Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1423361_0001.png
Muligheder for omstrukturering af den nuværende kompensationsordning for togpassagerer
1
Nuværende ordning
EU’s minimumskrav
Øget information
Pendler/ungdomskort
Taxaordning for S-
togskunder
Forsinkelse > 30 min: 25 % af
billettens pris
Forsinkelse > 1 time: 50 % af
billettens pris
Forsinkelse > 1,5 time: 75 % af
billettens pris
Forsinkelse > 2 timer: 100 % af
billettens pris
Både kontant kompensation og
en refundering af billetprisen.
Minimumsgrænse for refusion
på 25 kr.
Rejser med S-tog er ikke
omfattet af basis garantien.
Ordningen inkluderer en
pendler rejsetidsgaranti, som
udregnes ud fra et gennemsnit
på alle tog over en måned på en
given strækning, som pendleren
har tilmeldt sig. S-tog er
omfattet af denne ordning.
Der ydes kompensation
i henhold til de
obligatoriske
minimumsregler i EU
forordningen:
• 25 % af billetprisen
ved forsinkelser mellem
60-119 min.
• 50 % af billetprisen
ved forsinkelser på 120
min. eller mere
• For passagerer, der
har pendlerkort stiller
EU krav om, at der skal
findes en ordning så
passageren kan søge en
passende erstatning.
• Der kan laves
undtagelser for
regionale områder som
fx byer.
Styrket og mere
tilgængelig
information om
ordningens eksistens.
Specifik information
ved forsinkelser på
perroner/
infoskærme/ansatte
Eksempelvis
Information på
skærme i S-tog.
Udlevering af folder
ved køb af billet eller
køb/fornyelse af
periodekort.
Konkret information
via nettet og via DSB’s
loyalitetsprogram.
Nemmere tilmelding til
pendler rejsetidsgarantien
ved køb og fornyelse af
pendlerkort og
ungdomskort.
Bedre dokumentation for
udregning af
rejsetidsgaranti i
forbindelse med de
gennemsnitlige
udbetalinger.
Rejsetidsgaranti for S-
togskunder konverteres
til taxaordning for S-
togskunder, hvis toget
er mere end 30 min
forsinket, det vil sige
hvis der på en
strækning ikke har kørt
tog i 30 min.
Taxakørsel max. 200
kr.
En nyudviklet model på
tværs af selskaber og
med integration af data
mellem rejsekort og
operatører.
Fælles ordning på
tværs af den kollektive
transport.
Rejsekortbrugere
Uvildigt organ
Det uvildige organ, har
ansvaret for
Der ydes en
tilmelding, behandling
kompensationsbetaling og udbetaling af
til passagererne for den rejsetidskompensation
faktiske forsinkelse på for den samlede rejse,
den afholdte rejse, og
herunder også rejser
som godskrives via
på tværs af
rejsekortet.
transportformer.
Kræver accept af alle
øvrige trafikselskaber.
Åbenhed om data
mellem det uvildige
organ og operatørerne.
Fælles regler for
udbetaling af
kompensation.
Pendler rejsetidsgaranti
for S-togskunder
Gælder alle rejser på
ophører.
rejsekort, dog ikke
rejser på S-banen.
Nuværende pris:
Besparelse:
5,2 mio. kr. i administration +
- 2,7 mio. kr.
ca. 8,3 mio. i udbetalinger =13,5 (F&R basis og pendler)
mio. kr.
Meromkostning:
Lille pakke +0,5-0,9
mio. kr.
Stor pakke +4,6-7,7
mio. kr.
Meromkostning:
Lille pakke +0,25 kr. mio.
Stor pakke +1 mio. kr.
Meromkostning:
+10-25 mio. kr.
Meromkostning:
ca. +5 mio. kr.
Pris:
ca. 13 mio. kr. uden
indregning af
effektiviseringsgevinst
1
Udregningerne er i 2012-prisniveau og afspejler endvidere en driftssituation svarende til DSB’s kørsel i 2012. De årlige omkostninger er opgjort som hhv. besparelser/meromkostninger ift.
de nuværende omkostninger på ca. 13,5 mio. kr. årligt.