordningen
under og omkring rejsen ved eksempelvis at have informationsfoldere i toget (55 pct.), men ønsker
også at informationen er tilgængelig digitalt (78 pct.).
2.3
HOLDNINGER TIL INFORMATION
Brugerne af basis Rejsetidsgarantien er meget tilfredse med den information, som de har fået om
ordningen, og de mener at have nemt ved at forstå den information, som er blevet dem givet. For de
ikke-brugere, som kender ordningen (18 pct.), er tendensen den omvendte, da størstedelen hverken
er tilfreds med den information, som de har fået om ordningen, eller mener at have nemt ved at
forstå den information, som er blevet dem givet.
2.4
BARRIERER FOR BRUG
En tredjedel (36 pct.) af brugerne af Basis Rejsetidsgarantien har været i en situation, hvor de kunne
have søgt om kompensation, men alligevel ikke gjorde det. Utilstrækkelig information og en besvær-
lige ansøgningsprocedure angives som de primære barrierer.
3
Evaluering af Basis Rejsetidsgarantien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423362_0004.png
TRANSPORTMINISTERIET
For at sikre et minimum af kendskab til Basis Rejsetidsgarantien introduceres ikke-brugerne midtvejs
i undersøgelsen til ordningen. Herefter svarer en tredjedel (28 pct.) af ikke-brugerne, at de har været
i en situation, hvor de kunne have søgt om kompensation, men alligevel ikke gjorde det. Igen angives
utilstrækkelig information og en besværlig ansøgningsprocedure som de primære barrierer. Efter
introduktionen svarer hele 70 pct. af ikke-brugerne imidlertid, at de vil søge om kompensation, hvis
muligheden skulle opstå i fremtiden. Blandt størstedelen af de ikke-brugere, som ikke i forvejen
kendte ordningen (82 pct.), er der dog ikke en forventning om, at det vil blive nemt at søge om
kompensation.
2.5
TILFREDSHED OG NPS
Blandt brugerne af Basis Rejsetidsgarantien er der overordnet set meget stor tilfredshed med ord-
ningen. På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er meget utilfreds, og 10 er meget tilfreds, er den gennemsnit-
lige score 8,1, hvilket er en høj tilfredshedsscore.
Desuden er størstedelen af brugerne meget tilfredse med selve muligheden for at kunne blive kom-
penseret ved forsinkelser, og de oplever i høj grad, at operatørerne med denne mulighed anerken-
der, at passagerer skal kompenseres ved forsinkelser. Selvom ikke-brugerne sammenlignet med
brugerne er mindre tilfredse, er størstedelen trods alt tilfredse med selve muligheden for at kunne
blive kompenseret ved forsinkelser.
Blandt brugerne af Basis Rejsetidsgarantien opnår ordningen en NPS på 75, hvilket er udtryk for, at
ordningen opleves som yderst anbefalelsesværdig.
2.6
ATTRAKTIVITET OG IMAGE
Som ordning har Basis Rejsetidsgarantien en positiv effekt på brugernes opfattelse af operatørerne.
Størstedelen af brugerne angiver således, at ordningen medvirker til at gøre dem mere positive over
for operatørerne. Operatørernes attraktivitet påvirkes ikke i samme grad som deres image af Basis
Rejsetidsgarantien, men for størstedelen af brugerne er der stadig tale om en positiv effekt. Også
blandt ikke-brugerne er det især operatørernes image, som påvirkes positivt, mens Basis Rejsetids-
garantien i mindre grad opleves at have en effekt for operatørernes attraktivitet.
4
Evaluering af Basis Rejsetidsgarantien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423362_0005.png
TRANSPORTMINISTERIET
3.
BAGGRUND
For Transportministeriet har Epinion i perioden den 27. november 2012 til den 3. januar 2013 gen-
nemført en evaluering af de nuværende ordninger om rejsetidskompensation for jernbanerejsende.
Nærværende notat udgør en sammenfatning af resultater og konklusioner fra evalueringen af Basis
Rejsetidsgarantien.
Baggrunden for evalueringen har været Transportministeriets ønske om at afdække passagerernes
generelle kenskab til, tilfredshed med og brug af Basis Rejsetidsgarantien. Desuden har man ønsket
at tilvejebringe en mere specifikt viden om passagerernes holdninger til den eksisterende informati-
on om ordningen, samt tilfredsheden med henholdsvis ansøgnings- og udbetalingsprocedurer.
Samlet set skal evalueringen give et billede af styrker og svagheder ved Basis Rejsetidsgarantien
samt hvilke barrierer, som passagererne oplever i forhold til at anvende ordningen.
Formålet med evalueringen har været at kvalificere grundlaget for Transportministeriets samarbejde
med DSB om opstillingen af et forslag til en ny og bedre ordning for rejsetidskompensation.
Med udgangspunkt i Transportministeriets ønsker har Epinion gennemført en kvantitativ spørge-
skemaundersøgelse. Undersøgelsen er repræsentativ for to delpopulationer af togpassagerer, nem-
lig
brugere
og
ikke-brugere
af Basis Rejsetidsgarantien.
1
Brugere er defineret som togpassagerer, der inden for de seneste seks måneder har søgt om kom-
pensation gennem Basis Rejsetidsgarantien, mens ikke-brugere er defineret som togpassagerer, der
inden for de seneste seks måneder har rejst med DSB, DSB Øresund eller Arriva og har anvendt en
billettype, der kunne kvalificere til ansøgning om kompensation gennem Basis Rejsetidsgarantien,
men som ikke har ansøgt.
1
Dog har det ikke været muligt at inkludere brugere fra Arriva, da Arriva ikke fandt det væsentligt for deres
håndtering af passagerer at tilvejebringe viden om Basis Rejsetidsgarantien, og derfor ikke har kunnet udlevere
kontaktinformationer på sådanne passagerer.
5
Evaluering af Basis Rejsetidsgarantien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423362_0006.png
TRANSPORTMINISTERIET
OM OS
Vores kerne er fakta baserede konsu-
lentydelser. Vi rådgiver typisk på bag-
grund af input fra organisationens
stakeholders – medarbejdere, med-
lemmer, kunder, samarbejdspartne-
re osv.
EPINION AARHUS
NORDHAVNSGADE 1-3
DK - 8000 AARHUS C
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
W: WWW.EPINION.DK
EPINION COPENHAGEN
RYESGADE 3F
DK - 2200 COPENHAGEN
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
W: WWW.EPINION.DK
AUSTRIA
DENMARK
NORWAY
SWEDEN
VIETNAM
6
Evaluering af Basis Rejsetidsgarantien